Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sikainfluenssarokotteen seuraus: "Poikamme on ollut unessa 7 vuotta"

Vierailija
11.02.2017 |

http://m.iltalehti.fi/uutiset/201702102200068962_uu.shtml

18. helmikuuta 2010 keskisuomalaisen perheen elämä muuttui peruuttamattomasti.

- Silloin poikamme nukahti ikiuneen, ja sillä taipaleella edelleen ollaan. Hän on ollut seitsemän viime vuotta unessa, perheen isä kertoo.

Kaksi kuukautta aikaisemmin, joulukuussa 2009 perheen molemmat kouluikäiset lapset olivat saaneet koulussa Pandemrix-sikainfluenssarokotteen.

- Tietysti tällaiset lainkuuliaiset vanhemmat antoivat luvan, kun peloteltiin kuolemalla, isä kertaa.

Helmikuussa perheen kuopus, 12-vuotias poika sairastui rokotuksesta pahasti. Isä kuvailee vakavan narkolepsian iskeneen kertarysäyksellä.

Poika ei vain nukahtele jatkuvasti, vaan hänen aivojensa on todettu olevan pysyvästi unessa. Siksi isä puhuukin pojan vaipuneen "ikiuneen".

- Hän on niin sanotusti valveilla, mutta aivot ovat unessa. Hän on jatkuvasti REM-unessa, vaikka olisi hereillä. Hän elää jatkuvasti kahdessa todellisuudessa, unessa ja meidän kanssamme rinnakkain, isä kertoo.

Neurologien mukaan perheen poika on yksi kaikkein vaikeimmin sairastuneista rokotuksen uhreista. Pojalla on todettu 90 prosentin invaliditeetti.

Poika on nyt 19-vuotias. Hän ei tule koskaan viettämään normaalia elämää.

Siis aivan järkyttävää. Kuinka raskasta vanhemmillekin, koko pojan loppuelämä. Mitä sitten kun vanhempia ei enää ole, laitokseenko? Muistan vielä kun nuita rokotteita jaeltiin ja itsekin otin. Todella vastuutonta antaa ihmisille rokotteita joitten jälkiseuraamuksia ei olla kunnolla tutkittu. Poika parka :(

Kommentit (391)

Vierailija
121/391 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tuolloin 25/26. En ottanut rokotetta, vaikka painostus oli kovaa. Koin päätökseni oikeaksi. En ole sairastanut sikainfluenssaa. Olin kyllä tietoinen, mitä sairastumisesta saattaa seurata, mutta olin hyvin epäileväinen myös rokotteesta. Muistan vieläkin tuon ajan ahdistavuuden. Meininki oli kyllä sellaista maailmanlopun meininkiä. En ole ottanut mitään rokotetta ainakaan 15 vuoteen. Joskus aivan 2000-luvun alussa otin jonkun vahvan polion tai jäykkäkouristuksen tehosteen. Olen vasta viime vuosina tajunnut, että tuota rokotuskohtaa oikeassa kädessä lähellä olkapäätä särkee ja kiristää vieläkin aina välillä, nytkin ja oikeasta käsivarresta häviää tuntoa. En uskalla ottaa enää yhtään rokotusta. Siskollani ilmeisesti hepatiittirokotus aiheutti immuunikatoa ja hiusten lähtöä. Eihän noita voi todistaa. Pidän järkevänä lähinnä vain polio ja jäykkäkouristusrokotuksia.

Vierailija
122/391 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole ottanut noita flunssarokotteita varmaan 10 vuoteen. Ja en ole sairastanut kuin juuri sikaflunssan aikoihin kun muu perhe otti rokotteet... kesti yhden vuorokauden se flunssa, 38 kuumetta ja lihakset kipein. Ja toisen kerran nyt kun oli taas joku flunssarokote-epidemia. Niis on jonkunverran virusta, niis rokotteissa. Sen takia varmaan aina sairastun kun muut ottaa rokotteet :/ joka tapauksessa olen muuten keskivertoa terveempi, ei flunssia tai mtn. En ole vaan tarvinnut niit influenssarokotteita.

Flunssiin ei ole rokotteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/391 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin lapsi ja narkolepsia kuin kuollut lapsi. Mutta sehän ei näitä hörhöjä paina. Ja toisekseen se olis puhjennut siinö sikainfluenssassa jokatapauksessa.

Vierailija
124/391 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin tuolloin 25/26. En ottanut rokotetta, vaikka painostus oli kovaa. Koin päätökseni oikeaksi. En ole sairastanut sikainfluenssaa. Olin kyllä tietoinen, mitä sairastumisesta saattaa seurata, mutta olin hyvin epäileväinen myös rokotteesta. Muistan vieläkin tuon ajan ahdistavuuden. Meininki oli kyllä sellaista maailmanlopun meininkiä. En ole ottanut mitään rokotetta ainakaan 15 vuoteen. Joskus aivan 2000-luvun alussa otin jonkun vahvan polion tai jäykkäkouristuksen tehosteen. Olen vasta viime vuosina tajunnut, että tuota rokotuskohtaa oikeassa kädessä lähellä olkapäätä särkee ja kiristää vieläkin aina välillä, nytkin ja oikeasta käsivarresta häviää tuntoa. En uskalla ottaa enää yhtään rokotusta. Siskollani ilmeisesti hepatiittirokotus aiheutti immuunikatoa ja hiusten lähtöä. Eihän noita voi todistaa. Pidän järkevänä lähinnä vain polio ja jäykkäkouristusrokotuksia.

Pidät jäykkäkouristusrokotetta järkevänä mutta et silti oli uusinut sitä? Se pitää uusia 10 vuoden välein, joten oma tetanussuojasi ei ole riittävä. Ei se vaadi kuin yhteen ruosteiseen naulaan astumisen. Mutta onhan se surullista jos vähän olkapäätä kiristää.

Vierailija
125/391 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa täällä kommentoineista ei näytä tietävän mistään mitään. Jos olisitte selvittäneet asioita olisitte tietoisia että rokotteen apuaine eli adjuvantti ei ollut tämän takana vaan ihan sen viruksen yksi partikkeli eli sairastuminen sikainfluenssaan olisi myös voinut laukaisua narkolepsian. Lisäksi kaikilla sairastuneilla on geenivirhe, joka altistaa tälle. Eli tämän mukaan jokainen maailman ihminen pitäisi testata ennen kuin lääke/rokote voitaisiin todeta turvalliseksi koska ei ikinä voi tietää miten henkilön geenivirheet vaikuttavat. Yksilötasolla todella ikävä, mutta tosiaan pelkkä sairastuminen olisi voinut saada saman aikaan.

Mutta mitä sitä turhaan faktoja selvittelemään, käytetään nyt ihan hyvillä mielin tätä rokotetta lyömäaseena kaikkia rokotuksia vastaan!

Ei pidä paikkaansa. Tällä väitteellä THL yrittää pestä käsiään vastuusta. Ja tyhmät lampaat uskoo. Sairastuessaan luonnollisesti ihminen kohtaa koko viruksen, eikä jotain keinotekoisesti pilkottuja partikkeleita siitä. Tästä syystä aivomme eivät tunnista edes tautia taudiksi, vaan valkosolut hyökkäävät omia solujamme vastaan.

Usko nyt, ihminen on paljon monimutkaisempi kokonaisuus kuin joku koelaboratoriossa testattu hypoteesi antaisi ymmärtää. Koko ajan saa lukea reaktioista, joiden ei pitäisi mitenkään olla mahdollisia. Esim. että rokote aiheuttaa tautia. Oma poikani esimerkiksi sai tuhkarokon mpr-rokotteesta. Edes neuvolan terveydenhoitaja ei kehdannut ehdottaa, että hän olisi vain sattumalta saanut sen jostain ja sairastunut just pahimmoilleen samaan aikaan kuin sai rokotuksen.

Säästösyistä rokotteeseen laitettiin helvetin vahva adjuvantti, että immuniteetti syntyisi vain viruksen osilla. Koska adjuvantti on halvempi kuin itse virus, joka pitää kasvattaa kananmunassa tai jonkun eläimen soluissa. Ja viruksesta laitettiin vain osia, koska adjuvantti vahvistaa vasta-aineiden tuotantoa.

Sikainfluenssa ei edes ole erityisen tarttuva tauti. Vaikkapa tuhkarokko tarttuu kymmenen kertaa herkemmin.

Minkähän takia luulette, että THL kieltäytyy nykyisin osallistumasta yhteenkään rokotekriittiseen ohjelmaan? He sanovat tekosyyksi, että ihmiset saattaisivat oikeasti kuvitella, että rokottamattomuus on vaihtoehto, jos he puhuisivat kriitikoiden kanssa tasa-arvoisesti. Oikea syy on se, että heidän kaikki argumenttinsa voidaan ampua helposti alas saman tien ja ohjelman jälkeen kaikki näkisivät, ettei keisarilla ole vaatteita.

Luuletko tosissasi, että Suomen valtio olisi suostunut maksamaan sata miljoonaa euroa korvauksia narkolepsiaperheille, jos narkolepisian olisi voinut saada pelkästä sika-influenssasta? Ehei, he olisivat väittäneet, että lapsi sai sika-influenssan eikä narkolepsialla ole mitään syy-yhteyttä annettuun rokotteeseen.

Vierailija
126/391 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa täällä kommentoineista ei näytä tietävän mistään mitään. Jos olisitte selvittäneet asioita olisitte tietoisia että rokotteen apuaine eli adjuvantti ei ollut tämän takana vaan ihan sen viruksen yksi partikkeli eli sairastuminen sikainfluenssaan olisi myös voinut laukaisua narkolepsian. Lisäksi kaikilla sairastuneilla on geenivirhe, joka altistaa tälle. Eli tämän mukaan jokainen maailman ihminen pitäisi testata ennen kuin lääke/rokote voitaisiin todeta turvalliseksi koska ei ikinä voi tietää miten henkilön geenivirheet vaikuttavat. Yksilötasolla todella ikävä, mutta tosiaan pelkkä sairastuminen olisi voinut saada saman aikaan.

Mutta mitä sitä turhaan faktoja selvittelemään, käytetään nyt ihan hyvillä mielin tätä rokotetta lyömäaseena kaikkia rokotuksia vastaan!

Väärin. Pandemrix rokotteen proteiinit poikkesivat toisen vastaavan, ongelmia aiheuttamattoman rokotteen proteiineistä. Suomessa haluttiin testata tätä vastaavaa rokotetta - nähdyin tuloksin. Viruksessa ei ole sellaista proteiinirakennetta jota Pandemrixissä testattiin, eli tavallinen sikainfulenssa ei olisi voinut sitä laukaista.

Vierailija
127/391 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa olisi kuitenkin kuollut enemmän ihmisiä, jos ei olisi rokotettu. Torniossakin kuoli perusterve tyttö.

Toisaalta siitä ei puhuta riittävästi, että rokotetta ei olisi turvallista ottaa silloin kun taudin voi saada samaan aikaan tartuntana. En tiedä, mihin eri rokotuksiin tämä liittyy, mutya sikainfluenssan yjteudessäkin tästä oli puhen itse kuulin lääkäriltä, että puutiaisaivokuumerokotusta ei ole täysin turvallista ottaa silloin kuin on mahdollisuus se tauti myös saada. (Silti rokottavat täyttä häkää kesäisin.)

Vierailija
128/391 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000000209076.html

Tässä se, miten perusterve torniolaistyttö kuoli.

Vierailija
129/391 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuo sikainfluenssaa potenut koululainen oli lähetetty perusterveydenhoidosta kotiin laboratoriokokeiden jälkeen.

Vierailija
130/391 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa olisi kuitenkin kuollut enemmän ihmisiä, jos ei olisi rokotettu. Torniossakin kuoli perusterve tyttö.

