Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on törkein tapa, jolla joku on yrittänyt (ilmaisiksi) hyötyä ammatistasi / harrastuksestasi / osaamisestasi tms?

Vierailija
10.02.2017 |

Tällainen ketju oli joskus täällä, joten aloitetaas uusi. :)

Kommentit (355)

Vierailija
321/355 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylös! Ja kirjoitatte kokemuksianne tähän ketjuun! Parhaita aiheita av-palstalla! (ne muut loistavat ketjut ovat "törkeimmät lokkeilijat" ja "kertokaa töistänne faktoja, joita muut eivät tiedä").

Vierailija
322/355 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/355 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten laitat ne lehtiin juttuna kun et osaa kirjoittaa omia.

Ei kukko käskien laula.

Vierailija
324/355 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen rakennusalan insinööri, erikoistunut vaativiin rakennesuunnitteluun ja pohjarakentamiseen.

Ei ole yks eikä kaks kertaa kun mua on pyydetty kahvi/kalja/ruoka/kossupullopalkalla toimimaan omakotitaloprojektin vastaavana mestarina.

Kun sehän ei ole muuta kuin "nimi paperissa".

Siitä "nimestä paperissa" työkseen sitä tekevät veloittavat sen about 5-15 tonnia, en tod ala tekemään sitä kossupullon hinnalla.

M40

Vierailija
325/355 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pappi ja vapaa viikonloppu osuu kohdalle kerran kuussa. Aina on puolituttuja pyytämässä, että ajaisin vihkimään/kastamaan/siunaamaan toiselle puolelle Suomea ilmaiseksi. Not.

Vierailija
326/355 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Käy sinä entisenä partiolaisena nostamassa lippu salkoon."

Voin käydäkin, mutta ei siinä mitään partiotaustaa tarvita. Kyllä sen sinne kuka tahansa saa hilattua.

Vierailija
327/355 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua pyydetään aina soittamaan/säestämään ja järjestämään lapsille ohjelmaa suvun juhliin. Olen soittotaitoinen opettaja. On tosi vaikea sanoa läheiselle sukulaiselle, että ei, en halua. Siksi yleensä aina suostun vastentahtoisesti.

Vierailija
328/355 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos omistat traktorin, niin melko varmaa on että aina löytyy ilmaiseksi töihin pyytäjiä. Eli lanaatko meidänkin tien? Ajatko meille puita? Tai tuotko kuorman hiekkaa/multaa tms.

Eräs liripää asui aikaisemmin lähinaapurissa ja oli konetyöapua vailla. Viiden tunnin kestoisesta puukuorman ajosta antoi 50 euroa. Eli ei edes polttoainekustannusta pois. Kun kerroin että oikea hinta olisi vähintään 3x tuo niin alkoi vittuilla että eikö sinulla ole entistä rahaa.

Toinen kertoi että ei ole rahaa, mutta antaa jotain vastineeksi, parin tunnin pikkuhomma. Okei, esitin että sinullahan on ne ylimääräiset Alpinen autostreot joita ei kukaan ostanut. Arvo ehkä luokkaa 100 euroa.

Lupasi tuoda illalla. No toi jotkin halpahallin paskat joilla ei tee mitään.

Tiedoksi: Traktorin tuntiveloitus kuljettajan kanssa on min. 50 euroa tunti+ALV.

Vierailija
329/355 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoitaja. Kaikki tutut kuvittelevat, että haluan kuulla heidän sairauskertomuksensa ja huonot hoitokokemuksensa terveydenhuollossa, ja että minun pitäisi pyytää kaikkien heitä huonosti kohdelleiden puolesta anteeksi.

Vierailija
330/355 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko näitä vielä lisää?

Vierailija
331/355 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritys saada työskentelemään ilmaiseksi hyvään mieleen ja auttamiseen vedoten.  Jokainen on nähnyt vaivaa, laittanut aikaa ja voimavarojaan ammattitaidon opiskeluun, harjoittelemiseen sekä kehittämiseen.  Siksi työhön palkatta ruinaaminen kertoo lähinnä epäarvostuksesta. Ystävien ja suvun kesken on okei pyytää palvelusta, mutta muutoin harkitsisin kyllä tarkkaan mitä pyytää ja mitä ei. 

Vierailija
332/355 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään tästä aiheesta. Olen itsekin aloittanut vastaavan ketjun.

Vierailija
333/355 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään tästä aiheesta. Olen itsekin aloittanut vastaavan ketjun.

Tämä on hyvin yleinen aihe.

Vierailija
334/355 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä kirjapainossa ja tllättävän useasti tulee kyselyitä että voisinko painaa hääkutsuja/ käyntikortteja/isoja julisteita tms. Ja tietenkin vähintään puoli-ilmaiseksi. Hmm, mitäköhän työnantajankin sanoisi jos alkaisin työpaikalla, työnantajan koneilla ja väreillä painamaan kaikenmaailman pikkutöitä tutuilleni.

Tekstistä huomaa että nyt on ammattilainen asialla. 

Vierailija
335/355 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisimmät ovat varmasti kampaajat ja jotakin ihonhoidoista tai meikeistä tietävät. Leipomista osaavat ja tietty kaikki tietokoneita osaavat ja rakentamisesta edes vähänkään tietävöt.

Minulta haluttiin aikoinaan ostaa tosi usein viinaa ja tupakkaa jollain pellehinnalla, koska olin laivalla töissä.

No, sitä nyt vaan ei jaksaisi sieltä määrättömiä määriä alkaa kantamaan jokaisen, raskaan työviikon jälkeen. Sitä varalta, jos joku haluais ostaa, sisäänostohinnalla.

Ja ne ilmaisten meikkien ja hajuvesien kyttääjät! Ihan niinkuin jollekin rivityöntekijälle, joltain toiselta osastolta, jaettaisiin kassillinen dioria mukaan tosta vaan! Not.

Vierailija
336/355 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille pitäisi olla joku termi kun joku nähdessään sinut alkaa heti miettimään miten hyötyisi. Heidän katseensa muuttuu miettiväksi. Eläinlääkärinä saan kuulla heti elukoiden kuulumiset ja sitten tietenkin pieniä vilkaisuja pitäisi tehdä ja vastailla kysymyksiin. Huonot ellikokemukset pitää myös nostaa esille. Paras aika soitella yksityisnumerooni on tietenkin illat ja viikonloput. Ilahdun varmasti kun saan sunnuntai-iltana whatsappiin kuvan kissan oksennuksesta. Sitten olen töykeä kun tallille hevostani hoitamaan mennessä ilmoitan suoraan etten ole töissä vaan vapaa-ajalla. Juhlissa koiran oksennuksen siivoamiseen olen pätevin. Oma äiti inttää minua siementämään hevosensa kun olen raskaana. Varmaan kolme kertaa sanoin että on mahdollinen tarve käyttää hommassa hormonia josta yksi pisara sormeeni voi riittää aiheuttamaan minulle keskenmenon. Pikkujuttuja jos saa homman tehtyä kotona halvalla

Vierailija
337/355 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koulutukseltani proviisori. Useampikin kaveri aina toisinaan kyselee omista lääkityksistään, ja perusjuttuihin ihan mielellään vastailenkin - toki aina todeten, että juttele vielä lääkärinkin kanssa - mutta yksi otti jossain vaiheessa tavaksi laittaa sähköpositlla mummonsa ja äitinsä ja kaverinsa lääkelistoja ja kysellä, mitä pitäisi tehdä ja pitäisikö jotain vähentää ja voiko nää ja nuo oireet nyt johtua tuosta tai tästä lääkkeestä. Juu, oma koulutukseni ja osaamiseni kyllä riittää ns. lääkehoidon kokonaisarvion tekemiseen, mutta ne tarvittavat tiedot eivät ole sellaisia, jotka tuosta vain löytyisivät päästäni, vaan joutuisin ihan oikeasti kaivamaan ne tiedot esiin eri lähteistä ja tekemään sen tarkan analyysin esim. yhteisvaikutuksista. Kyseessä on palvelu, joka esim. apteekista ostettuna maksaa satoja euroja, koska se vielä tuntikausia työaikaa. Mutta minun pitäisi yhden illan aikana ilmaiseksi "pikaisesti vaan hei vilkaista", kun mähän osaan nää jutut. "Ei tartte olla mikään yksityistkohtainenkaan, kun sanot vaan ne pääjutut". Oikeasti, kyse monilääkityspotilaista, joilla paljon sairauksia, niin kyllä siinä se koko konaisuus todellakin pitää katsoa suurennuslasilla läpi.

Vierailija
338/355 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannin maisteriksi valmistuneena olen tehnyt englannin käännöksiä ja kielenhuoltotöitä. Joskus ystävät ja tutut pyytävät apua ilmaiseksi. Oli läheinen ystävä tai tuttu, gradun tai väitöskirjan viilaaminen ilman palkkaa ja ilman nimeä tekstissä olisi arveluttavaa. Joskus nuorempana tuli sitä tehtyä mutta onneksi olen saanut palkallisiakin töitä.

Muilta olen kuullut, että joku ranskaa kunnolla osaamaton on voinut pyytää osaajaa hiomaan ranskankielisen työhakemuksensa ja jollekin natiivipuoliso on hionut vieraan kielen lopputyön. Erikoisen kielen maisterin tekstiä on sitten ihasteltu.

Usein ihmisillä tuntuu olevan käsitys, että kielen osaajan pitäisi olla imarreltu, kun saa vielä lukea läpi jonkun asiantuntevaa tekstiä jostain aiheesta. Aiheeseen liittyvät termit kielen osaajan totta kai pitää hallita ja tarvittaessa keskustella niistä.

Jotkut pyytävät samaa ihan suomeksikin. Joitain vuosia sitten entinen kurssikaveri kertoi tavatessa, että hänen tuttunsa oli oikolukemassa hänen graduaan läpi.

Vierailija
339/355 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää näitä.

Vierailija
340/355 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaa kaikki auttoi kaikkia, jos naapuri katto vuotaa, yhdessä rakennettiin uusi ja sitten autettiin toista naapuria kun jotain muuta piti tehdä. Lapsia hoidettiin sukulaisten ja koko kylän voimin. On mennyt maailma itsekkääksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi