Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyisin päiväkotikin on suunniteltu niin, että sen kanssa kykenee suoriutumaan vain sellainen äiti, joka ei ole töissä!

Vierailija
11.02.2017 |

On kaiken maailman keräyksiä ja tapahtumia. Lasta ei saisi tuoda hoitoon kuin klo 8-15. Kaikki naamiaisvaatteet ja tilpehöörit pitäisi muistaa aina tuoda kun on millon mitäkin juhlaa, urheilutapahtumaa, kirjapäivää yms. TÄhän vielä kaikki liput ja laput ja systeemit, joita pitäisi täytellä ja toimittaa.

Miten tuosta päiväkodista selviää tavallinen duunarimamma, jolla vuorotyö ja mies töissä myös epäsäännöllisillä työajoilla?

Kommentit (117)

Vierailija
61/117 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut ketjua, mutta kieltämättä mulla oli lasten päivähoitoaikana ihan samanlainen olo. Mieheni on töissä 10-18 ja itse 8.30-16.30. Mies vei luonnollisesti lapsen aamulla, mutta päiväkodin mukaan 9.30 oli liian myöhään, ja aiemmin olisi pitänyt viedä. Päiväkoti oli auki klo 17 asti, luonnollisesti lapsemme olivat niitä viimeisiä noidettavia ja siitä tunnuttiin aina syyllistettävän. Yleensä kun ehdin paikalle tyyliin 16.59, oli hoitaja jo tyyliin starttailemassa autoaan pihassa. Luonnollisesti vuorohoitoon meillä ei ollut oikeutta näillä työajoilla, mutta tuntui että olimme aina väärässä aikataulussa.

Minä aloitin työssä vuosien kotonaolon jälkeen eli lomapäiviä minulla ei ollut. Mieheni on yrittäjä eikä pidä lomaa oikeastaan koskaan. Tuntui, että päiväkodissa oli joka kuukausi joku ihmeen teemapäivä, ltapäiväsulku tai henkilöstön suunnittelu- tai tyhypäivä jolloin pk joko suljettiin klo 12 tai oli kokonaan kiinni. Tällaisille lomattomille vanhemmille oli tosi vaikea järjestää vapaata, joten lapsemme menivät aina varahoitoon. Kautta rantain saimme sitten kuulla olevamme ne "hankalat vanhemmat". Ilmeisesti siksi, että olimme töissä?

No, onneksi nuo päivät ovat ohi ja lapset ovat koululaisia. Ihmetyttää kyllä tuo koko päivähoitomaailman asenne, kuvittelin että se olisi tehty palvelemaan vanhempien työssäkäyntiä mutta ilmeisesti asia olikin päinvastoin.

Vierailija
62/117 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo ajat todellakin on ihan älyttömiä. Me ei varmaan tulla täyttään vuoropäiväkodin kriteereitä ja tuskaillaan jo nyt ensi syksyä, kun pitäisi lapsi laittaa päiväkotiin. Osa-aikahoito riittäisi meille tuntimäärän puolesta, mutta sitäpäs onkin tarjolla vain päiväkodin sanelemina tiettyinä aikoina. :-D Voinko minäkin sanella työnantajalle, että tulen sitten töihin vain ma,ti ja pe klo 8-14? :-D No en voi! Oikeasti meidän kunnasta sanoi yksi kasvatuspuolen työntekijä, että "Teidän täytyy vain sitten sovittaa ne työnne lapsen mukaan ja sanoa työnantajalle, ettei enää voi samalla tavalla tehdä vuoroja". Just. Joillain ehkä toimii noin, mutta ei kaikissa firmoissa. Tänä päivänä saa olla onnellinen, että ylipäätään on työpaikka...

Oikeasti, miksei päivähoito ole työelämälähtöistä? Sen takiahan se on perustettu, että vanhemmat pystyy käymään töissä ja lapset saadaan siksi aikaa hoitoon. Nyt se menee niin, että lapset saadaan hoitoon sinne minne mahtuu ja miten päiväkodille sopii ja vanhemmat menee sitten siksi aikaa töihin ja työt pitää yrittää sovittaa hoidon mukaan. Nyt on sittenkin varmaan pakko ottaa kokoaikapaikka, vaikkei ole kokoaikaisuudelle tarvetta. Miksei voi olla joka kunnassa vaikka joku tuntiporrastus hinnassa esim. alle 10 h/vko, 10-25h, 25-35h, täyspäivähoito tms. ja kun saa oman vuorolistan pitäisi heti ilmoittaa hoidon tarve pk:lle, jotta pystyvät tekemään omat listansa? Ei olisi mitään määrättyjä päivä ja aikoja, koska voi lapsi tulla osa-aikahoitoon. Tuohan oikeasti ajaa vain työttömien kotiäitien etuja.

Hallitukselta pitäisi kysyä, miten tällainen systeemi muka edistää naisten työssäkäyntiä??? Ennemminkin tämä pistää miettimään, onko järkeä käydä pienellä palkalla osa-aikaisessa ruputyössä, kun joutuu maksamaan täyden hoitomaksun? Pitääkö alkaa itse perhepäivähoitajaksi? Asunto ei kyllä siihen sovellu...

Mitä tekemistä asialla on naisten työssäkäynnin kanssa? Miksi ei miesten?

Sitä, että naisten työssäkäynnistä nämä kansanedustajat ja muut päättäjät on viime aikoina olleet huolissaan. Naisia on myös enemmän matalapalkka-aloilla (käsittääkseni?), jolloin he on herkemmin niitä, jotka jää lapsen kanssa kotiin.

Naisen oma valinta mennä matalapalkka-alalle. Ja jos raha on niin tärkeää, niin kai sitä miettii lapsentekoa vasta sitten kun on siihen varaa.

Oookeiii... :-D Just. :-)

Miksei saisi kritisoida tätä nykysysteemiä ja ottaa epäkohtia esiin? Eikä se sitäpaitsi ole kaikille naisille valintakysymys miltä alalta niitä töitä saa. Hyvä jos edes joltain alalta saa... Rahaa on kyllä sen verran, että saamme maksettua täyspäiväisen hoidonkin, ei sillä. Mutta ottaapahan vain päähän, kun on luotu tuollainen idealtaan tosi hyvä osa-aikahoidon mahdollisuus, mutta sen toteutus on joissain kunnissa täysi susi, eikä ole sovellettavissa realistisesti. Seuraavana varmaan toteat, että se on oma valinta missä kunnassa asuu... :-)

Kritisoi toki, ihan vapaasti. Minä saan kai ihmetellä myös sinun väittämiäsi.

Naiset eivät siis voi valita alaansa ja töitänsä vapaasti, mutta miehet voivat? Aika outoa puhetta nyky-Suomessa, jossa tytöt menestyvät koulussakin paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/117 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen tätä uusavuttomuutta, vaan kaikki pitäisi tulla valmiina yhteiskunnalta ja vielä ilmaiseksi.

Meillä tuo on ratkaistu, 6 perheen hoitoringillä, johon kuuluu kaksi opiskelijaa ja yksi eläkeläinen, jotka tulevat apuun kun tarvitaan päiväkodista hakijaa tai lasten hoitoapua.

Eikä tule edes kalliiksi, kun käytämme verotuksessa palkkakulut kotitalousvähennyksenä. Emmekä ole koskaan pulassa, vaikka meillä on kolme lasta.

Vierailija
64/117 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ymmärrän ap:n pointin.

Meillä lapset on jo päiväkoti-iän ohittaneita, mutta muistissa on päiväkotiajan paineet.

Päiväkoti oli auki klo 7 - 17. Mulla töitä 8 - 16 ja ajomatka töihin oli 1 h per suunta!!! Olin tuohon aikaan vasta luomassa uraani ja töissäkin piti olla mielinkielin ja uhrautuva, jos halusi edestä ja pärjätä töissään. Päiväkodissa ihan suoraan kehottivat meitä vanhempia sumplimaan töissä työaikojamme. Niinpä minäkin jouduin mennä pomon puheille ja sain venkslattua työpäiväni olemaan 7.30 - 15.30. Lisäksi piti miehenkin puhua töissä ja sumplia ja mies sai sitten hoidettua lapsen aamut. Päiväkodissahan nimittäin lapset viedään mahdollisimman myöhään ja haetaan mahdollisimman aikaisin, muuten olet huono vanhempi. Ei sovi yhteen työelämän kanssa, mutta lapsi pitää pistää edelle. Ja siis tuo päiväkotiaikahan on kallista (päivähoitomaksut, pitää olla kasvavalle lapselle aina uudet vedenpitävät kengät, haalarit yms. joka vuodenaikaan), joten ei ollut varaa tehdä osapäiväistä).

Meillä oli lapsella usein päiväkodissa retkiä. Tosi ihanaa, mutta sitten piti olla mukaan pakattuna pieni eväs, istuma-alusta jne.

Välillä oli päiviä, että päiväkoti meni kiinni jo klo 15 ja lapsi piti hakea siihen aikaan. Kiva. Töiden kannalta, huh.

Sitten oli kesäisin päiväkoti välillä 1 kk kiinni. Siihen piti yrittää saada oma loma laitettua töistä, jos ei onnistunut, lapsi joutui täysin vieraaseen kesäpäivystyspäiväkotiin, jossa vaihtuvat hoitajat ja lapset. :(

Muistan erityisesti ne iltapäivät, kun kaahasin töistä kotiin ylinopeutta ajaen, jotta ehtisin hakea lapsen ajoissa hoidosta!

Silti, se aika kun lapset on pieniä, on rankkuudestaan huolimatta aivan ihanaa, pienet lapset on niin <3 <3 <3. Itse koen, että lasten ollessa pieniä, päiväkoti-ikäisiä, niin elin elämäni parasta aikaa, juuri lasten takia! En enää vapaaehtoisesti lähtisi samaan uudestaan, en jaksaisi, mutta oli kyllä rakkaudentäyteisintä aikaa elämässäni. :)

Tsemppiä!

Minä hölmö olen luullut, että kaikille muillekin vanhemmille on itsestäänselvyys sumplia työaikansa niin, että lapsille tulee mahdollisimman lyhyt hoitopäivä, eikä pidetä lapsia hoidossa 10h päivää, jos on mahdollisuus porrastaa omia työaikoja.

Miettikääpä nyt itse, miltä tuntuisi olla joka päivä 10h töissä ja olla se työntekijä, joka aina tulee ensimmäisenä ja lähtee viimeisenä, mutta saa silti saman palkan kuin ne, jotka ovat lyhemmän aikaa? Miltä tuntuisi seisoa se viimeinen tunti pihalla nälissään ja väsyneenä ja katsoa, kun kaikki muut työkaverit yksi kerrallaan pääsevät kotiin, mutta sinulla ei ole kelloa, etkä tiedä, kuinka kauan joudut vielä yksin viimeisenä odottelemaan, milloin työpäiväsi päättyy? Siltä se siitä lapsesta tuntuu.

Kuinka moni aikuinen ärsyyntyy siitä, jos esim. puolisosi piti tulla hakemaan sinut töistä, mutta ei näy eikä kuulu, etkä tiedä yhtään kuinka kauan joudut vielä odottamaan? Sitten hän kurvaa pihaan 45min odottelun jälkeen kauppakassien kanssa, kun "oli helpompi käydä kaupassa yksin". Moni ei tekisi näin puolisolleen, mutta lapsilleen kyllä.

Vierailija
65/117 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävää puolestasi, mutta perheiden osallistuttaminen on ihan vasuun kirjattu.

Ja ne lippulaput ovat vaan sitä varten, että mahdollisimman hyvin taattaisiin oikea henkilökuntamäärä suhteessa lapsiin.

