Mikä on törkein tapa, jolla joku on yrittänyt (ilmaisiksi) hyötyä ammatistasi / harrastuksestasi / osaamisestasi tms?
Kommentit (355)
Olen matkatoimistossa töissä ja vakiolause, jonka kuulen, on "sun kauttahan me päästään halvalla matkustamaan". Tottakai pääsette. Meille matkatoimistossahan on aina kaikki ilmaista, haluatko Nykkiin vai Damiin?
Lähes kaikki matkathan nykyään varataan netistä ihan itse ja valinnanvaraa on hurjasti. Ärsyttäviä ovat ne tuttavat, jotka haluavat minimibudjetilla jonnekin hornantuuttiin ja mitä oudointa reittiä. Koska googlaaminen vie aikaa, oletetaan, että minä ehdin omalla työajallani etsimään halvimman reitin heitä varten ja sitten he vain varaavat sen itse - eikä edes minun työpaikkani kautta, koska ei kai kukaan järkevä ihminen ala mitään palvelumaksuja maksamaan.
Törkein oli yksi tutun tuttu, joka soitteli viikonloppuna minulle kotiin mökiltään, että voinko etsiä halvan äkkilähdön, kun mökillä on niin huono nettiyhteys. Keskellä kesäsesonkia olisi pitänyt löytyä viikko etelässä mieluiten alle 200 eurolla. Kai hän oletti, että olisin vapaapävänäni omalla luottokortillani ostanut heille matkan, tulostanut vahvistukset jne.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri tykkäsi luovasta kirjoittamisesta ja olisi halunnut kuvituksia tarinoilleen. Minulle, harrastelijapiirtäjälle, sitten ehdotteli koko ajan että tekisin sitä tai tätä hänen kirjoituksiinsa liittyvää. Odotti myös, että tekisin esim. sarjakuvia hänelle näistä aiheista. Toi ajanviettoomme usein paperia ja kyniä ja vihjaili että "jos vaikka innostuisit piirtämään x:n tai y:n". Tai: "mulla ois hieno visio, voi että kun osais piirtää, se on tällainen ja tällainen".
Minusta olisi ollut hienoa kaverin kanssa ideoida tällaista yhdessä, luoda ja suunnitella yhdessä jotain. Tässähän ollut mikään rahajuttu, että kaveri olisi myynyt niitä ja käärinyt rahat omaan taskuunsa? Jos olisitte tosi hyviä, niin olisihan tuosta voinut syntyä jotain kaupattavaakin ja molemmat ollsitte hyötyneet.
Meillä on pakettiauto. Yleisin keskustelunavaus tätä nykyään kuuluu "Kun teillähän on se pakettiauto niin voisitko.." lauseen jatko on yleensä hakea sänky Turusta/roudata kaappi Ikeasta/viedä sohva ostajalle Keravalle/tulla auttamaan muutossa (ihan äkkiä vaan)/lainata autoa viikonlopuksi jne jne. Yleensä bensapalkalla. Joo ei. Vuokrapakuja saa rahalla, samoin muuttomiehiä.
AV - MAMMA kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siskoni meni työkokeiluun vai mikä termi onkaan, paikalliselle kirpputorille.
Koska kirppis ei voinut antaa palkkaa, sai täyttää omilla kirppistavaroilla aina kaikki tyhjät myyntipaikat.
Mehän sitten alettiin keräämään urakalla myytävää ja puhuin töissäkin on tosi kiva kun sisko saa rahaa itselleen.
Työkokeilu kesti puoli vuotta ja sinä aikana saatiin sekä meidän koti, meidän vanhempien omakotitalo tyhjennettyä tarpeettomasta sekä minun appivanhempieni. Puhutaan siis todella isosta kasasta tavaraa ja siskoni tienasi lopulta lähes 10 000. Tavara oli useampi pakettiautollinen.
Ja se yhteydenottajen määrä
Minun työkaverin sisko, en ole ikinä tavannut, pyysi että siskoni hakisi heiltä myytävät kotoa, saisi valita jotain itselleen mutta hinnat pitää häneltä tarkistaa.
Tämä oli siis pahin, koska työkaverin siskolla ei ole mitään sidettä minun siskooni. Mutta lisäksi moni meidän sukulainen ehdotti tavaroiden hakemista monen sadan km päästä jne.Nyt siskoni on mennyt takaisin kirppikselle. Tekee ns pimeenä, eli on kerran viikossa töissä ja saa tästä 2 myyntipöydän vuokraa palkaksi.
Isäni täti kuoli, iso omakotitalo piti tyhjentää , isäni sai perinnöksi kaiken irtaimiston ja lisäksi vanhempani laittavat mökkinsä keväällä myyntiin.
Nämä tavarat riittävät vähäksi aikaa ja sisko saa vähän rahaa. Puhumattakaan kuinka iloisia kaikki ovat kun tavara lähtee kiertoon ja sisko kun tekee työtä, on helpompi saada työtäkin.Törkeää pimeää kauppaa. Olen kyllä itsekkin huomannut että kirppareilla tiettyjä numeroita löytyy vähän joka hyllystä, eli ovat paikan pitäjän tai henkilökunnan tai muuta hämärää myytävää. Tätä vielä tehostetaan sillä että korttimaksusta peritään 2€ lisämaksu, otta ihmiset käyttäisivät käteistä, jolloin siitä on helpompi siirtää tuloja suoraan omaan taskuun.
Ymmärrän, olisin itse aikaisemminkin tuominnut , en enää.
Kirpputori on vuodesta toiseen mennyt plus miinus 0 periaatteella. Omistaja tulee fillareille töihin, päivällä järjestää vuokralaisten myyntipaikkoja ja antaa vinkkejä jos etsii xx koon vaatteita. Tulot ovat niin pienet että saa pakolliset maksettua, niillä rahoilla ei ketään palkata.
Siskoni on ollut vuosia työttömänä ja miten hänen elämänsä muuttui kun tuli selkeä päivärytmi, hän menee töihin.
Meillä kaikilla on aina ollut liikaa roinaa, kaapit täynnä. Nyt kaapit on käyty läpi, tarpeeton muutettu rahaksi. Ja siskoni sai n 1/2 v ajan reilu tonnin rahaa käteen. Ei nyt hirveesti jos verrataan mitä palkkatyössä saa, mutta hänelle hyvin hyvin iso raha.
Laitan jatkuvasti hänelle sivuun tavaraa jos vaan löydän mutta koti on nyt putsattu.
Samoin läheisimmät sukulaiset mutta enää ei näistä tonnin kk tuloja tule.
Nyt on tulevaisuudessa tuloja, kun mökkiä tyhjennetään, mutta mitä seuraavaksi ?
Mutta tulee jotain. Tavara kiertää ja kirpparilla asiakkaita riittää, kun myytävää on.
Vuoden sisällä kaikki on myyty, sitten tulot ovat loppu.
Turhan paljon ei ole tullut, mutta kaiken huippu oli kun veli oletti että tulenhan tietenkin loma-aikaan lapsia hoitelemaan. Opettajallahan on lomaa samoihin aikoihin ja lapsista tykkään - hoitoa kun niin hankala itse järjestää. Niin, ei vaan tullut mieleen, että olen itsekin kokopäivätyössä ja osa kyseisestä esim. syyslomasta menee usein kokeiden korjaukseen yms. työasioiden hoitoon kun ei koko viikkoa edes välttämättä ole lomaa. Että kiitos ei.
Teen harrastuksenani silkki- ja kreppipaperi kukkia, aidon näköisiä ja joskus keksin malleja omasta päästäni. Tapanani on ollut laittaa esim. synttärilahjojen mukaan yksi tai muutama kukka lahjapakettia kaunistamaan. Muutaman kerran olen tehnyt ruusukimpun tms. juhlittavalle.
Serkkuni oli sitten menossa naimisiin ja hänen äitinsä keksi, että saavat oikeanlaiset ja väriset kukat halvalla kun minä teen ne! Aikaa olisi ollut pari viikkoa ja erilaisia kukkia olisi tarvittu kirkkoon, juhlatilaisuuteen ja vielä aamiaispöytäänkin eli lähemmäs 200 yksittäistä kukkaa. Palkaksi olisin saanut syödä häissä....
Mainittakoon, että teen kukat terälehti kerrallaan ja esim. ison ruusun tekemiseen menee minimissään puolesta tunnista tuntiin. Kieltäydyin kunniasta, se olisi ollut mahdoton toteuttaa ja minulle ilmoitettiin, ettei tarvitse tulla häihin kuokkimaan...
Vierailija kirjoitti:
"Tulin suoraan kampaajalta/hierojalta/kasvohoidosta/kaupasta"
Ja varmasti hyödynnetään viikonloppuhoitoja että päästään bilettämään/laivalle tms.
Ympärivuorokautinen päiväkoti.
TÄH????
Sen pitäisi olla jokaiselle aikuiselle ihmiselle selvä, että kun toinen tekee jotain työkseen, hän ei halua täyttää vapaa-aikaansa tekemällä sitä samaa ilmaiseksi/kahvipalkalla.
Olen koko elämäni ollut epätavallisen hyvä englannin kielessä. Jostain syystä mitä en edes tiedä, enkä ole koskaan asunut ulkomailla. Pikkupaikkakunnalla asuessani tämä tieto kielitaidostani siis levisi. Jo nuoresta asti olen joutunut kirjoittamaan toisten esseitä, tarkistamaan oikeinkirjoituksia ja nyt viimeisenä yksi kaveri pyysi josko kirjottaisin hänen oppariaan (joka on siis englannin kielellä).
Ehkä pahinta tässä on se, että olen tehnyt hirveän määrän työtä, mutta kukaan ei edes oleta että ansaitsisin näistä jotain, koska eihän minulla ole englannista tutkintoa.
Tavallaan ihan symppiskin juttu, mutta olin lenkkisaunassa pari vuotta sitten naapurin iäkkäämmän rouvan kanssa ja työskentelin itse silloin parhaillaan semmosessa asumispalveluyksikössä, jossa asui pääosin iäkkäämpiä päihdeongelmaisia ketkä olivat niin heikossa kunnossa etteivät kykene itsenäiseen asumiseen, monilla aivovauriota tms. Rupateltiin siinä töistä sun muusta lauteilla ja lopputulemana oli, että kun tän rouvan miesystävä on alkoholisti niin minun pitäisi päihdetyöntekijänä. alkaa tätä miestä hoitamaan ja saada hänet lopettaan juominen 😂
Kun olet verottajalla töissä tutut ja puolitutut kuvittelevat että osaat kaiken verotuksen alalta plus opastat kaavakkeiden täytössä ja annat kaikkia mahdollisia veroneuvoja vapaa-ajallasi. En anna enkä täytä joten onneksi kysyjät ovat vähentyneet. Sietämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja varmasti hyödynnetään viikonloppuhoitoja että päästään bilettämään/laivalle tms.
TÄH????
Ympärivuorokautinen päiväkoti ei ole subjektiivisen päivähoidon piirissä, lapsen pitäminen ilta/yöhoidossa muun kuin töissäkäynnin vuoksi ei ole sallittua, tätä kuitenkin käytetään hyväksi yllättävän paljon ja lasta pidetäänkin hoidossa muustakin syystä kuin vain töiden vuoksi, eli esim. kampaajan/hierojan/bilettämisen vuoksi. Tuota on vain työntekijöiden vaikea todistaa, toisinaan joku vahingossa möläyttää, että onkin päässyt töistä jo esim. 4 tuntia aiemmin kuin on lasta hakemassa.
Normaalissa päiväkodissa vähän eri asia sitten.
"Sinähän insinöörinä osaat sanoa, miksi vessaan ei tuu valoa/imuri lakkasi toimimasta/läppäri ei toimi ilman virtapiuhaa..."
"Sinähän insinöörinä osaat näppärästi naputella ton nurkan/ripustaa taulun/korjata ikkunan..."
"Sinähän insinöörinä osaat laskea, paljonko tartten maalia olohuoneen seiniin (joiden kokoa en tiedä), mitä noin suunnilleen maksais aitan kattopellit (ilman mitään lähtötietoja), mitä vaatis ton mökin saunaremppa..."
*huoh
SiruLiina kirjoitti:
"Sinähän insinöörinä osaat sanoa, miksi vessaan ei tuu valoa/imuri lakkasi toimimasta/läppäri ei toimi ilman virtapiuhaa..."
"Sinähän insinöörinä osaat näppärästi naputella ton nurkan/ripustaa taulun/korjata ikkunan..."
"Sinähän insinöörinä osaat laskea, paljonko tartten maalia olohuoneen seiniin (joiden kokoa en tiedä), mitä noin suunnilleen maksais aitan kattopellit (ilman mitään lähtötietoja), mitä vaatis ton mökin saunaremppa..."
*huoh
Sama täällä. Tottakai osaan rempata talon ja korjata tietokoneen. Ei sen niin väliä, että olen automaatioinsinööri joten osaamiseni on vähän muualla. Mutku insinööri!
Tuttavapariskunta pyysi häihinsä keittiölle ja lupasin mennä. Paikan päällä ilmeni, että minut oli nimetty vastuuhenkilöksi ja muut kyselivät, että mitäs nyt tehdään. Minulla ei ole alan koulutusta joten maalaisjärjellä homma hoitoon. Häiden päätteeksi hääpari kiitteli ja siinä olipalkkio monen tunnin työstä. Arvasinkin että näin se menee joten ei ollut pettymys mutta kun häät olivat parin tunkin ajomatkan päässä, niin olisi ollut fiksua tarjota bensarahat.
Vierailija kirjoitti:
AV - MAMMA kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siskoni meni työkokeiluun vai mikä termi onkaan, paikalliselle kirpputorille.
Koska kirppis ei voinut antaa palkkaa, sai täyttää omilla kirppistavaroilla aina kaikki tyhjät myyntipaikat.
Mehän sitten alettiin keräämään urakalla myytävää ja puhuin töissäkin on tosi kiva kun sisko saa rahaa itselleen.
Työkokeilu kesti puoli vuotta ja sinä aikana saatiin sekä meidän koti, meidän vanhempien omakotitalo tyhjennettyä tarpeettomasta sekä minun appivanhempieni. Puhutaan siis todella isosta kasasta tavaraa ja siskoni tienasi lopulta lähes 10 000. Tavara oli useampi pakettiautollinen.
Ja se yhteydenottajen määrä
Minun työkaverin sisko, en ole ikinä tavannut, pyysi että siskoni hakisi heiltä myytävät kotoa, saisi valita jotain itselleen mutta hinnat pitää häneltä tarkistaa.
Tämä oli siis pahin, koska työkaverin siskolla ei ole mitään sidettä minun siskooni. Mutta lisäksi moni meidän sukulainen ehdotti tavaroiden hakemista monen sadan km päästä jne.Nyt siskoni on mennyt takaisin kirppikselle. Tekee ns pimeenä, eli on kerran viikossa töissä ja saa tästä 2 myyntipöydän vuokraa palkaksi.
Isäni täti kuoli, iso omakotitalo piti tyhjentää , isäni sai perinnöksi kaiken irtaimiston ja lisäksi vanhempani laittavat mökkinsä keväällä myyntiin.
Nämä tavarat riittävät vähäksi aikaa ja sisko saa vähän rahaa. Puhumattakaan kuinka iloisia kaikki ovat kun tavara lähtee kiertoon ja sisko kun tekee työtä, on helpompi saada työtäkin.Törkeää pimeää kauppaa. Olen kyllä itsekkin huomannut että kirppareilla tiettyjä numeroita löytyy vähän joka hyllystä, eli ovat paikan pitäjän tai henkilökunnan tai muuta hämärää myytävää. Tätä vielä tehostetaan sillä että korttimaksusta peritään 2€ lisämaksu, otta ihmiset käyttäisivät käteistä, jolloin siitä on helpompi siirtää tuloja suoraan omaan taskuun.
No onpas nyt maailmanloppu jos joku työtön saa jotain hyötyä ilmaisesta pakkotyöstään. Kyllä tämäkin aivan helvetisti on minulta pois.
Kyllä se epäsuorasti on minulta pois. Jonkin verran kyrsii maksaa joka kuukausi noin 2000 e veroa, kun tietää ettei tuo tapaus varmasti ole ainoa, jossa kääritään kymppitonni hissun kissun pöydän alta taskuun.
Vierailija kirjoitti:
AV - MAMMA kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun perustin pienen ompelimon ja kaupan sain nähdä koko kirjon hyötyjiä ensimmäisinä vuosina.
Kävi postikorttien, itsetehtyjen korujen ja maalausten kauppaajia, kerjäläisiä ja mitä oudoimpia ennustajia. Myös työnhakijoita joiden tarkoitusperät olivat epäselviä. Mukana seurasivat näyttelijät ja "esiintyjät" jotka suoraa"pummasivat" vaatteita suurta näkyvyyttä vastaan. Eräänlaisia kerjäläisiä nämäkin. Myös sukulaiset tinkivät minkä ehtivät.
Nyt on ovessa lukko ja ovikello. Se auttaa jonkin verran mutta ujoimmat asiakkaat eivät valitettavasti uskalla enää sisään. Tärkeintä on kuitenkin jaksaa olla ehdoton näiden tyyppien kanssa.
Pakko myöntää, että jos kauppaan päästäkseen pitää soittaa ovikelloa jää ko kaupassa asioimatta. Tulee tunne että jos sinne menee on pakko ostaa jotain vaikka ei mitään sopivaa olisikaan kun on kerran kehdannut vaatia avaamaan oven ja päästämään sisälle.
Mielummin siirtyy seuraavaan kauppaan etsimään vaatetta
Osa kampaamoista tekee näin myös. Asiattomia henkilöitä liikkuu kaupungeissa niin paljon ja yrittää ryöstää.
Mitä se ovikello tuohon auttaa? Eikö sinne ovelle tulla kuitenkin avaamaan jos sitä kelloa soittaa? Ryöstäjäkin varmaan osaa soittaa ovikelloa. Eipähän tule asiakkaatkaan häiritsemään ryöstöä, raiskausta tai pahoinpitelyä, kun ovi on lukossa.
Yrittäjä varmaankin arvelee näkevänsä naamasta, kuka on ryöstäjä tai hullu..
Joistakin näkee,joistakin ei.En ihmettele ovikelloa ja lukitusta.
Vierailija kirjoitti:
LÄÄKÄRIT tai heidän läheisensä, kysäisen tässä välissä että miten vakavaa on jos kaveri pyytää uusimaan unohtuneen e-pillerieseptin tai kurkkaamaan lapsen korviin?
En ole kovin innokas pyytämään tuollaisia palveluksia juuri siksi että en halua olla riesa, mutta toisaalta itse kyllä ihan mielelläni esim. poistan ompeleet, annan haavanhoito-ohjeita (jos osaan sellaista haavaa!), neuvon imetysjutuissa tai katson kasvukäyriä yhdessä jos joku tuttava tarvitsee. Jos kysyisin ja minulle sanottaisiin ei niin se ei olisi mikään ongelma, ehkä enintään vähän nolottaisi että edes vaivasin, mutta minulle saa siis sanoa ei. Jos nyt uskaltaisin kysyä.
Periaatekysymys, etten määrää tai uusi kenellekään yhtään mitään vapaa-ajalla. Homma lähtisi liian helposti leviämään käsiin, mihin vetää raja?
"Kuulin että määräsit Maurille Buranaa, määräätkö minulle Tramalit?"
"Sain tk:sta rauhoittavia vain 30 kpl, teksitkö reseptin vuodeksi?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TÄH????
Ympärivuorokautinen päiväkoti ei ole subjektiivisen päivähoidon piirissä, lapsen pitäminen ilta/yöhoidossa muun kuin töissäkäynnin vuoksi ei ole sallittua, tätä kuitenkin käytetään hyväksi yllättävän paljon ja lasta pidetäänkin hoidossa muustakin syystä kuin vain töiden vuoksi, eli esim. kampaajan/hierojan/bilettämisen vuoksi. Tuota on vain työntekijöiden vaikea todistaa, toisinaan joku vahingossa möläyttää, että onkin päässyt töistä jo esim. 4 tuntia aiemmin kuin on lasta hakemassa.
Normaalissa päiväkodissa vähän eri asia sitten.
Vuoropäikkyyn toimitetaan työvuorolistat muutamaa viikkoa etukäteen, ettei nyt hirveästi pääse väärinkäyttämään.
Toki joku voi esim. listojen toimitettamisen jälkeen saada vaihdettua vkloppuvuoron pois/saikuttaa päästäkseen radalle lapsen yöpyessä päiväkodissa, mutta se taas on härski veto enneminkin lasta kuin teitä työntekijöitä kohtaan.
Niin, siis tarkennan että tiepalvelua pyöritetään pelkästään vapaaehtoisesti, harrastuspohjalta, ja välineet ja varaosat ja tarvikkeet ovat tp-miesten itse ostamia. Eivät he saa niitä mistään ilmaiseksi.