Toisaalta siitä ei puhuta riittävästi, että rokotetta ei olisi turvallista ottaa silloin kun taudin voi saada samaan aikaan tartuntana. En tiedä, mihin eri rokotuksiin tämä liittyy, mutya sikainfluenssan yjteudessäkin tästä oli puhen itse kuulin lääkäriltä, että puutiaisaivokuumerokotusta ei ole täysin turvallista ottaa silloin kuin on mahdollisuus se tauti myös saada. (Silti rokottavat täyttä häkää kesäisin.)

Tunteeko joku muuten tätä kuollutta torniolaista perustervettä tyttöä? Ettei vaan olisi ollut sellanen "enkeli-Elisa", jolla saadaan houkuteltua kansaa piikille. THL:n Hanna Nohynek on itse lehtihaastattelussa kehaissut, ettei mikään saa alamaisia rokotusjonoihin tehokkaammin kuin tieto rokottamattomasta lapsesta, joka kuolee tautiin.

Ja jos tyttö onkin ollut oikea ihminen, niin varmistiko ruumiinavausraportti sen, että hän kuoli nimenomaan sikainfluenssaan ja aivan suorilta jaloiltaan, ilman mitään pohja- tai liitännäissairautta? Ettei vaan menisi hyvin keksityt myytit hukkaan...

Nykyisinhän THL  kertoo, että pelätty ja tappava sikainfluenssavirus on "muuntunut" ihan tavalliseksi pöpöksi ja sen saa nyt samassa influenssapiikissä, mikä on ollut menestyksekkäästi käytössä jo 1700-luvulta lähtien ja jota on jaettu tähän mennessä 10 miljardia annosta ilman ongelmia.  

Vierailija
131/391 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin lapsi ja narkolepsia kuin kuollut lapsi. Mutta sehän ei näitä hörhöjä paina. Ja toisekseen se olis puhjennut siinö sikainfluenssassa jokatapauksessa.

Monikos lapsi siihen sikaan kuolikaan? Esimerkiksi Puolassa, jossa ei rokotettu ketään.

Vierailija
132/391 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunteeko joku muuten tätä kuollutta torniolaista perustervettä tyttöä? Ettei vaan olisi ollut sellanen "enkeli-Elisa", jolla saadaan houkuteltua kansaa piikille. THL:n Hanna Nohynek on itse lehtihaastattelussa kehaissut, ettei mikään saa alamaisia rokotusjonoihin tehokkaammin kuin tieto rokottamattomasta lapsesta, joka kuolee tautiin.

Ja jos tyttö onkin ollut oikea ihminen, niin varmistiko ruumiinavausraportti sen, että hän kuoli nimenomaan sikainfluenssaan ja aivan suorilta jaloiltaan, ilman mitään pohja- tai liitännäissairautta? Ettei vaan menisi hyvin keksityt myytit hukkaan...

Nykyisinhän THL  kertoo, että pelätty ja tappava sikainfluenssavirus on "muuntunut" ihan tavalliseksi pöpöksi ja sen saa nyt samassa influenssapiikissä, mikä on ollut menestyksekkäästi käytössä jo 1700-luvulta lähtien ja jota on jaettu tähän mennessä 10 miljardia annosta ilman ongelmia.  

Maailman 7 miljardista ihmisestä rokotteisiin on varaa noin parilla miljardilla. Jokaiselle siis 5 piikkiä. Jess jess.

Vierailija
133/391 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usko ei ole tiedon väärti. Millä todistat, että ilman rokotuksia olisi kuollut enemmän ihmisiä? Eihän kuolleisuus ollut rokottamattomissa maissa sen kummempi.

Vierailija
134/391 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa luottaa lääketeollisuuteen.

Vierailija
135/391 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi kamalaa ): Minä olin ikävä kyllä vasta 14, kun tuo rokotebuumi tuli. Ja minuthan pakotettiin ottamaan se rokote, raahattiin sinne huoneeseen itkevänä, huutavana, potkivana ja kynsivänä. Oli ihan kamalan pelottavaa, kun minut pakotettiin ottamaan rokote (neulafobia oli jo valmiina) ilman, että suostuttiin selittämään, miksi ja mihin. Kysyin, mitä vastaan tämä rokote auttaa, "no sikainfluenssaa". Kysyin, mikä se sikainfluenssa on, "no se on sellanen juttu". Kysyin, minkälainen juttu, "no ihan normaali juttu"! Kysyin, onko rokotuksella sivuvaikutuksia, onko jotain outoja oireita odotettavissa, pitääkö rokotuksen jälkeen osata ottaa jotain asioita huomioon, "no ei ole sinun ongelmasi"! Onneksi minulle ei tullut rokotuksesta muuta kuin käsi kipeäksi. Vaikka tämä kohtelu oli kyllä jo muutenkin sellaista, että oikeuteen olisin haastanut, jos olisin silloin tiennyt olevani siihen oikeutettu.

Haistakaa aikuiset vittu. Onneksi en kasvanut teidän kaltaiseksenne. 

Meillä tuon ikäinen päättää itse rokotuksistaan. Ei esim. Ota HPV Rokotusta.

Vierailija
136/391 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastuin sikainfluensaan ennen kuin rokotteita annettiin.

Tartuntani levisi mm. syöpää sairastaneeseen lähimmäiseen, joka oli kuolla tämän seuraamuksena (ja myöhemin kuolikin, mutta ei suoraan influensan vuoksi, vaikka influensan jälkeinen huono kunto luultavasti vaikuttavana tekijänä olikin).

Mieluumin olisin sen rokotteen ottanut.

Vierailija
137/391 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole ottanut noita flunssarokotteita varmaan 10 vuoteen. Ja en ole sairastanut kuin juuri sikaflunssan aikoihin kun muu perhe otti rokotteet... kesti yhden vuorokauden se flunssa, 38 kuumetta ja lihakset kipein. Ja toisen kerran nyt kun oli taas joku flunssarokote-epidemia. Niis on jonkunverran virusta, niis rokotteissa. Sen takia varmaan aina sairastun kun muut ottaa rokotteet :/ joka tapauksessa olen muuten keskivertoa terveempi, ei flunssia tai mtn. En ole vaan tarvinnut niit influenssarokotteita.

Flunssiin ei ole rokotteita.

No eiks toi nyt ole pilkunnussintaa? Tajusit varmaan et influenssarokotteita tarkotin

Vierailija
138/391 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viiden hengen perheemme jätti rokotuksen ottamatta, täysin oikea ratkaisu.

Serkun perhe jätti ottamatta. Päiväkoti-ikäinen menehtyi sikainfluenssaan. Vanhemmat syyttävät itseään tästä vielä tänäkin päivänä. 

Vierailija
139/391 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

JepJepqweqweqwe kirjoitti:

Sairastuin sikainfluensaan ennen kuin rokotteita annettiin.

Tartuntani levisi mm. syöpää sairastaneeseen lähimmäiseen, joka oli kuolla tämän seuraamuksena (ja myöhemin kuolikin, mutta ei suoraan influensan vuoksi, vaikka influensan jälkeinen huono kunto luultavasti vaikuttavana tekijänä olikin).

Mieluumin olisin sen rokotteen ottanut.

Eiks se läheisesi ollut pystynyt ottamaan rokotetta sitten?

Vierailija
140/391 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän aina rokotuksista sanotaan mitä oireita/seuraamuksia siitä voi tulla. Kyseisestä rokotteesta tiedotettiin kyllä että sen ottaneella on pieni riski saada narkolepsia. Samoin HPV rokotteella oli MS tautiin viittauksia. Nämä ovat kuitenkin yksittäistapauksia ja suurimmalle osalle ei ole tullut mitään vakavaa. Rokotteet eivät ole pakollisia kuitenkaan ja Suomessa ei anneta noita ilman tiedotuksia joten turhaa dramatisointia sanoa että kamalaa kun ei olla oltu varmoja sen seurauksista.

Kamala paikkahan tuo on, mutta jokainen on ottanut rokotteen/antaneet lapselleen annettavaksi tiedostaen asian. Itse harkitsen aina rokotuksia tarkkaan ja punnitsen. Itse otan rokotukset koska riski sairastua on yleensä paljon suurempi kuin niistä mahdollisesti tulevat jälkioireet/sairaudet.