Minua etoo koko vasu. Hienostelevin termein mongerretaan, mitä pitäisi hallita ja mitä tavoitteita meillä on. Minulla meni hermot, kun 2-vuotiaan vasukeskustelussa alettiin puhua keskittymiskyvyn kehittämisestä (esim. Lukuhetkissä). Sanoin, että keskittyminen paranee sillä sekunnilla, kun te ammattilaiset täällä vaaditte yhden viikon ajan, ettei minun lastani nipistetä, palauteta nyrkillä tai tönitä nurin. Perusturvallisuus ja koskemattomuus nimittäin vaikuttavat olennaisesti siihen lapsen tunnetilaan, tunnetila taas keskittymiseen.

Vierailija
66/117 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpäivä on 8 tuntia. Nykyään työpaikka otettava vastaan vaikka mistä. Helposti lapsen hoitoaika venyy 10-11 tuntiin. Kuitenkin suositellaan lyhyempää hoitopäivää. Työnantajatkin odottaa venymistä eli ylitöitä olis tehtävä. Mahdoton yhtälö päiväkoti-ikäisen kanssa.

Toinen vanhempi vie, toinen hakee. Näin se aika monilla onnistuu. Ei toki kaikilla ole tätäkään mahdollisuutta lyhentää lapsen hoitopäiviä. 

Vierailija
67/117 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo ajat todellakin on ihan älyttömiä. Me ei varmaan tulla täyttään vuoropäiväkodin kriteereitä ja tuskaillaan jo nyt ensi syksyä, kun pitäisi lapsi laittaa päiväkotiin. Osa-aikahoito riittäisi meille tuntimäärän puolesta, mutta sitäpäs onkin tarjolla vain päiväkodin sanelemina tiettyinä aikoina. :-D Voinko minäkin sanella työnantajalle, että tulen sitten töihin vain ma,ti ja pe klo 8-14? :-D No en voi! Oikeasti meidän kunnasta sanoi yksi kasvatuspuolen työntekijä, että "Teidän täytyy vain sitten sovittaa ne työnne lapsen mukaan ja sanoa työnantajalle, ettei enää voi samalla tavalla tehdä vuoroja". Just. Joillain ehkä toimii noin, mutta ei kaikissa firmoissa. Tänä päivänä saa olla onnellinen, että ylipäätään on työpaikka...

Oikeasti, miksei päivähoito ole työelämälähtöistä? Sen takiahan se on perustettu, että vanhemmat pystyy käymään töissä ja lapset saadaan siksi aikaa hoitoon. Nyt se menee niin, että lapset saadaan hoitoon sinne minne mahtuu ja miten päiväkodille sopii ja vanhemmat menee sitten siksi aikaa töihin ja työt pitää yrittää sovittaa hoidon mukaan. Nyt on sittenkin varmaan pakko ottaa kokoaikapaikka, vaikkei ole kokoaikaisuudelle tarvetta. Miksei voi olla joka kunnassa vaikka joku tuntiporrastus hinnassa esim. alle 10 h/vko, 10-25h, 25-35h, täyspäivähoito tms. ja kun saa oman vuorolistan pitäisi heti ilmoittaa hoidon tarve pk:lle, jotta pystyvät tekemään omat listansa? Ei olisi mitään määrättyjä päivä ja aikoja, koska voi lapsi tulla osa-aikahoitoon. Tuohan oikeasti ajaa vain työttömien kotiäitien etuja.

Hallitukselta pitäisi kysyä, miten tällainen systeemi muka edistää naisten työssäkäyntiä??? Ennemminkin tämä pistää miettimään, onko järkeä käydä pienellä palkalla osa-aikaisessa ruputyössä, kun joutuu maksamaan täyden hoitomaksun? Pitääkö alkaa itse perhepäivähoitajaksi? Asunto ei kyllä siihen sovellu...

Mitä tekemistä asialla on naisten työssäkäynnin kanssa? Miksi ei miesten?

Sitä, että naisten työssäkäynnistä nämä kansanedustajat ja muut päättäjät on viime aikoina olleet huolissaan. Naisia on myös enemmän matalapalkka-aloilla (käsittääkseni?), jolloin he on herkemmin niitä, jotka jää lapsen kanssa kotiin.

Naisen oma valinta mennä matalapalkka-alalle. Ja jos raha on niin tärkeää, niin kai sitä miettii lapsentekoa vasta sitten kun on siihen varaa.

Oookeiii... :-D Just. :-)

Miksei saisi kritisoida tätä nykysysteemiä ja ottaa epäkohtia esiin? Eikä se sitäpaitsi ole kaikille naisille valintakysymys miltä alalta niitä töitä saa. Hyvä jos edes joltain alalta saa... Rahaa on kyllä sen verran, että saamme maksettua täyspäiväisen hoidonkin, ei sillä. Mutta ottaapahan vain päähän, kun on luotu tuollainen idealtaan tosi hyvä osa-aikahoidon mahdollisuus, mutta sen toteutus on joissain kunnissa täysi susi, eikä ole sovellettavissa realistisesti. Seuraavana varmaan toteat, että se on oma valinta missä kunnassa asuu... :-)

Kritisoi toki, ihan vapaasti. Minä saan kai ihmetellä myös sinun väittämiäsi.

Naiset eivät siis voi valita alaansa ja töitänsä vapaasti, mutta miehet voivat? Aika outoa puhetta nyky-Suomessa, jossa tytöt menestyvät koulussakin paremmin.

Pitäiskö sun perustaa oma ketju, jos haluat vääntää tosta aiheesta miksi naiset menee matalapalkka-aloille?

Vierailija
68/117 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävää puolestasi, mutta perheiden osallistuttaminen on ihan vasuun kirjattu.

Ja ne lippulaput ovat vaan sitä varten, että mahdollisimman hyvin taattaisiin oikea henkilökuntamäärä suhteessa lapsiin.

Minua etoo koko vasu. Hienostelevin termein mongerretaan, mitä pitäisi hallita ja mitä tavoitteita meillä on. Minulla meni hermot, kun 2-vuotiaan vasukeskustelussa alettiin puhua keskittymiskyvyn kehittämisestä (esim. Lukuhetkissä). Sanoin, että keskittyminen paranee sillä sekunnilla, kun te ammattilaiset täällä vaaditte yhden viikon ajan, ettei minun lastani nipistetä, palauteta nyrkillä tai tönitä nurin. Perusturvallisuus ja koskemattomuus nimittäin vaikuttavat olennaisesti siihen lapsen tunnetilaan, tunnetila taas keskittymiseen.

Juu, sinun lapsi yksin ei riko toisten koskemattomuutta, sinun lapsi ei tee väärää, koska onhan hän sinun lapsesi. :)

Vierailija
69/117 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kokemusta sekä päiväkodista ja pph:sta ja kyllä perhepäivähoito on paljon joustavampaa!

Vierailija
70/117 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti tämä kaikki onnistuu yhden lapsen kanssa vielä hyvin - ja ehkä kahdenkin. Mutta itselläni kun on kolme lasta niin kaikkien puuhapäivien, keskustelujen, vanhempainiltojen, keräysten, lelupäivien, liikuntapäivien ja poikkeusten ja poikkeuksen poikkeusten muistaminen ja ylöskirjaaminen alkaa käydä työstä. Omat lapseni ovat onneksi jo koulussa ja osaavat itsekin huolehtia asioista jo, mutta ovat kaikki eri kouluissa, joten tätä kevät/joulujuhlaa ja liikuntapäivää ym. ym. muistettavaa tulee sitten joka puolelta ja joka koulussa eri aikaan ja eri tavalla.

Mulla on kolme lasta 15, 11 ja 6 vuotiaat. Kaksi vanhinta koulussa ja nuorin eskarissa. Vanhempien lasten asiat löytyy Wilmassa (retket, joihin tarvitaan eväät, poikkeusaikataulut, kokeet jne) sieltä sitten muistettavat asiat kalenteriin. Pienimmällä tulee sähköpostiin tiedote, sama homma lukasu --> asiat kalenteriin. Maanantaina kuva viikon ohjelmasta ja asiat kalenteriin. Liput ja laput täytän ja palautan heti, en muuten niitä muista. Sunnuntaina kurkkaan kalenteriin, hahmottelen tulevan viikon ja mitä pitää muistaa. Tähän päälle harrastukset pienimmällä 2x viikko ja isoimmalla 5xviikko. Isoin toki hoitaa itse treeninsä, pelit käyn katsomassa. Vanhempain iltoja oli syksyllä 4 (yksi harrastukseen liittyvä), yksi pk:n iltapäiväkahvittelu, koulun joulujuhla ja pk:n ilta- ja joulujuhla erikseen ja eskarilaisen keskustelu. Tämän vuoden puolella on ollut 2x vanhempainilta ja arviointikeskustelu koululaisella. Sen lisäksi kahden oikomishoidossa olevan hammaslääkärit, joita on ollut 5 tän vuoden puolella. Viime vuonna oli reilusti enemmän. Itse opiskelen ja teen osa-aikatöitä. Ihan hyvin tän handlaan, ei tunnu vaikealta tai raskaalta mitenkään. Mua ei teemapäivät haittaa, vaan kiva kun on arjesta poikkaavaa aktiviteettia

Vierailija
71/117 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aloittajan kanssa samaa mieltä.

Lapsemme oli vuoropäiväkodissa 4 vuotta ja kaikki sujui ok.

Sitten molemmat meistä vanhemmista vaihtoi päivätyöhön ja lapsi päiväkotia. Johan alkoi sähköpostia puskea milloin mistäkin kehittämisaamusta, vanhempaintapaamisista, teatteriesityksistä, rahapyynnöistä, nukketeatterista yms.

Kaikista hankalinta on kun nämä toteutetaan arkisin klo 8-10 tai 14-16. Juuri eilen lasta hakiessani hoitaja muistutti ensi viikolla olevasta vanhempaintapaamisesta joka alkaa klo 15.

Muistutti, jotta ehdin "järjestelemään työvuoroni". Oikeasti? Jos teen täyttä työpäivää klo 8-16, lapseni on hoidossa 7.30-16.30.

Alamme on vielä sellainen että päivät ovat täynnä asiakastapaamisia yms. joten useinkaan emme voi lähteä aiemmin töistä.

Jo aloituskeskustelussa meille sanottiin että lapsemme ryhmässä suurin osa haetaan sitten klo 15 mennessä, ja hyvin vähän lapsia on jäljellä klo 16.30. No, valitettavasti meidän lapsi useinkin.

Asumme pk-seudulla ja olemme molemmat vanhemmat tottuneet tekemään usein jopa 10-tuntisia työpäiviä (vuorotellen, niin että toinen hakee lapsen). Mitä työtä tehdään 9-15, vai ovatko ko. lasten vanhemmat kotona kun päiväkodin rytmi on mennyt tällaiseksi?

Vaihtaisin heittämällä takaisin vuorohoitoon, mutta se ei näillä työajoilla valitettavasti ole sallittua.

Huono äiti-hetkiä tulee usein, ja ei, emme ole tekemässä lisää lapsia tähän oravanpyörään.

Useimmilla vanhemmilla on kaksi vanhempaa, joista toinen vie ja toinen hakee. Hyödynnetään joustavaa työaikaa tai vuorotyön aikoja, jos siihen on mahdollisuus. Silloin kun lapset ovat pieniä, ei olla lapsen kustannuksella töissä kellon ympäri, vaikka siihen olisi totuttu. Ja jos teette kumpikin vuorotellen 10-tuntista työpäivää, kun täysi työpäivä on 8h, niin kyllähän teillä kummallakin silloin kertyy saldoa, eli voi toisinaan lähteä töistä aiemmin tai tulla myöhemmin.

Vierailija
72/117 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joo yksin olen lasten kanssa, eli yksin noi hoidankin.

Vierailija
73/117 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ongelmana myös tuo päivien pituus. Työmatkani on vajaan tunnin suuntaansa ja työaika 8 - 16. Päiväkoti auki 7 - 17. Vuoropäivähoitoon ei tuolla työajalla lastaan saanut. Miehen työaika oli vähän vaihtelevampi, mutta lasten päiväkoti olisi tuonut hänelle n. 20 km lisäkierroksen työmatkaan.

