Miten olet valmistautunut ensi viikon ruokailuihin?
Erityisesti sinkkutaloudet kiinnostaa (siis yksinasuvat). Teetkö valmiiksi aterioita? Suunnitteletko ruokalistaa?
Itse olen viikonlopun aikana tehnyt kaksi keittoa: jauheliha-herkkusienikeiton ja parsakaali-kukkakaali-kikhernekeiton, sekä broileriohraton ja tonnikala-pinaattipastan. Kaikessa mukana paljon vihanneksia, jokaisessa pinaattia. Aamuisin syön puuron, sitten päivän kulusta riippuen yksi ateria keitto ja toinen "pääruoka".
Tänään kävin kaupassa, ostin juustosiivuja ja lunastin 2 pkt ruisleipiä, jotka olin voittanut K-Ruoka -sovelluksesta. Pakastin juustosiivut 2-3 siivun annoksina ja leivät 2 / minigrip-pussi. Keitin vielä paketillisen kananmunia, joten keitettyjä munia on perjantaihin asti.
Aterioita on yli kahdeksi viikoksi, niitä munia tarvitsee lisää ensi viikonloppuna.
Ruokahävikki 0, säästän ympäristöä tekemällä isoja satseja kerralla niin pitkin viikkoa ei tarvitse käyttää hellaa yms. Aion vielä ostaa munankeittimen, niin ei tarvitse vettä keitellä. Rahankulu on itselleni yhdentekevää, mutta olen laiska ja mukavuudenhaluinen.
Kommentit (28)
Teen tavallista kotiruokaa ja pakastan annospurkeissa. Niinpä ei tarvise syödä samaa ruokaa peräkkäisinä päivinä. Muuten käyn kaupassa tarpeen mukaan. Ei tuo sen kummempaa suunnittelua tarvitse.
Tekemällä alkuviikon ruuat ja ostamalla loppuviikon ruoka-ainekset. Suunnittelemalla viikon ruuat.
t.Yksin asuva, kuka inhoaa kaupassa käyntiä.
Miettimällä sitä pippuripihvi ateriaa.
😋
Vierailija kirjoitti:
Tekemällä alkuviikon ruuat ja ostamalla loppuviikon ruoka-ainekset. Suunnittelemalla viikon ruuat.
t.Yksin asuva, kuka inhoaa kaupassa käyntiä.
Minulla sama. Teen viikon ostokset kerralla. Lisäksi tilaan ruokaa amazonista ja matsmartista. Aina jos joku loppuu, niin kirjoitan saman tien puutelistalle. Tällä tavalla voin tehdä sit ruokaa mitä milloinkin mieli tekee, kun käytännössä sitä ruokaa on joka lähtöön valmiiksi kaapeissa.
Ostin tarjouksessa ollutta kirjolohikiusausta.
Asumme kahdestaan mieheni kanssa, mies tekee pitkää työpäivää, itse en ole töissä. Tavallisina työviikkoina en suunnittele ruokailuja mitenkään etukäteen vaan käyn päivällä kaupassa ja teen illalla päivän ruoan. Aamulla pakkaan miehen (kylmän) lounaan, itse en välttämättä syö lounasta lainkaan. Miten sitä edes sunnuntaina tietää, mitä tekee mieli syödä torstaina? Jos olisin töissä ei tähän ehkä olisi aikaa, mutta näin on nyt hyvä.
Järkyttävää säheltämistä ruoan kanssa ja viikonlopun pilaamista. Kaupassa käynti riittää.
Pakastit juustosiivuja? Mitä?
Riippuu miten saan kalaa, ovat vielä uiskentelemassa. Aamulla lähden viikon kalastus reissulle.
Vierailija kirjoitti:
tilaan ruokaa amazonista?
Saksan amazonin kautta nettisivustoilta. Siellä on jos vaikka mitä tarjolla. Tulee kotiinkuljetuksella ilmaiseksi kun ostokset maksaa yli 99 euroa.
Tänään söin sieltä tilattua Stroganoffia
Jääkaapista ja muista kaapeista löytyy monenlaisia raaka-aineita. Tykkään ruuanlaitosta (ainoa kotityö, josta tykkään) , joten kokkailu ei ole mulle mikään ikävä asia. Koska teen etätöitä, syön sekä lounaan että päivällisen kotona. Yleensä työpäivän jälkeen teen päivällisen ja sitä samaa sitten seuraavana päivänä lounaaksi. Teen ruuat fiiliksen mukaan eli sen mukaan, tekeekö mieli italialaista, kiinalaista, thaimaalaista, meksikolaista, marokkolaista vai minkälaista ruokaa sattuu sillä hetkellä tekemään mieli. Suunnilleen samat raaka-aineet kaikissa, vain mausteet vaihtelee.
Osa-aikasinkkunakin suunnittelen ja teen ruuat itselleni.
Huomenna lounas falafeleja tomaattikastikkeen kanssa, päivällinen tältä päivältä jäänyttä kanaa ja kasvisriisiä
Tiistana loput falafelit ja päivälliseksi salsicciaa ja paistettua hapankaalta
Keskiviikkona lounas lämmin voileipä ja illalla loput makkarasta ja hapankaalista
Torstaina lounas ravintolassa, illalla osso bucoa
Perjantaina lounas kinkku-juustomunakas/illalla osso bucoa
La ja su syön lounaat tien päällä, toivottavasti artisokkaa ja muita herkkuja. Päivällisiä vielä mietin
Miksi juustosiivuja pitää pakastaa? Tosi raskaan kuuloista ja viikonlopun hukkaamista. Huomiseksi on tältä päivältä jäänyt ruoka ja salaatti valmiina. Tiistaina olen vapaalla ja käyn kaupassa niin, että pärjätään perjantaihin.
Syöt kauheen paljon ja useasti.
Ootko nainen vai mies?
Huominen lounas on lauantaista kanapataa, päivälliseksi otin sulamaan texmex härkistä, laitan siitä varmaan nachopellin. Minulla on myös ainekset pinaattimunakkaaseen, ja kananakkeja joista en tiedä mitä taion, sekä välipaloille kreikkalaista rasvatonta jogua, jonka kanssa syön pakastimesta marjoja.
Katson päivittäin ravintoloiden ruokalistat ja valitsen niistä.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Jääkaapista ja muista kaapeista löytyy monenlaisia raaka-aineita. Tykkään ruuanlaitosta (ainoa kotityö, josta tykkään) , joten kokkailu ei ole mulle mikään ikävä asia. Koska teen etätöitä, syön sekä lounaan että päivällisen kotona. Yleensä työpäivän jälkeen teen päivällisen ja sitä samaa sitten seuraavana päivänä lounaaksi. Teen ruuat fiiliksen mukaan eli sen mukaan, tekeekö mieli italialaista, kiinalaista, thaimaalaista, meksikolaista, marokkolaista vai minkälaista ruokaa sattuu sillä hetkellä tekemään mieli. Suunnilleen samat raaka-aineet kaikissa, vain mausteet vaihtelee.
Mitä teidän kisuli syö? Entä teidän kirjoittava lammas? Ootko iha ite kouluttanut sen?
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää säheltämistä ruoan kanssa ja viikonlopun pilaamista. Kaupassa käynti riittää.
Pakastit juustosiivuja? Mitä?
Tuota siivujuustojuttua en minäkään ymmärrä, juustohan säilyy pitkään? Hirveä määrä pusseja tarvitaan...
Itse ostan vain täysrasvaisia juustoja paloina, parmesaniakin yleensä kilon kerralla. Jos joskus harvoin näyttää jäävän käyttämättä raastan purkkiin pakkaseen ja käytän ruuanlaittoon ja piirakoihin. Hävikki 0 eikä turhaa muoviroskaa
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Mitä teidän kisuli syö? Entä teidän kirjoittava lammas? Ootko iha ite kouluttanut sen?
Jos kissalta kysyttäisiin, niin mieluiten katkarapuja, kampasimpukoita, suolalihaa ja chorizomakkaraa. Mutta siltä ei kysytä (paitsi sunnuntaiaamuisin) vaan se syö jotain Friskiesin kuivamuonaa sekä Pirkka parhaat katkarapu-lohi -kissanruokaa. Meidän lammas syö just sitä mitä mä laitan :D Ja lampaan koulutti mun vanhemmat :D
Tonnikala-pinaattipastan resepti kiinnostaisi myöhemmälle? 👀
Itselläni on nyt niin tiukka taloudellinen tilanne, että koko ensi viikko ja sitä seuraava on aamupalaksi itsetehtyä leipää pari siivua, munakas päälle niihin puolitettuna sen aikaa kun munia riittää, lämmin ateria riisiä ja papu"muhennosta". Aamulla kuppi kahvia myös.
Söin makaronia ja munakasta, kalapuikkoja tai soijabolognesea (riippui päivästä tuo protsku) niin pitkään etten halua hetkeen nähdäkään noita komboja. 😅