Eikö lapset leiki enää pihalla, laske mäkeä, kiipeile lumes?
Muistelee omaa lapsuutta niin koulun jälkeen puettiin haalarit päälle ja mentiin laskemaan liukureilla mäkee tai kiipeilee lumikasan päälle, tai ihan vaan leikkimään eläimiä jonkun kuusen alle. Nykyään lapsia ei näy oikein missään. Jääkiekkoa vähän pelataan tai muuten vaan luistellaan, mutta siihen se jää. Tuleeko nykyään niin paljon läksyjä, kaikilla on kalliita harrastuksia, vai eikö pihalla oleile vaan kiinnosta. Vai onko ne vaan niitä muistoja "silloin kun minä olin lapsi, niin koko taloyhtiön mukulat olivat pihalla leikkimässä vuoren valloitusta" :D
Kommentit (49)
Mikä merkitys on vaatetuksella? Minä ainakin muista omassa lapsuudessa, että joskus 12-vuotiaanakin minulla oli vielä ihan kunnon "lastenvaatteita", eli esim. toppahaalarit, varrelliset talvikengät, varrelliset topparukkaset, paksuja pipoja, vesikelillä kumpparit jne.
Nykyään jo 7-vuotiaille tarjotaan vaan jotain pissisvaatteita!
Pitäisköhän meidän ja lapsen kaverin perheistä tehdä ls ilmoitus? Lapsen kaveri kävi äsken hakemassa meidän lapsen leikkimään läheiselle metsäalueelle. Kahdestaan, alle 9-vuotiaat pikkutytöt!
Aika vähän lapset nykyään leikkii ulkona. Tosin jos itsellä olisi lapsena ollut kapula millä pelata ja katsella sarjoja niin olisiko tullut mentyä ulos leikkimään?
Joo, ennen oltiin avainkaulalapsia ja leikittiin pihoilla ja kiipeiltiin kalliolla. Joskus jonkun vanhempi vei Ruissaloon uimaan, käytiin syömässä kaverien luona päivällä. Illalla jonkun äiti huusi ikkunasta, että olisi aika tulla syömään kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap olet oikeassa. Ohjatut harrastukset ovat korvanneet vapaan leikin. Puussa kiipeilyn sijaan on nyt ohjattua seinäkiipeilyä jne. Onkohan tämä hyvä suuntaus?
Mun mielestä ei ole hyvä suuntaus. Ei kaiken tarvitse olla ohjattua/aikataulutettua ja vielä maksullista.
Itse 70-luvulla lähiössä syntyneenä hienot muistot lapsuudesta. Eri ikäiset lapset leikkivät pihalla yhdessä. Aina oli kavereita ja oppi sosiaalisia taitoja. Liikuttua tuli paljon. Hiihdettiin, luisteltiin, uitiin jne. Pelattiin ja leikittiin. Välillä riideltiin ja soviteltiin. Pesis (nelis) oli esim. yksi peleistä jota isolla pihalla porukalla pelasimme.
Ja aina oli ne tollot, joille sosiaalisuus oli täysin tuntematonta ja joita sai väistää.
Oliskin lunta. Kaksi kertaa päästy tänä talvena pulkkamäkeen. Ei sitä lunta vaan ole. Jäätä kyllä on, ei se vaan oikeasti pitemmän päälle kivaa ole lapsillekkaan leikkiä pääkalloliukkaalla pihalla, hiekkaleikit ei onnistu ja juokseminen liukkaalla on sekin jopa vaarallista. Synkkää, märkää, rapaa... sitä riittää sitten vaihtelun vuoksi.
Terveiset turusta
Meillä ainakin joku on heti valittamassa ja kuvaamassa. Joka asiasta joku keksii mahdollisen riskin. Siis ympäristölle. Puihin ei saa kiivetä. Lumessa leikkiminen pilaa nurmikon tai maiseman. Lumikasasta voi liukua autoihin. Joka asiasta tulee liikaa melua. Kaupungissa ei voi päästää lasta ilman aikuista edes lähimetsään.
Ohjattuihin harrastuksiin siirtyminen ei ole hyvä asia. Siis toki on hyvä olla sitä ohjattuakin tekemistä, mutta nimenomaan lapsesta itsestään lähtöisen leikin merkitys on tärkeää lapsen kehitykselle. Kehittää mm. ajattelua ja toiminnanohjausta.
Meidän pihapiirissä lapset leikkivät pihalla, mutta ovat kaikki alle 10-vuotiaita. Toivottavasti leikkivät vielä parin vuoden päästäkin. :)
Eikös se Arttu-poika ainakin leikkinyt?
Nykypenskat vaan unnuttaa. Jatkuvasti näitä ketjuja täälläkin.
Meidän naapurustossa asuu aika monta pientä koululaista, mutta ovat iltapäiväkerhoissa koulun jälkeen.
Meillä 1,5v lapsi, jonka kanssa ollaan ulkona aamupäivisin, silloin on muitakin kotona olevia pikkulapsia pihalla. Viikonloppuisin kyllä on koululaisiakin pihalla paljon. Ei ne lapset ihan pilalle ole menneet vielä, monet leikkivät paljon ulkona.
miks kiipeilis ku voi pelata sisällä padeilla tai kännyillä? Siis oikeesti, miksi?
eivät koskaa tietsikka on tärkeempi
On lapsia jotka liikkuu ja harrastavat ja lapsia jotka liikkuu pakolliset koulumatkat jos ovat lyhyitä. On jos jonkinlaista härveliä, istutaan sisällä ja tulokset näkyy vuosien päästä. Välillä härvelit naftaliiniin ja käydään uimassa, retkeilemässä, hiihtämässä, luistelemassa jne.
Vanhemmat on myöhään töissä ja lapset tulee myöhään kotiin. Näin ainakin minun lasten kavereiden kohdalla, hoidan siis pienempää kotona.
Mutta ne (harvat) lapset mitä täällä on, kyllä ulkoilevat sen hetken mitä syömisiltä, läksyiltä ja harrastuksista jää aikaa. Pelaavat pelejä, leikkivät keppareilla, yms. Toki vanhat pihapelit on piilosta lukuunottamatta jäänyt unholaan, mutta niinhän ne ajat muuttuvat.
Ennen lapset viettivät koko loppupäivän keskenään kun aikuiset oli töissä, tai huilivat töiden jälkeen. Nykyään vanhemmat osallistuvat lasten elämään enemmän.
Me asumme n.15 km ison kaupungin keskustasta taajama-alueella. Ihan talomme lähellä on koulu ja sen pihalla jää. Joka ilta siellä näkee paljon lapsia luistelemassa. Tämä on ilahduttanut kovasti minua ja itseasiassa 17-vuotias lapseni tuosta ensin sanoikin. Pitkän urheilutaustan omaavana se ilahdutti myös häntä.
Pihoilla näkee täällä kyllä myös lapsia paljonkin. Mutta ehkä tosiaan vähemmän kuin esim.10 vuotta sitten. Mielenkiintoinen aihe. Täytyykin tutkailla asiaa.
Juu kyllä ne nykyvanhemmat on tässäkin vaan kaikkia edeltäjiään huonompia.
Itse painelin ylsin ulkona viisivuotiaasta.nykyään siitä lähtee lapsi huostaan. Mutta ah, ihania entisaikoja, jolloin kaikki osattiin paremmin!
Kai se riippuu vähän asuinpaikastakin, itse kuljen päivittäin töistä kotiin neljän ja viiden välillä ja kyllä minä näen joka päivä alueen pikkukoululaisia leikkimässä puistossa tai talojen omissa pihoissa. Varmasti moni on ohjatussa harrastuksessa tai ei voi lähteä ulos koska on iltiksessä tai kotona odottamassa vanhempia kotiin, moni varmasti myös pelaa. Mutta vastaus kysymykseen on että kyllä lapset edelleen leikkii pihalla, laskevat mäkeä ja kiipeilevät lumessa silloin kun lunta on tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Juu kyllä ne nykyvanhemmat on tässäkin vaan kaikkia edeltäjiään huonompia.
Itse painelin ylsin ulkona viisivuotiaasta.nykyään siitä lähtee lapsi huostaan. Mutta ah, ihania entisaikoja, jolloin kaikki osattiin paremmin!
Sama homma. Kaverin kanssa kiipeiltiin korkean kallion reunalla joskus 4-5-vuotiaina, ei vanhempia vahtimassa. Vieressä meni kävelytie mutta siihen aikaan ei ollut kyttääviä ja hysteerisiä aikuisia jotka tekee lasuja ihan huvin vuoksi. Olisi meinaan tehty useampikin lasu kun huono äitini antoi mun alle kouluikäisenä olla yksin pihalla vaikka autotie vieressä ja olipa mulla lupa ylittääkin se tie ilman vanhempia. En ihmettele miksi nykylapset on... No mitä on.
Nykyaikuisia vahditaan niin tarkasti, että ei voi kovin kauaa antaa lasten leikkiä keskenään. Harva se päivä palstallakin surkutellaan lapsia, jotka on yksin pihalla ja jonkun onnettomuuden sattuessa lahdataan kaikki, jotka eivät kulje lapsensa perässä ulkona.
Niillä entisajan uima- ja hiihtoretkillähän saatiin lapsikuolleisuus korkeaksi, eloonjääneet muistelee onnellista lapsuutta.