Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on törkein tapa, jolla joku on yrittänyt (ilmaisiksi) hyötyä ammatistasi / harrastuksestasi / osaamisestasi tms?

Vierailija
10.02.2017 |

Tällainen ketju oli joskus täällä, joten aloitetaas uusi. :)

Kommentit (355)

Vierailija
281/355 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla hevonen omassa pihassa. Ratsastamaan tulijoita riittää. Hevonen on entinen ravuri jonka selkään ei voi lapsia/aloittelijoita päästää ja olen asiasta monesti sanonutkin. En sitä paitsi haluaisi muutenkaan käyttää rajallista harrastusaikaani muiden opastamiseen ja vahtimiseen.

Vierailija
282/355 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavia kokemuksia, kiitos monista huutonauruista.

Itse opiskelin joskus musiikkia tosissani. Oppilaitokseen tuli keikka"tarjouksia" erilaisiin firmojen tilaisuuksiin, pikkujouluihin jne. Mihin nyt kaivattiinkaan musiikkia. Joukossa oli aina niitä, jotka tarjosivat palkaksi ruoat ja juomat. Koska siinä saa nuoret opiskelijat hyvää harjoitusta ja kokemusta tulevaan ammattiinsa. Mietittiin joskus, että sellaiseen tarjoukseen pitäisi tarttua oikein jollain pienellä bändillä, mutta kaikki soittaisivat keikalla jotain itselleen täysin vierasta soitinta. Eikä mitään treenejä, koska keikaltahan sitä harjoitusta saa.

Vähän samassa hengessä entinen lukion opettajani oli sitä mieltä, että musikaalisuus on luojan antama lahja ja että keikkaliksan pyytäminen on siksi prostituutiota. Kysyttiin, että ilmaiseksiko näitä pedagogin lahjojasi annat kunnalle käyttöön vai kuinka. Se oli kuulemma jotenkin eri asia.

Ja tasapuolisuuden vuoksi toinen ääripää: vanhempi sukulaispariskunta on vuosien varrella tarvinnut apuja tietokoneittensa kanssa. Aina on ensin sovittu tuntiliksa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/355 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vanha auto, ystävällä uusi. Mulla pienet tulot, ystävällä isommat. Hän haluaa kyytejä, kun ei raaski käyttää omaa autoaan pakkasella, ettei "mee rikki". Eikä vahingossakaan soita ja kysy josko mentäis yhteiseen tilaisuuteen joskus hänen autollaan.

No, vikansa kussakin, ystävä silti.

Vierailija
284/355 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan jokaiselle lapsena/teininä ratsastaneelle tuttu juttu: vanhemmat maksaa kovan hinnan ratsastustunneista ja sitten pitäis olla vapaa-ajalla ilmaseks hoitamassa niitä hevosia. Itselläni loppui tunnit ku vanhemmat sanoi, etteivät ala maksaa siitä, että heidän lapsi tekee töitä ilmaiseksi. Jos omat lapset ratsastais nii loppuis kyllä se harrastus heti jos aletaan tällä tavalla hyväksikäyttää. Kivahan se monista heppahulluista on, mutta tallityöt on raskaita eikä niitä pidä kelleen ilmaiseksi alkaa tehdä, varsinkaan lasten.

En tiedä millaisella tallilla sä olet ratsastanut, mutta millään tallilla missä minä kävin, ei tuntilaisia pakotettu mihkään hommiin ja talleilla oli ihan palkatut työntekijät. Moni, minä mukaan lukien, halusi käydä hoitamassa heppoja tuntien lisäksi (heppojem harjaamista ja varusteiden siistimistä, ei oikeita tallitöitä), mutta se ei ollut pakollista. Ainoa "työ" mihin meitä tyttöjä tarvittiin, oli hevosten taluttaminen aloittelijoiden tunneilla, ja siitä sai ilmaidia ratsastustunteja palkkioksi.

Vierailija
285/355 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen parturikampaaja ja leikkaan sekä värjään yhden ystäväni hiukset kerran-pari vuodessa ilmaiseksi. Tämä on herättänyt muissa tutuissa kateutta ja on tullut todella törkeitä ja suorasukaisia vaatimuksia ilmaistöihin "kun tuolle yhdellekin teet".

Syy, miksi tämä yksi ystäväni saa ammattitaitoni käyttöönsä ilmaiseksi silloin tällöin on se, että muutama vuosi sitten olin jalka murtuneena käytännössä kotini vanki (vanha kerrostalo, ei hissiä) ja tämä ystävä tuolloin työttömänä ollessaan kävi joka päivä puolestani kaupassa ja käytti koirani ulkona kolme-neljä kertaa päivässä sekä auttoi kaikilla mahdollisilla tavoilla pyytämättä mitään vaivanpalkaksi. Olen tästä äärettömän kiitollinen ja siksi hän saa minulta ilmaisen tukaleikkuun ja värjäyksen halutessaan ainakin toistaiseksi. 

Vierailija
286/355 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli sarkasmia...

Vierailija
287/355 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen monitaitoinen ihminen, mutta yksinäinen. Kunpa minullakin olisi joku hyväksikäyttäjä :(( Ette hyväksikäytetyt osaa kuvitellakaan, kuinka onnellisessa asemassa olette.

Vierailija
288/355 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minähän olen se ahne K-kauppias joka ei lähde puolituttujen kanssa mökille grillaamaan ja kaljaa juomaan. Yhden kerran sorruin ja siellä oltiin naama rutulla kun kehtasin vähän pyytää rahaa tuomisistani. Eikä muuten ollut pieni määrä. Vääriä makujakin oli makkarassa eikä kaikki ollut laktoositonta. Sukulaisille tarjoan mielelläni kaikenlaista, auttoivat kovasti opiskeluaikoinani.

Vierailija
289/355 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen monitaitoinen ihminen, mutta yksinäinen. Kunpa minullakin olisi joku hyväksikäyttäjä :(( Ette hyväksikäytetyt osaa kuvitellakaan, kuinka onnellisessa asemassa olette.

Olen myös yksinäinen mutta mieluummin yksin kuin hyväksikäytetty. Olen liian kiltti ja en voi kieltäytyä jos minulta pyydetään apua ja jotkut ihmiset ottavatkin yhteyttä vain kun tarvitsevat apua mikä on inhottavaa. Ystävää auttaa mielellään jos hän ei hyväksikäytä vaan ystävyys on tasapuolista.

Vierailija
290/355 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juristina tulee koko ajan pyyntöjä laatia perunkirjoja ja tehdä pesänselvitys hyvinkin hankalista kuolinpesistä. Perunkirjoitusta varten osakaat tekevät monesti 500-1500€ varauksen perunkirjaan. Ikinä ei ole näitä rahoja minulle tarjottu. Kuppi kahvia taisi olla vaivan palkka 20 tunnin työstä yhtenä viikonloppuna, joka oli ainoa "vapaa" vikkonloppu sinä keväänä.

Törkein oli kuitenkin tuttavan entisen työkaverin pyyntö perustaa hänelle osakeyhtiö ja laatia yrityksen mallisopimukset "niin hän tilaa meille pizzat".

Vierailija
291/355 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikoinaan yksi duunikaveri (ruotsinkielinen olevinaan hienostoperhettä, maalta kylläkin) kyseli sen aikaista avomiestäni sähköhommiin Helsingin Kallioon. Jotain siellä piti asentaa ja mies oli sähköasentaja. Duunikaveri sanoi, että minä voisin tulla mukaan katsomaan hänen asuntoaan.

Luulin, että asunto olisi ollut hienompikin ja pidin ilman muuta selvänä, että hän tarjoaa miehelleni edes jotain vaivan palkaksi, omalla autollaan kun tuli paikalle parinkymmenen kilsan päästä. Enhän edes tajunnut kysyä rahasta mitään.

Teki työt eikä duunikaveri ollut tarjoamassa yhtään mitään rahallista korvausta. Lupaili tuoda tyrnimarjamehua tai jotain tyrnimarjajuttua sitten kun taas menee Pohjanmaalle vanhemmilleen käymään. Morjens vaan! Mies oli niin vihainen, että puhisi. Kämppä oli sellainen vanhan maalaistalon kalusteilla kalustettu yksiö.

Aiempaan oli käynyt toisella mun duunikaverilla Fredalla. Tämä oli sentään fiksumpi. Ei kysynyt rahallisesta korvauksesta, mutta tökkäsi jonkin ison vodka/viskipullon miehen kainaloon. 80-luvulla se oli ihan käypä korvaus.

Vierailija
292/355 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juristina tulee koko ajan pyyntöjä laatia perunkirjoja ja tehdä pesänselvitys hyvinkin hankalista kuolinpesistä. Perunkirjoitusta varten osakaat tekevät monesti 500-1500€ varauksen perunkirjaan. Ikinä ei ole näitä rahoja minulle tarjottu. Kuppi kahvia taisi olla vaivan palkka 20 tunnin työstä yhtenä viikonloppuna, joka oli ainoa "vapaa" vikkonloppu sinä keväänä.

Törkein oli kuitenkin tuttavan entisen työkaverin pyyntö perustaa hänelle osakeyhtiö ja laatia yrityksen mallisopimukset "niin hän tilaa meille pizzat".

Tämä viesti ihmetyttää, ei kai niitä rahoja tarjotakaan, vaan sinun pitää tehdä lasku ja kertoa hinta tilattaessa. 

Vierailija
293/355 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs Facebook-kaveri, mies jonka kanssa yhteisiä tuttavia ja joka asuu ulkomailla (länsimaissa), on tavattukin joskus, laittoi ykskaks viestiä että tulisi Suomeen asumaan ja tekee mitä vaan että voi asua meidän kanssamme; opiskelee kielen ja hakee töitä. Noin vaan. Eronnut yhden lapsen yh olen, nainen, ja juuri muuttanut mukavaan omakotitaloon jonne olisi pitänyt päästä siivelle elämään. Mitään tuloja ei kaverilla tietenkään ollut, muutama euro säästöjä työttömyysturvasta. Itse painoin töitä kesälomatkin.

Mainittakoon että heppu ei puhu edes englantia kuin alkeiksi eikä ole alalla jolla olisi realistisia mahdollisuuksia löytää töitä.

Vierailija
294/355 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi pyytänyt sinua maksamaan ne pizzat.

Vierailija
295/355 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen puolen sukulainen meinas että ilmasiks tekasen hääkakut heiän 100hlö häihin :D Ei morsian tarvinukaa kakkua enää kun kerroin että teen toki ja samalla ilmoitin paljonko se maksaa.

Vierailija
296/355 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan jokaiselle lapsena/teininä ratsastaneelle tuttu juttu: vanhemmat maksaa kovan hinnan ratsastustunneista ja sitten pitäis olla vapaa-ajalla ilmaseks hoitamassa niitä hevosia. Itselläni loppui tunnit ku vanhemmat sanoi, etteivät ala maksaa siitä, että heidän lapsi tekee töitä ilmaiseksi. Jos omat lapset ratsastais nii loppuis kyllä se harrastus heti jos aletaan tällä tavalla hyväksikäyttää. Kivahan se monista heppahulluista on, mutta tallityöt on raskaita eikä niitä pidä kelleen ilmaiseksi alkaa tehdä, varsinkaan lasten.

En tiedä millaisella tallilla sä olet ratsastanut, mutta millään tallilla missä minä kävin, ei tuntilaisia pakotettu mihkään hommiin ja talleilla oli ihan palkatut työntekijät. Moni, minä mukaan lukien, halusi käydä hoitamassa heppoja tuntien lisäksi (heppojem harjaamista ja varusteiden siistimistä, ei oikeita tallitöitä), mutta se ei ollut pakollista. Ainoa "työ" mihin meitä tyttöjä tarvittiin, oli hevosten taluttaminen aloittelijoiden tunneilla, ja siitä sai ilmaidia ratsastustunteja palkkioksi.

Mut oltiin 10v tenavana laittamassa ratsastustunnin jälkeen siivoamaan talleja ja hoitamaan hevosia. Muistan, että suutahtivat oikein ku isäni ilmoitti, että tyttö ei jää näitä hommia hoitamaan illalla. Kaverini jatkoi ja toki nautti siitä, että sai joka päivä käydä hoitamassa heppoja. Yläasteella oli kaikki päivät talleilla. Mutta ei siitä huolimatta ole oikeutettua, että tästä ei saa mitään oikeaa palkkaa. Ystäväni siis kuitenkin teki käytännössä kaiken lempihevosensa ylläpitoon kuuluvan työn. Käsittääkseni tämä hevonen oli sellainen jota ei voinut käyttää ratsastustuntien hevosena, joten jopa tämän hevosen kanssa ratsastaminen oli käytännössä työtä. Vaikka lapsi/teini kuinka tykkää niin hyväksikäyttöähän tuo on. Kyllä tehdystä työstä pitää maksaa palkkaa.

