Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on törkein tapa, jolla joku on yrittänyt (ilmaisiksi) hyötyä ammatistasi / harrastuksestasi / osaamisestasi tms?

Vierailija
10.02.2017 |

Tällainen ketju oli joskus täällä, joten aloitetaas uusi. :)

Kommentit (355)

Vierailija
101/355 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen synnytyssalikätilö. Olen hoitanut hyvän ystäväni/veljen vaimon synnytykset ja se on ihan ok. Jotkut puolitutut kuitenkin kuvittelevat, että olen käytettävissä myös heidän perhetapahtumassa tuosta vaan. Sehän edellyttää sitä, että en voi raskauden loppuaikoina mennä mihinkään matkalle enkä juhlia. Lisäksi pitää olla valmis tulemaan vapaapäivältä/lomalta/yöllä ja olla tapahtuman vaatimat x tuntia paikalla (usein ensari ei synnytä 8 tunnin kuluessa) riippumatta siitä, miten omat työvuorot menee. Lisäksi työnantajan kanssa pitää sopia asiasta ym. Olen viimeiset 5 vuotta kieltäytynyt, onneksi ihmiset ovat ymmärtäneet kun olen selittänyt.

Ohis, mutta kuka näitä oikein alapeukuttaa ja minkä takia?

Esim. tuo linkkaamani kätilön tarina on tähän mennessä saanut yhden alapukun, enkä voi (itsekin synnyttäneenä ja useamman kätilön siinä synnytyssalivuorojen aikana vaihtuessa) käsittää, että jonkun mielestä ko. henkilö olisi jotenkin kohtuuton tai itsekäs kieltäytyessään tuollaisesta non-stop käytettävissäolosta tuttavilleen.

Vierailija
102/355 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ATK oli tosiaan ennen yksi näistä.

Minuakin pyydettiin kaikenlaiseen kiintolevyjen pelastamisesta rippikuvien käsiyttelyyn (vaikka en todellakaan ole mikään graafikko).

Siihen saakka, kun erään pyytäjän ulkoinen kiintolevy, joka ei suostunut yhteistyöhön uuden kannettavan kanssa sitten "kadotti" kuulemma kolmenkymmenen vuoden perhemuistot ja kolmensadan vuoden sukututkimustiedot... (oikeasti formatoin sen levyn enkä vieläkään tunne huonoa omatuntoa...)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/355 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanti. Sitähän kaikki muka osaa ja työelämässä on ihan nollan arvoinen tutkinto. No, sit kun jonkun pitääkin tuottaa tekstiä, niin pitäisi olla auttamassa ja melkein heti jo käytävällä kävellessä suoltaa sivullinen täydellistä ammattitekstiä kollegalle. Kollegalla on ehkä joku tuotos, jota et ymmärrä suomeksikaan, kun se ei ole ihan valmis vielä.

Vierailija
104/355 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuakin pyydettiin kaikenlaiseen kiintolevyjen pelastamisesta rippikuvien käsiyttelyyn (vaikka en todellakaan ole mikään graafikko).

Siihen saakka, kun erään pyytäjän ulkoinen kiintolevy, joka ei suostunut yhteistyöhön uuden kannettavan kanssa sitten "kadotti" kuulemma kolmenkymmenen vuoden perhemuistot ja kolmensadan vuoden sukututkimustiedot... (oikeasti formatoin sen levyn enkä vieläkään tunne huonoa omatuntoa...)

passiivisagressiivisuus

Vierailija
105/355 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki haluavat että menen valokuvaamaan lapsikuvat, häät, hautajaiset jne tapahtumat ilmaiseksi. Tai kakkupalkalla :D Kun sanon normin tuntihintani, eivät enää kysele. Jos ammattilaisen tilaa, saa maksaa siitä myös. Roudaan mukanani mahdollisesti tarvittavat valot, kamerat, linssit, lisäksi matkakulut, työaika (sis. myös kevyt editointi) + sivukulut.. Toki olen ottanut jollekin kaverille kuvia, mutta hänkin on omalla osaamisella auttanut minua jossakin tarvittaessa, eli tällaisten kanssa diilit on eri juttu, joista molemmat hyötyvät, ei vain toinen osapuoli.

Vierailija
106/355 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa alhainen temppu... tuo sinun siis. Kannattaa oppia sanomaan "ei", niin ei tarvitse kostaa ja aiheuttaa ylimaaraista mielipahaa kenellekaan. Olisit kieltaytynyt kunniasta, kun sinua pyydettiin kiintolevyja pelastamaan ja rippikuvia sun muita kasittelemaan!

