Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on törkein tapa, jolla joku on yrittänyt (ilmaisiksi) hyötyä ammatistasi / harrastuksestasi / osaamisestasi tms?

Vierailija
10.02.2017 |

Tällainen ketju oli joskus täällä, joten aloitetaas uusi. :)

Kommentit (355)

Vierailija
161/355 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näille "ilmaishotelli" kyläilypummeille ei tarvitse asua Nykissä, ei Stadissa vaan ihan tämä Manse riittää.  En ole suostunut yhteenkään pyyntöön, mutta aina niitä välillä tulee.

Vierailija
162/355 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kapitalismi, osaan mutten auta, koska kapitalismi... Eli tämä ketju on oiva esimerkki miksi kapitalismi ei toimi ainkaan nykysuomessa.

Hallitus yritti ilmaiseksi lisätä työtaakkaa ja leikata ostovoimaa ja eläkettä. En suostunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/355 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kirjanpitäjä joten luonnollisesti osa ihmisistä olettaa että silkasta tekemisen ilosta voisin hoitaa heidän firmojensa kirjanpidon "siinä oman työn sivussa".

Neuvon toki veroasioissa yms, mutta en tee ilmaiseksi tilinpäätöstä tms kenellekkään!

Törkein oli ehkä ystävän mies, joka kuultuaan ammattini sanoi että sittenhän voisin auttaa häntä firman talousasioiden setvimisessä, oli kuulemma jäänyt kirjanpito vähän retuperälle. Sanoin että teen sillä hetkellä tilinpäätöstä joka täystyöllistää minut, ja päivät venyivät usein 10-12 tuntisiksi. Ei kuulemma haitannut, voisin illalla vähän vilkaista. Jankkasi ja jankkasi asiaa, kunnes sanoin että voin VÄHÄN neuvoa. Kävi ilmi että kirjanpito oli melkein vuoden ajalta aivan sekaisin, kuitteja puuttui, omat ja firman rahat täysin sekaisin, eikä alvienkaan maksussa oltu menty ihan lainmukaan. Sanoin etten voi tässä auttaa, vaatii ison homman selvitellä kaikki. Mies sanoi aivan pokkana että "me voidaan viedä sut vaikka leffaan joku ilta kiitoksena siitä että katot nää kuntoon". LEFFAAN!! Ja siis tuo työ vaatisi varmaan 2-3 vkon täyspäiväsen duunin saada numerot kuntoo, sekin varovainen arvio!  Ja äijän mielestä leffa olisi riittävä palkkio. Kieltäydyin ja tästäkö helvetti repesi. Kaveri ei varsinaisesti laittanut välejä poikki, mutta lopetti vaan pikkuhiljaa yhteydenpidon. Olin pitkään tosi surullinen  asiasta.

Nyt on pakko kysyä, että kerroitko SELKEÄSTI että kyseessä on vähintään 100 tuntia työtä vaativa homma, joka normaalisti maksaa niin-ja-niin-paljon euroja? Jos, niin aivan uskomatonta että vielä sen jälkeenkin joku odottaa että xtuhannen euron homman joku hoitaisi kympin leffalipulla :o! Sen kun vielä jotenkin voi ymmärtää, että joku on niin pöljä että kuvittelee tuollaisen olevan parin tunnin vasemmalla kädellä hoidettava pikkujuttu, mutta että joku vaatisi tonnien työn ilmaiseksi... huh!

No voi nyt prkl....tuossa näkee selkeesti sen miten paljon jotkut ymmärtävät, arvostavat ja välittävät firmansa kirjanpidosta ja ylipäätänsä siitä avusta jota ehkä voisi saada. Hitto ja minä olen juuri opiskellut kirjanpitäjäksi ja hakeutumassa omassa firmassani kyseisiin hommiin. Ja arvostus on tota luokkaa!!

Vierailija
164/355 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kapitalismi, osaan mutten auta, koska kapitalismi... Eli tämä ketju on oiva esimerkki miksi kapitalismi ei toimi ainkaan nykysuomessa.

Suomalainen kyllä auttaa jos osaa, kyse on ennemminkin siitä jos riistetään ihan törkeesti SIIS TÖRKEÄSTI koska ei arvosteta millään tavalla toisen osaamista ja auttamista. Ruvetaan vaatimaan että tee kaikki ja tee se ilmaseks ja tee se omalla ajallas jne....

Vierailija
165/355 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse nyt hoitovapaalla ja töissä pankkitoimihenkilönä siis. Ja on menneet muutaman tuttavan kanssa välit poikki, kun on pyydetty myöntämään laina maksuhäiriöiselle ilman vakuuksia. Itse olen sanonut kuitenkin aina tilanteissa, että päätökset tekee meillä tietokoneohjelma, että jos se antaa hyväksynnän, niin voin luoton myöntää. Ja niinhän se homma meneekin, tarkistukset tehdään koneellisesti ja ilman hyväksyntää ei ole järjestelmään mahdollista uutta lainapäätöstä antaa. Silti suuttuvat :D

No noin hölmöjen "ystävien" menetyksestä ei varmaan kannata murehtia.

Itse ennemminkin kysyisin tutulta pankkihenkilöltä sijoitusvinkkejä ja sitä että miten se lainahakemus kannattaisi esittää ja miten saisin mahd. halpakorkoisen lainan.

Vierailija
166/355 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen yksityisyrittäjänä toimiva hieroja. Lomat ja vapaa-aika on muutenkin kortilla, koska maksan kaikki itse ja lisäksi kauheat verot valtiolle. Sairaslomia en voi pitää.

Sitten on näitä kaiken maailman tuttuja, joilla on aina niskat ja selkä jumissa ja pitäisi hieroa vielä ilmasiksi minun vapaa-ajalla. Olettavat, että rakastan hieromista niin paljon, että voisin tehdä ilmasiksi heille tai kahvipalkalla..

No en voi. Venyttele prkl.

Vierailija
167/355 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallitus yritti ilmaiseksi lisätä työtaakkaa ja leikata ostovoimaa ja eläkettä. En suostunut.

Niin työnantaja yritti tätä ja sai nenilleen. Tehkööt itse hommansa. Ammattiliittohan näissä asioissa puolustaa ammattilaista, mutta nykyhallitus yrittää tuhota senkin turvan.

Vierailija
168/355 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Piirräpä minulle tatuointi!" on hyvin usein kuultu lause. En siis ole tatuoija, oon vaan hyvä piirtämään ja koska oon piirtänyt omat kuvani ja joitain muitakin niin sitten noita heittoja tulee. Toiset ei vaan ymmärrä, et pakottamalla ei piirtämisestä tuu yhtään mitään.

Ammatiltani oon maalari, joten maalaus/tapetointi/laatotuspyyntöjä tulee usein. "Jos kaljapalkalla tuut maalaa ton olkkarin tosta". Jep, eka oon 8,5 tuntisen työpäivän maalaamisen parissa niin tottakai tuun vielä töitten jälkeen jatkamaan samoja hommia, kaljapalkalla. Onneks oon oppinut sanomaan ei, aiemmin olin aivan loppuun palanu noitten ylimäärästen hommien takia, koska en vaan osannut sanoo ei enkä halunnut loukata/suututtaa ketään. Sitten totesin, et mielenterveys ennen sitä olematonta rahaa. Käyn tekemässä hommia toki parhaille ystäville, se on selvä, mut sukulaisten ja tuttujen pyynnöt menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Tykkään ammatistani älyttömän paljon, joten ei se oo mitenkää vastenmielistä käydä tekee remppaa töiden ulkopuolella, mut jos joku haluaa pelkkää maalarinvalkosta maaliseinää (aivan käsittämättömän tylsää tehä) niin sitten jää väliin. Tehosteseinät, erikoiset tapetit ja kaikki missä voin tehä ja jopa keksiä ite jotain erilaista käyn tekee riemuiten. Mut ei sen pitäis olla oletus, et tuuppa tekee tosta yks kaksion remppa, kun sitä työkses teet ni meneehän se siin sivussa sit.

Jos oot hyvä ja sanojesi mittainen hlö niin tuu mulle tekee keittiöön laatotusta/maalausta yms. ja makkariin tapetinpoistoa ja maalausta etc.

Sovitaan hinnasta - ei kaljapalkalla - oluet voidaan ottaa mun piikkiin sitten kun homma on pulkassa =) - pääkaupunkiseudulla olis tällanen jobi tarjolla huhtikuussa =D

Vierailija
169/355 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniko teistä myöntää olleensa näissä se röyhkeä osapuoli? Mitä kaikkea palveluja olet pyytänyt puoli-ilmaiseksi?

Vierailija
170/355 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä henkilöstöosastolla erään kauppakonsernin pääkonttorissa. Pari vuotta sitten naapuri (asuu samassa taloyhtiössä, koskaan ei ole muuta kuin tervehditty pihalla toisiamme) soitti ovikelloa matto kainalossa. Hän oli sen ostanut "meidän" kaupasta ja se pitäisi nyt palauttaa ja saada uusi matto tilalle tai rahat takaisin. Kyseinen kauppa ei edes ollut se, joka on meidän pääkonttorin yhteydessä. Ei meinannut millään uskoa, kun selitin, että ei minulla ole mitään tekemistä asiakaspalvelun tai tuotteiden kanssa, että menkööt itse sinne kauppaan reklamoimaan. Lopulta lähti niskojaan nakellen, eikä ole sen jälkeen moikkaillut.

Vierailija
171/355 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moniko teistä myöntää olleensa näissä se röyhkeä osapuoli? Mitä kaikkea palveluja olet pyytänyt puoli-ilmaiseksi?

No aikaisemmin en ole mitään keneltäkään pyytänyt, nyt kysyin tossa aikaisemmassa viestissäni että josko kiinnostas tulla laatottaa ja maalailemaan mutta hinnasta ei olla vielä sovittu ;)

Toivon että en ole se röyhkeä osapuoli.

Yleensä ihan ystäväpiirissäkin olen ennemmin se "reilu kaveri"

Ystäväpiirissäni oli aikoinaan tällainen "kaikki mulle ilmaiseksi" tyyppi mutta se oli ja se meni. Eihän sellaisten kanssa ketään kiinnosta kaveerata.

Vierailija
172/355 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on auttanut isääni ilmaiseksi lukemattomia kertoja. Isäni tuli meille tekemään polttopuita ja vaati saada maksun tekemistään puista. Tuli kalliit puut. Halvemmaksi olisi tullut ostaa valmiit klapit ja maksettiin vielä hänenkin puut. Musta oli vähän härskiä. No kivahdin kyllä että tehdään sitten hinnasto myös sinun tarvitsemista palveluksista..

Vierailija
173/355 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin työnantaja yritti tätä ja sai nenilleen. Tehkööt itse hommansa. Ammattiliittohan näissä asioissa puolustaa ammattilaista, mutta nykyhallitus yrittää tuhota senkin turvan.

Eräs pääurakoitsia ei vain yrittänyt vaan käytti hyväksi eikä maksanut täyttä laskua joka oli keikasta etukäteen sovittu, väitti ettei ole rahaa. Ammattiliitto ei olisi auttanut tässä kun olin yrittäjä. Tein noin 10 tuntia ilmaiseksi hommia kusettajalle.

Vierailija
174/355 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hui, mä olen "joutunut" auttamaan vanhempiani jotka ovat jo niin iäkkäitä että eivät kykenä hoitamaan omakotitaloaan eikä sen pihaa.

Palkaksi tarjoavat rahaa mutta aina olen sanonut että en halua en ota ja Piste. Tosin olen myös marmattanut että itse en sen takia asu omakotitalossa koska mua ei nää hommat kiinnosta - duunit ovat ihan perseestä. No jos en auta ja jos en tee niin sitten ne jää tekemättä koska ulkopuolista apua ei voi ostaa. NO miks sitten pitää asua sillätavalla millätavalla ei kykene. En tiedä, en ymmärrä, ensviikolla lumenluontiin.

Juu ei en halua siitä rahaa. Teen kun on "pakko".

Vierailija
175/355 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin aiemmin tatuoija. Jatkuvasti oltiin kyselemässä, että teetkö kotona näitä (miks et voi tulla sinne liikkeeseen?). En tehny, koska värit ja vehkeet oli töissä + vapaa-ajalla mielellään harrastelin muuta... Ei siinä mitään, tokihan kysyä voi.

Mutta yhden hurjan toiveissa oli koko selän peittävä kuva ja oli valmis maksamaan siitä pimeänä huiman SATASEN :D Juuuuuuu, toki nykäsen sellaisen pikkuhintaan kotisoffalla, eihän siinä ees menis aikaa..... Meinas vielä, että hän voi itse tilata netistä "jotain tatskavärejä", kun oli löytänyt halpoja. Herrajjumala, en todella oo kenenkään ihoon hakkaamassa mitään kiinalaisia randomtököttejä...

Olisit tehnyt satasen arvoisen kuvan. Eli esim. iso tikku-ukko.

Tietysti piirtänyt ensin mallin asiakkaalle, ettei suutahtele sitten jälkikäteen 😉

Vierailija
176/355 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän aiheen vierestä, mutta nuorena todellakin juhlissa pestattiin aina meidät nuoremmat naiset lastenvahdeiksi ja "vähän auttelemaan keittiössä". Ei koskaan meidän veljiä.

Nyt onneksi kun ollaan kaikki aikuisia, tämä on loppunut, onneksi. Tuntui että se loppui omalta osaltani siihen, kun kerran 18-kesäisenä saavuin autolla vähän myöhässä sukujuhliin ja takana oli 12h työpäivä ravintolassa.. Tajusivat että ehkä ei ole soveliasta pyytää "auttelemaan".

