Sikainfluenssarokotteen seuraus: "Poikamme on ollut unessa 7 vuotta"
http://m.iltalehti.fi/uutiset/201702102200068962_uu.shtml
18. helmikuuta 2010 keskisuomalaisen perheen elämä muuttui peruuttamattomasti.
- Silloin poikamme nukahti ikiuneen, ja sillä taipaleella edelleen ollaan. Hän on ollut seitsemän viime vuotta unessa, perheen isä kertoo.
Kaksi kuukautta aikaisemmin, joulukuussa 2009 perheen molemmat kouluikäiset lapset olivat saaneet koulussa Pandemrix-sikainfluenssarokotteen.
- Tietysti tällaiset lainkuuliaiset vanhemmat antoivat luvan, kun peloteltiin kuolemalla, isä kertaa.
Helmikuussa perheen kuopus, 12-vuotias poika sairastui rokotuksesta pahasti. Isä kuvailee vakavan narkolepsian iskeneen kertarysäyksellä.
Poika ei vain nukahtele jatkuvasti, vaan hänen aivojensa on todettu olevan pysyvästi unessa. Siksi isä puhuukin pojan vaipuneen "ikiuneen".
- Hän on niin sanotusti valveilla, mutta aivot ovat unessa. Hän on jatkuvasti REM-unessa, vaikka olisi hereillä. Hän elää jatkuvasti kahdessa todellisuudessa, unessa ja meidän kanssamme rinnakkain, isä kertoo.
Neurologien mukaan perheen poika on yksi kaikkein vaikeimmin sairastuneista rokotuksen uhreista. Pojalla on todettu 90 prosentin invaliditeetti.
Poika on nyt 19-vuotias. Hän ei tule koskaan viettämään normaalia elämää.
Siis aivan järkyttävää. Kuinka raskasta vanhemmillekin, koko pojan loppuelämä. Mitä sitten kun vanhempia ei enää ole, laitokseenko? Muistan vielä kun nuita rokotteita jaeltiin ja itsekin otin. Todella vastuutonta antaa ihmisille rokotteita joitten jälkiseuraamuksia ei olla kunnolla tutkittu. Poika parka :(
Kommentit (391)
Ei otettu sitä rokotusta silloin aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs mieltä olette tästä tytöille annettavasta HPV-rokotteesta? Kannattaako ottaa tytölle?
Tähän rokotteeseen tehty vuosien työ ja tutkimuksia. Kyseinen rokote on rokoteohjelmassa, joten en usko, että se sinne on turhaan ja hätiköiden päässyt.
En olisi siitä niin huolissani kun vieläpä miettii kuinka moni sairastaa jonkun kondyloomista, vaikka ei olisikaan juuri se niistä kahdesta, mitkä solumuutoksia ja syöpää aiheuttavat. Rokotehan on siis vain noihin solumuutoksia aiheuttavia vastaan ja jäljelle jää vielä n.70 muuta kondylooma-lajia.
Ne kun ei näy silmälle lainkaan eikä niiden olemassaoloa edes huomaa ellei nyt satu olemaan jo solumuutoksia ja mennä juuri silloin papaan. Siksi se pahalaatuinen leviääkin helpommin kun haitattomat, jotka saattaa jäädä myös huomaamatta, mutta eivät näy papassakaan yleensä.
Tietämys kondyloomasta on tänä päivänä niin surkeaa, että rokote on oikeasti hyvä asia. Niin moni täällä palstallakin luulee tai kertoo väärää tietoa asiasta. Pelätään kamalasti vaarattomia kondyloomia ja todennäköisimmin omassakin alapäässä on joku versio vieraillut kun ei sitä tartuntaa estä edes kondomi. Teilataan yksinäisyyteen jos jollakin olisi yksi näppylä nivusessa kun se ei oikeasti merkkaa juuri mitään. Ei ymmärretä, että se mistä et mitään tiedä on vaarallinen, ei muut. Nuoret sitten kuvittelee kun mitään oireita tmv ei ole, että ei ole huoltakaan, varsinkin jos papa on puhdas. Ja siten se sitten leviää kun niin kuvittelee aikuisetkin.
On se rokotus tietynlainen henkivakuutus myös kanssaihmisillesi.
Olin raskaana tuolloin ja painostus oli todella kova sekä viranomaisten puolelta (neuvolan henkilökunta ja yliopisto) että yksityishenkilöiden taholta. Yksi samaan aikaan raskaana ollut entinen ystäväni vaahtosi kuinka raskaana olevat rokottamattomat naiset ovat lastensa murhaajia ja jos tällaisen naisen lapsi sairastuu kohdussa tai synnyttyään, niin mitään myötätuntoa ei tarvitse osoittaa, koska äiti on syyllinen. Tämän leppoisan lounastapaamisen olen nähnyt tämän ihmisen kahdesti, sillä minähän olin rokottamattomana murhaaja. Kollegani yliopistolta riensivät rokotuksiin ja minä luopio en mennyt. Kyllä tuli päivittelyä, että kuinka uskallan leikkiä syntymättömän lapseni hengellä.
Rokotusohjelman mukaiset rokotteet olemme ottaneet lapsille. Itselläni on otettuna myös hepatiittirokote normirokotteiden lisäksi. Kausirokotteita emme ota.
Työsuoritustani arvoidaan puolen vuoden välein taloudellisesti. Se on laskenut tasaisesti tuosta, kun rokote annettiin. Mutta niin on laskenut myös koko Suomen talous!!!
Voisiko olla jokin yhteys?
Minä en ottanut rokotetta vaikka olin juuri silloin ns. riskiryhmässä eli nuori perusterve aikuinen jolla kuitenkin hieman astmaattisia oireita. Luin paljon aiheesta ennen päätöstä ja totesin että normaali influenssa tappaa kuitenkin paljon ihmisiä. Joten ajattelin sitten että jos se on tullakseen niin tulee, mutta oli todennäköisempää kuolla auton alle yms. Muut pitkän ajan rokotukset olen kyllä ottanut, tosin tubia en lapsuuden jälkeen koska on sanottu ettei sitä enää tarvitse. Tuosta tulikin mieleen että ehkä pitäisi kysyä mitkä rokotukset olisi hyvä ottaa. Influenssa-rokotusta en kuitenkaan koe tarpeelliseksi. Ehkä lapseni saatan tulevaisuudessa rokottaa influenssaa vastaan, jos hänelle tulee astma. Muut perusrokotukset olen kyllä hänelle ottanut. Nuo pitkän aikaa olleet tutkitut rokotteet ovat kyllä suojanneet paljon ihmisiä. Isoisoisoisoisäni kuoli isorokkoon ollessaan vain 21 ja hänen nuori vaimonsa kuoli synnytykseen ollessaan vain 17, joten äidinäidinäitini jäi orvoksi. Tuohon rokkoon tuli rokote vain puolisen vuotta miehen kuoleman jälkeen. Siihen mennessä tautiin kuoli paljon ihmisiä epidemian takia. Joten kyllä ne joskus ovat kuitenkin hyviä suojia.
Vierailija kirjoitti:
Ei se rokotteesta johtunut. Poika on vain patalaiska.
Patalaiskaa ei harmita oma saamattomuus. Eri tauti. Eikä ahkerasta tule patalaiskaa vuorokaudessa, paitsi piikillä.
Entinen puolisoni ja minä kävimme ottamassa rokotteet. Minulle nousi pieni kuume ensimmäisenä päivänä, mutta ex-puolisolleni tuo käynti oli kohtalokkaampi. Hän ei sairastunut narkolepsiaan, mutta alkoi saada todella pahoja huimauskohtauksia ja rytmihäiriöitä. Normaalista elämästä tuli vaikeaa. Ymmärrettävästi hän voi myös henkisesti huonosti.
