Nykyisin päiväkotikin on suunniteltu niin, että sen kanssa kykenee suoriutumaan vain sellainen äiti, joka ei ole töissä!
On kaiken maailman keräyksiä ja tapahtumia. Lasta ei saisi tuoda hoitoon kuin klo 8-15. Kaikki naamiaisvaatteet ja tilpehöörit pitäisi muistaa aina tuoda kun on millon mitäkin juhlaa, urheilutapahtumaa, kirjapäivää yms. TÄhän vielä kaikki liput ja laput ja systeemit, joita pitäisi täytellä ja toimittaa.
Miten tuosta päiväkodista selviää tavallinen duunarimamma, jolla vuorotyö ja mies töissä myös epäsäännöllisillä työajoilla?
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa, kuinka joillain on käsitys, että kaikilla on nykypäivänä sellainen työ, jossa voi hyödyntää saldoja ja lähteä vähän aikaisemmin joskus tai tulla myöhempään...
Luettelisitko ammatteja, joissa ei koskaan onnistu?
No esim lääkäri kunnallisessa terv.keskuksessa. Ajanvarauskirjat ovat täynnä pariksi kuukaudeksi eteenpäin. Voin toki suunnitella yksittäisen lyhyemmän päivän, mutta sinne parin kuukauden päähän. Arvaa vaan, osuvatko virkistysiltapäivät ja kehityskeskustelut sattumalta näihin?
Niinpä jätän äitienpäiväaamun väliin tai perun 4-5 potilasta (jotka ovat odottaneet aikaansa sen pari kuukautta). Hyviä vaihtoehtoja ei ole.
Ja omat ja lasten lääkärikäynnit on pakko varata yksityiselle sen mukaan, minne pääsee iltaisin tai niinä hiukan lyhyempinä päivinäni. Toki kiky-sopimus vei käytännössä ne satunnaisesti kertyvät ylityö-vartit pois, joten enää ei taida lyhennyksiä kertyä.
Meillä on lapset ollut nyt syksystä lähtien päiväkodissa ja tuolla on kyllä kokoajan jotain. Vähintään 2 kertaa kuussa jotain extraa pitää viedä päiväkotiin niiden lappujen ja lelupäivien lisäksi. Lelupäivä on joka viikko. Tällä viikolla piti viedä kirjekuori postimerkin ja osotteen kera, ens viikolla pitää viedä jotain hedelmiä. 3 vanhempainiltaa on mahtunut mukaan myös.
Olen itse opiskelija ja mies tekee 7-4 työpäiviä. Mä olen ainakin todella väsynyt päiväkotihommiin. Unohdin jo kerran tonttulakit yhdeltä päivältä ja lapset oli todella pettyneet. :( parhaani yritän, mutta vähempikin ylimääräinen mielestäni riittäis..
Emme me päiväkodin työntekijät aina jaksaisi järjestää ylimääräistä ohjelmaa mutta sitä vaaditaan ylempää. Vanhemmat ja lapset on osallistettava varhaiskasvatukseen ja otettava mukaan suunnitteluun. Lopputulos on aina jotain kissanristiäistä. Ja retket kuuluu varhaiskasvatukseen, retkillä käydään esim. teatterissa.
Mutta sitä en ymmärrä ettei open kanssa voi sopia aikaista aamuaikaa tai iltapäivää vanhempainvarttiin. jos ope ei tarjoa niin ainahan sitä voi kysyä. Itse olin viimeksi keskustelussa klo 7:30, siinä oli vielä yksi perhe ennen meitä ja sitten alkoi koulu. Joskus koulu on loppunut klo 15 ja on saatu sovittua aika heti sen jälkeen. Kysymällä selviää paljon. Ja meidän päiväkodissa joustetaan vasujen kanssa, tehdään tarvittaessa vaikka perheen kotona.
Rakkaat vanhemmat, jos teistä tuntuu että päikystä tulee liikaa infoa, toimintaa tai ihan mitä tahansa niin sanokaa asiasta. Ei siitä tarvitse räyhätä mutta toivokaa vaikka kuukautta jolloin ihan vaan leikitään ja ollaan.
Ap:n viestissä on kyllä perää. Olen joskus miettinyt, että kuinka paljon se kolmivuotiaskin ymmärtää jostain ystävänpäiväjuhlasta. Tai päivästä, jolloin pukeudutaan rooliasuihin. Musta olisi oikeastaan kivempaa, että leikittäisiin niitä prinsessa- ja kaupantätileikkejä eikä niin, että pukeudutaan ja sitten ollaan että nyt leikitään. Mielikuvitus on kuitenkin se kaikista tärkein ja se kehittyy kuvittelemalla asioita ja leikkimällä.
Luulen myös, että päiväkotien henkilökunnalle nämä karnevaalit ovat iso rasite ja aikaa siihen perustyöhön jää vähemmän. Mutta kun kaikilla muilla on tapahtumia niin pitää meilläkin olla tai saa huonon päiväkodin maineen. Jotenkin näin kai se menee.
Jaan tuskasi ap :D
Meillä lapsi on ryhmässä, jossa joka viikko jotain spesiaaliohjelmaa. Aluksi olin innoissani asiasta, hienoa että saavat puuhata kaikkea. Mutta nyt alkaa jo vähän uuvuttaa. Lasta ei koskaan vaan voi viedä rutiinilla hoitoon, vaan aina pitää edellisenä iltana tai aamulla kiireessä pähkäillä oliko tänään nyt ihan peruspäivä vai mitä extraa pitikään ottaa mukaan. Ja ihan on kunnallinen päiväkoti.
Tässä esimerkkejä viimeisen parin viikon jutuista. On tarvittu perus kurakamppeiden, villasukkien ja lippulappusten palautusten lisäksi:
- kahteen kertaan jumppavaatteet
- kahteen kertaan luistimet
- kerran pulkka
- kerran sukset
- kahteen kertaan lelupäivä
8/10 arkipäivää tarvittu muutakin kun perusvarusteet mukaan.
Ja ensi viikolla:
- ystävänpäivänä tulossa taas naamiaiset, juuri oli 3 viikkoa sitten edelliset...
- jumppavaatteet
- pelipäivään oma peli mukaan
- lelupäivä
Siis 4/5 päivistä pitää raahata jotain kamaa mukaan :-/
Minusta aika paljon muistettavaa ottaen huomioon, että kyseessä kolmilapsisen perheen yhden lapsen asiat, poislukien harrastukset. Sitten on vielä 2 pikkukoululaista, joiden opet tuntuu koko ajan keksivän ties mitä tarvetta. Ensi viikolla pitää toisen tuoda joku vanha tavara luokkaan näytille ja toisella laskettelureissu liikuntapäivänä. Molemmilla ystävänpäivänä ohjeistus pukeutua pinkkiin tai punaiseen.
Onhan tuo työlästä, mutta oman kokemukseni mukaan ei helpota koulussa, eli hyvä varautua siihen.
Kaikille tämä ei toimi, mutta näin olen saanut oman muistamiseni asioiden suhteen hallintaan:
Teen joka sunnuntai A4 -paperin wordina, jossa on kaikkien menot. Meillä on siis kouluikäiset lapset jo, joilla kouluaika vaihtelee (toki kulkevat itse) ja harrastusmenoja vaikka kuinka, haasteena kuopuksen laji, jossa on joka ikinen viikko erilainen aikataulu.
Tämä on nopsa homma sikäli, että tietenkin mulla on pohja, jossa kouluajat pysyy (vain jaksojen vaihtuessa pitää päivittää) ja siihen perään kirjaan kaikki muut.
Siis tyylillä:
Ma 8.2.
Minna: 8.15-15.45 Oikoja klo 9.45 paikassa x L: luistelu tanssi 16.00-19.30 paikassa x
Matti: 10.00-14.15 enkun koe L:hiihto tennis 19-18
Mette: 9.05-14.05 retki kaupunginmuseoon L:sisäliikuntaa jää 14.30-15.30, oheinen 15.45-16.45
Ei tää kaikkia auta, mutta mulla on aikataulut pysyneet hallinnassa tän myötä. Ja just siksi otin käyttöön, että en vaan muistanut.
Sitten on tietenkin työkalenterit erikseen ja työaikojen järjestelyyn tämä ei auta, mutta olemme aina saaneet arviointikeskustelujen ajanvarauksen hyvissä ajoin. Kun se meili tulee, pitää vaan heti mennä ja varata se aamun eka tai illan vika ja tämä kyllä tulee viikkoja etukäteen. Tietty jos on seitsemän lasta, niin hankalaahan se on. Mutta mulla on ollut helpotus varata se 15 min sunnuntaina tämän aikataulun tekemiseen, jolloin olen hahmottanut samalla seuraavan viikon kuvion ja sitten se on printtinä rumalla Bali -magnetilla jääkaapin ovessa, josta jokainen sen näkee ja on helppo vilkaista edellisenä iltana, että hitto, Matilla on huomenna hiihtoa, äkkiä sukset varastosta ja pakettiin.
Minusta päiväkodin lippulaput olivat aika harmittomia verrattuna Wilmaan. Toki noi loma-aikakyselyt olivat ihan mahdottomia, koska sekä päiväkodissa että työpaikoilla mietitään niitä lomia samaan aikaan, eli vanhemmat eivät yksinkertaisesti yleensä tiedä koska saa pitää lomat. Mutta se ei ole kummankaan vika.
Lisäksi tämän harmillisena kokevien vanhempien, joiden työ ei ikinä eikä koskaan jousta, kannattaa jo nyt hyvissä ajoin miettiä sitä, kuinka tulee aikanaan järkkäämään pikkukoululaisten pitkän kesäloman. Ja säästämään. Leireihin kuluu sen kesäkuun hoitomaksu helposti tuplana. Näihin ei tule yhteiskunta apuun, vaan ne pitää ihan itse järkätä ja parhaat ja halvimmat menee päältä jo siinä maalis-huhtikuussa.
Lisäksi kannattaa kyllä käyttää mahdollisuus osittaiseen hoitovapaaseen, heidän keillä se mahdollisuus on. Tiedän ettei ole kaikilla. Ja laskea oikeasti se raha: palkan menetys vs. pienempi vero (mahdollisesti), pienempi hoitomaksu ja parempi elämänlaatu. Vaikka meillä taloudellisesti ajateltuna elintaso hiukan laskikin, niin elämänlaatu oli niiiiin paljon parempaa kun tein 9-15 päivää.
T: Teinien edelleen hyvin aikataulutettua elämää elävä äiti
Älkää hankkiko niitä lapsia! Niitä on jo muutenkin liikaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti tämä kaikki onnistuu yhden lapsen kanssa vielä hyvin - ja ehkä kahdenkin. Mutta itselläni kun on kolme lasta niin kaikkien puuhapäivien, keskustelujen, vanhempainiltojen, keräysten, lelupäivien, liikuntapäivien ja poikkeusten ja poikkeuksen poikkeusten muistaminen ja ylöskirjaaminen alkaa käydä työstä. Omat lapseni ovat onneksi jo koulussa ja osaavat itsekin huolehtia asioista jo, mutta ovat kaikki eri kouluissa, joten tätä kevät/joulujuhlaa ja liikuntapäivää ym. ym. muistettavaa tulee sitten joka puolelta ja joka koulussa eri aikaan ja eri tavalla.
Öh, no pitäskö sun lapsistas joltakin poistaa nuo ylimääräiset juhlat ja vanhempainillat? Jos teet lapsiani niin luonnollisesti niillä kaikilla on omat menonsa ja tarpeensa. Miten se voi olla sitten valituksen aihe, kun itse olet saanut lapsilukusi päättää?
En minä ainakaan lapsia hankkiessani tiennyt, että päiväkodista ja koulusta tulee noin paljon kaikenlaisia vaatimuksia ja muistettavaa ja varsinkaan sitä en tiennyt, että pitää olla valmis olemaan pois töistä kaikenlaisten arviointikeskustelujen takia ja miten paljon kaikki tämä ylimääräinen vie aikaa. Ja sitten tulee valitusta päiväkodista kun aina välillä joku asia sattuu unohtumaan.
Päiväkodin ja koulun tulisi mukautua työelämän kellonaikoihin eikä päinvastoin. Ymmärrän kyllä, että henkilökunnalla on omiakin perheitä, mutta sitten täytyisi olla valmiita maksamaan lisähenkilöstöstä tai vaihtoehtoisesti ylitöistä, jotta esimerkiksi nämä arviointikeskustelut saataisiin järjestettyä sellaisina ajankohtina, että niihin on normaalisti päivätöissä käyvilläkin mahdollisuus päästä. Omassa työssäni ei ainakaan voi olla kesken päivää pois noin vain jonkin vartin keskustelun takia, varsinkin kun työmatkanikin kestää jo pelkästään 50 min.
Vanhempainillat ovat usein aivan turhaa lätinää ja nykyään niissä on vielä kaikenlaista "vanhempien osallistumista", ryhmätyötä sun muuta ruutuhyppelyä. Ei kiitos, en halua tällaista, vaan sitä, että asiat käsitellään lyhyesti ja ytimekkäästi ja että minun ei tarvitse "osallistua" siellä mihinkään ja että pääsen ajoissa kotiin - olemaan lasteni kanssa.
Ja kyllä, olen kiinnostunut lasteni asioista ja hoitopäivästä ja koulunkäynnistä, mutta todellakin tämä lippulappujen, vanhempainiltojen ja arviointikeskustelujen ja poikkeusten ja teemapäivien jne jne määrä kuormittaa aivan liikaa muistia ja kalenteria. Ja kaikki tämä järjestäminen ja osallistuminen on pois siitä, että oikeasti viettäisin aikaa lasteni kanssa.
Antakaa jooko näistä vanhempainilloista suoraan palautetta päiväkodin tai koulun johdolle. Ja nimenomaan johdolle. Se ei auta, että sanotte asiasta opettajalle tai hoitajalle. Olen itse yläkoulun opettaja, ja minun koulussani on tänä vuonna ollut kolme vanhempainiltaa sille luokka-asteelle, jolla minun valvontaluokkani on. Se on todellakin liikaa. Ei kukaan meistä opettajista niitä vanhempainiltoja niin montaa halua, mutta jostakin syystä koulun johdon mielestä ne ovat hyvä idea. Tunnolliset vanhemmat niihin sitten tulevat, ja osa jättää tulematta. Oma lukunsa ovat sitten nämä ns. perhepalaverit tai miksi niitä sitten missäkin koulussa kutsutaan. Niihin pitää varata aikaa n. puoli tuntia perhettä kohden, mutta aikojen sopiminen on työlästä. Itse palaverien pitäminen on yllättävän raskasta, eikä niitä työpäivän päälle kovin montaa voi pitää, jos aikoo olla jotekin henkisesti läsnä siinä keskustelussa. Ja näissäkin on sama juttu kuin vanhempainilloissa. Voitte uskoa, kuinka innokkaasti opettajat näitä palavereja järjestävät, mutta määräys on tullut ylempää, niin pakko on pitää. Ja monien perheiden kanssahan sitten istutaan useaan otteeseen, jos aihetta riittää, mutta se on jo oma lukunsa.
Kyllä meitä "lapsellisia naisia" löytyy jotka olemme töissä päiväkodeissa. Työ on antoisaa ja olen vain kiitollinen että minulla on vakituinen työpaikka tänä päivänä. Lippuja ja lappuja jaetaan vanhemmille jotta te saatte ajankohtaista tietoa lapsenne päiväkodista,päivän tapahtumista yms. Jos sinulla on kysyttävää/huomioitavaa lapsesi hoitopaikan toiminnasta,kysy ihmeessä henkilökunnalta. Toivomme suoraa palautetta jotta lapsellasi on hyvä olla päivähoidossa. :)
Kyllä minullekin oli kuin painajaista silloin kun lapset olivat vielä hoidossa/koulussa. Aina piti olla jotain lippua täyttämässä, juhlaa valmistelemassa (asuja sinne järjestämässä) vanhempainillassa jne. Pitkää työpäivää tekevälle ja työmatkaa kulkevalle äidille se oli ihan liikaa iltatöiden ja ruuanlaittojen ohella. Vanhempainillat tuntuivat jokseenkin turhauttavilta ryhmätöineen... Mies teki matkatöitä ja oli viikkoja poissa maailmalla. Onneksi ne ajat ovat ohi, en jaksaisi enää!
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa juuri eilen mietin tätä, että kuinka paljon arjesta poikkeavaa muistettavaa päiväkotivanhemmuuteen kuuluu. Jos mietin pelkästään tätä kulunutta viikkoa. Meillä on yksi päiväkotilainen, toinen eskarilainen, ovat eri päiväkodeissa. Joka perjantai tulee sähköpostilla kooste kuluneesta viikosta sekä seuraavan viikon muistettavat asiat. Tämä on hyvä ja toimiva konsepti, mutta aikataulu muuttuu ja elää pitkin viikkoakin.
Tämän viikon muistettavat: jalkapallo mukaan yhtenä päivänä, lelupäivä toisena, luistelua kolmantena, vasu-keskusteluun ilmoittautuminen, hiihtoloman ilmoittaminen, päiväkoti-koti-appsin lataaminen, vanhempainilta, kotitehtävä, kiertävä pehmoleluviikko (viikko kotona dokumentoidaan vihkoon), liikkahallia jne. Tähän päälle eskarilaisen futistreenit, molempien kaverisynttärilutsut jne., niin kyllä tässä kieltämättä puhelin piippaa lapsiin liittyviä muistutuksia non-stop!
Kyllä meiltä moni asia unohtuukin. Toisaalta lasten takiahan tätä kaikkea tehdään, niin kotona kuin siellä päiväkodissakin.
Olen tahattomasti lapseton, ja lasta yritetty nyt kohta kolme vuotta ja hoidot pian alkamassa. Voi kuinka rukoilen elämääni juuri tämänkaltaista sisältöä. Tällä hetkellä elämä on kovin tyhjää ja tylsää. Olen luonteeltani järjestelmällinen ja tykkään organisoida ja täyttää kalenteria :) Odotan siis innolla, että pääsen joskus tulevaisuudessa elämään tällaista elämää!
En kokenut hankalana lapseni kouluaikaa, ihan kiva oli käydä vanhempainilloissa jne. Ne ajat on takanapäin ja poika yliopistossa.
Musta olisi kiva, jos päiväkodissa hoitajat voisivat olla välillä lasten kanssa kuin ellun kanat ilman mitään erityistä. Siellä on kiire muutenkin, joten naamiaisten yms. järjestelemisen sijaan näkisin mieluummin hoitajien senkin ajan käyttävän ihan vain läsnäolemalla lapsille. Ei lapsilla ole nykypäivänä pulaa virikkeistä ja tekemisestä vaan siitä, että aikuiset ehtivät olemaan heidän kanssaan ja kuuntelemaan. Se on paljon tärkeämmin käytetty aika, kuin naamiaisten ideointi ja aikataulujen tsekkaus ja naamiaisasun miettiminen.
Vierailija kirjoitti:
Jaan tuskasi ap :D
Meillä lapsi on ryhmässä, jossa joka viikko jotain spesiaaliohjelmaa. Aluksi olin innoissani asiasta, hienoa että saavat puuhata kaikkea. Mutta nyt alkaa jo vähän uuvuttaa. Lasta ei koskaan vaan voi viedä rutiinilla hoitoon, vaan aina pitää edellisenä iltana tai aamulla kiireessä pähkäillä oliko tänään nyt ihan peruspäivä vai mitä extraa pitikään ottaa mukaan. Ja ihan on kunnallinen päiväkoti.
Tässä esimerkkejä viimeisen parin viikon jutuista. On tarvittu perus kurakamppeiden, villasukkien ja lippulappusten palautusten lisäksi:
- kahteen kertaan jumppavaatteet
- kahteen kertaan luistimet
- kerran pulkka
- kerran sukset
- kahteen kertaan lelupäivä
8/10 arkipäivää tarvittu muutakin kun perusvarusteet mukaan.
Ja ensi viikolla:
- ystävänpäivänä tulossa taas naamiaiset, juuri oli 3 viikkoa sitten edelliset...
- jumppavaatteet
- pelipäivään oma peli mukaan
- lelupäivä
Siis 4/5 päivistä pitää raahata jotain kamaa mukaan :-/
Minusta aika paljon muistettavaa ottaen huomioon, että kyseessä kolmilapsisen perheen yhden lapsen asiat, poislukien harrastukset. Sitten on vielä 2 pikkukoululaista, joiden opet tuntuu koko ajan keksivän ties mitä tarvetta. Ensi viikolla pitää toisen tuoda joku vanha tavara luokkaan näytille ja toisella laskettelureissu liikuntapäivänä. Molemmilla ystävänpäivänä ohjeistus pukeutua pinkkiin tai punaiseen.
Miksi roudata jumppavaatteita? Lapsillahan on muutenkin mukavat vaatteet joissa voi hyvin liikkua. Antaisin jumpata niissä. Ihme tekstiiliurheilua siellä. Meidän pk:ssa myös otetaan pk:n pulkat ja muut vehkeet jos on mäenlaskua. Ja pelipäivä, miksi jokaisen pitäisi viedä peli, eihän siinä ehdi kaikkea pelata... Anna palautetta sinne!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa juuri eilen mietin tätä, että kuinka paljon arjesta poikkeavaa muistettavaa päiväkotivanhemmuuteen kuuluu. Jos mietin pelkästään tätä kulunutta viikkoa. Meillä on yksi päiväkotilainen, toinen eskarilainen, ovat eri päiväkodeissa. Joka perjantai tulee sähköpostilla kooste kuluneesta viikosta sekä seuraavan viikon muistettavat asiat. Tämä on hyvä ja toimiva konsepti, mutta aikataulu muuttuu ja elää pitkin viikkoakin.
Tämän viikon muistettavat: jalkapallo mukaan yhtenä päivänä, lelupäivä toisena, luistelua kolmantena, vasu-keskusteluun ilmoittautuminen, hiihtoloman ilmoittaminen, päiväkoti-koti-appsin lataaminen, vanhempainilta, kotitehtävä, kiertävä pehmoleluviikko (viikko kotona dokumentoidaan vihkoon), liikkahallia jne. Tähän päälle eskarilaisen futistreenit, molempien kaverisynttärilutsut jne., niin kyllä tässä kieltämättä puhelin piippaa lapsiin liittyviä muistutuksia non-stop!
Kyllä meiltä moni asia unohtuukin. Toisaalta lasten takiahan tätä kaikkea tehdään, niin kotona kuin siellä päiväkodissakin.
Olen tahattomasti lapseton, ja lasta yritetty nyt kohta kolme vuotta ja hoidot pian alkamassa. Voi kuinka rukoilen elämääni juuri tämänkaltaista sisältöä. Tällä hetkellä elämä on kovin tyhjää ja tylsää. Olen luonteeltani järjestelmällinen ja tykkään organisoida ja täyttää kalenteria :) Odotan siis innolla, että pääsen joskus tulevaisuudessa elämään tällaista elämää!
Sun kannattaisi hankkia työ, jossa pääset organisoimaan ja täyttämään kalenteria. Kun sitä saa tehdä 8 tuntia päivässä päivästä ja vuodesta toiseen, ei oikeasti enää kaipaa samaa vielä vapaa-ajallekin.
Onhan tää aika sumplimista. Mulla on yks lapsi päiväkodissa, yksi peruskoulussa ja yksi toisella paikkakunnalla ammattikoulussa. Kouluissa on eri wilmat ja päiväkodin posti tulee sähköpostina. Eli kolmesta paikaste seuraan mitä viestejä tulee ja niitähän tulee. On vasut ja vanhempainvartit, vanhempainillat, myyjäiset, näytelmät jne. Kettumaisin on tuo ammattikoulu, ei mene heille jakeluun, että en voi osallistua mihinkään koulun juttuihin koskaan, jos en tiedä niistä vähintään 6 viikkoa etukäteen, että voin vaatia vapaapäivän, jos ei sitten tuurilla satu siihen arkivapaa. Oudoin idea minun mielestäni on päiväkodin vanhempainyhdistys! Oikeasti? MIksi jo päiväkodissa pitää olla vanhempainyhdistys ja sillä tietysti iltakokouksia, joista ilmoitetaan alle viikkoa ennen. En ole kertaakaan osallistunut.
No jos vaikka työmatka sattuu olemaan 80 km suuntaansa. En nyt kyllä puhunut itsestäni. Meillä on homma hallussa. Meillä viisi lasta joista kolme jo aikuisia ja omillaan. Yksi ala-asteikäinen ja yksi päiväkodissa. Päiväkoti-ikäinen on vain 8 päivää per kuukausi hoidossa. Mutta tuo ongelma on monella tutullani.