Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kenenkään lapsella ollut " yliherkkä" kuulo?

Vierailija
17.03.2006 |

Poka 4 v on ykskaks alkanut pidellä korviaan kun pikkusisko kirkuu, sanoo että sattuu korviin. Samoin esim. perhekerhossa ei voi keskittyä syömiseen kun on paljon taustapuhetta (useat ihmiset puhuvat yhtäaikaa) vaan pitelee korviaan.

Onkohan jotain vialla, liittyykö johonkin sairauteen?

Pojalla epäillään ylivilkkautta tm.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniin neurologisiin häiriöihin liittyy aistiyliherkkyyksiä.

Vierailija
2/10 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt en enää muista, millä hauskoilla sanoilla sen ilmaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka nimeltään jotain sellaista kuin sensorisen integraation häiriö tai jotain.

Siinä lapsella on yliherkkä kuulo sekä makuaisti. Tyypillistä on, että isokin lapsi laittaa kaikkea suuhun. Siihen liittyy myös oireita, jotka sekoitetaan adhd:n. On vaikea sopeutua ryhmään summuuta.

Valitettavasti en enempää tiedä.

Vierailija
4/10 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne voi häiritä rajattomasti. Tasainen hyrinäkin.

Vierailija
5/10 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jokaista yksilöllistä herkkyyttä tarvitse diagnosoida. Minulla, äidilläni ja tyttärelläni on todella herkkä kuulo ja äänet ärsyttävät. Tavallista herkempiä taidamme olla muutenkin, mutta siinä on hyvätkin puolensa. Koskaan ei ole ollut oppimis- tms vaikeuksia, kun herkkää kuuloa on pidetty vain yhtenä ominaisuutena eikä lähdetty patologisoimaan sitä ja etsimään diagnooseja! 

Vierailija
6/10 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pojalla myös tuollaista, että keskimääräistä helpommin häiriintyy metelistä ja pienempänä laittoi helposti kädet korville. Muuten on keskimääräistä rauhallisempi tapaus ja mitään ylivilkkautta tms. ei ole ollut koskaan syytä epäillä. Hän on ainoa lapsi ja varmasti sitä kautta ainakin tottunut hiljaisempaan menoon kuin kaverit, joiden perheissä esim. kolme lasta. Nyt koulussa häiriintyy aika helposti, jos luokassa on meteliä ja tehtävien tekeminen voi olla vaikeaa. Opettaja ei tätä oikein ymmärrä, kun hänellä menee koulu kuitenkin tosi hyvin ja arvosanat ovat erinomaisia.

Vierailija
7/10 |
05.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aistiyliherkkyydeltä. Mun lapsella diagnosoitiin kuuloyliherkkyys ja olin aika huolissani luettuani siitä. Sit päädyin lukemaan hieman akateemisempaa, ammattilaisille tarkoitettua pätkää kuuloyliherkkyydestä ja tajusin, että mulla itselläni on se myös enkä ole siitä niin hirveästi kärsinyt.
Oman kokemuksen perusteella sanoisin, että välttäkää meluisia tilanteita, pikkusiskoa voi yrittää opettaa olemaan huutamatta ja hälyisen tapahtuman jälkeen on hyvä varata lepoaikaa eikä yrittää tehdä liikaa.

Vierailija
8/10 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ehkä hän on vain herkkä. Itse olen herkkä kaikin tavoin - sosiaalisesti, psyykkisesti ja fyysisesti. Olen nyt 16 ja ihan pienestä asti olen ollut tällainen. Maistan eri maut tarkasti, koen monien vaatteiden materiaalin epämiellyttävänä, tunnen eri tunteet hyvin voimakkaasti ja väsyn sosiaalisissa tilanteissa tilanteissa, kun olen jatkuvasti "tuntosarvet koholla" - ihan vain muutamia asioita mainitakseni. Myös äänet tuntuvat kovin voimakkailta. Ihannemaailmani olisi muutaman desibelin hiljaisempi. Kovat äänet tuntuvat epämiellyttäviltä ja ahdistavilta. En kuitenkaan ole millään tavoin "viallinen" (ainakaan mitään ei ole koskaan todettu), vaan jokaisella on omat ominaisuutensa, positiiviset ja negatiiviset.

P.S. En siis tarkoita, ettei poikkeuksellista käytöstä ja sen syytä ole syytä selvittää, vaan halusin vain tuoda esiin oman näkökulmani. :)

Vierailija
9/10 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aistiyliherkkyys.

Meillä esikoisella erityisherkkä maku ja tunto.

Vierailija
10/10 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taitaa olla aistiyliherkkyys. Häiritsee olemista ihmisten parissa pitkään ja tarvitsen paljon rauhoittumisaikaa yksin vastapainoksi.