Mikä on törkein tapa, jolla joku on yrittänyt (ilmaisiksi) hyötyä ammatistasi / harrastuksestasi / osaamisestasi tms?
Kommentit (355)
"Piirräpä minulle tatuointi!" on hyvin usein kuultu lause. En siis ole tatuoija, oon vaan hyvä piirtämään ja koska oon piirtänyt omat kuvani ja joitain muitakin niin sitten noita heittoja tulee. Toiset ei vaan ymmärrä, et pakottamalla ei piirtämisestä tuu yhtään mitään.
Ammatiltani oon maalari, joten maalaus/tapetointi/laatotuspyyntöjä tulee usein. "Jos kaljapalkalla tuut maalaa ton olkkarin tosta". Jep, eka oon 8,5 tuntisen työpäivän maalaamisen parissa niin tottakai tuun vielä töitten jälkeen jatkamaan samoja hommia, kaljapalkalla. Onneks oon oppinut sanomaan ei, aiemmin olin aivan loppuun palanu noitten ylimäärästen hommien takia, koska en vaan osannut sanoo ei enkä halunnut loukata/suututtaa ketään. Sitten totesin, et mielenterveys ennen sitä olematonta rahaa. Käyn tekemässä hommia toki parhaille ystäville, se on selvä, mut sukulaisten ja tuttujen pyynnöt menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Tykkään ammatistani älyttömän paljon, joten ei se oo mitenkää vastenmielistä käydä tekee remppaa töiden ulkopuolella, mut jos joku haluaa pelkkää maalarinvalkosta maaliseinää (aivan käsittämättömän tylsää tehä) niin sitten jää väliin. Tehosteseinät, erikoiset tapetit ja kaikki missä voin tehä ja jopa keksiä ite jotain erilaista käyn tekee riemuiten. Mut ei sen pitäis olla oletus, et tuuppa tekee tosta yks kaksion remppa, kun sitä työkses teet ni meneehän se siin sivussa sit.
Raksamiehenä on yritetty pyytää talkoina suunnilleen tekemään talo. Joskus sanoin että pikku hommissa voin auttaa ilmaiseksi. Nykyään se on 15 euroa tunti ilman kuittia. Pakko kun kaikki hommat on muka ihan pikku juttuja. Yhdelle laitoin taloon rungon pystyyn, asensin tuulisuoja levyt ja vesikaton niin kehtasi vinkua kolmesta tontusta.
Maksoi sen naama happamana. Pakko sille oli sanoa että vähän voisi miettiä mitä tuollainen oikeasti maksaisi.Sen jälkeen olen sanonut tuon 15 hinnaksi jos jotain haluaa. Verokortilla kun teen niin hinta on korkeampi. Tosin sillä saa eikä tarvi maksaa seisoskelusta.
Olen töissä kirjapainossa ja tllättävän useasti tulee kyselyitä että voisinko painaa hääkutsuja/ käyntikortteja/isoja julisteita tms. Ja tietenkin vähintään puoli-ilmaiseksi. Hmm, mitäköhän työnantajankin sanoisi jos alkaisin työpaikalla, työnantajan koneilla ja väreillä painamaan kaikenmaailman pikkutöitä tutuilleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soitan viulua ja milloin kenenkin häihin tai sukulaisen hautajaisiin pitäisi mennä esiintymään ruokapalkalla
Vingautat viulua kerran, ja sanot, että siinä oli kaikki, minkä tällä esiintymispalkkiolla voi soittaa.
Toinen vaihtoehto on laittaa joku kiertämään hatun kanssa.
Mua on pyydetty sata kertaa varmaan soittamaan pianoa tai viulua jonnekin kissanristiäisiin. Ei siinä mitään, mutta en kuule kehuja melkein ikinä. Yleensä kehujat ovat perhe, mutta muuten ei ikinä. Enkä edes tarvitse mitään tuhatpäistä kehujalaumaa, mutta olisi kiva kuulla edes jotain "kiitosta". Ja tietenkin ruokapalkalla (pulla ja kahvi).
Vierailija kirjoitti:
Äiti petti isääni todella törkeästi ja avioeron jälkeen oli jo heti uusi mies kainalossa. Parin kuukauden päästä menivät kihloihin ja äiti sitten ilmoitti, että minähän tulen sitten soittamaan pianoa heidän häihinsä. En todellakaan tule. Ei ole muutenkaan hyvät välit äidin kanssa ja menee tekemään noin, sitten pitäisi vielä ilmaiseksi tehdä palvelus. Ei onnistu.
Rahako tässä oli se isoin ongelma?
Miten niin moni ihminen kuvittelee, että saa kalliilla rahalla koulutettua osaamista kalja- tai kahvipalkalla? Se on työtä, mitä tekee ja osaamista. Täytyy olla jo todella hyvä kaveri, jos suostuu. Tai sitten se ei kehtaa kieltäytyä. Työllä on hintansa.
Vierailija kirjoitti:
Tää on varmaan tapahtunut jokaiselle naiselle teini-iässä, eli nakitetaan sukujuhlissa/häissä/muissa tapahtumissa hoitamaan ja kaitsemaan lapsia, koska kaikki tytöthän tykkää hyysätä muiden kersoja, eikö niin?
Päiväkodissa työskentelevät ihmiset ei taida päästä tästä eroon edes aikuisena, vaan oletetaan että tottakai ne lapsia vahtii, kun muut pitävät hauskaa. Tai ainakin näin luulisin.
Pahemmassa versiossa sen serkkutytön oletetaan majailevan viikonlopusta toiseen kaitsemassa kurittomia kakaroita. Vielä pahempi on, jos tyttö on huonosta perheestä. Voidaan manipuloida sillä, että saat asua jatkossakin isäsi luona, jos olet pois äitipuolesi jaloista viikonloppuisin, etkä näin ollen joudu takaisin alkkisäitisi luo. Kätevää, kun suvussa säilyvät aikuisten keskinäiset välit.
Miksi pitää tehdä lauma lapsia, jos ei pärjää lastensa kanssa ilman, että pitää manipuloida vastentahtoinen sukulaistyttö hoitamaan viikonloppuisin, lisäksi muutakin sukua säännöllisesti auttamassa?
Yleisesti, niin lastensuojeluviranomaisilla voisi joskus olla asiaa - ei vain yhteen - vaan ainakin kahteen perheeseen samassa suvussa.
Olen kirjanpitäjä joten luonnollisesti osa ihmisistä olettaa että silkasta tekemisen ilosta voisin hoitaa heidän firmojensa kirjanpidon "siinä oman työn sivussa".
Neuvon toki veroasioissa yms, mutta en tee ilmaiseksi tilinpäätöstä tms kenellekkään!
Törkein oli ehkä ystävän mies, joka kuultuaan ammattini sanoi että sittenhän voisin auttaa häntä firman talousasioiden setvimisessä, oli kuulemma jäänyt kirjanpito vähän retuperälle. Sanoin että teen sillä hetkellä tilinpäätöstä joka täystyöllistää minut, ja päivät venyivät usein 10-12 tuntisiksi. Ei kuulemma haitannut, voisin illalla vähän vilkaista. Jankkasi ja jankkasi asiaa, kunnes sanoin että voin VÄHÄN neuvoa. Kävi ilmi että kirjanpito oli melkein vuoden ajalta aivan sekaisin, kuitteja puuttui, omat ja firman rahat täysin sekaisin, eikä alvienkaan maksussa oltu menty ihan lainmukaan. Sanoin etten voi tässä auttaa, vaatii ison homman selvitellä kaikki. Mies sanoi aivan pokkana että "me voidaan viedä sut vaikka leffaan joku ilta kiitoksena siitä että katot nää kuntoon". LEFFAAN!! Ja siis tuo työ vaatisi varmaan 2-3 vkon täyspäiväsen duunin saada numerot kuntoo, sekin varovainen arvio! Ja äijän mielestä leffa olisi riittävä palkkio. Kieltäydyin ja tästäkö helvetti repesi. Kaveri ei varsinaisesti laittanut välejä poikki, mutta lopetti vaan pikkuhiljaa yhteydenpidon. Olin pitkään tosi surullinen asiasta.
Koko elämän kaikesta jota olen osannut tehdä ja yhteiskuntakin vielä. nyyh. Miksi edes teen? Katkerako en todellakaan, nyyh. JA vieläkin joudun auttamaan ihmisiä, nyyh.
Vierailija kirjoitti:
Koko elämän kaikesta jota olen osannut tehdä ja yhteiskuntakin vielä. nyyh. Miksi edes teen? Katkerako en todellakaan, nyyh. JA vieläkin joudun auttamaan ihmisiä, nyyh.
Voin jatkaa että olen muille vain muusikko, kokki, puutarhuri viherrakentaja lumenpudottaja remonttimies renkaanvaihtaja, tarjoilija järjestäjä, roudari, kalastaja, oluenpanija,lastenhoitaja ja ikuinen muuttomies kaikille ja moraalikin vielä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kirjanpitäjä joten luonnollisesti osa ihmisistä olettaa että silkasta tekemisen ilosta voisin hoitaa heidän firmojensa kirjanpidon "siinä oman työn sivussa".
Neuvon toki veroasioissa yms, mutta en tee ilmaiseksi tilinpäätöstä tms kenellekkään!
Törkein oli ehkä ystävän mies, joka kuultuaan ammattini sanoi että sittenhän voisin auttaa häntä firman talousasioiden setvimisessä, oli kuulemma jäänyt kirjanpito vähän retuperälle. Sanoin että teen sillä hetkellä tilinpäätöstä joka täystyöllistää minut, ja päivät venyivät usein 10-12 tuntisiksi. Ei kuulemma haitannut, voisin illalla vähän vilkaista. Jankkasi ja jankkasi asiaa, kunnes sanoin että voin VÄHÄN neuvoa. Kävi ilmi että kirjanpito oli melkein vuoden ajalta aivan sekaisin, kuitteja puuttui, omat ja firman rahat täysin sekaisin, eikä alvienkaan maksussa oltu menty ihan lainmukaan. Sanoin etten voi tässä auttaa, vaatii ison homman selvitellä kaikki. Mies sanoi aivan pokkana että "me voidaan viedä sut vaikka leffaan joku ilta kiitoksena siitä että katot nää kuntoon". LEFFAAN!! Ja siis tuo työ vaatisi varmaan 2-3 vkon täyspäiväsen duunin saada numerot kuntoo, sekin varovainen arvio! Ja äijän mielestä leffa olisi riittävä palkkio. Kieltäydyin ja tästäkö helvetti repesi. Kaveri ei varsinaisesti laittanut välejä poikki, mutta lopetti vaan pikkuhiljaa yhteydenpidon. Olin pitkään tosi surullinen asiasta.
Nyt on pakko kysyä, että kerroitko SELKEÄSTI että kyseessä on vähintään 100 tuntia työtä vaativa homma, joka normaalisti maksaa niin-ja-niin-paljon euroja? Jos, niin aivan uskomatonta että vielä sen jälkeenkin joku odottaa että xtuhannen euron homman joku hoitaisi kympin leffalipulla :o! Sen kun vielä jotenkin voi ymmärtää, että joku on niin pöljä että kuvittelee tuollaisen olevan parin tunnin vasemmalla kädellä hoidettava pikkujuttu, mutta että joku vaatisi tonnien työn ilmaiseksi... huh!
Minäkin ehdotan, että tästä lähtien te kaikki alatte kertomaan taksanne.
- voisitko tehdä tämän homman?
- juu, voisin, siihen menee 10 tuntia ja maksaa 200 euroa. Kirjoitetaan ensin työsopimus ja sitten kerrot, milloin haluat, että teen.
Olen ammatiltani kosmetologi ja maskeeraaja.
Monet sukulaiset olettavat minun tekevän heille ja heidän tutuilleen kasvohoitoja ilmaiseksi (hinnat normaalisti 40-200€).
Sitten ollaan niin loukkaantuneita kun en suostu tekemään kaiman koiranpennun omistajalle häämeikkiä ilmaiseksi.
Itse olen ratsastuksenopettaja ja teen päivätyöni ohessa friikkuna tuntituurauksia ja ratsutusta. Kokoajan saisi olla toisten hevosia ratsastamassa ja kouluttamassa, suosikkini oli kun hyvän ystäväni kaveri (en tunne kunnolla, tavannut pari krt) pyysi minua tulemaan ratsastamaan hevosellaan ja sanoi että se ois 25€ kerta. Vastasin että en tee niin halvalla, vaan normaalisti taksa on 50€ tunti ja sisältää sovitut palvelut, esim hevosen varustaminen itse ja poishoito tai sitten tulen vain ratsastamaan. Naisen leuka loksahti auki ja totesi "niin että mä aattelin että sä maksaisit mulle ton 25€ kun saat kuitenkin ratsastaa mun hevosella..." Sanoin että siitä ei palkkaa kerry, että saan ratsastaa sun hevosella ja teen tätä kuitenkin päätyöni ohessa ja se ei ole minun harrastukseni kouluttaa toisten hevosia, se on minun toinen työni... Ei ymmärtänyt, jälkikäteen olen saanut kuulla olevani niin itseäni täynnä ja kuvittelen olevani muita parempi koska olen opiskellut hevosia.. Minulla on ihan firma jonka kautta teen näitä keikkoja.
Itse nyt hoitovapaalla ja töissä pankkitoimihenkilönä siis. Ja on menneet muutaman tuttavan kanssa välit poikki, kun on pyydetty myöntämään laina maksuhäiriöiselle ilman vakuuksia. Itse olen sanonut kuitenkin aina tilanteissa, että päätökset tekee meillä tietokoneohjelma, että jos se antaa hyväksynnän, niin voin luoton myöntää. Ja niinhän se homma meneekin, tarkistukset tehdään koneellisesti ja ilman hyväksyntää ei ole järjestelmään mahdollista uutta lainapäätöstä antaa. Silti suuttuvat :D
Itse osaan laatoittaa ja maalata sekä muita pieniä rakennustöitä. Joistain sukulaisista ei kuulu moniin kk mutta kun joku alkaa rakentaa pitäisi matkata 200km ruokapalkalla tekemään laatoitus työt joista ei saa rahaa tai muuta kiitosta. Matkustaminen pitää tehdä halvimmalla tavalla ja sekin maksetaan täsmällisen tarkasti takaisin. Ylimääräinen raha ei sattuisi kun on vielä opiskelijana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun kaverini kertoi tämän: hän oli ompelija aloittelemassa omaa toiminimeä, siis yritti elää sillä. Hän lyhensi erään sukulaisen auorat housut, niin maksaja antoi palkaksi sulkaalevyn.
Olisiko hän ollut valmis maksamaan verot jos olisi saanut vaikka 20e.
Miten niin vaikka 20e? Työstä maksetaan yrittäjän määrittelemä hinta, joka sisältää verot ja muut kulut.
Lahkeen lyhennykseen menee vartti.
Tässä varmasti oiva esimerkki kyseisistä hyväksikäyttäjistä ! :)
Kapitalismi, osaan mutten auta, koska kapitalismi... Eli tämä ketju on oiva esimerkki miksi kapitalismi ei toimi ainkaan nykysuomessa.
Olen koodari, ja olen tehnyt mm. nettisivuja ja grafiikkaakin aina välillä, ja ihan ilmaiseksi olen tehnyt kavereille ja naapureille ammattilais tasoisesti tehtyjä projekteja. Tälläkin hetkellä koodaan naapurini vanhalle ystävälle kotisivuja, saan sitten aikanaan kunhan sivut valmistuvat, palkkioksi pullakahvit. Lisäksi korjaan mielelläni läheisteni tietokoneita/kännyköitä/tms. laitteita enkä pyydä palkkioksi mitään, se riittää minulle, että he saavat säästettyä rahansa ettei tarvitse kiikuttaa laitetta kalliiseen huoltoon.
T: 114