Ex oli jo ennestään ollut välillä melko äkkipikainen ja herkästi vihastuva. Pian sairastumisen jälkeen hän alkoi purkaa pahaa oloaan minuun. Paha olo muuttui nopeasti aggressiiviseksi käyttäytymiseksi sekä henkiseksi ja fyysiseksi väkivallaksi. Jonkin aikaa kestin sitä, mutta sen jälkeen oli pakko erota. Tunnontuskat olivat alkuun pahat, jätinhän "yksin" sairastuneen ihmisen. Kovasti hän minua siitä syyllistikin. Nykyään olen tyytyväinen päätökseeni. Aggressiivisuutta oli jo aiemmin ollut suhteessa ja kuka tietää milloin se olisi tullut esiin ilman rokotettakin ja sen aiheuttamia seuraamuksia. Ex-puolison oireetkin vaikuttavat ainakin lieventyneen vuosien saatossa ja olemme molemmat tahoillamme uusissa parisuhteissa.
Kamalaa. Tämä narkolepsiajuttu tulee kalliiksi, kun ihmiset sen myötä ovat alkaneet välttää muitakin rokotuksia, vaikka ne olisivat ikivanhoja ja hyvin tutkittuja.
Jotenkin sairasta että tuollaisia rokotteita on laillisesti markkinoilla ja niitä salakavalasti painostetaan ottamaan pelottelemalla ja silti kannabiksen käytöstä aikuinen saa sakot ja kannabis ei ole tappanut tai vammauttanut koskaan ketään maailman historiassa.
Jännä juttu kun miettii haitallisuutta niin miksi?
Tuo juttu oli kyllä todella karmeaa luettavaa.
Itse en antanut lapseni ottaa sitä(en tietysti ottanut itsellenikään), vaikka painostus joka puolelta oli aivan sairaan kovaa. Mutta olen itse todella vahva mielipiteissäni, enkä toimi painostuksenkaan alla toisin kuin oma pääni sanoo.
Mutta todella surullista näiden sairastuneiden ja heidän perheidensä kannalta.
Tuon kyseisen rokotteen tutkimustyö oli täysin riittämätön, kiireessä kasaan ja suoraan jakoon. Suomi sai rokotteen "hyvään hintaan", kun lupasi muutaman miljoonan ihmisen koeryhmän rokotetutkimukseen.
Rokotettahan painostettiin ottamaan ja uhkailtiin vakavalla epidemialla... tämä itsessään kertoi jo siitä, että ei ajateltu kansalaisten turvallisuutta, vaan haluttiin vastata lääkeyhtiön kanssa tehtyyn sopimukseen.
Itse sairastin tuon taudin ja todella kevyt se oli kyllä potea. Meni n. 3-4päivää. En ottanut rokotetta, sillä ajattelin että normaaleissa influenssoissakin kuolee ihmisiä aina, että se on nyt vain sitä elämän menoa. Mielestäni influenssat ovat luonnollinen tapa pienentää populaatiota mikä ei ole välttämättä huono asia ylikansoitetussa maailmassa, vaikkakin surullinen. Tällaisen mielipiteen omaavana tietenkin myös itse olisin "valmis" lähtemään jos kävisi niin huono tuuri että tauti olisi tappava omalla kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sosiaali- ja terveysministerin sähköposti on? Niin törkeää pomputtaa tuota perhettä että haluan sanoa mielipiteeni suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Itse sairastin tuon taudin ja todella kevyt se oli kyllä potea. Meni n. 3-4päivää. En ottanut rokotetta, sillä ajattelin että normaaleissa influenssoissakin kuolee ihmisiä aina, että se on nyt vain sitä elämän menoa. Mielestäni influenssat ovat luonnollinen tapa pienentää populaatiota mikä ei ole välttämättä huono asia ylikansoitetussa maailmassa, vaikkakin surullinen. Tällaisen mielipiteen omaavana tietenkin myös itse olisin "valmis" lähtemään jos kävisi niin huono tuuri että tauti olisi tappava omalla kohdalla.
Munkin äiti sairasti sen. Kahdeksan päivää tehohoidossa sairaalassa. Meni yhteensä nelisen kuukautta ennenkuin oli siinä kunnossa että pystyi palaamaan töihin, mutta tärkeintä on että henki säilyi.
Vierailija kirjoitti:
Rokotteet toki väestötasolla vähentävät kuolleisuutta itse tautiin ja haitallisia sivuoireita saa murto-osa verrattuna taudin haittoihin. Tätä suhdelukua sitten punnitaan, kun jotain suosituksia mietitään.
Ongelmallista tuossa on tietenkin yksilön kannalta se, ettet voi oikeasti tietää osuuko se järkyttävä haitta juuri omalle kohdalle. Tai kuinka pahan taudin saisit, jos sen sairastaisit. Suurin osahan sairastaisi nämä rokotteiden estämät taudit niin, etteivät ne aiheuta hengenvaaraa. Siksi jokaisella on mielestäni oikeus ja velvollisuus pohtia asiaa yksilötasolla. Esim jos olet aiemmin saanut vahvoja reaktioita rokotteista, todennäköisesti niin käy jatkossakin.
Ja ennenkuin meuhkaatte, en ole rokotevastainen. Kaikki perusrokotteet on meillä otettu, mutta influenssoja ei.
Tämä on erittäin hyvä muistaa. Lääkärit puhuvat nimenomaan siitä vinkkelistä, että suurimmalla todennäköisyydellä rokotteen ottaminen on keskivertopulliaiselle paras vaihtoehto.
Itse meinasin kuulemma vauvana kuolla mpr-rokotteen jälkeen nousseeseen kuumeeseen. Olin monta viikkoa sairaalassa. Sen jälkeen en ole rokotteita ottanut (tämän päättivät siis vanhempani), en kyllä juuri sairastellutkaan. Osa perusrokotteistakin jäi antamatta.
Vierailija kirjoitti:
Olin itse raskaana tuolloin. Joka suunnasta painostettiin. Eräs lääkäri jopa totesi, että olen valmis tappamaan lapseni jonkun vaihtoehtohömpän nimissä...
No, rokotetta en ottanut ja hyvä niin. Ties mitä olisi sikiölle seurannut. Terve eskarilainen nyt.
Minulla sama kertomus! Ja lisäyksenä, että lapset (joita on nyt 2) ovat kuitenkin saaneet kaikki rokotusohjelman mukaiset rokotteet. Eli ei olla rokotusvastaisia, mutta oikea päätös silloin aikanaan tehtiin! Influenssa rokotteita ei oteta koskaan.
Voi rakkaat. Mitä kaikkea muuta nielettä kritiikittä kuin rokotusautuuden?
Järkyttävä ihmiskohtalo.
Itse otin rokotteen lapsilleni. Yksi oli aiemmin sairastanut tosi kovan influenssan, ja muistan sen pelon, kun valvoin polvillani yön hänen sänkynsä vieressä. En tiedä silti, rokotuttaisinko lapsiani enää. Itse en ole ottanut influenssarokotteita koskaan, useat työkaverit ovat ottaneet sen joka vuosi ainakin sen 15 vuotta kun ollaan oltu samassa työssä (meillä rokotetta ei ole työn takia "pakko" ottaa, vaan ollaan konttorirottia, joille kuitenkin annettu mahdollisuus rokotteeseen).
Omassa tuttavapiirissä kolme rokotteen vuoksi narkolepsiaan sairastunutta. Yhden lapseni hyvä ystävä, toisen lapseni harrastuskaveri ja oman työkaverin veli.
Toisaalta kukaan ei tiedä, montako tuttavapiiristä olisi kuollut sikainfluenssaan ilman rokotetta :(
Mikä sosiaali- ja terveysministerin sähköposti on? Niin törkeää pomputtaa tuota perhettä että haluan sanoa mielipiteeni suoraan.