Vierailija
107/355 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidin vanhan ystävän (jonka kanssa tosin emme olleet edes tekemisissä olleet muutamaan vuoteen kuin facen kautta) koiraa neljä viikkoa hänen ollessaan ulkomailla. Hän sanoi maksavansa kun palaa hakemaan koiraa, ei maksanut eikä kahden pyynnönkään jälkeen maksanut.

Vierailija
108/355 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen IT-alalla ja itse teen oikein mielelläni ilmaiseksi esim. kotisivuja, koneen huoltotöitä tms. isompiakin projekteja ja alan tlitä kavereilleni, sukulaisilleni tai naapureilleni. Ei ole mielestäni yhtään törkeää vaikka naapuriltani pyytää minua tekemään hänen firmalleen kotisivut pullakahvipalkalla.

Vierailija
109/355 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fysioterapeutti olen ja aina pitää kuunnella näitä "mikähän mulla on kun selkä puutuu/niska särkee/polveen koskee/pohje kramppaa että viitsitkö kattoa tai mitä mieltä olet ja kokeiletko kiristääkö jne.."

Vierailija
110/355 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ammattipiirtäjä, mutta varsin taitava ja kaveri kyselee aina piirtäisinkö hänelle sellaista ja tälläistä tatuointia.

Sama kaveri on myös usein kyytiä vailla, mielläni autan ja käytän autolla jos tarvii joku isompi tavara kuskata, kun olen osa-aikatöissä joten on aikaa tehdä vastaavia pikkujuttuja silloin tällöin. Tyyppi on kuitenkin todella pihi. Kahvit saattaa keittää, mutta siinä se. Bensat maksaa just ja just, eikä yhtään yli saati mitään vaivanpalkkalisää vaikka kerrankin ajoin tunnin matkan päästä häntä hakemaan ja vein kotiovelle.

Olen häneltä joskus ostellut jotain ja kyselee välillä aika kovia hintoja kamoista eikä ole ikinä tinkimisvaraa, mutta jos on minulta ostanut jotain ja olen myynyt esim. hiustenpidennyksiä/ kuituja jo valmiiksi polkuhintaan ajatuksena saada tavarat lähinnä pois nurkista niin alkaa aina tinkaamaan, että vielä halvemmalla pitäisi saada. En kyllä välillä tiedä miksi olen edes kyseisen naisen kanssa tekemisissä...

Vierailija
111/355 |
11.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen IT-alalla ja itse teen oikein mielelläni ilmaiseksi esim. kotisivuja, koneen huoltotöitä tms. isompiakin projekteja ja alan tlitä kavereilleni, sukulaisilleni tai naapureilleni. Ei ole mielestäni yhtään törkeää vaikka naapuriltani pyytää minua tekemään hänen firmalleen kotisivut pullakahvipalkalla.

Mitä tarkoittaa "olen IT-alalla"? Oletko esim. koodaaja, joka ns. pääsee toteuttamaan itseään tekemällä välillä visuaalisempia hommia tms? Voin nimittäin vannoa, ettei kukaan graafikko ala "mielellään ilmaiseksi" duunaamaan kuvailemiasi projekteja, joihin - ammattimaisesti tehtynä - kuluu helposti useamman työpäivän verran aikaa.

Vierailija
112/355 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen työkseni lastensuojelun perhetyötä murrosikäisten parissa. Tuttuni ajattelee, että olen kiinnostunut hänen murkku-ikäisten ongelmista ja haluan niissä kaikin tavoin auttaa. Hän mm. raportoi päivittäin miten nyt Niko-Petterin kouluunlähtö tänään sujui sekä kyselee miten minä ratkaisisin minkäkin pulman. Ei siinä mitään, mutta hän on useasti suoraan pyytänyt minua tapaamaan lapsiaan ja juttelemaan heidän kanssaan ongelmista ja tsemppaamaan niissä. Kiitos mutta ei kiitos. Teen sitä työkseni ja nautin lapsettomasta vapaa-ajastani. Viimeaikoina en ole vastannut puhelimeen. Olen kehoittanut häntä useaan otteeseen hakemaan apua, mutta vastauksena on, ettei heidän perhe suinkaan ole mikään lastensuojeluperhe.

Jos oisit oikea sossu niin tietäisit olevasi ilmoitusvelvollinen perheestä.

Sinulla on huoli ja se riittää.

Ja tietäisit vastata äidille ettei avun hakeminen tee heistä lastensuojelun asiakkaita.

Lastensuojelun asiakkaita ollaan sitten kun muut avut eivät auta

Suomessa saa paljon apuja kun hakee.

