Mikä on törkein tapa, jolla joku on yrittänyt (ilmaisiksi) hyötyä ammatistasi / harrastuksestasi / osaamisestasi tms?
Tällainen ketju oli joskus täällä, joten aloitetaas uusi. :)
Kommentit (355)
Vierailija kirjoitti:
Kaveri tykkäsi luovasta kirjoittamisesta ja olisi halunnut kuvituksia tarinoilleen. Minulle, harrastelijapiirtäjälle, sitten ehdotteli koko ajan että tekisin sitä tai tätä hänen kirjoituksiinsa liittyvää. Odotti myös, että tekisin esim. sarjakuvia hänelle näistä aiheista. Toi ajanviettoomme usein paperia ja kyniä ja vihjaili että "jos vaikka innostuisit piirtämään x:n tai y:n". Tai: "mulla ois hieno visio, voi että kun osais piirtää, se on tällainen ja tällainen".
Tuolla kokoonpanolla syntyy esim. hyvät sarjakuvat, mutta mikäs siinä jos koet ettei innosta.
Oon töissä hotellissa ja puolitutut luulee että respatyöntekijä majoittaa heidät ilmaiseksi ja tarjoaa ruuatkin vielä kun tulevat lomalla lintsille
Muutamia vuosia sitten tuttavapiirissäni oli rakennusbuumi meneillään ja sain useita kutsuja raksalle kahville: "Jos sää voisit kattoo vähän tota meidän pihaa, ei me siihen kauheesti aiota laittaa rahaa, mutta kiva ois jotain kuitenkin, enkä mä sinne hirveesti mitään aikonu laittaa, jotain ihan helppoo ja mitä nyt mun äidin kukkapenkistä löytyy, mut kiva kuitenkin ois joku suunnitelma ihan paperilla, jota vois sitten vähän kerrassaan tehdä, mutta en mää kyllä mitään kauheesti oikein vois maksaa, kun ymmärräthän sää kuinka paljon tähän rakentamiseen menee ja kun olen vielä kotihoidontuella, enkä mää aatellu että pitäis mitään kauheen hienoa suunnitelmaa tehdä, mut jos sää voisit jotain nopeesti..." Joo kiitos ei, en tee mitään "vähän", enkä "nopeasti", enkä mitään minkä "ei tarvitse olla kauheen hienoa". Tämä on minun työ enkä tee mitään ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri tykkäsi luovasta kirjoittamisesta ja olisi halunnut kuvituksia tarinoilleen. Minulle, harrastelijapiirtäjälle, sitten ehdotteli koko ajan että tekisin sitä tai tätä hänen kirjoituksiinsa liittyvää. Odotti myös, että tekisin esim. sarjakuvia hänelle näistä aiheista. Toi ajanviettoomme usein paperia ja kyniä ja vihjaili että "jos vaikka innostuisit piirtämään x:n tai y:n". Tai: "mulla ois hieno visio, voi että kun osais piirtää, se on tällainen ja tällainen".
Eikö tuota voi ottaa kohteliaisuutenakin. Tietty jos överiksi menee pyytely etkä halua piirtää, niin pitäisi tajuta jättää aihe, mutta muuten yhteistyön ehdottaminen on kai viatonta? Julkaistusta kuvitetusta tarinasta olisit varmaankin saanut osasi?
Ei "kohteliaisuudesta" osaa iloita kun alkoi olla jo ahdistavaa. Ei siis tarjonnut palkkaa eikä aikonut edes yrittää julkaista mitään, vaan olisi ilmaiseksi ja omaksi huvikseen (+ omille kavereilleen esiteltäväksi) halunnut itselleen kuvia tarinoistaan. Oli usein ilmeisen ärsyyntynyt kun sanoin että en nyt halua. Jos ilmaiseksi pyytää monen tunnin työtä, niin mielestäni saa varautua siihen, että kieltäytymiskynnys on aika matalalla. Ja jos olisin kaikkiin suostunut, en olisi ehtinyt mitään muuta koskaan piirtääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi ollut hienoa kaverin kanssa ideoida tällaista yhdessä, luoda ja suunnitella yhdessä jotain. Tässähän ollut mikään rahajuttu, että kaveri olisi myynyt niitä ja käärinyt rahat omaan taskuunsa? Jos olisitte tosi hyviä, niin olisihan tuosta voinut syntyä jotain kaupattavaakin ja molemmat ollsitte hyötyneet.
Niin. Kiinnostaisi kyllä tehdä joku tuollainen projekti, mutta ei tämän tyypin kanssa. Juttuhan oli se, että mitään julkaisua ei ollut edes suunnitteilla, ja lisäksi kaverin tekstit olivat yläastetasoa, joissa hän itse seikkaili päähenkilönä ja puolet hahmoista rakastuivat häneen. Juu ei.
Olemme keski-Suomesta Helsinkiin muutama vuosi sitten muuttanut perhe. Puolitutut ja kaukaiset sukulaiset olettavat, että majoitamme mielellämme heidän perheensä kotiimme heidän Linnanmäki yms. käyntiensä ajaksi. He odottavat majoituksen lisäksi tottakai täyshoitoa. Eivät vaivaudu edes auttamaan aterioiden valmistamisessa saatikka jälkien siivouksessa. Korvaus viikonlopun täyshoidosta on tyyliin kahvipaketti. Ystävät majoitamme mielellämme, mutta johonkin on raja vedettävä.
Itse olen kaksikielinen kirjanpitäjä/palkanlaskija ja konsultoinut pienyrittjiä sekä yksityishenkilöitä veroasioissa ihan työn puolesta. Myös englanti sujuu äidinkielen tasoisesti.
Tämän lisäksi minulla on C-kortti ja olen rempoissa kohtalaisen kätevä käsistäni.
Tuleehan näitä laidasta laitaan (käännöstä, kuskausta/muuttoapua, remppahommia, kirjanpitoa, verojuttuja, palkka-asioita. Ja kaikki ilmaiseksi, koska nehän on vaan "pikkujuttuja".) ... Ystäviä autan parhaani mukaan, mutta muuten on tainnut maine kiriä, eikä kyselyitä enää muutamaan vuoteen hirveästi ole tullut :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla kokoonpanolla syntyy esim. hyvät sarjakuvat, mutta mikäs siinä jos koet ettei innosta.
Kokoonpano ehkä paperilla toimii, mutta kun kaveria ei ollut siunattu taidolla kirjoitushommissa. Mieluummin käsikirjoittaisin itse, saisinpahan omannäköistä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kaksikielinen kirjanpitäjä/palkanlaskija ja konsultoinut pienyrittjiä sekä yksityishenkilöitä veroasioissa ihan työn puolesta. Myös englanti sujuu äidinkielen tasoisesti.
Tämän lisäksi minulla on C-kortti ja olen rempoissa kohtalaisen kätevä käsistäni.
Tuleehan näitä laidasta laitaan (käännöstä, kuskausta/muuttoapua, remppahommia, kirjanpitoa, verojuttuja, palkka-asioita. Ja kaikki ilmaiseksi, koska nehän on vaan "pikkujuttuja".) ... Ystäviä autan parhaani mukaan, mutta muuten on tainnut maine kiriä, eikä kyselyitä enää muutamaan vuoteen hirveästi ole tullut :D
Kiriä? Vai kiiriä/edetä/kantautua? Vanhahtava suomalainen sanonta "maine kiirii" jota kaksikielinen ei ehkä hahmota. En suosittele käännöstöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuota voi ottaa kohteliaisuutenakin. Tietty jos överiksi menee pyytely etkä halua piirtää, niin pitäisi tajuta jättää aihe, mutta muuten yhteistyön ehdottaminen on kai viatonta? Julkaistusta kuvitetusta tarinasta olisit varmaankin saanut osasi?
Ei "kohteliaisuudesta" osaa iloita kun alkoi olla jo ahdistavaa. Ei siis tarjonnut palkkaa eikä aikonut edes yrittää julkaista mitään, vaan olisi ilmaiseksi ja omaksi huvikseen (+ omille kavereilleen esiteltäväksi) halunnut itselleen kuvia tarinoistaan. Oli usein ilmeisen ärsyyntynyt kun sanoin että en nyt halua. Jos ilmaiseksi pyytää monen tunnin työtä, niin mielestäni saa varautua siihen, että kieltäytymiskynnys on aika matalalla. Ja jos olisin kaikkiin suostunut, en olisi ehtinyt mitään muuta koskaan piirtääkään.
Ok tämä selvensi. (en tiedä, miksi sain niin paljon alapeukkuja)
245
Vierailija kirjoitti:
Sipilä teki kiky sopimuksen jonka takia duunareiden on tehtävä 24 tuntia palkatonta työtä vuodessa työnantajalle. Voiko enää pahemmin duunaria hyväksikäyttää.
Jos tyhmä duunari ei ymmärrä vastasvasti hyväksikäyttää työnantajaa, on ihan oikein et 24 tuntia tekee talkoita. Mulla tuppaa pitkiksi venyneiden ruokatuntien ja lakisäteisten taukojen sekä virkistystaukojen vuoksi mennä joka päivä ylitöiksi vähintään 30min / päivä. Tehkööt muut Kiky-tunteja, minä otan ylityökorvauksina tunnit takaisin
Yleisimmät, mitä meille tulee. Niin saadaanko teidän autoa lainata häihin (Cadillac vm.1960) Tai sitten toinen, että voisiko teidän mies vähän käydä katsomassa... (sähköjutuista kyse, mies sähköasentaja). Ja aina ilmaiseksi pitäisi tehdä ja sitten suututaan, kun ei omaa osaamista tai omaisuutta haluta antaa toisen käyttöön!
Vierailija kirjoitti:
Yleisimmät, mitä meille tulee. Niin saadaanko teidän autoa lainata häihin (Cadillac vm.1960) Tai sitten toinen, että voisiko teidän mies vähän käydä katsomassa... (sähköjutuista kyse, mies sähköasentaja). Ja aina ilmaiseksi pitäisi tehdä ja sitten suututaan, kun ei omaa osaamista tai omaisuutta haluta antaa toisen käyttöön!
Miksi teillä on sellainen auto, jos ette sitä voi edes lainata jollekin, jolla olisi tarvetta???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi teillä on sellainen auto, jos ette sitä voi edes lainata jollekin, jolla olisi tarvetta???
Eiköhän kirjoittajalla ole se auto sen takia, kun tykkää sellaisesta ja haluaa siitä nauttia itse
Omistan 16 paikkaisen linja-autoksi rekisteröidyn pikkubussin. Ei ole kuin vähintään kerran viikossa joku kysyy autoa seuran /harrastuksen/ työkavereiden / bailuporukan reissulle lainaan. Sitten kun kysyn ajokortillista henkilöä niin on kuulemma ajanut paljonkin. Sitten kun a.o " kuljettaja" tulee paikalle niin ei olekaan D-korttia. Tai jos on niin ei oo ammattipätevyyskorttia, joka on pakollinen. Sitten pitäisi lähteä tälle porukalle kuskiksi ja heti. Kuulemma saisin kossupullon palkaksi. Mutta naftat täytyisi maksaa itse. Joten en lainaa enkä kuljeta ketään tämmöisiä porukoita. Jo pelkästään siksi kun mulla ei ole liikennelupaa. Joitain oman harrastuksen parissa olevia ryhmiä voin joskus kuljetella jos oon itse menossa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei KENELLÄ on auto sitä varten että sitä lainaillaan kaikille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kirjoittaja, mutta yrittäkää tunnistaa ironia/sarkasmi ennen kuin pahoitatte mielenne ;)
Varmaan jokaiselle lapsena/teininä ratsastaneelle tuttu juttu: vanhemmat maksaa kovan hinnan ratsastustunneista ja sitten pitäis olla vapaa-ajalla ilmaseks hoitamassa niitä hevosia. Itselläni loppui tunnit ku vanhemmat sanoi, etteivät ala maksaa siitä, että heidän lapsi tekee töitä ilmaiseksi. Jos omat lapset ratsastais nii loppuis kyllä se harrastus heti jos aletaan tällä tavalla hyväksikäyttää. Kivahan se monista heppahulluista on, mutta tallityöt on raskaita eikä niitä pidä kelleen ilmaiseksi alkaa tehdä, varsinkaan lasten.
Olen ammatiltani maalari ja olen käynyt varmaanki kaikki tutut ja sukulaiset läpi tekemässä jotain pientä. Suurin osa heistä maksaa työstäni sen mitä kuuluu, mutta osa juuri pyytää kahvipalkalla tai "talkoohengellä" Ei, en halua rankan työviikon jälkeen kuluttaa vapaata vkl tekemässä töitä.. Toki siskolle ja veljille olen tehnyt ihan vaan koska haluankin auttaa ja hyvälle ystävälle korjasin asunnon vauriot ennen muuttoa koska hän vastapainoksi on leikannut ja vörjännyt mun hiuksia monta vuotta maksutta! Mutta meillä tää sopimus sujuu:)
Liikunnanohjaajana voin toki alkaa ilmaiseksi ohjata mm. lapsen harrastuskavereiden äideille jumppaa viikottain sillä aikaa kun lapset harrastaa. Kaikenlaiset jumpat kun rakentuvat ihan tuosta vaan, musiikit löytyy automaattisesti kun vaan nappulaa painaa ja mielellänihän teen töitä vapaa-ajallakin. Ilman palkkaa.
Myös personal trainerina voin valmentaa ja ohjata kummin kaiman siskoa ja kaveritkin samalla. "Sulta varmaan sais hyvän saliohjelman, kun en viitsis maksaa salin pt:tä kun on niin kallis."
Rakkaudesta lajiinhan sitä liikunta-alan ihmiset ovat työnsä valinneet....