Mikä on törkein tapa, jolla joku on yrittänyt (ilmaisiksi) hyötyä ammatistasi / harrastuksestasi / osaamisestasi tms?
Tällainen ketju oli joskus täällä, joten aloitetaas uusi. :)
Kommentit (355)
Mun mies on it-alalla töissä, lisäksi ollut pienestä asti raksalla kesätöissä ym. isänsä kanssa. Tästä seurauksena pyydetään niin korjaaman tietokoneita kun tekemään raksahommia. Molempien vanhemmille totta kai tehdään, mutta miehellä on suuri suku ja sieltä sitä pyyntöä tulee ja usein mies sitten myös menee auttamaan. Se vaan tarkoittaa, että oma remppamme on kestänyt jo 10 vuotta mutta mm. velipoika on rakentanut uuden talon ja sisko mökin, mies ollut useita viikonloppuja talkoissa. Aika heikosti sitten tullaan meitä auttamaan.
Itse taas suorastaan kiusaannun kun kaverit antaa alennuksia omista töistään. Siis suosin kavereiden yrityksiä mm. kampaamo, autokorjaamo, kukkakauppa, kahvila. Haluan tukea heidän työtään enkä koskaan ole pyytänyt mitään alennusta. Sanonkin aina, että ei tarvitse antaa alennusta. Toki olen sitten vastalahjaksi kehunut heidän yrityksiään somessa ja suositellut muille. Olisinkin tämänkin tehnyt muutenkin, koska kaikki ovat kehunsa ansainneet.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan moni naisihminen on varsinkin nuorempana kokenut tämän: eli luulet meneväsi vieraaksi johonkin sukujuhliin tms., mutta paikanpäällä käykin ilmi, että oletkin tarjoilija tai vaihtoehtoisesti lapsenvahti sillä aikaa, kun muut juhlivat.
Näin on käynyt itsellenikin pari kertaa ja olen heti kieltäytynyt kun olen huomannut mitä koittavat. Kerran olivat varmoja että suostun, ja kun saavuttuani kieltäydyin, alkoi sellainen mesoaminen että huh huh. En välittänyt tuon taivaallista vaan aloin nauttimaan ensimmäistä viinilasillista - samalla ilmoitin että haluan puolessa tunnissa käteisenä 300 EUR koko illalta palkkiota lapsien vahtimisesta. Vieraat sitten hetken harkittuaan pistivät kolehdin pystyyn, ja sain rahat 5 minuuttia ennen määräajan loppumista :)
Varmaan moni muukin hevosenomistaja on jo kommentoinut, mutta lisäänpä omani. Meillä on 2 hevosta, täällä kotona. Joskus pihaan ajoi ihan outo perhe ja ratsastamaan olisi pitänyt päästä. Neuvoin heidät lähimpään ratsastuskouluun, ja nyreissään lähtivät pihasta. Mä voin antaa tuttavieni lapsosten ratsastaa joskus vähän, mutta aika kohtuutonta ajatella, että mulla ei olisi täällä mitään kotirauhaa, että milloin vaan voi joku putkahtaa pihaan ja sitten pitäisi ihan vaan ystävällisyyden vuoksi käyttää omaa vapaa-aikaani siihen että haen hevoset tarhasta, satuloin ne, autan mukulat selkään, ja taluttelen niitä pitkin pihoja. On mulla oikeesti muutakin tekemistä.
Tuotan sisältöä ja kampanjoita sosiaaliseen mediaan sekä teen brändäystä ja rakennan nettisivuja. Olen saanut suunnilleen tuhat pyyntöä eri alan yrityksiltä, joissa minulle on tarjottu mahdollisuutta luoda heille uusi brändi. He antaisivat minun ilomielin sitten käyttää tätä omassa portfoliossani tms. Lupaavat kiittää minua ihan nimeltä. Houkuttelevaa, mutta tähän mennessä olen kyllä kieltäytynyt.
Myös monet yksityishenkilöt haluavat alani kuullessaan kernaasti ilmaista konsultaatioita vaikkapa FB:n yritystoiminnallisista ominaisuuksista. Ei todellakaan mitään pikkujuttuja vaan pitäisi ihan kädestä pitäen näyttää heille erilaisien mainoskampanjoiden toteutusta yms. Joskus kerronkin, mutta usein totean, etten tee työtä ilmaiseksi. Silloin alkaa semmoinen ylimielinen jäkätys siitä, kuinka kaikki tämä tieto löytyy netistä ja olenpas hölmö, jos luulen, että joku siitä maksaa. No, mitäs ne sitä multa kyselevät, jos se on kerran kaikki salaisuudet ihan google-haun päässä :D Sinne vaan sitten!
Eräs ystäväni suunnittelee vaatteita työkseen, hänellä on hyvä maku. Eräs yhteinen ystävämme pyysi häneltä häälahjaksi hääpuvun suunnittelutyötä, johon suostuikin. Se vei aikaa, kun mikään ei ollut kelvata, piti moneen kertaan piirtää kun neiti ei osannut päättä millaisen prinsessaunelman haluaa päälleen. Ompelutyön teki toinen ystävä, me kaksi muuta maksoimme materiaalit. Mutta lopulta ei ketään meistä kutsuttu häihin! Ei edes kiitoskorttia tai rääppiäiskutsua. No, tätä pikkuprinsessaa ei vaan kutsuttu tapaamisiin jne, eli ystävyyttä alettiin sitten jäädyttää siihen suuntaan. Myöhemmin tämän prinsessan pikkusisko oli menossa naimisiin, ja tämä kehtasi pyytää samoilta ihmisiltä hääpukua siskolleenkin! Kun sanoimme porukassa ei ja totesimme vielä miksi, tuli kauhea huuto ja itkupotkuraivari. Ei ole kuulunut enää siitä neidistä.
Vierailija kirjoitti:
Tuotan sisältöä ja kampanjoita sosiaaliseen mediaan sekä teen brändäystä ja rakennan nettisivuja. Olen saanut suunnilleen tuhat pyyntöä eri alan yrityksiltä, joissa minulle on tarjottu mahdollisuutta luoda heille uusi brändi. He antaisivat minun ilomielin sitten käyttää tätä omassa portfoliossani tms. Lupaavat kiittää minua ihan nimeltä. Houkuttelevaa, mutta tähän mennessä olen kyllä kieltäytynyt.
Myös monet yksityishenkilöt haluavat alani kuullessaan kernaasti ilmaista konsultaatioita vaikkapa FB:n yritystoiminnallisista ominaisuuksista. Ei todellakaan mitään pikkujuttuja vaan pitäisi ihan kädestä pitäen näyttää heille erilaisien mainoskampanjoiden toteutusta yms. Joskus kerronkin, mutta usein totean, etten tee työtä ilmaiseksi. Silloin alkaa semmoinen ylimielinen jäkätys siitä, kuinka kaikki tämä tieto löytyy netistä ja olenpas hölmö, jos luulen, että joku siitä maksaa. No, mitäs ne sitä multa kyselevät, jos se on kerran kaikki salaisuudet ihan google-haun päässä :D Sinne vaan sitten!
Jep, tuttu homma. Olen myös some-alalla, jossa luomme sisältöä esim FB:hen. Monen mielestä tämä ei ole työtä ensinnäkään vaan vain kiva harrastus, kun saa vain olla koko päivän Facebookissa/Instagramissa/etc tykkäilemässä. Sitten jos heidän oma yrityksensä tarvitsisikin apua näiden medioiden käyttämiseen, niin minä olen ilmainen konsulttiapu ja markkinointitiimi, joka voi vain suunnitella heille FB-kampanjan. Tutut suhtautuvat hyvin nuivasti, kun kerron, etten jaksa vapaa-ajallani käyttää monia tunteja tai päiviä tähän ilmaiseen työhön - saati sitten, että käytän näitä rajallisia ideoita palkattomaan työhön, kun myös palkalliseenkin pitäisi riittää jotain annettavaa.
Olen monesti kuullut tuon, että minulle ei kuuluisi maksaa, koska ohjeet tällaiseen toteutukseen löytyvät netistä ja voi ottaa vaikka mallia vain muiden kampanjoista.
Omalle äidilleni olen kyllä tehnyt some-kampanjan, jonka ansiosta hänen yrityksensä päätyi uutislehtiin asti. Tämän takia joku hänen tuttavansa, jonka olen kohdannut joskus viimeksi lapsuudessa, kokee että minun pitäisi tehdä samanlainen nostatus heidän kampaamobisnekselleen tai yksi kaveri, jota näen pari kertaa vuodessa, oli sitä mieltä, että minulla on velvollisuus tehdä joku hauska kampanja ravintolalleen. Moni suuttuu, kun en vapaa-ajallani jaksa vain "nopeasti katsoa heidän sometilinsä takasivua ja miettiä, että miten tämän ja tämän ryhmän saisi paremmin aktivoitua".
Ei tää ehkä kauheen törkee oo, mut.. Kampaaja kun ammatiltani olen, niin tyttöjen kanssa viihteelle lähtiessä sai aika usein kuulla pyynnön että voinko laittaa niitten hiukset jotenki kivasti. Noh, välillä tuli laitettua, mutta en tosiaankaan panostanut siihen :D Eli aika pikaisesti tein usein. Olishan se kiva ollu oikeesti laittaa hienoks, mut vois siitä sit maksaa jos kunnolla haluaa panostettavan työhön. Muistan kun muutaman kerran kokeilin heittää, että "kukas mun tukan laittaa sit?!" Olipa kaverit vähän hölmistyneen näkösenä, hiljasta piteli.
Ei tietenkää tullu pieneen mieleen että mustakin vois olla kiva jos joku joskus laittais mun hiuksia!
Haha täällä myös ääni sosiaalisen median markkinointipäälliköltä. Yksikin tuttu aloitti lauseen "Minulla on periaate, etten maksa tällaisesta työstä..." ja alkoi sitten pokkana selittämään millaista somekampanjaa tarvitsisi. Ei siis halunnut, että laitan kuvia hänen puolestaan ei suinkaan, mutta vain, että ideoin ja suunnittelen jokaisen postauksen noin kahden viikon ajalle korvauksetta. Kuuntelin vähän lämpimikseni ja kerroin sitten, että minulla periaate olla tekemättä sellaista työtä, josta ei makseta palkkaa. Ne palkattomat harjoittelut kun tuli jo kokeiltua muutama vuosi takaperin.
Vierailija kirjoitti:
Ex-kaverini antoi ymmärtää että voisin kirjoittaa hänen gradunsa koska se käy minulta niin hyvin ja olin auttanut toista kaveriani hänen lopputyössään (siis vain auttanut ja sparrannut). Muutaman satasenkin olisin voinut saada vaivanpalkkaa.
Tämä oli paha! Onneksi on ex-kaveri. Miten se on korkeakouluun päässyt, kun ei tajua, että se ohjaaja tuntee jo edellisistä töistä tekstilajin, mitä kirjoittaa? Jokaisella on siinäkin oma "käsialansa".
Itellä ei oo oikeen mitään ollu, mut puoli-isovelil on yhessä vaiheessa ollu. Oli tossa viime vuonna armeijassa ja siellä tuli vähän vahvistuttua entisestään. Kun pääsi lomille rentoutumaan niin oli naapurin mummo koko ajan ovella pyytämässä avaamaan kaikkia satunnaisia purkkeja ja purnukoita ku oli niin vahva. :D Tais joku perheen jäsen vähän tiuskasta siitä sille kun ei oo näkyny ei.
Kiva asua lähellä lentokenttää. Meillä pyörii puolison sukulaisten ilmainen majoitus-, ateria- ja taksipalvelu 24 h. Meillä molemmilla vaativa työ, ja täytyyhän vierailua varten monella tapaa valmistautua. Olemme aina aivan ryytyneitä. Viime vierailusta tuli meille kuluja n 250 e.
Olen aina ollut hyvä englannin kielessä.
Niinpä sukulaiseni pyytävät minua tulkiksi ties mihin, hetki sitten tässä oli yksi rekkakärryn ostaminen yksityisesti... Ulkomailta. Lupasin auttaa, mutta varoitin etten osaa yksittäisiä sanoja tai ylipäätään termejä, mitä kuljetusalalla käytetään.
Minua ei sitten kuunneltu, Google Translaten voimalla etsin, mitä tarkoittaa se yksi vitun ruuvi siellä vitun mäntäpaskapaineanturin välissä ja että kontti on noudettavissa satamalaiturista kettutähtikuviin oikealta puolelta.
Tuloksena sukulaiseni vastaanotti kärryn, joka mielestään ei vastannut myyjän kuvauksia. Kärrystä oli siis osia rikki.
Syy on minun. Minunhan se olisi pitänyt osata, koska osaan englantia :-)
Kylpyhuoneen remontti tädille. Olisi pitänyt purkaa, vesieristää, laatottaa, koko roska viikonlopussa, palkaksi olisin saanut ruuat. En lähtenyt :)
En muista olenko vastannut tähän jo: kaverini halusi muuttaa minun ja mieheni omakotitaloon. Kaikki olisivat säästäneet kuulemma paljon, me vuokraamalla huoneen hänelle (pikkuhinnasta) ja hän kun ei tarvitsisi maksaa niin isoa vuokraa. Ei uskonut kun sanoin että tarvitsen kyllä ihan omaan käyttöön sen ylimääräisen makuuhuoneenkin, intti ja intti vaan ja lopulta suuttui ja katkaisi välit. En kyllä todellakaan ole ottamassa vierasta ihmistä asumaan kotiini, oli kaveri tai ei. Olemme kuulemma ahneita ja itsekkäitä ihmisiä kun on talo jota emme halua jakaa.
Lisäksi eräs vanhempi sukulaisnainen jatkuvasti inttää ja raivoaa siksi ettemme halua vuokrata sitä ylimääräistä huonetta bed and breakfast-tyyppisesti, tai jopa kuukausivuokralla jollekulle tarvitsevalle. Koska hänen mielestään sellainen raha olisi hyvä ottaa. Ei mene perille että me emme TARVITSE sitä rahaa, kun molemmat ovat työssäkin. Tai halua vieraita ihmisiä ramppaamassa omassa ja yksityisessä tilassamme. Tämä sukulainen olisi ilmeisesti halunnut osiongoille sellaisista tuloista, on sen tyyppinen ihminen.
Lisäksi kolmas sukulainen, joka tuli yllättäen kylään. Iso koiramme meni tervehtimään, ja tämä nainen tuli sisään äkäisenä ja väitti että koira oli hypännyt päälle ja kynsillään repäissyt hänen upouuden hienon nahkatakkinsa. Koira ei tapaa hyppiä vieraiden syliin vaan tervehtii alempaa opetetusti, mutta minkäs voi: jouduimme maksamaan hänelle uuden takin hinnan. Viikkoa myöhemmin kerroin tästä asiasta toiselle sukulaiselle, ja hän totesi että se täti oli repäissyt itse sen samaisen palkeenkielen takkiinsa hieman aiemmin jättämällä sen auton oven väliin! Ihmettelinkin miksi se tuppautui kylään noin vain: tuli maksattamaan takkinsa. Seuraavan kerran kun yrittää tulla kylään, totean kyllä suoraan että meille on turha tulla maksattamaan rikkinäisiä riepujasi. Muutenkin saita ihminen on kyseessä, todella isot säästöt ja tulot mutta käy jatkuvasti kylässä ja syö päivän tarpeisiin, mielellään pyytää vielä vähän mukaankin, tulee tyhjin käsin, ja jos tulee esimerkiksi pidemmäksi ajaksi sukulaisen mökille, vie tyyliin yhden viinipullon ja keksipaketin viikon vierailusta.
325 korjaa: anteeksi, postitin väärään ketjuun. Piti mennä ketjuun "Härskejä odotuksia ja vaatimuksia - mitä naapurisi, kaverisi, sukulaisesi jne. on kehdannut pyytää?". Anteeksipyyntöni :(
Olen majoittanut ystävääni hyvää hyvyyttäni yli puoli vuotta kotonani, kun hän on alkuviikot reissutöissä paikkakunnallani. Kun rupesin puolen vuoden kohdalla pyytämään pientä osuutta vuokrakuluista, hän menikin mieluummin muualle, jossa majoituksen saa ilmaiseksi. Ihmettelen vaan, ettei hänellä tullut kertaakaan mieleen kysyä olisiko voinut osallistua jotenkin vuokraan. Minusta tuli se ärsyttävä tyyppi, joka pilaa ystävyyden, kun haluasin saada korvausta asumiskuluihin :I
Tämä tulee sulle näköjään yllärinä, mutta kerron silti: tuota sanotaan epäsuoraksi kehumiseksi.
Mä sanoin viimeksi yhdelle siivoamisesta pitävälle hemmolle, että saisi tulla meillekin siivoamaan. Arvaa, tarkoitinko sitä kirjaimellisesti?