Vierailija
297/355 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tutun tuttu tuli meille kylään kun olin nuorempi lapsiensa kanssa ja oletti että vahtisin hänen lapsiaan. Minulla oli muuta menoa ja äitilleni valitti kuinka minun pitäisi käyttäytyä.

Vierailija
298/355 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli aikoinaan tuttu, joka on "nuuka" raha -eikun JOKA asiassa. Kerran hän ilmoitti, että hänellä olisi tyttärelleni vaatteita, jotka hän on ottanut myyntiin joltain "köyhältä yh-äidiltä". Hinnat oli aika tapissa, kun lasten farkuista pyynti oli 8-15€, takit 10€ ylöspäin ja puseroistakin joutui 5€ pulittamaan.... No mutta ajattelin, että hyvään tarkoitukseenhan tämä menee, kun Yh:lle ja niin sitten jotain ostimme.

Siskoni asuu Lontoossa ja tyttärelläni oli sieltä aika paljon vaatetta... Paikallinen HenkkaMaukka, eli St Michael vaateketju, jota ei Suomesta saanut.... Ihan laadukkaita vaatteita ja mukavinta oli, että ei kävelly untuvatoppis tai pipo joka kadunkulmassa vastaan.....

Noooo tämä tuttava sitten kysyi, että voisinko minä laittaa tyttäreltäni jääneitä liian pieniä vaatteita säkkiin ja toimittaa hänelle, niin hän sitten LAHJOTTAISI ne eräälle toiselle köyhälle Yh:lle.... No kun niitä liian pieniä vaatteita oli nurkat täynnä, niin annoinhan minä..... Kunnes tyttäreni entinen St Michaelin logolla varustettu huppari tuli vastaan.... se oli ostettu tältä samaiselta ahneelta paskalta, joka nyt on jo entinen tuttu!

Vierailija
299/355 |
15.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tulin suoraan kampaajalta/hierojalta/kasvohoidosta/kaupasta"

Ja varmasti hyödynnetään viikonloppuhoitoja että päästään bilettämään/laivalle tms.

Ympärivuorokautinen päiväkoti.

TÄH????

Ympärivuorokautinen päiväkoti ei ole subjektiivisen päivähoidon piirissä, lapsen pitäminen ilta/yöhoidossa muun kuin töissäkäynnin vuoksi ei ole sallittua, tätä kuitenkin käytetään hyväksi yllättävän paljon ja lasta pidetäänkin hoidossa muustakin syystä kuin vain töiden vuoksi, eli esim. kampaajan/hierojan/bilettämisen vuoksi. Tuota on vain työntekijöiden vaikea todistaa, toisinaan joku vahingossa möläyttää, että onkin päässyt töistä jo esim. 4 tuntia aiemmin kuin on lasta hakemassa.

Normaalissa päiväkodissa vähän eri asia sitten.

Vuoropäikkyyn toimitetaan työvuorolistat muutamaa viikkoa etukäteen, ettei nyt hirveästi pääse väärinkäyttämään.

Toki joku voi esim. listojen toimitettamisen jälkeen saada vaihdettua vkloppuvuoron pois/saikuttaa päästäkseen radalle lapsen yöpyessä päiväkodissa, mutta se taas on härski veto enneminkin lasta kuin teitä työntekijöitä kohtaan.

Ei toimiteta joka paikassa, meillä esim. ei, vaan vanhemmat ilmoittaa itse työvuoronsa ja hoitoajan, todella helppo siinä on huijata, eikä kukaan kysele, kunhan hoitoaika ei sitten poikkea siitä varatusta tai vanhempi ei mene itse möläyttämään totuutta.

Vierailija
300/355 |
16.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastan purjehdusta ja tapasin miehen joka oli lajista todella kiinnostunut. Kävi ilmi myöhemmin että halusi vain oppia purjehtimaan ja päästä sisälle piireihin. Onneksi tämä tuli ilmi aika ajoissa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi