Neuvolalääkäri nauroi 6 kk imetyssuositukselle
Meillä oli eilen neuvolalääkäri (4 kk tarkastus). Lääkäri kyseli olenko jo antanut vauvalle jotain kiinteää ruokaa, kerroin että en ole. Kannattaisi kuulemma aloittaa koska painokäyrä menee alaspäin. Kyselin että eikös nyt pidä vaan imettää 6 kk ennen kuin voi mitään muuta antaa.
Lääkäri rupesi NAURAMAAN ja tokaisi että se nyt on semmoinen suositus, niitä tulee ja menee, mutta harvemmalla se pelkkä maito 6 kuiseksi on tarpeeksi lapselle.
Samoin kuulin alkuvuodesta keskustelun keskussairaalan lastenpolilla jossa kaksi lääkäriä, yksi hoitaja ja vauvan äiti juttelivat ja lääkäri kauhisteli kolleegalleen että kun nyt on vallalla " joku ihme buumi että 6 kk pitäisi täysimettää" ja kolleega kommentoi siihen että " eikö se ole vaan äitien tulkinta" johon hoitaja että " ei kun kyllä se on ihan virallinen suositus" . Lääkärit lähtivät menemään ja naureskelivat mennessään että johan nyt, kyllä sitä ennenkin on vauvat pottua tarvinneet ennen ½-vuotis synttäriä.
Olen törmännyt tällaiseen useamminkin täällä meillä ja nyt kolmannen syntyessä huomasin että baby friendly hospitaalissa oli siirrytty takaisin tuttipulloihin ja huvituttiakin tarjottiin naapurisänkyyn kun vauva oli järsinyt äidin rinnat rikki. Lisämaitoa tarjottiin aika hanakasti, meidän vauva tosin oli ennenaikainen joten verensokeria seurattiin ja se käväisi paristi aika alhaalla. Esikoisen aikaan vaan kehotettiin imettämään ja maitoa korkeintaan hörpytettiin pikarista.
Itse olen aikaisempia imettänyt sen 4 kk ennen kiinteiden aloitusta ja nyt tämän kuopuksen kanssa ajattelin imettää niin pitkään kun homma sujuu ennen kiinteiden aloitusta. Nyt on kyllä viimeiset 2 viikkoa ollut yhtä tissi suussa kulkemista joten mielessä on ollut pikkuhiljaa aloittaa kiinteitä ja/tai velliä. Silti lekurin naurunpuuska mykisti :)
Mitä ihmeen virkaa on jollain WHO:n suosituksella jos kerran lääkärit pitää sitä ihan huu haana?
Kommentit (45)
Ajattelin vain tuoda ilmi, että ei pelkästään who suosita puoli vuotta täysimetystä, kun niin moni tuntui luulevan.
Mulle on ihan sama olenko Suomessa vai Saksassa van Togossa... Ei kai siitä nyt vauvalle ole mitään haittaa jos täysimettää puoli vuotta. Siksi en ole koskaan ymmärtänyt miksi neuvolatätien pitää hoputtaa sen kiinteiden alotuksen kanssa vaikka se sopisi äidille ja lapselle.
Suomessa on kyllä joku hysteria noiden käyrien kanssa. Mulle ei olla täällä sanottu koskaan mitään pahaa vauvojeni kasvusta vaikka neuvola olis jo ehtinyt moneen kertaan varmaan jeesustella että eivät ihan käyrillä mene. Lääkäri on sanonut minulle että jos lapsi on aliravittu niin se näkyy kyllä ulospäin. Jos taas olisi jotakin häikkää esim kilpirauhasen toiminnan kanssa ja paino ei siksi nousisi niin siihen ei sitten paljon aikasin alotetut kiinteät auta.
Meillä on lapset olleet niin herkkävatsaisia että en olisi voinut kuvitella alottavani aikasemmin kiinteitä.
olin 4,5kk vauvani kanssa allergiatutkimuksissa ja kertoivat siellä, että tämän 6kk imetyssuosituksen seurauksena heillä on uusi potilasryhmä: vauvat, jotka eivät opi syömään soseita!
Kuulemma paljon on osastoilla nykyään 9-10kk vauvoja, jotka eivät SUOSTU muuta kuin imemään eli syövät lähinnä vain rintamaitoa. Soseitakin yrittävät imeä lusikasta ja kun ei oikein onnaa niin ei sitten löydy kiinnostusta asiaan vaan imevät vain maitoa äideistään.
Vauvojen herkkyyskausi suun ja takanielun käytön oppimiseen on 4-6kk ikä. Joillain näyttää olevan liiankin tarkka tämä herkkyysaika, jos eivät sitten enää meinaa millään oppia. Eli makuannoksia ainakin voisi olla hyvä antaa ennen 6kk ikää.
Mutta jokainen omalla tyylillään.
Ja mielestäni tämä imetys ei kuulu muille kuin perheelle täällä Suomessa, kun se ei ole elämän ja kuoleman kysymys. Paljon suurempi asia on esim. se, millaisia rasvoja kotona käytetään (eläin- vai kasvisrasvoja), sillä se vaikuttaa niin paljon ihmisten terveyteen (sydän- ja verisuonisairauksiin) jo vauvasta ja lapsesta asti! Se voisi jo kuuluakin myös perheen ulkopuolisille ihmisille, mutta imetysasiat ei kyllä kuulu!
Tottakai se ottaa aikansa oppia kiinteille mutta niin se on oli vauva sitten 4kk, 6kk tai mitä tahansa. Vauva syö kun vauvalla on nälkä, simple as that. Jotkut pöryyttävät kauemmin kuin toiset mutta pääasia että yritystä on ja jotakin menee alas. Ja sen huomioiden että alle 1v lapsen pääasiallisen ravinnon tulisi olla se äidinmaito niin ei asiassa ole sitäkään vähää hätää.
Imetyksen suomat hyödyt ja hyvät puolet muuten tutkimuksien mkaan vaikuttavat nimenomaan myös siihen kuinka lapsi voi myöhemmin elämässään.
sairauksiin. Muuten suositeltiin 4-6 kk sisällä aloitettavan kiinteiden antamisen raudanpuuteanemian ehkäisemiseksi.
Vierailija:
heillä on uusi potilasryhmä: vauvat, jotka eivät opi syömään soseita!
Kuulemma paljon on osastoilla nykyään 9-10kk vauvoja, jotka eivät SUOSTU muuta kuin imemään eli syövät lähinnä vain rintamaitoa. Soseitakin yrittävät imeä lusikasta ja kun ei oikein onnaa niin ei sitten löydy kiinnostusta asiaan vaan imevät vain maitoa äideistään.
Ei lapsella ole vain yhtä herkkyyskautta oppia jotain asiaa! Ja entäs sitten jos ei 9-10kk ikäinen syö soseita? Ongelman nimi oli??? Jos kasvaa hyvin äidinmaidolla niin miksi antaa jotain muuta? Ja voin vakuttaa, että kyllä nuokin lapset ihan varmasti teini-ikäisenä vetävät safkaa (etenkin jos ovat poikia) ihan siinä missä muutkin ikätoverit, eivätkä todellakaan mitään soseita ;-D Ja miksi pitäisi edes syödä soseita? Tiedän lapsia, joiden ekat kiinteät ei todellakaan ole enää olleet mitään soseita.
Sit vielä, että lääkäreillä ja hoitajilla on keskimäärin tosi vähän tietoa imetyksestä, kun sitä ei kuulu koulutukseen juuri lainkaan. Ja suomessa ainoastaan Taamisaaren sairaala on saanut baby friendly tunnuksen. Suomessa ei olla imetysmyönteisiä vaan imetysKIELTEISIÄ! Käykääpä lukemassa imetystukilistan sivuilta se Newmanin teksti siitä, miten voi tietää, tukeeko terveydenhuoltoalan ammattilainen imetystäsi. Tekis hyvää lukea kaikille terveydenhuoltoalan ammattilaisillekin.
että lääkärit ei kouluttaudu niin kuin pitäisi! Täydennyskoulutuksessa pitäisi käydä 10 kertaa vuodessa ja vain harva käy. Lääketieteellinen fakta kun kuulemma uusiutuu 5 vuodessa täysin erilaiseksi.
Sen sitten huomaa kun kuuntelee noita möläytyksiä. Itseasiassa olin muuten just eräässä tilaisuudessa jossa oli imetystietouden koulutuksen saaneita kätilöitä paikalla ja heiltä kysyttiin miten paljon lääkärit tietävät imetyksestä. Kätilöt alkoivat naureskella, että lääkärit eivät kuulemma käy mitään lisäopintoja imetystietouden suhteen, vaan ovat sillä pohjalla jonka peruskoulutuksessaan ovat joskus aikojen alussa saaneet.
Täysimetetyillä lapsilla kuuluu olla painokäyrässä notkahdus 4 kk vaiheilla! Vierailija:
Ja toki otan tuon painokäyrän laskun tosissani ja varmaan aloittelen pikkuhiljaa kiinteitä, vauva oli tosiaan ennenaikainen ja sekin voi vaikuttaa. Meillä toivottavasti imetys jatkuu mössöjen ohessa vielä useita kuukausia ihan jo siksi että se on meistä vauvan kanssa kivaa ja homma sujuu.
Voi kun toivoisi, että ihmiset käyttäisivät omaa järkeään ja etsisivät sen tilanteeseensa sopivan fiksun ratkaisun naapurista tai tämän viikon villityksestä välittämättä.
www . promom . org/bf_info/growth . html
Siis musta on ihan uskomatonta ihmisten typeryys ja tietämättömyys kun puhutaan joidenkin asioiden terveysvaikutuksista. Siis esim. vauva-ajan ravinto ja tupakointi raskausaikana.
Ei ne mahdolliset vauriot näy päällepäin eikä joku korvatulehdus tai niiden poissa pysyminen kerro juuri mitään siitä, mitä lapsen vastustuskyvylle tms on tapahtunut. Hyvänä esimerkkinä se, että on löydetty varma yhteys äitien raskausajan tupakoinnille ja miesten kivessyövälle. Kuinka moni vastasyntyneen tupakoinut äiti voi nähdä tuollaisen asian vauvasta, saati edes 10-vuotiaasta? Silti se on tieteellisesti todistettu juttu.
Samaten lasten jatkuvasti kasvavat diabetes-luvut, silläkin kun uskotaan olevan vahvasti yhteyttä vauva-iän ravintoon.
Jos tutkimuksessa ei ole tutkittu lasten geenejä synnytyksen yhteydessä niin tulokset on pelkkää spekulaatiota.
Tammisaari ei ole ainoa, niitä on joitakin Suomessa ja k-sks on yksi noista. Tammisaaressa se on vaan pisimmälle viety ja eniten julkisuutta saanut.
Kaikki gradun tehneet - käsi sydämelle, oliko hengentuotteenne suurta tiedettä vai tuskainen tusinatyö, josta ei jää lapsenlapsille kertomista?
Lääketieteessä vasta aika ja todella massiiviset väestötutkimukset voivat näyttää, korreloiko joku tekijä johonkin vai ei. Ja sekin on kyllä epävarmaa.
Vierailija:
Tammisaari ei ole ainoa, niitä on joitakin Suomessa ja k-sks on yksi noista. Tammisaaressa se on vaan pisimmälle viety ja eniten julkisuutta saanut.
Onnellinen ja hyväntuulinen äiti jopa saattaisi olla parempi äiti! Ei helkkari sille linjalle suostu mikään hyvinvoinnista ja terveydestä vastaava taho!
Kyllä ne kuulkaa on aika tusinatavaraa ja formaatin mukaisia, tyypillisesti juuri lääketieteessä ja tekniikassa, joissa tilastollisia, kapean fokuksen töitä on helpoin tehdä.
ÄLKÄÄ JUMALOIKO SITÄ TIEDETTÄ!
Ja tuo 1v osittaisimetys-suositus mitä kai SLY suosittaa maassamme pohjaa vain ja ainoastaan siihen heidän itsensäkin myöntämään asiaan että äidit jotka eivät yli sen imetä tuntisi huonommuutta mitä tulee heihin jotka imettävät kauemmin. Eli siis aivan naurettava syy olla allekirjoittamatta WHO:n ja Unicefin 2v osittaisimetys-suositusta.