Lapsi oli siis aina ensimmäisenä hoidossa ja haettiin viimeisenä, hoitajan jo hermostuneena odotellessa. En tiedä olimmeko me syynä, mutta jossain vaiheessa päiväkodin aukioloajat ja sitämyöden hoitajien työajat muuttuivat 6:45 - 17:15 ja siinä vaiheessa oli onneksi muutama muukin lapsi koko tämän ajan hoidossa.

Kaikki keskustelut, neuvola-ajat, hammaslääkärit ym. vaativat aina aikamoisia järjestelyjä. Onneksi työtehtäväni vaihtuivat ja olin oikeutettu satunnaisiin etäpäiviin, joten yritin sopia näitä menoja mahdollisimman paljon samaan päivään ja tein työt illalla.

Nyt onneksi kaikki lapset jo koulussa!

Laput, liput ja eväät eivät olleet kovin vaikeita, mutta kun edellisellä viikolla ilmoitettiin että tarvitaan naamiaisasu, joku teema-asu, liikuntavälineitä tms. niin viikonloppu meni sitten näiden metsästämiseen. Myös koko ajan piti olla valppaana, että kaikki varusteet on puhtaita ja ehjiä (haalarit joka vuodenaikaan, saappaat kesälle ja talvelle, kuravaatteet, hanskoja, pipoja). Nyt on helpompaa kun kouluikäinen osaa jo sanoa itse tarpeensa.

Vierailija
74/117 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä päiväkoteja jotka auki myös iltaisin ja öisin. Niitä lippuja ja lappuja ja juttuja nyt vain on lapsen elämässä, ei se lapsi voi vaan mennä siinä sivussa huomiotta.

Ei muuten ole tässäkään kunnassa yhtään. Muutaman kerran olisin työmatkojen aikana tarvinnut. Yh hommasi sitten itse lapselleen hoitajan kotiin omalla kustannuksellaan. Silloin ajattelin että olisi ollut pakko heittäytyä työttömäksi, jos oma ala olisi vaatinut enemmän vuorotyötä tai työreissuja.

Vierailija
75/117 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten molemmat meistä vanhemmista vaihtoi päivätyöhön ja lapsi päiväkotia. Johan alkoi sähköpostia puskea milloin mistäkin kehittämisaamusta, vanhempaintapaamisista, teatteriesityksistä, rahapyynnöistä, nukketeatterista yms.

Kaikista hankalinta on kun nämä toteutetaan arkisin klo 8-10 tai 14-16. Juuri eilen lasta hakiessani hoitaja muistutti ensi viikolla olevasta vanhempaintapaamisesta joka alkaa klo 15.

Muistutti, jotta ehdin "järjestelemään työvuoroni". Oikeasti? Jos teen täyttä työpäivää klo 8-16, lapseni on hoidossa 7.30-16.30.

Alamme on vielä sellainen että päivät ovat täynnä asiakastapaamisia yms. joten useinkaan emme voi lähteä aiemmin töistä.

Jo aloituskeskustelussa meille sanottiin että lapsemme ryhmässä suurin osa haetaan sitten klo 15 mennessä, ja hyvin vähän lapsia on jäljellä klo 16.30. No, valitettavasti meidän lapsi useinkin.

Asumme pk-seudulla ja olemme molemmat vanhemmat tottuneet tekemään usein jopa 10-tuntisia työpäiviä (vuorotellen, niin että toinen hakee lapsen). Mitä työtä tehdään 9-15, vai ovatko ko. lasten vanhemmat kotona kun päiväkodin rytmi on mennyt tällaiseksi?

Vaihtaisin heittämällä takaisin vuorohoitoon, mutta se ei näillä työajoilla valitettavasti ole sallittua.

Huono äiti-hetkiä tulee usein, ja ei, emme ole tekemässä lisää lapsia tähän oravanpyörään.

Useimmilla vanhemmilla on kaksi vanhempaa, joista toinen vie ja toinen hakee. Hyödynnetään joustavaa työaikaa tai vuorotyön aikoja, jos siihen on mahdollisuus. Silloin kun lapset ovat pieniä, ei olla lapsen kustannuksella töissä kellon ympäri, vaikka siihen olisi totuttu. Ja jos teette kumpikin vuorotellen 10-tuntista työpäivää, kun täysi työpäivä on 8h, niin kyllähän teillä kummallakin silloin kertyy saldoa, eli voi toisinaan lähteä töistä aiemmin tai tulla myöhemmin.

V*ttuiletko meille työssäkäyville yksinhuoltajille? Oletko hoitotäti? Toivottavasti et.

Vierailija
76/117 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodin työntekijänä harmittaa joidenkin kommentit. Eväsretket metsään ovat lapsille mieluisia ja se eväiden syönti juurikin paras juttu. Ei liene vaikeaa heittää vaikka banaania ja myslipatukkaa lapsen reppuun aamulla!

Välillä ketuttaa kysellä, miten lapsi paikalla joululomalla ym. ja kun joulu ohi, alkaa kyselyt hiihtolomasta. Niitä on vaan kysyttävä ajoissa, että on tarpeeksi porukkaa töissä loma-aikoina! Samaten kun pk suljetaan kesäksi --> ei ole järkeä pitää isoa taloa auki 20 lapsen takia.

Tässä vain muutamia esimerkkejä...Voisi vaikka kirjan kirjottaa tästäkin aiheesta...

Lomien liian aikaisessa kysymisessä on se huono puoli, että niitä ei vielä vanhemmat välttämättä tiedä. Olen itsekin joutunut varaamaamaan lapselle hoitopaikan kesälle, vaikka sitten lomien varmistuttua sen olen perunutkin. Tämä tiedetään päiväkodeissa ja silti näitä kysellään kovin aikaisin. Lapsiasioita järjestellään kesällä moneen kertaan. Ps. Olen itsekin ollut päiväkodissa työssä /13

No jos niitä lomia kyseltäisiin vasta siinä vaiheessa, kun vanhemmilla lain mukaan on oltava lomansa tiedossa, johtaisi se siihen, että a) päiväkodin työntekijät saisivat tietää lomansa lain kannalta liian myöhään b) päivystykseen tulevien lasten määrä selviäisi paria viikkoa ennen päivystyksen alkua ja siitäkö se riemu repeäisi, kun vanhemmat kuulevat parin viikon varoajalla, että lapsi pitääkin kuskata 15km päähän, koska se päiväkoti on tiloiltaan sopiva päivystyshoitoa tarvitsevalle lapsiluvulle.

Vierailija
77/117 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille sanottiin 20 vuotta sitten, että päiväkodin aukioloajat ovat tästä-tähän, mutta vanhempien on haettava lapsensa varttia vaille tähän, koska hoitajien on ehdittävä hakemaan omat lapsensa hoidosta. Yhtä hiki hatussa juoksemista jokikinen päivä, kun ei tuolloin ollut vielä mitään liukumia ja etätöitä.

Vierailija
78/117 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

V*ttuiletko meille työssäkäyville yksinhuoltajille? Oletko hoitotäti? Toivottavasti et.

En ole viestin kirjoittaja, mutta viestissähän sanotaan: "Useimmilla vanhemmilla on kaksi vanhempaa," (Taitaa tarkoittaa ajatusvirheestä huolimatta sitä, että useimmilla lapsilla on kaksi vanhempaa, ei kaikilla.)

Vierailija
79/117 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useinhan päiväkoteja just arvostellaan siitä ettei ole mitään ohjelmaa.Sit kun on niin valitetaan siitä että ihan itse pitää jaksaa etsiä lapselle sopivat vaatteet sinne tms.On se niiiiiiiiiiiin rankkaa.

Vierailija
80/117 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainatun viestin kirjoittaja ei tainnut olla yksinhuoltaja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan