Eikö lapset leiki enää pihalla, laske mäkeä, kiipeile lumes?
Muistelee omaa lapsuutta niin koulun jälkeen puettiin haalarit päälle ja mentiin laskemaan liukureilla mäkee tai kiipeilee lumikasan päälle, tai ihan vaan leikkimään eläimiä jonkun kuusen alle. Nykyään lapsia ei näy oikein missään. Jääkiekkoa vähän pelataan tai muuten vaan luistellaan, mutta siihen se jää. Tuleeko nykyään niin paljon läksyjä, kaikilla on kalliita harrastuksia, vai eikö pihalla oleile vaan kiinnosta. Vai onko ne vaan niitä muistoja "silloin kun minä olin lapsi, niin koko taloyhtiön mukulat olivat pihalla leikkimässä vuoren valloitusta" :D
Kommentit (49)
Pari päivää sitten seurasin kun naapurin tyttö, muistaakseni 8-vuotias, oli lähdössä äitinsä kanssa jonnekkin, tuli edeltä ulos ja leikki harjan kanssa jotain keppihevosleikkiä. Äiti tuli ulos ja suuttui tytölle että harjan kanssa ei saa leikkiä ja vaatteet menee likaisiksi. Ok, kyseessä oli taloyhtiön harja, mutta tytön leikki ei näyttänyt siltä että harja olisi voinut rikkua saati vaatteet (ihan kunnon toppahousuilta ja -takilta näytti) oisivat likaantuneet. Tuli paha mieli. Eikä täällä asu nipoa porukkaa, eli tosiaan ei ole maailmanloppu jos naapurin lapsi leikkii yhteisellä harjalla tai vahingossa sen rikkoo.
Vierailija kirjoitti:
Muistelee omaa lapsuutta niin koulun jälkeen puettiin haalarit päälle ja mentiin laskemaan liukureilla mäkee tai kiipeilee lumikasan päälle, tai ihan vaan leikkimään eläimiä jonkun kuusen alle. Nykyään lapsia ei näy oikein missään. Jääkiekkoa vähän pelataan tai muuten vaan luistellaan, mutta siihen se jää. Tuleeko nykyään niin paljon läksyjä, kaikilla on kalliita harrastuksia, vai eikö pihalla oleile vaan kiinnosta. Vai onko ne vaan niitä muistoja "silloin kun minä olin lapsi, niin koko taloyhtiön mukulat olivat pihalla leikkimässä vuoren valloitusta" :D
Tuollaista oli omassa lapsuudessa -80luvulla vantaalla havukoskella,nyt asutaan "pöndellä" ja ei täällä näy lapsia iltaisin/viikonloppuisin missään,ei edes viereisten kerrostalojen pihoilla,naapurillakin monta lasta mitä ei näy ikinä missään.
Itse vien omia lapsia pulkkamäkeen,luistelemaan ja ulkoillaan muutenkin,läheisellä järvellä käydään ym.
Vierailija kirjoitti:
Muistelee omaa lapsuutta niin koulun jälkeen puettiin haalarit päälle ja mentiin laskemaan liukureilla mäkee tai kiipeilee lumikasan päälle, tai ihan vaan leikkimään eläimiä jonkun kuusen alle
Sellaista se oli minunkin lapsuuteni 70-luvun alkupuoliskolla, paitsi ettei silloin mitään haalareita ollut, mutta se ei tahtia haitannut.
Talvella pelattiin pihahöntsää, hiihdettiin, luisteltiin,pelattiin jääkiekkoa, hypättiin mäkihyppyä, laskettiin rattikelkalla, minisuksilla, pulkalla, millä milloinkin. Tehtiin lumiukkoja, lumilyhtyjä ja sikamakeita monikerroksisia lumilinnoja ja lumikasoihin kaivettiin luolastoja ja tehtiin niihin linnoituksia.
Mäkihyppyrit tehtiin itse lähtölavoineen, laskettelurinteet raivattiin, samoin kun suolle ikioma luistinrata. Nämä siis tehtiin ilman aikuisten avustusta ja päinvastoin vähän salassa, ettei isukki huomannut, että hyppyrimäkeen oli tuhlattu hänen jätelautojaan, niillä kun oli parempaakin käyttöä.
Haaveiltiin, että jos olisi saatu vetää vesiletku suolle ja olisi saatu jäädyttää isommat turpeet veden alle, eikä olisi aina haissut vaatteet suovedelle, kun jäälle kaatusi. Mutta eihän sellasta edes uskaltanu isukille ehdottaa, kun sehän olisi totaalisesti tyrmätty veden tuhlailuna, vaikka olisimme olleet valmiit maksamaan vedet vähäisistä viikkorahoistakin, mutta ehdottamattahan se jäi, kun hylsy ja nuhteet olisi "älyttömästä" ehdotuksesta tullut satavarmasti.
Silloin ei todellakaan tarvinut ulos patistaa, vaan into piukassa painettiin pihalle, oli keli mikä tahansa. Oi niitä aikoja.
Nykyään ei voi lapsia päästää ulos valvomatta. Ei aikuiset ehdi hengailla ulkona monta tuntia päivässä, kun monella tulee työt kotiinkin.
No yksi este ainakin täällä Espoossa on se, että lunta ei ole ollut ainakaan kolmeen talveen. Vesisateessa on kurja tehdä yhtään mitään. Kesäisin meidän lapset ainakin viettää kaiken aikansa tuolla ulkona.
Ne on jahtaamassa Pokemoneja. Kyllä lapset vieläkin ulkoilee, vähemmän toki kuin aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä merkitys on vaatetuksella? Minä ainakin muista omassa lapsuudessa, että joskus 12-vuotiaanakin minulla oli vielä ihan kunnon "lastenvaatteita", eli esim. toppahaalarit, varrelliset talvikengät, varrelliset topparukkaset, paksuja pipoja, vesikelillä kumpparit jne.
Nykyään jo 7-vuotiaille tarjotaan vaan jotain pissisvaatteita!
Mitä nyt olen seurannut nykylapsia niin tämä vaatetrendi tuntuu olevan eniten tytöillä. Eilen hain oman likan eskarista ja oli järkytys nähdä kuinka ihan tokaluokkalaisillakin tytöillä oli jotkut pillifarkut ja tennarit. Pojilla vaatetus tuntui olevan kohdillaan, kunnon housut jne.
Tämä "kylä" on aika hyvin tyhjentynyt lapsista (ekaksi vietiin koulu, sen jälkeen päiväkoti joten lapsiperheet muuttivat pois) mutta jo pari vuotta sitten kiinnitin huomiota siihen että pojat touhusivat ulkona kesät talvet mutta tytöt istahtivat jonnekin puhelimet kourassa.
En tiedä, onko näistä kohdista kumpikaan kovin yleistä muualla mutta olisi mielenkiintoista miksi juuri tytöt "kasvavat" teineiksi nopeammin nykyään. Itse peuhasin pulkkamäessä vielä yläasteellakin :D
Ekaluokkalaiset ovat täällä oikeastaan kaikki ip -kerhossa ja pienemmät tarhassa jonnekin 16-17 asti. Sen jälkeen niitä näkyy tuolla luistinradalla ja pulkkamäessä, jos vielä jaksavat ulkoilla pitkän päivän jälkeen. Neljäsluokkalainen yleensä jaksaa lähteä vielä luistelemaanjonkun kanssa.
Meillä pienemmät usein tulevat kaverin kanssa mielummin sisälle, kun ovat jo iltapäivän olleet kerhossa ulkona.
Nyt lunta on niin vähän, ettei kunnollista pulkkamäkeä enää ole. Nykytalvet ovat perseestä!! 😞