Vuokra 1 200 €/kk vai asuntolainen korko 60 €/kk?
Tällä hetkellä isohkonkin asuntolainan korko on vain joitakin kymppejä kuussa ja tästäkin saa osan vähennettyä verotuksessa.. Vuokrakustannus olisi 20-kertainen ja nousee vuosi vuodelta koko loppuelämän päinvastoin kuin korko.
On suorastaan hassua, että kaikki persaukiset valitsevat aina tuon selvästi kalleimman asumismuodon. Ei ihme, että rikkaat rikastuvat, kun persaukiset työntävät rahansa heille.
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Et sä sitä lainaa sillä korolla lyhennä...
Omasta mielestä taas ei ole mitään järkeä jäädä pk-seudulle asumaan. Tekee töitä sen verran, että cv.llä pääsee vaikka minne ja hakee sit töitä tre-jkl niin maksat isompaakin asuntoa ja etenkin huomattavasti uudempaa läheltä palveluita pois 500-600€/kk
Etkö osaa laskea??
Jos rahaa on käytettävissä 1200€ molemmissa tapauksissa toisen raha menee kokonaan vuokraan ja toinen maksaa korkoa 60€. Laina lyhenee 1140€/kk!!
Me maksamme (tosin isosta okt:sta pk seudulla) 1200€/kk lainaa+korkoa yhteensä ja kyllä sillä 230000€:lla mitä vielä on lainaa jäljellä saisi hyvinkin perheasunnon ihan ok alueelta. Maksuaika 19v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta mielestä taas ei ole mitään järkeä jäädä pk-seudulle asumaan. Tekee töitä sen verran, että cv.llä pääsee vaikka minne ja hakee sit töitä tre-jkl niin maksat isompaakin asuntoa ja etenkin huomattavasti uudempaa läheltä palveluita pois 500-600€/kkEtkö osaa laskea??
Jos rahaa on käytettävissä 1200€ molemmissa tapauksissa toisen raha menee kokonaan vuokraan ja toinen maksaa korkoa 60€. Laina lyhenee 1140€/kk!!
Me maksamme (tosin isosta okt:sta pk seudulla) 1200€/kk lainaa+korkoa yhteensä ja kyllä sillä 230000€:lla mitä vielä on lainaa jäljellä saisi hyvinkin perheasunnon ihan ok alueelta. Maksuaika 19v
Tämä lisäksi tulee sitten ne omakotitalon muut kulut. Jäte, vesi, sähkö, kiinteistövero, vakuutukset. Nämä kulut ovat huomattavasti suuremmat omakotitalossa, mitä vuokra-asunnossa.
Asunto on aika huono sijoitus, pitää toki arvonsa ja vuosikymmenissä arvo voi jopa nousta mutta sijotuksenahan se on tosiaan aika huono. Eikä asuntosijoituksesta (jos itse asut siinä) saa kotiutettua tuottoa ellei sitä myy. Se on pelkkää kulua siihen asti kunnes sen myy.
Vierailija kirjoitti:
Asunto on aika huono sijoitus, pitää toki arvonsa ja vuosikymmenissä arvo voi jopa nousta mutta sijotuksenahan se on tosiaan aika huono. Eikä asuntosijoituksesta (jos itse asut siinä) saa kotiutettua tuottoa ellei sitä myy. Se on pelkkää kulua siihen asti kunnes sen myy.
Minun omistusasuntoni, jossa asun itse, tuottaa joka kuukausi n. 800e, mikä on nykyisten asumiskulujen ja vastaavantasoisen vuokra-asumisen erotus.
Vierailija kirjoitti:
Tutustupa sellaiseen käsitteeseen kuin "vaihtoehtoiskustannus", ennen kuin lauot lisää päättömyyksiä. Asuntosijoitus jossa asuu itse, tuottaa alentuneiden asuinkustannusten muodossa selvää rahaa joka kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Nämä vuokralla-asumisen ja omistusasumisen vertailut ovat kyllä typeriä. Pitäisihän se olla päivän selvää, että keskimääräinen asunnonomistaja (potentiaalinen vuokraisäntä) ei vuokraa asuntoaan hyväntekeväisyydestä, eli se on nimenomaan omistajalleen kannattavampaa kuin vuokraajalle. Silti osan ihmisistä saattaa joskus kannattaa vuokrata asuntonsa ihan kuten joskus kannattaa vuokrata auto, eikä ostaa.
Toinen kysymys asunnon omistumisessa ja vuokraamisessa on mitä tekee vapautuneella pääomalla. Jos sen käyttää lomamatkoihin ja merkkilaukkuihin, ei tosiaan vuokralla-asujalla jää käteen latin latia (oli tämä tarkoitus tai ei) Jos rahan kuitenkin sijoittaa muuten (esim. osakkeisiin) niin todennäköisesti 20-25 vuoden päästä on kasassa suurempi omaisuus, kuin asuntonsa ostaneella ja lainansa maksaneella. Näitä tapauksia on kyllä varsin vähän, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö osakkeisiin sijoittaminen olisi kannattavaa. Säästäminen kuitenkin onnistuu helpommin, kun pankki uhkaa vasaralla. Lisäksi säästämiskykyisille henkilöille tarjotaan hanakasti (joko pankin toimesta tai keskustelupalstalla) mahdollisuutta sijoittaa rahojaan isolla velkavivulla omistusasuntoon.
Mitä ihmeen horinaa mä luin?! Mikä ajatuksen irvikuva on, että omistusasuja ei voisi sijoittaa osakkeisiin? Kun se vuokra nyt vain sattuu olemaan saman suuruinen tai suurempi kuin omistusasujan asumismenot, niin miten vuokralaisella jäisi enemmän sijoittamiseen? Vai onko lähtökohtasi se, että isotuloisemmat asuu vuokralla? Arvaa uudestaan.
Kalle ja Matti: Kummallakin 3500€/kk palkka. Kumpikin maksaa asumisestaan 1000€/kk, mutta toinen omaa ja toinen vuokraa. Kumpikin laittaa 300€/kk osakkeisiin - kummalla on enemmän omaisuutta 20-25 vuoden päästä?
Hmm, itse ostin kaksion Helsingistä syksyllä, ja yksi syy oli juuri se, että asumiseen menee vähemmän rahaa kuin jos olisi vuokralla ja suuri osa rahoista menee omaan taskuun. Lyhennys, korko + yhtiövastike = n. 800/kk (maksoin velkaosuuden heti pois). Sillä summalla ei samalta alueelta saisi vuokrakämppää, pitäisi tyytyä pienempään. Mikä on ihan loogista, kun yleensä vuokranantajat haluavat saada edes pientä voittoa näiden kustannusten kattamisen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun omistusasunnosta ei tarvi maksaa hoitovastiketta, rahoitusvastiketta eikä mitään ylläpitokuluja? Sellaisen kämpän mäkin haluun!
Niin ja ennen kaikkea ei lainkaan lainanlyhennyksiä! Sellaisen asunnon minäkin totisesti haluaisin :)
Lainanlyhennykset korkokuluineen loppuu kun laina on maksettu. Mites on vuokran kanssa, koska sen maksu loppuu?
Vuokran maksu voi loppua vaikka siihen, kun osakepääoma on niin iso, että osingot riittävät kattamaan vuokrakulut. Ei remonttihuolia!
Ja oman asuntonsa maksaneen osinkotuotot voi käyttää vaikka samppanjaan ja matkusteluun sen vuokranmaksun sijasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun omistusasuntoni, jossa asun itse, tuottaa joka kuukausi n. 800e, mikä on nykyisten asumiskulujen ja vastaavantasoisen vuokra-asumisen erotus.
Avaatko vähän miten se tapahtuu? Siis saat 800 euroa käteen joka kuukausi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta mielestä taas ei ole mitään järkeä jäädä pk-seudulle asumaan. Tekee töitä sen verran, että cv.llä pääsee vaikka minne ja hakee sit töitä tre-jkl niin maksat isompaakin asuntoa ja etenkin huomattavasti uudempaa läheltä palveluita pois 500-600€/kkEtkö osaa laskea??
Tämä lisäksi tulee sitten ne omakotitalon muut kulut. Jäte, vesi, sähkö, kiinteistövero, vakuutukset. Nämä kulut ovat huomattavasti suuremmat omakotitalossa, mitä vuokra-asunnossa.
Nuo kulut on alle 400€/kk mitä voi verrata omistuskaksion vastikkeeseen (vakuutusta en laske koska jokaisella on eri tarpeet niihin). Eli tosi pienet verrattuna siihen että silloin asuu 250m2 kivitalossa. Kun katsoo ihan peruslähiön kaksioita niissä on saman verran vastiketta + tietty rahoitusvastike lisäksi:D Meillä on remontteihin mennyt 10v aikana n 500€ eli pari lastenhuonetta vaihtanut värin (ei oikeastaan siis remonttia edes) ja makuuhuone samoin. Lisäksi tuossa summassa on terassiöljyä pari purkkia ja muutama pensseli.
Itse asun vuokralla. Vuokra rapiat 900€ kuussa.
Vastaava asunto maksaa noin 300 000 €, joten ei ole mahdollisuutta lähteä hankkkimaan.
Jos on mahdollista ostaa oma, niin oma! Mutta ei helsingistä. Osta puolen tunnin ajomatkan päästä niin säästät pitkän pennin! Vuokra on kuin tyhjää maksaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä avaamista tuossa on? Vuokra - oman asunnon kulut = oman asunnon tuotto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo mitään tuottoa ole vaan käyttämättä jäänyttä rahaa!
Tuolla kaavalla minäkin saan voittoa vuokra-asunnostani.
Asunnon kulut (jos sen omistaisin) - vuokra (jonka nyt maksan) = vähintään 700 euroa "tuotoa"
Vierailija kirjoitti:
Jos on mahdollista ostaa oma, niin oma! Mutta ei helsingistä. Osta puolen tunnin ajomatkan päästä niin säästät pitkän pennin! Vuokra on kuin tyhjää maksaisi.
Tuttavapariskunta on yrittänyt myydä Tuusulassa sijaitsevaa pienehköä omakotitaloa viime kesästä.
Haluavat siitä rahan jonka itse siihen ovat laittaneet, mutta ei tunnu menevän kaupaksi. Paras tarjous jonka ovat saaneet on kuulemma aika kaukana siitä. Naapuritalo oli myyty syksyllä myös tappiolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnon kulut (jos sen omistaisin) - vuokra (jonka nyt maksan) = vähintään 700 euroa "tuotoa"
Jotenkin epäilen että et kyllä asu vuokralla 700e halvemmalla kuin asuisit omistusasunnossa (olettaen että puhutaan suurinpiirtein saman arvoisista asunnoista). Jos asut niin joku harjoittaa melkoista hyväntekeväisyyttä.
Ap:n laskut nyt on iham päin en sano mitä, koska maksaahan se asunnon lämmitys, jätemaksut yms. mitkä sisältyvät vuokraan mutta tulevat omistusasujalle itselleen maksettavaksi.
Mutta pakko tähän väliin kyllä mainostaa että me asumme itse asiassa halvemmalla omistusasunnossa kuin mitä asuisimme samanlaisessa vuokralla. Asumme rivitaloalueella, jossa käytännössä kaikki talot ovat samanlaisia. Me asumme päädyssä ja kaksi taloa eteenpäin on samanlainen asunto myynnissä ja vuokralla. Meillä on pinnat itse asiassa vielä paremmassa kunnossa ja takapiha rajoittuu metsään kun tässä toisessa se rajoittuu siten että näkyy taloja. Vuokra tuossa asunnossa on 750e+vedet+sähkö ja meillä laina+vastike 660e ja meillekin päälle tulee vesi ja sähkö.
Muutimme itsekin tänne alle puoli vuotta sitten kun kyllästyimme maksamaan 830e/kk vuokraa. Asunnon sijainti oli hyvä, joten siitä tingimme, koska halusimmekin pois kaupungista enemmän maalle kun lapsi syntyi, mutta nyt asumme vanhan kerrostalokolmion sijasta uudemmassa rivarineliössä jossa neliöitäkin se 25 enemmän kuin aiemmin. Ja kaikki asumiskulut keskimäärin sen 800e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin epäilen että et kyllä asu vuokralla 700e halvemmalla kuin asuisit omistusasunnossa (olettaen että puhutaan suurinpiirtein saman arvoisista asunnoista). Jos asut niin joku harjoittaa melkoista hyväntekeväisyyttä.
Asunto on tosiaan ostohinnaltaan kallis ja vuokra siihen nähden kohtuullinen mutta sehän ei ole mun vika.
Oli miten oli niin tuotoksihan tuota ei minun kuin sinunkaan tapauksessa voi laskea!
Vierailija kirjoitti:
Ap:n laskut nyt on iham päin en sano mitä, koska maksaahan se asunnon lämmitys, jätemaksut yms. mitkä sisältyvät vuokraan mutta tulevat omistusasujalle itselleen maksettavaksi.
Mutta pakko tähän väliin kyllä mainostaa että me asumme itse asiassa halvemmalla omistusasunnossa kuin mitä asuisimme samanlaisessa vuokralla. Asumme rivitaloalueella, jossa käytännössä kaikki talot ovat samanlaisia. Me asumme päädyssä ja kaksi taloa eteenpäin on samanlainen asunto myynnissä ja vuokralla. Meillä on pinnat itse asiassa vielä paremmassa kunnossa ja takapiha rajoittuu metsään kun tässä toisessa se rajoittuu siten että näkyy taloja. Vuokra tuossa asunnossa on 750e+vedet+sähkö ja meillä laina+vastike 660e ja meillekin päälle tulee vesi ja sähkö.
Muutimme itsekin tänne alle puoli vuotta sitten kun kyllästyimme maksamaan 830e/kk vuokraa. Asunnon sijainti oli hyvä, joten siitä tingimme, koska halusimmekin pois kaupungista enemmän maalle kun lapsi syntyi, mutta nyt asumme vanhan kerrostalokolmion sijasta uudemmassa rivarineliössä jossa neliöitäkin se 25 enemmän kuin aiemmin. Ja kaikki asumiskulut keskimäärin sen 800e/kk.
Laina ei ole kulu, vain korot ovat. ja TOTTAKAI asut omistusasunnossa halvemmalla kuin vastaavassa vuokra-asunnossa, koska kenenkään ei kannata vuokrata asuntoaan halvemmalla kuin sen kulut on vaan sijoitusasunnosta pitää saada pääomalleen tuottoa. Jos tilanne olisi se, että naapurisi asuisi vuokralla halvemmalla kuin te asutte niin hänen vuokranantajansa lahjoittaisi tällä joka kuukaisi rahaa omistaan.
Ainakin täällä perähikiällä toimii. Siis ollaan persaukisia mutta ostettiin ja rempattiin täysin 160m talo muutama vuosi sitten. 16 vuoden laina-ajalla Asumiskustannukset kaikkineen ovat samat kuin vuokralla koirankopissa oli. Lainan korot n. 150e/kk ja arvatkaa mitä? Siihenkin saadaan 80e asumistukea! mielestäni me vähävaraisena perheenä tarvitaan se raha enemmän kuin miljonäärit vuokranantajat. Sinne ne kaikki ennen valui meiltäkin.. Asuntovelallisiksi ryhtyminen oli elämämme paras päätös.