Heh, näihin liittyy myös sellainen yksityiskohta että jos nuori tyttö kohteliaasti kieltäytyy "tarjotuista" hommista tai kysyy että miksei poikia ole pyydetty tekemään niitä niin heti vanhemmat ihmiset alkavat kauhistella että voi näitä laiskoja nykynuoria jotka eivät mitään ole valmiita tekemään. Mutta vanhemmat ihmiset itse eivät tietenkään jouda vahtimaan lapsia tai auttelemaan keittiössä koska pitäähän sitä nyt saada kahvitella rauhassa.

Oikeasti vanhat ihmiset ovat omassa nuoruudessaan tehneet paljon enemmän kuin laiska nykynuoriso, että saavatkin kahvitella rauhassa.

Vierailija
177/355 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen töitä perhepäivähoitajana. Puolisolla on yritys, eli meillä käy myös hänen asiakkaitaan. Osa uudelleen asioivista tyypeistä on ehtinyt havaita työni laadun,  ja ottavatkin sitten lapsukaisensa kätevästi mukaan, eikä tarvikaan etsiä hoitajaa toisaalta siksi aikaa. Olen käännyttänyt ihmisiä eteisestäni, että ei, ette voi jättää taaperoikäistänne tänne, ellette itsekin jää, ryhmäni on täynnä, enkä missään tapauksessa SAA ottaa ylimääräisiä lapsia vastuulleni. Olen vakavasti vaikeuksissa, jos jotain sattuu ja ryhmäkoko on ylittynyt.  

Tässä ei ole väliä silläkään, että satun olemaan vapaapäivällä, oli se sitten arki- tai viikonloppuvapaa. "Sinähän voit katsoa tätä sillä aikaa, kun..."

Vierailija
178/355 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivon mielelläni ilahduttaakseni perhettä ja ystäviä. En ole ammattilainen, mutta intohimoinen amatööri kyllä. Leivon mielellään myös läheisten juhlatarjottavat, kunhan siitä ei tule minulle kustannuksia eli ainekset maksetaan. Vierailta sitten kuulen, että jospa leipoisin heidänkin tuleviin juhliin x tai y. En lupaudu, koska on en halua joutua hankalaan tilanteeseen. Olen tarkka hygieniasta ja ruokarajoitteista ja minulla on myös oma varsinainen hommani harrastuksen lisäksi, joten hankalaksi voisi mennä myös ilman rahaongelmia. Palstalta kun olen lukenut kauhukertomuksia, en halua joutua vastaaviin tilanteisiin.

Vierailija
179/355 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet pyytävät palveluksia kahvipalkalla mutta, jos näiltä samoilta henkilöiltä pyytää vastapalvelusta kahvipalkalla niin vastauksena on, että mikset ota ammattilaista tekemään. Eivät tajua, että itse pyytävät ensin samalla tavalla mutta, jos heidän pitäisi vaivautua tekemään jotain niin johan olisi aivan kummallista ilmaiseksi pyytelyä. Ensin pyydetään kahville ja samalla sanotaan että tekisitkö pikkujutun mutta, jos kieltäydyt kahvikutsu perutaan. Samat henkilöt soittavat kohta uudestaan, että ehtisitkö tekemään taas sitä tai tätä ilmaiseksi kun nykyään sanotaan ettei käy, niin ei enää pidetä yhteyttä. Eli "kaveruus" on riippuvainen siitä mitä saa ilmaiseksi ja itse ei olla valmiita tekemään vastapalvelusta. Mitä nämä ihmiset oikein ajattelevat???

Vierailija
180/355 |
13.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asutaan maalla ja meillä on lypsykarjaa. Lähistön mökkiläiset kuvittelevat, että tilamme on jonkinlainen seikkailupuiston ja maatilamatkailutilan välimuoto, jonne voi tuoda lapset aamulla pihaan ja lähteä itse lähikaupunkiin shoppailemaan sillä aikaa kun minä hoidan lapset. Kun niistä on seuraa meidän maalaislapsille, joilla ei ole kavereita lähellä. Ongelmana on se, että meidän lapset tekee tilan töitä, ei ne jouda leikkimään 3-5 v lasten kanssa pihalla saati keksimään näille tekemistä. Pahimmillaan on navetalle tuotu vaippaikäinen aamulla klo 6.00 ja tuoja on todennut, että kun meidän Maikku-Irmeli ei saanut unta, niin tultiin lehmiä katsomaan. Sitten se aikuinen menee navetan toimistoon (jossa on tietokone) ja jättää lapsen ihastelemenaan vasikoita. Hetken kuluttua aikuinen huutelee, että mikä on verkon salasana...

Kyllä maalaislapsillakin on oikeus leikkiä eikä vain tehdä töitä. Lapsityövoiman käyttäminen tässä maassa on kiellettyä!