Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko saat työeläkettä, miten pärjäät?

Vierailija
11.02.2017 |

Minua kiinnostaa asia, eläkeelle jääntini siintää parin vuoden päässä.
Tulen saamaan n. 1700 € bruttoeläkkeen. Minulla on oma asunto, maksan siis vain yhtiövastiketta, joka sisältää veden ja lämmön.
Mietiskelen paljon, kuinkahan pärjään.
Onko täällä jo eläkkeellä olevia, paljonko saat eläkettä , miten pärjäät?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

pärjääminen riippuu paljon siitä paljonko on asumiskulut ja onko terve. itselläni 1000 e ja ukolla takuueläke vähän alle 800. hyvin pärjätään kun on velaton asunto ja pienet asumiskulut ja vain vähän lääkekuluja. voidaan oikeastaan tehdä kaikkea mitä huvittaa ja jää säästöönkin pahan päivän varalle.

Vierailija
22/47 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tähän asti kertättynä 1146EUR/kk. olen 42vuotias

Miten on noin paljon? Olen itse hyväpalkkainen mutta 44-vuotiaana kertymä 675eur. Oletko tehnyt töitä ihan nuoresta asti?

Olen 32-vuotias ja tämänhetkinen eläkekertymäni on n. 690 euroa... Ihme että sinulla on noin vähän, kuinka vähän tienaat? En ole edes mikään kauhean hyväpalkkainen, lisäksi kolme lasta joista jokaisen kanssa olen ollut kotona vuoden kerrallaan mikä sekin vähentää eläkekertymää jonkin verran.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin 65 euroa työeläkettä. Lisäksi kansaneläke, takuueläke, näiden kaikkien yhteissumma 753e. Tästähän leikattiin tänä vuonna. Lisäksi asumistuki 39e, sitä leikattiin jo aiemmin puolet.

Huonosti pärjään tietysti, asuntolaina huonokuntoisesta mörskästä pitää maksaa, kuten kiinteistöverot, sähkölämmitys, jätehuolto, auraus jne.

En tajua miksi asut tuon kuntoisessa mörskässä? Myy pois ja muuta vuokralle, niin saisit siihen kunnon asumistuenkin noilla tiedoilla. Googlaa huviksesi laskurilla mitä voisit saada.

Vierailija
24/47 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä on noin kovat eläkkeet? Omassa työeläkeotteessani lukee eläkkeen suuruudeksi noin 590 euroa. Olen 45 v ja olen ollut koko elämäni töissä 18-vuotiaasta asti. 

Olisi kannattanut nuorena opiskella. Työeläke kun alkoi karttumaan vasta 23-vuotiaana. Koulutuksen myötä palkkakin on ollut kohtuullisen hyvä. 45-vuotiaana eläkekertymäni oli 1200€, eli en enää saa kansaneläkettä tulevaisuudessa. 

Jos jatkan töissä 66-vuotiaaksi nykyisellä palkallani, on kertymä todennäköisesti noin 2500€ bruttona.

Vierailija
25/47 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset pärjäisi? Mihin olet tottunut kuluttamaan rahasi? 

Vierailija
26/47 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleva eläkeläinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä on noin kovat eläkkeet? Omassa työeläkeotteessani lukee eläkkeen suuruudeksi noin 590 euroa. Olen 45 v ja olen ollut koko elämäni töissä 18-vuotiaasta asti. 

Olisi kannattanut nuorena opiskella. Työeläke kun alkoi karttumaan vasta 23-vuotiaana. Koulutuksen myötä palkkakin on ollut kohtuullisen hyvä. 45-vuotiaana eläkekertymäni oli 1200€, eli en enää saa kansaneläkettä tulevaisuudessa. 

Jos jatkan töissä 66-vuotiaaksi nykyisellä palkallani, on kertymä todennäköisesti noin 2500€ bruttona.

Etköhän sinäkin käytä sellaisia palveluja ja tavaroita, joita pienipalkkaiset valmistavat/tarjoavat. Olisitko mieluiten ollut kaikki nämä vuodet esim. ilman siivoajia? Osaatko yhtään arvostaa toisten työtä, vaikkei siitä huippupalkkaa saakaan?

Vierailija
27/47 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tähän asti kertättynä 1146EUR/kk. olen 42vuotias

Miten on noin paljon? Olen itse hyväpalkkainen mutta 44-vuotiaana kertymä 675eur. Oletko tehnyt töitä ihan nuoresta asti?

Olen 32-vuotias ja tämänhetkinen eläkekertymäni on n. 690 euroa... Ihme että sinulla on noin vähän, kuinka vähän tienaat? En ole edes mikään kauhean hyväpalkkainen, lisäksi kolme lasta joista jokaisen kanssa olen ollut kotona vuoden kerrallaan mikä sekin vähentää eläkekertymää jonkin verran.

Palkkani n. 4000e, toki neljä äitiyslomaa ja kaikkiin pieni hoitovapaa päälle (3-4kk). Varmaan nuo äippälomat syövät eläkettä sit noin rajusti.

Vierailija
28/47 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etköhän sinäkin käytä sellaisia palveluja ja tavaroita, joita pienipalkkaiset valmistavat/tarjoavat. Olisitko mieluiten ollut kaikki nämä vuodet esim. ilman siivoajia? Osaatko yhtään arvostaa toisten työtä, vaikkei siitä huippupalkkaa saakaan?

Tietysti arvostan. Ihmettelen vain, miten eläkkeen pienuus tulee yllätyksenä pienipalkkaisille. Tai se, että eläke alkoi kertymään vasta 23-vuotiaana.

Vierailija
29/47 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla netto 1980. Asunto 250 e/kk. Johtotehtävistä.

Vierailija
30/47 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti arvostan. Ihmettelen vain, miten eläkkeen pienuus tulee yllätyksenä pienipalkkaisille. Tai se, että eläke alkoi kertymään vasta 23-vuotiaana.

Eivät kaikki pääse opiskelemaan heti, tai jos pääsevät, niin se voi olla ei-työllistävälle alalle, josta sinä löydät uutta nillittämisen aihetta. 

Vierailija
31/47 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeellä muutan kyllä johonkin komeroon josta maksan satasen kuussa niin pärjään takuueläkkeellä

Ai niin, sitäkään ei varmaan ole kun olen eläkeiässä. Onkohan koko järjestelmä pystyssä edes?

Vierailija
32/47 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ottaa pattiin, kun aloitin ansiotyöt 15vuotiaana, perheyrityksessä. Siis 8 vuotta tein töitä, joista ei eläkettä kerry.

Se on suuri vääryys!

1.12 pääsen eläkkeelle, ei se mikään ökyeläke ole, mutta elän sen mukaan.

Vierailija
33/47 |
01.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät kaikki pääse opiskelemaan heti, tai jos pääsevät, niin se voi olla ei-työllistävälle alalle, josta sinä löydät uutta nillittämisen aihetta. 

Eipä siinä mitään, jos ottaa tietoisen riskin, että työura on pelkkää pätkää tai aivan muita kuin koulutusta vastaavaa työtä. Edelleenkin ihmettelen ihmisiä, joille karu totuus tulee yllätyksenä.

Vierailija
34/47 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kertymä on 1253eur, ikää on 38v. Harmittaa että ei kertynyt ennen 23 ikävuotta. Aloittanut saamaan ansiotuloja 9vuotiaana ja täyspäiväiset työt alkanut jo 15v.

Vierailija
35/47 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettona saan 3200€/kk ja vuosittain sijoitusteni osinkoina noin 10 000€ vuodessa. Sillä on pärjättävä, koska sijoituksiani en myy. Ne jäävät perinnöksi. Vaimolle tulee sitten joku 1700€ nettona ja osinkoina muutama tonni vuodessa.

Voi tuntua paljolta ja toki tiedän olevani onnekas. Mutta meillä on kesämökistä edelleen velkaa, vaikka asunto oma onkin. Sen lisäksi meillä molemmilla on kalliita harrastuksia ja tykkäämme reissata aika paljon. Säästöön ei kuukausittain jää kuin satasia.

Vierailija
36/47 |
02.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netto 1700, Helsinki, asumisoikeuasunto (400), lapsi ja auto. Käyn liidissä, päihteisiin 0 eur. Mainiosti pärjätään.

Vierailija
37/47 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netto tk-eläke 1300 e/kk, vuokra 900 e/kk, lääkkeet 100 - 200 e/kk. Lopusta maksetaan sähköt, kotivakuutus, netti & puhelin. Eipä jää paljoa ruokaan tai muuhun huvitukseen - ruokahan on vain huvitusta!

Vierailija
38/47 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vtun köyhä kirjoitti:

Netto tk-eläke 1300 e/kk, vuokra 900 e/kk, lääkkeet 100 - 200 e/kk. Lopusta maksetaan sähköt, kotivakuutus, netti & puhelin. Eipä jää paljoa ruokaan tai muuhun huvitukseen - ruokahan on vain huvitusta!

Eikö tuohon saa asumislisää ja toimeentulotuen mukaan ruokaan ym. pitäisi jäädä hieman yli 400€/henkilö?

Vierailija
39/47 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brutto vähän yli 2000€/, netto 1638€/.Yhtiövastike n.400€ linjasaneerauslainoineen.Jätän itselleni 500€/ kk ruokaan lääkkeisiin, puhelimeen ja sähköön+huvituksiin.Loput säästöön tai lapsenlapsille.Hyvin pärjää kun tekee ruuat itse ja eikä omista autoa.Samanverran jätän itselleni kuin toimeentuloasiakkaatkin saavat laskujen jälkeen.Erona on , että maksan kaiken itse.

Vierailija
40/47 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Brutto melko tasan 1200 e, nettona alle 1100. Asun miehen kanssa kahdestaan ja asunto on aikoja sitten maksettu. Asunnolla on tosin arvoa n. 70 tuhatta eli ei ole kovin arvokas.

Lääkkeisiin menee satasen verran kuukaudessa ja opiskelevia lapsia autan silloin tällöin. Yhteiset kulut laitetaan miehen kanssa puoliksi, kumpikin maksaa omat henk.koht. menonsa ja säästönsä. Pärjään, mutta rahan perään pitää katsoa tarkasti.

Saatko käteen tuon summan todellakin?

Itse tarkistin Ilmarisen laskurista eläkeprosenttini olisi 22 . Ja tuleva eläke siis 1500 brutto.