Neuvoa ja tukea. Avohuollon asiakkuus otetaan käyttöön sen jälkeen ja jos tilanne vaatii lapsen edun nimessä järeämpiä tukitoimia niin sitten on ne keinot

Et ole sossu.

Vierailija
113/355 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun pääsee oikeustieteelliseen tietää kaikista lakiasioista kaiken ja haluaa auttaa kaikkia sukulaisia ja puolituttuja.

Jos on mielenkiintoisen kuuloinen juttu ja kysyjä ei ole mulkku, saatan perehtyäkin vähän ja antaa perusneuvot. En todellakaan ala ilman maksua perehtyä sillä tarkkuudella, että voisin antaa tarkat ja varmasti paikkansa pitävät neuvot.

Sen olen päättänyt, että perhe- ja perintöasioihin en tule koskaan koskemaan pitkällä tikullakaan. Aion itse asiassa luopua omasta perinnöstänikin ja sanoa että setvikää keskenänne.

Vierailija
114/355 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa "olen IT-alalla"? Oletko esim. koodaaja, joka ns. pääsee toteuttamaan itseään tekemällä välillä visuaalisempia hommia tms? Voin nimittäin vannoa, ettei kukaan graafikko ala "mielellään ilmaiseksi" duunaamaan kuvailemiasi projekteja, joihin - ammattimaisesti tehtynä - kuluu helposti useamman työpäivän verran aikaa.

Mietin samaa. Ystävä mainostoimistosta teki yritykseni sivut sekä kuvasi ja käsitteli tuotekuvat. Lisäksi teki animoinnit. Ammattilaisen työtä ei ihan pullakahveilla makseta.

Vierailija
115/355 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen työkseni lastensuojelun perhetyötä murrosikäisten parissa. Tuttuni ajattelee, että olen kiinnostunut hänen murkku-ikäisten ongelmista ja haluan niissä kaikin tavoin auttaa. Hän mm. raportoi päivittäin miten nyt Niko-Petterin kouluunlähtö tänään sujui sekä kyselee miten minä ratkaisisin minkäkin pulman. Ei siinä mitään, mutta hän on useasti suoraan pyytänyt minua tapaamaan lapsiaan ja juttelemaan heidän kanssaan ongelmista ja tsemppaamaan niissä. Kiitos mutta ei kiitos. Teen sitä työkseni ja nautin lapsettomasta vapaa-ajastani. Viimeaikoina en ole vastannut puhelimeen. Olen kehoittanut häntä useaan otteeseen hakemaan apua, mutta vastauksena on, ettei heidän perhe suinkaan ole mikään lastensuojeluperhe.

Jos oisit oikea sossu niin tietäisit olevasi ilmoitusvelvollinen perheestä.

Sinulla on huoli ja se riittää.

Ja tietäisit vastata äidille ettei avun hakeminen tee heistä lastensuojelun asiakkaita.

Lastensuojelun asiakkaita ollaan sitten kun muut avut eivät auta

Suomessa saa paljon apuja kun hakee.

Neuvoa ja tukea. Avohuollon asiakkuus otetaan käyttöön sen jälkeen ja jos tilanne vaatii lapsen edun nimessä järeämpiä tukitoimia niin sitten on ne keinot

Et ole sossu.

No ei sitä ilmoitusta tehdä jos kaikki muut asiat ok, mutta äiti ei osaa auttaa kaikissa murkkuiän ongelmissa.

Vierailija
116/355 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon lastentarhanopettaja, ja mulla ei vielä ole omia lapsia. Poikaystävä löytyy, pitkäaikainen. Jokaisessa miehen puolen sukukokouksessa käsketään mua viihdyttämään lapsia, "koska sehän on sun ammatti." Sanoinki kerran takaisin, että niin, enhän mä täällä ole töissä vaan vapaa-aikaani viettämässä, vähän äkäiseen sävyyn, ja sen jälkeen kyseinen sukulaisperhe on varmaan salaa vihannut mua :D Ja muuallakin tapahtuu samaa. Ollaan kylässä esim ystävien luona jossa on lapsia, minun oletetaan viihdyttävän lapsia, ja minulta kysellään koko ajan vinkkejä lasten kasvatukseen ja terveyteen yms liittyen niinku joltain ihmeen kaikkitietävältä gurulta, ja jos lapsi tekee jotain, vaikka kiellettyä, heti katsotaan ja kysellään minun reaktiota asiaan. MINÄ HALUAN VAAN OLLA VAPAA-AJALLANI RAUHASSA :D

Vierailija
117/355 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on IT-alan maisteri, ja aina pitää olla korjaamassa sukulaisten tietokoneita, tabletteja, televisioita, tulostimia ja digibokseja, vedoten siihen että hän on tietojenkäsittelytieteiden maisteri.. eivät tunnu ihmiset ymmärtävän, että on hieman eri asia korjata kyseisiä laitteita kuin olla ohjelmistoliiketoimintaan suuntautunut ihminen. Ja muutenkin, vaikka olisi elektroniikkahuoltaja ammatiltaan, miksi pitäisi kiertää kaikki sukulaisten talot omalla vapaa-ajallaan ilmaiseksi korjaamassa vikoja?! Viekää huoltoon ne laitteenne, voi että... :D

Vierailija
118/355 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveri yritti saada järjestämään nuoren miesystävänsä Suomeen, että voisivat mennä naimisiin. Tarvitsi apua siis kaikkien mahdollisten paperihommien kanssa. Mies oli ilmeisesti jo kerran heitetty pois täältä (en tiedä yksityiskohtia tarkemmin) ja nyt yritti päästä siis perhesuhteiden avulla takaisin.

Kieltäydyin moraalisista syistä, virallisena syynä siis tietysti muut syyt kuten kiire. Joka tapauksessa välit meni poikki.

Toisaalta saatan olla vain katkera, kun keski-ikäisillä mammoilla käy nuorten kehitysmaalaistensa kanssa parempi flaksi kuin mulla miesten kanssa omassa elämässäni. Ei kukaan vaan mun kanssani halua pariutua noin kiireellä ja noin vakavasti ;-) .

Mitä teet työksesi, et kertonut? Hieman hankalaa tapailu on kun seurustelen ulkomaalaisen kanssa ja hänen olisi vaikea tulla Suomeen (ei ole muuttamassa Suomeen koska työskentelee ja täällä ei hyvät työllisyysnäkymät hänen kohdallaan), minä joudun aina matkustamaan ulkomaille kun tapaamme.

Mitä järkeä on tapailla toisessa maassa asuvaa?!

Vierailija
119/355 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun kaverini kertoi tämän: hän oli ompelija aloittelemassa omaa toiminimeä, siis yritti elää sillä. Hän lyhensi erään sukulaisen auorat housut, niin maksaja antoi palkaksi sulkaalevyn.

Olisiko hän ollut valmis maksamaan verot jos olisi saanut vaikka 20e.

Miten niin vaikka 20e? Työstä maksetaan yrittäjän määrittelemä hinta, joka sisältää verot ja muut kulut.

Lahkeen lyhennykseen menee vartti.

Jos työhön käytetty aika on se olennainen tekijä, lyhentäköön itse lahkeensa.

- Minulla, amatöörillä, menee puolison uusien housujen lyhentämiseen 1,5-2,5 tuntia mittailuineen pähkäilyineen ja käsin ommellen - välillä on pakko vetää hermokahvit.

- Jos on puku tai ns. paremmat housut  ja on aikaa lyhennytän tietysti liikkeessä, josta ostettukin - tavallisesti tarvitaan huomisiin häihin/hautajaisiin...

Mutta tavaratalon rekistä ostetut on korjattava itse. Jos en rahan säästöä ajattelisi, teettäisin ilomielin ammattilaisella listahinnan mukaisesta maksusta nämä hommat, ovat sen verran vaivalloisia.

Vierailija
120/355 |
12.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun hyvä ystävä on sisustusssuunnittelija. Tää Marco, tv.stä tuttu, sanoi kun käy kylässä, on tapettikirjat esillä, puolivahingossa .

Tein samoin, hain maalinäytteitä, kangastilkkuja. Ystäväni tuli kylään, kaikki olohuoneen pöydällä ja sanoin näin nämä kerätään pois.

Tästä on tullut meillä vitsi.

Entinen naapuri on mm maalari. Meidän vitsiksi tuli, kun sanoin aina kun tulivat kylää,n, älä ota haalareita mukaan.

Mm maalari antoi lahjaksi olohuoneen maalauksen, sen lunastin vasta kun maalarin vaimo oli vakuuttanut se on lahja. Oikeesti.

Pahoittelen jos loukkasin jotain.

Minä alapeukutin siksi, että juttusi oli niin epäselvästi kerrottu.

Tää tv.stä tuttu Marko Paananen sanoi kun hänet kutsutaan kylään, yhtäkkiä pöydälle on jätetty kaikkea sisustukseen liittyvää, esim tapettikirjoja.

Minä hommasin vst ja kun ystäväni tuli, laitoin ne pois, enkä puolihuolimattomasti alkanut kyselee mielipidettä.

Meistä tästä tuli kiva vitsi. Mutta alaspäin peukuttajista ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän