Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvolalääkäri nauroi 6 kk imetyssuositukselle

Vierailija
17.03.2006 |

Meillä oli eilen neuvolalääkäri (4 kk tarkastus). Lääkäri kyseli olenko jo antanut vauvalle jotain kiinteää ruokaa, kerroin että en ole. Kannattaisi kuulemma aloittaa koska painokäyrä menee alaspäin. Kyselin että eikös nyt pidä vaan imettää 6 kk ennen kuin voi mitään muuta antaa.



Lääkäri rupesi NAURAMAAN ja tokaisi että se nyt on semmoinen suositus, niitä tulee ja menee, mutta harvemmalla se pelkkä maito 6 kuiseksi on tarpeeksi lapselle.



Samoin kuulin alkuvuodesta keskustelun keskussairaalan lastenpolilla jossa kaksi lääkäriä, yksi hoitaja ja vauvan äiti juttelivat ja lääkäri kauhisteli kolleegalleen että kun nyt on vallalla " joku ihme buumi että 6 kk pitäisi täysimettää" ja kolleega kommentoi siihen että " eikö se ole vaan äitien tulkinta" johon hoitaja että " ei kun kyllä se on ihan virallinen suositus" . Lääkärit lähtivät menemään ja naureskelivat mennessään että johan nyt, kyllä sitä ennenkin on vauvat pottua tarvinneet ennen ½-vuotis synttäriä.



Olen törmännyt tällaiseen useamminkin täällä meillä ja nyt kolmannen syntyessä huomasin että baby friendly hospitaalissa oli siirrytty takaisin tuttipulloihin ja huvituttiakin tarjottiin naapurisänkyyn kun vauva oli järsinyt äidin rinnat rikki. Lisämaitoa tarjottiin aika hanakasti, meidän vauva tosin oli ennenaikainen joten verensokeria seurattiin ja se käväisi paristi aika alhaalla. Esikoisen aikaan vaan kehotettiin imettämään ja maitoa korkeintaan hörpytettiin pikarista.



Itse olen aikaisempia imettänyt sen 4 kk ennen kiinteiden aloitusta ja nyt tämän kuopuksen kanssa ajattelin imettää niin pitkään kun homma sujuu ennen kiinteiden aloitusta. Nyt on kyllä viimeiset 2 viikkoa ollut yhtä tissi suussa kulkemista joten mielessä on ollut pikkuhiljaa aloittaa kiinteitä ja/tai velliä. Silti lekurin naurunpuuska mykisti :)



Mitä ihmeen virkaa on jollain WHO:n suosituksella jos kerran lääkärit pitää sitä ihan huu haana?

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Kyllä ne kuulkaa on aika tusinatavaraa ja formaatin mukaisia, tyypillisesti juuri lääketieteessä ja tekniikassa, joissa tilastollisia, kapean fokuksen töitä on helpoin tehdä.

ÄLKÄÄ JUMALOIKO SITÄ TIEDETTÄ!

Vierailija
42/45 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiede on sitä, että esitetään joku hypoteesi ja sitten koetetaan se todentaa tai kumota. Opinnäytetyöt ovatmääritelmän mukaan peruskamaa, siinä vasta opetellaan tieteen tekemistä, osoitetaan, että hallitaan perusteet. Siksi väitöskirjoissa erittäin harvoin esitetään mitään ihan hirveän mullistavaa.







Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av-mammat tietää paremmin kuin lääkärit.



;)

Vierailija
44/45 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse yhden alan tohtori ja toisen lisuri, ja tunnen koko joukon vastaavan koulutustason ihmisiä. Työssäni ohjaan tulevia tohtoreita ja heidän tutkimustaan. Ja nimenomaan ihmisiä ovat ja olemme, ja osa ei mitenkään välkkyjä tai laajasti sivistyneitä.



Vierailija
45/45 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

4kk riittää. Loppujen lopuksi ei ole mitään merkitystä imettääkö 4 vai 6 kk. jotkut ei mitään olenkaan, eikä lapset siitä kärsi. jäitä hattuun

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä