Lasten nimiä, joita et tajua
1. Jare
(Tulee mieleen eräs itsekeskeinen henkilö, joka haluaa vain juhlia ja käyttää naisia hyväkseen.)
2. Lilia
(Tässä on jokin pielessä. Joko loppuosa puuttuu (vrt. Liliann) tai nimen keskellä on väärä puolivokaali (vrt. Lilja)
3. Peppi
(Mistä lähin se on ollut naisen nimi? Pikkutytön kyllä, mutta ei aikuisen naisen.)
4. Milo
(Tämäkin on kuin r-vikaisen Miro tai kauniimpi versio molosta.)
5. Sohvi
(Miksi Sofia ei käy? Miksi on laitettava lempinimi viralliseksi?)
6. Nuutti
(Nuuttipukki, pukki!)
7. Jessica, Jannica, Jennica, Erica, Mico, Nico
(Helkutta, lausutaanko nämä nimet tosiaan Jessisa, Jannisa, Erisa, Miso ja Niso? Suomen kielessä äänteillä ja kirjaimilla on aina sama vastine!)
8. Pihla
(Pihlaja on lähes joka ikisessä paikan- ja sukunimessä. Millaista olisi olla Pihla Pihlajakoski, joka asuu Pihlajamäessä?)
9. Rane
(Järkkynimi yksinkertaisesti.)
10. Jadessa
(Ajatus ihan kiva, mutta toteutus ontuu. Tulee päinvastainen vaikutelma kuin mitä tavoitellaan.)
Kommentit (586)
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelen kun ihmiset brassailee nimen harvinaisuudella, koska nimen yleisyys nimenomaan kertoo siitä, että moni pitää nimeä hyvänä. Nimen harvinaisuus taas siitä, että muut eivät siitä innostu.
Useinhan se nimi on alkuun harvinainen ja sitten yleistyy. Lumi oli alkuun harvinainen, mutta nythän Lumi nimisiä on jo tuhansia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua joten tämä voi olla jo, mutta olen törmännyt kerran nimeen Kauri. Wtf? Ihan hölmöltä kuulostaa.
Olet vain itse rajoittunut ja mielipiteesi kuulostaa hölmöltä, valitettavasti :(
Kaurit ovat kookas puulaji ja Kauri nimellä on saamelaiset ja venäjänortodoksiset juuret.
Mulla lienee kuitenkin oikeus mielipiteeseeni, ikävää jos se susta kuulostaa hölmöltä 😘 Ootko kenties Kaurin äiti kun kävi noin tunteisiin?
Nämä nimiketjut ovat aina hupaisia. Aikuiset ihmiset haukkuvat, arvostelevat ja arvottavat nimiä.
En ymmärrä luonnosta kumpuavien nimien haukkumista -mikä on suomalaisempaa kuin luontoon turvautuminen, kun ottaa huomioon tällä Suomi-nimisellä läntillä asuvien historian.
Tai nämä, jotka alemmuuden tunnossaan itkevät "hienoston" nimistä. Tällä maalla ja kansalla on ollut hyvin pitkät perinteet, etenkin kaupankäynnin saralla niin Viroon, Saksaan kuin Ruotsiin ja kaupankäynti on tunnetusti ollut suurin vaikutteiden levittäjä. Tänne on muuttanut edellä mainituista maista kauppiaita ja suvut ovat sekoittuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua joten tämä voi olla jo, mutta olen törmännyt kerran nimeen Kauri. Wtf? Ihan hölmöltä kuulostaa.
Olet vain itse rajoittunut ja mielipiteesi kuulostaa hölmöltä, valitettavasti :(
Kaurit ovat kookas puulaji ja Kauri nimellä on saamelaiset ja venäjänortodoksiset juuret.
Mulla lienee kuitenkin oikeus mielipiteeseeni, ikävää jos se susta kuulostaa hölmöltä 😘 Ootko kenties Kaurin äiti kun kävi noin tunteisiin?
Onhan sinulla oikeus mielipiteeseesi, mutta tämä nimillä lällättely on niin lapsellista. Harvoin tiedämme, miksi vanhemmat valitsevat lapselleen tietyn nimen. En ole Kaurin äiti, mutta nimi on minusta ok. Tiedän yhden Kaurin.
Hennamei ja Hannamai
Täysin keksityt erikoisuuden tavoittelija(äidin) nimet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karpalo, Kuutti, Kuura ja Tyrsky. Kaikki nimet olen kuullut lähipuistossa. Ihan en ymmärrä, miksi pitää antaa nimi, joka ei oikeasti ole nimi ja josta ei kysymättä tiedä onko lapsi tyttö vai poika.
Joskus kuuntelin junassa, kun joku nainen puhuin lapsistaan. Jedi ja Leia. Siis apua, eikö vanhemmat voi fanittaa jotain ilman, että nimeävät lapsensakin sen mukaan.
Bloggareiden lasten nimistä Noah-Michel, Tiara ja Zelda menevät erikoisuudentavoittelussaan yli oman ymmärrykseni. Nämä bloggarit menevät kyllä monessa muussakin suhteessa aika heittämällä yli ymmärrykseni.
Noin yleisesti ottaen minusta on hienoa, että nimistö laajenee ja kansainvälistyy. Omallakin lapsella on vähän kansainvälisempi ja suomessa harvinaisempi nimi.
Sinulla ei ole minkäänlaista logiikkaa. JOKAINEN nimi on joskus otettu käyttöön ensimmäistä kertaa. Siitä ne ovat sitten pikkuhiljaa vakiintuneet käyttöön, ja muodostuneet jomman kumman sukupuolen nimeksi.
Sitten kuitenkin sanot nimistön laajenemisen ja kansainvälistymisen olevan hienoa. Miksi sitten et hyväksy nimiksi esim. mainitsemiasi Karpaloa, Tyrskyä ym.? Jos joku antaisi lapselleen ulkomaalaisen nimen, joka tarkoittaa suomeksi Karpaloa tms. olisi se mielestäsi varmasti hienoa nimistön laajenemista ja kansainvälistymistä. MIKSI ulkomaalaiset nimet ovat mielestäsi automaattisesti parempia kuin suomalaiset?
Sanot lapsellasi olevan kansainvälinen ja Suomessa harvinainen nimi. Todennäköisesti kyseessä on joku englanninkielinen viritelmä. Kuulut ilmeisesti siihen joukkoon, joka ihailee sairaalloisesti anglosaksista kulttuuria. Ei se ole mitään kansainvälistymistä, että kaikki antavat englanninkielisiä nimiä.
Taattua aaveeta. Joku vetää herneet nekkuun ja tekee viestistä sellaisia oletuksia, joita kukaan muu ei edes keksisi tehdä. Omassa lähipiirissäni on etsitty nimiä lapselle esim. virolaisesta, ruotsalaisesta, norjalaisesta, tanskalaisesta ja saksalaisesta nimistöstä, kun suomalaisen kalenterin valikoimasta ole löytynyt. Englanninkielisissä maissa käytössä olevat nimet ovat suurimmaksi osaksi vakiintuneet suomalaiseen nimistöön, joten ei niitä enää voi edes oikein laskea kansainvälistymiseksi.
Ja joo, jokainen nimi on keksitty joskus, mutta itsekin ihmettelen näitä substantiiveja, jotka on annettu nimeksi. Otetaan luonnosta mikä tahansa juttu ja läväytetään se lapselle nimeksi. Enkä usko, että kovin moni pitäisi niitä sen kauniimpina niminä, vaikka ne olisi käännetty englanniksi.
Ylermi, Asser(i), Armias, Iimu, Ernesti. Maire, Pipsa, Raakel, Ursula.
Vierailija kirjoitti:
jotkin larppaaja /fantasiafani-perheiden antamat Frodot, Zeldat ja Wolferiinat...
kansainväliset lähiönimet kuten Jessica, Yasmin, Veronica, Vanessa, .. sukunimi yleensä luokkaa Pöntinen/Möttönen!
sukupulineutraalia kasvatusta , vessahätäviestintää sun muuta outoa harrastavien suosimat sukupuolineutraalit luontonimet kuten Kaarna, Oksa Tuisku, Jupiter...
ja omat vanhemmat mieleen tuovat Markut, Heikit, Merjat ja Eijat . osaatteko te kuvitella vauvaa, jonka nimi on Eija ?! minä en.
En minäkään olisi nuorena uskonut, että 1910-luvulla syntyneiden isoäitieni nimet Venla ja Veera tulevat joskus uudestaan muotiin ja suosioon. Ja niin vain kävi (ei silti, kauniita nimiä, mutta minun korvissani aina ja ikuisesti "mummoja"). Ehkä nuo Markut, Eijat ja Tuijat tekevät aikanaan näyttävän paluun.
Mun lapsen nimi on Nuutti ? Mitä vikaa siinä :D ihana nimi!
Kastehelmi. Olen inhonnut kyseistä nimeä siitä asti kun sen vuosia sitten ensimmäistä kertaa kuulin. Enkä siis tunne ketään sen nimistä joten inho ei johdu siiä, että assosioisin sen johonkin epämiellyttävään henkilöön.
En ymmärrä nimiä jotka joku voi kuvitella hienoksi tms esim Nico, Nicce Janica jne ei hyvä!
Samoin sitten itse oudoksun myös nimiä Veeti, Leevi,Onni, Lenni jne onhan ne ihan kivoja VAUVALLA JA POJALLA. Mutta ei kuulosta kovin miehekkäästi mun korvissa kun aikuinen MIES esittelee itsensä jollain noista nimistä mutta makunsa kullakin
Samoin en itse antaisi tytölle nimeksi Pamela tai jotain NS muoti nimeä kuten yhdessä vaiheessa oli joka toinen pikku tyttö Nella, Nelli tai Nelliina
Minusta kauniita tyttöjen nimiä ovat esim: Stella, Amanda,Aada (kahdella A kirjaimella) Hilma,Helmi jne
Pojan nimistä kauniita ovat: Daniel, Urho,Väinö, Ville, jne
Nämä toki jokaisen perheen äidin ja isän päätöksessä minkä nimen pikkuiselleen antavat ja näistä ei kannata kiistellä onneksi aikuisena voi jokainen nimensä vaihtaa jos ei sitä kehtaa tai halua pitää minkä kasteessa saanut
Vierailija kirjoitti:
Sukulaisellani lapsen nimi Penni; siis kyseessä tyttö. Erikoinen.
Sitten pojan nimenä Manne, vanha nimi, mutta tulee mieleen eräs kansanryhmittymä.
Olen kuullut Penni-nimen vain kerran. Game of Thrones-kirjasarjassa on sen niminen tyttö-kääpiö. Erikoinen valinta kyllä.
Voisiko joku kertoa miksi jokapaikassa pojan nimi Anton sanotaan kahdella t-kirjaimella,eli Antton. Ei osata tavuttaa. Antton on taas ihan eri nimi. Jopa lastenohjelmassa (pikkukakkosessa) Anton lausutaan väärin.
Jep. Poikani luokalla on sekä Anton,että Antton ja opettaja kutsuu molempia Anttoneiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jotkin larppaaja /fantasiafani-perheiden antamat Frodot, Zeldat ja Wolferiinat...
kansainväliset lähiönimet kuten Jessica, Yasmin, Veronica, Vanessa, .. sukunimi yleensä luokkaa Pöntinen/Möttönen!
sukupulineutraalia kasvatusta , vessahätäviestintää sun muuta outoa harrastavien suosimat sukupuolineutraalit luontonimet kuten Kaarna, Oksa Tuisku, Jupiter...
ja omat vanhemmat mieleen tuovat Markut, Heikit, Merjat ja Eijat . osaatteko te kuvitella vauvaa, jonka nimi on Eija ?! minä en.
En minäkään olisi nuorena uskonut, että 1910-luvulla syntyneiden isoäitieni nimet Venla ja Veera tulevat joskus uudestaan muotiin ja suosioon. Ja niin vain kävi (ei silti, kauniita nimiä, mutta minun korvissani aina ja ikuisesti "mummoja"). Ehkä nuo Markut, Eijat ja Tuijat tekevät aikanaan näyttävän paluun.
Näinpä, ei -70 ja -80 luvulla laitettu lapselle nimeä Martta, Emma, Eetu tai Taavi. Olivat todella mummo- ja ukki nimiä. Varmaan nuo -50 ja -60 luvun nimet tulevat taas muotiin muutaman kymmenen vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsen nimi on Nuutti ? Mitä vikaa siinä :D ihana nimi!
On kiva nimi, onnea ja mukavaa elämää Nuutille <3
Samoin sitten itse oudoksun myös nimiä Veeti, Leevi,Onni, Lenni jne onhan ne ihan kivoja VAUVALLA JA POJALLA. Mutta ei kuulosta kovin miehekkäästi mun korvissa kun aikuinen MIES esittelee itsensä jollain noista nimistä mutta makunsa kullakin
Tiedätkö mitä, tuon nimisiä vanhoja ukkoja oli meidän kylällä --60 luvulla! Ei ko nimiä kyllä olisi voinut vauvojen nimiksi kuvitella. Tuota Leevi-nimistä ei ollut, mutta nuo muut olivat piippua polttavia vanhoja miehiä omalla lapsuuden kylälläni :D