Oletko kertonut lapsellesi että syötät hänelle tapettuja eläimiä?
Kai lapsellakin on oikeus tietää mitä hänelle syötät.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Ei tiedä. Meillä syödään vain nugetteja ja nakkeja.
Senhän halusitte kuulla. Itse olen tyytyväinen että ruhon kaikista osista tehdään ruokaa, esim.nugetit.
Ne ruhon "huonommat" voi käyttää paremminkin kuin nugetteihin. Nugetteja niistä tehdään siksi kun ihmisille ei kelpaa kuin file. File muuten on ravintoköyhin osa eläimessä.
Ei meillä ruokaa mitenkään piilotella. Minä kysyn lapselta aamuisin, ottaako hän leivän päälle possua vai kalkkunaa. Samoin kerron hänelle aina, mitä lautasella on (possua, lehmää, kalaa, kanaa jne.). Kun katselemme yhdessä kirjoja maatalon eläimistä, saatan sanoa hänelle, että tuossa on kalkkuna, se on sitä mitä äiti laittaa aamulla leivän päälle. Tai jos on jotain lihaheittoa, sanon, että tämä liha on semmoisesta eläimestä kuin Mimmi-lehmä (sitä tuli telkusta). Lapsi tykkää ruuanlaitosta ja on kyllä nähnyt kalankin kuolleena ja myöhemmin lautasellaan.
Tottakai. Ei nyt jo aikuinen lapsi ole koskaan kuvitellut että liha tulee kaupasta.
Jotenkin absurdia, että 'pallon laajimmalle levinneen superpeto-lajin edustajat jeesustelee eläinten syömisestä.
Vieläpä tyypillisesti samat sankarit, jotka lentää kerran-pari vuodessa lomalle toiselle puolelle maapalloa.. hups, siinä tuhoutui se ituja järsimällä säästynyt luonto muutamaan kertaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni on todella herkkä ja empaattinen, taatusti järkyttyisi asiasta ja kieltäytyisi syömästä ja käyttämästä eläinperäisiä tuotteita, joten en kerro. Voi sitten vähän vanhempana tehdä omat päätöksensä kun saa asioita selville, siihen saakka päätän minä.
Hyi, miten kavalasti petät herkkäuskoisen lapsesi luottamuksen.
En näe asiaa noin mustavalkoisesti, kärjistetysti ja dramaattisesti. Suurin osa lihaasyövistä lapsista ei todella käsitä mitä se tarkoittaa, sillä he eivät ole nähneet miten tuotantoeläimiä kohdellaan tässä maassa. En käsittänyt sitä aikuisena ihmisenä itsekään ennen kohua salakuvatuista videoista teurastamoilta. Luulin että lihantuotanto Suomessa olisi eettistä, niin kuin taisi luulla moni muukin päätellen siitä, että vegaanibuumi on uusi ilmiö. Huijaan siis lasta vain vähän enemmän kuin kaikki muutkin vanhemmat, jotka kasvattavat lapsensa siihen uskoon, että eläinten hyväksikäyttö on ok. Vegaanisesta elämästä kun on tehty niin haastavaa ja kallista, eikä minulla olisi siihen varaa lapseni kohdalla, joten en viitsi järkyttää turhaan pientä mieltä.
Oletko kovin nuori? Veganismi rantautui Suomeen ensimmäistä kertaa jo -90-luvun puolessavälissä, samoihin aikoihin kuuluisien EVR:n kettutarhaiskujen ja yleisen ympäristöhuolen noustessa. Samaan aikaan buumasivat Oikeutta eläimille, Animalia, Greenpeace, WWF ja muut järjestöt Anarkistiliittoa myöten. Ysäreillä tiedostettiin sitä sun tätä, mutta massojen trendi siitä tuli vasta reilut 20 vuotta myöhemmin. Tosin aikaan ennen Internetiä kanaloiden salakuvatut videot olivat huonolaatuisia printtikuvia pienlehtisissä. Ei mitään uutta auringon alla.
Joo olen. Lapset on nyt 3 ja 5 eikä tää ole mikään uusi juttu. Viime kesänä vierailtiin navetassa ja kun suomensin lapsille "lypsykarjan" ja "noi odottaa että tie kestää teurasauton" karkeasti niin että noilta lehmiltä saadaan maitoa ja noista tulee jauhelihaa, niin meinasi muut seurueessa tukehtua tyrmistykseensä. Mutta miksi se pitäisi lapsilta salata?
Sekasyöjiä ollaan.
Juu, olen kertonut. Ja sanonut, että vain sellaisia eläimiä on ok syödä, jotka minä, vanhempana, voisin ottaa hengiltä. (Tai sitten aikuisena hän.) Ja että tämä ei ole eettisesti helppo juttu.
Kalaa, kanaa ja kalkkunaa meillä enimmäkseen syödään. Ei halvimmalla kasvatettua. Syömämme kalkkunat ollaan saatettu jopa nähdä, mökkinaapurissa kasvaneita usein. Tehotuotannolla kasvatettua punaista lihaa vain ruokavastaavan (eli mun tai joskus lapsen isän)aikataulun kustessa.
En tiedä, miten homma menisi, jos oltaisiin tosi vähissä varoissa. Nuorena ja persaukisena olin käytännössä freegan, ruokakaupan roskiksesta otettuna mulle kelpasi mikä tehotuotanto tahansa, kunhan oli riittävän tuoretta. Nykyään on varaa äänestää rahapussillaan, mutta kiire vaikeuttaa joskus.
Mitä ap kyssärillään hakee?
Isäni metsästää, joten kyllä me lapset tiedettiin ihan pienestä pitäen mistä liha tulee, minulla ei siis ole omaa perhettä. Meillä syötiin kyllä 80% eettistä riistaa, ainoat tehotuotetut lihat oli jauhelihat. Tosin minä en lihaa (miinus kala) ole syönyt sitten yläasteen.
Olen syntynyt maitotilalla 60-luvun puolivälissä, joten tällaiset itsestäänselvyydet on tehty seuraavissakin polvissa pienenä selväksi. Eläimiä pitää kohdella hyvin ja ne tuottavat meille ruokaa. Aika monta hikipisaraa ollaan niiden eläinten hyvinvoinnin eteen valutettu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni on todella herkkä ja empaattinen, taatusti järkyttyisi asiasta ja kieltäytyisi syömästä ja käyttämästä eläinperäisiä tuotteita, joten en kerro. Voi sitten vähän vanhempana tehdä omat päätöksensä kun saa asioita selville, siihen saakka päätän minä.
Hyi, miten kavalasti petät herkkäuskoisen lapsesi luottamuksen.
En näe asiaa noin mustavalkoisesti, kärjistetysti ja dramaattisesti. Suurin osa lihaasyövistä lapsista ei todella käsitä mitä se tarkoittaa, sillä he eivät ole nähneet miten tuotantoeläimiä kohdellaan tässä maassa. En käsittänyt sitä aikuisena ihmisenä itsekään ennen kohua salakuvatuista videoista teurastamoilta. Luulin että lihantuotanto Suomessa olisi eettistä, niin kuin taisi luulla moni muukin päätellen siitä, että vegaanibuumi on uusi ilmiö. Huijaan siis lasta vain vähän enemmän kuin kaikki muutkin vanhemmat, jotka kasvattavat lapsensa siihen uskoon, että eläinten hyväksikäyttö on ok. Vegaanisesta elämästä kun on tehty niin haastavaa ja kallista, eikä minulla olisi siihen varaa lapseni kohdalla, joten en viitsi järkyttää turhaan pientä mieltä.
Oletko kovin nuori? Veganismi rantautui Suomeen ensimmäistä kertaa jo -90-luvun puolessavälissä, samoihin aikoihin kuuluisien EVR:n kettutarhaiskujen ja yleisen ympäristöhuolen noustessa. Samaan aikaan buumasivat Oikeutta eläimille, Animalia, Greenpeace, WWF ja muut järjestöt Anarkistiliittoa myöten. Ysäreillä tiedostettiin sitä sun tätä, mutta massojen trendi siitä tuli vasta reilut 20 vuotta myöhemmin. Tosin aikaan ennen Internetiä kanaloiden salakuvatut videot olivat huonolaatuisia printtikuvia pienlehtisissä. Ei mitään uutta auringon alla.
Ja joka toisesta ihmisestä Suomessa tuli vegaani vasta viime vuonna. Sitä ennen ilmiö oli nykyiseen verrattuna minimalistinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanisesta elämästä kun on tehty niin haastavaa ja kallista, eikä minulla olisi siihen varaa lapseni kohdalla, joten en viitsi järkyttää turhaan pientä mieltä.
Höpö höpö, ellet syötä lapsillesi pelkkiä eineksiä, ei vegaaniruokavalio ole sen kalliimpaa. Haastavaa varmasti alkuun, mutta kun oppii perusasiat, niin ei se ole sen ihmeellisempää kuin muukaan ruoanlaitto.
Heh, vegaaniuteen kun liittyy paljon muutakin kuin pelkkä ruokapuoli. Tulevaisuuttakin ajatellen:
Vaatetus ja kengät: hyvin monet laadukkaat, kestävät ja ekologiset kengät ovat osittain nahkaisia/eläinperäisiä, talvivaatteissa on usein pieniä turkisyksityiskohtia, monissa muissakin vaatteissa on jotain eläinperäistä.
Tulevaisuutta ajatellen meikit, pesu- ja hygieniatuotteet: on erittäin haastavaa löytää tuote, jossa ei olisi eläimillä testattuja ainesosia tai eläinperäisiä ainesosia, eikä tästä edes ole tarjolla tietoa.
Et taida itse edes käsittää kuinka paljon eläimiä käytetään brutaalisti hyväksi maailmanlaajuisesti.
Näihinkin löytyy niin hyviä ja helppoja listoja ja ohjeita netistä, koska muut ovat jo tutkineet hyväksi todetut vaihtoehdot ja jakavat tietoa muille :) on myös pupumerkit sun muut auttamassa.
Olen aloitteleva vegaani. Voisitteko linkittää näitä sivuja? Erityisesti olisin kiinnostunut löytämään vegaanisia, mutta ekologisia kenkiä, jotka eivät maksa maltaita!
Onko mitään sivua tai sovellusta mistä näkisi, testaako jokin tuotemerkki eläimillä? Miten hiusvärit?
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin absurdia, että 'pallon laajimmalle levinneen superpeto-lajin edustajat jeesustelee eläinten syömisestä.
Vieläpä tyypillisesti samat sankarit, jotka lentää kerran-pari vuodessa lomalle toiselle puolelle maapalloa.. hups, siinä tuhoutui se ituja järsimällä säästynyt luonto muutamaan kertaan..
Jotenkin absurdia, että tämä päättelykyvyn ja empatian omaava laji tuhoaa itse itsensä. Ihmislajilla ei pian ole tulevaisuutta, jos lihankulutus jatkuu nykyisenlaisena. Lihantuotanto on suurin syy Amazonin sademetsien tuhoamiseen. Maapallon pinta-alasta kolmasosa käytetään lihantuotantoon. Suurimpia luonnon monimuotoisuuden uhkia on maatalouden aiheuttama elinympäristöjen häviäminen. Kansainvälisesti lihantuotanto tuottaa enemmän hiilidioksidipäästöjä kuin liikenne (mukaanlukien lentoliikenne). Hups, siinä tuhoutui se maapallo.
Ovat syöneet itse metsästettyä riistaa pienestä ja tietävät mistä se on peräisin.
Maalla kasvaneet lapset oppivat nämä elämän aakkoset ennen kuin oppivat kävelemään. Omat lapseni kynivät lintuja hyvin pieninä ja oppivat sen, että kuollut eläin on aivan erilainen kuin elävä. Sattumalta yhden lapseni ensimmäinen liharuoka oli juuri lintua.
Lapsi ymmärtää kyllä, mitä kuolema on. Sen verran kannattaa kertoa muistakin vaihtoehdoista kuolleitten käsittelyssä kuin syöminen, että ei mummon hautajaisissa kysy " koska mummo syödään".
Metsästysluvan omat hankkineet heti kun lukutaito riitti, ja jo ennen sitä olivat nylkemässä hirviä. Kotona kasvaneita elukoita on syöty, kun se on ollut aivan selvää, että kuolee ne kaikki elävät kuitenkin joskus.
Mulle oli lapsena järkytys kun lopulta tajusin syöväni esimerkiksi naudan lihaksia. Olin jostain kuvitellut että se liha on jotain kehon ulkopuolella kasvavaa osaa :D
En minä ainakaan lapsen ymmärtänyt tai pohtinut OIKEASTI mistä se liha tulee. En hahmottanut että eläin joutuu ehkä kärsimään ja ainakin kuolemaan. Tai ainakaan en osannut ajatella asiaa kovin laajasti. Teini-iässä tämän tajuttuani lopetin lihan syönnin.
Vierailija kirjoitti:
Lihantuotanto on suurin syy Amazonin sademetsien tuhoamiseen. Maapallon pinta-alasta kolmasosa käytetään lihantuotantoon. Suurimpia luonnon monimuotoisuuden uhkia on maatalouden aiheuttama elinympäristöjen häviäminen. Kansainvälisesti lihantuotanto tuottaa enemmän hiilidioksidipäästöjä kuin liikenne (mukaanlukien lentoliikenne). Hups, siinä tuhoutui se maapallo.
En usko, että minun ja lasteni lihansyönnillä on mitään vaikutusta Amazonin sademetsiin. Panokset taitavat olla lapualaisia tai jonkun tutun itselataamia, mutta en ole kyllä ihan varma, mista niihin kaikki ainekset tulevat.
Nuo hirvet ja possut ovat todenäköisesti saastuttaneet kohtuullisen vähän enkä ainakaan hirven hiilidioksidipäästöistä ota vastuuta. Itse asiassa se olisi varmaan eläessään tuottanut päästöjä enemmän, jos ei oli päättänyt metsästettynä päiviään ennen aikojaan.
No onhan broilereillakin oikeus elämään. Jos lihateollisuutta ei olisi, ne kuolisivat sukupuuttoon!