Oletko kertonut lapsellesi että syötät hänelle tapettuja eläimiä?
Kai lapsellakin on oikeus tietää mitä hänelle syötät.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vegaanisesta elämästä kun on tehty niin haastavaa ja kallista, eikä minulla olisi siihen varaa lapseni kohdalla, joten en viitsi järkyttää turhaan pientä mieltä.
Höpö höpö, ellet syötä lapsillesi pelkkiä eineksiä, ei vegaaniruokavalio ole sen kalliimpaa. Haastavaa varmasti alkuun, mutta kun oppii perusasiat, niin ei se ole sen ihmeellisempää kuin muukaan ruoanlaitto.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei ole lapsia, mutta kyllä sisarusteni lapset tietävät, joskin ovat vielä niin nuoria, etteivät vielä välttämättä täysin ymmärrä näiden syy-seuraus-suhdetta. Minä olen vegaani ja lasten kysyessä miksen syö jotain kerron rehellisesti, että koska en halua tappaa tai vahingoittaa eläimiä ja maapalloa. Äitini mielestä on tämä on hirveän sopimatonta ja minun pitäisi suunnilleen puhua jostain allergioista, ettei lapsille tulisi "väärä kuva" eläintuotannosta :D Juuhh. Sisaruksillani ei kuitenkaan ole mitään asiaa vastaan, eivätkä lapset ole kummastelleet asiaa pahemmin.
Hyvä, että lapset eivät ole syyllistyneet. Joku herkkä lapsi voisi luulla tekevänsä väärin, kun syö lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni on todella herkkä ja empaattinen, taatusti järkyttyisi asiasta ja kieltäytyisi syömästä ja käyttämästä eläinperäisiä tuotteita, joten en kerro. Voi sitten vähän vanhempana tehdä omat päätöksensä kun saa asioita selville, siihen saakka päätän minä.
Hyi, miten kavalasti petät herkkäuskoisen lapsesi luottamuksen.
En näe asiaa noin mustavalkoisesti, kärjistetysti ja dramaattisesti. Suurin osa lihaasyövistä lapsista ei todella käsitä mitä se tarkoittaa, sillä he eivät ole nähneet miten tuotantoeläimiä kohdellaan tässä maassa. En käsittänyt sitä aikuisena ihmisenä itsekään ennen kohua salakuvatuista videoista teurastamoilta. Luulin että lihantuotanto Suomessa olisi eettistä, niin kuin taisi luulla moni muukin päätellen siitä, että vegaanibuumi on uusi ilmiö. Huijaan siis lasta vain vähän enemmän kuin kaikki muutkin vanhemmat, jotka kasvattavat lapsensa siihen uskoon, että eläinten hyväksikäyttö on ok. Vegaanisesta elämästä kun on tehty niin haastavaa ja kallista, eikä minulla olisi siihen varaa lapseni kohdalla, joten en viitsi järkyttää turhaan pientä mieltä.
Täytyy siis aloittaa tämä opettaminen aikuisista jos joku todella kuvittelee niiden videoiden olevan normaalia tuotantoeläinten kohtelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanisesta elämästä kun on tehty niin haastavaa ja kallista, eikä minulla olisi siihen varaa lapseni kohdalla, joten en viitsi järkyttää turhaan pientä mieltä.
Höpö höpö, ellet syötä lapsillesi pelkkiä eineksiä, ei vegaaniruokavalio ole sen kalliimpaa. Haastavaa varmasti alkuun, mutta kun oppii perusasiat, niin ei se ole sen ihmeellisempää kuin muukaan ruoanlaitto.
Heh, vegaaniuteen kun liittyy paljon muutakin kuin pelkkä ruokapuoli. Tulevaisuuttakin ajatellen:
Vaatetus ja kengät: hyvin monet laadukkaat, kestävät ja ekologiset kengät ovat osittain nahkaisia/eläinperäisiä, talvivaatteissa on usein pieniä turkisyksityiskohtia, monissa muissakin vaatteissa on jotain eläinperäistä.
Tulevaisuutta ajatellen meikit, pesu- ja hygieniatuotteet: on erittäin haastavaa löytää tuote, jossa ei olisi eläimillä testattuja ainesosia tai eläinperäisiä ainesosia, eikä tästä edes ole tarjolla tietoa.
Et taida itse edes käsittää kuinka paljon eläimiä käytetään brutaalisti hyväksi maailmanlaajuisesti.
Mä olin ainakin lapsena kauhean saaliinhimoinen, leikin eri petoeläimiä, katselin Avaraa luontoa sun muuta. Ei ollut todellakaan uutta tietoa, mistä liha tulee lautaselle.
Surkeinta minusta on kamalat olot, joissa tuotantoeläimiä pidetään. Nostan hattua niille ketjun kommentoijille, jotka kasvattavat tai metsästävät lihansa itse.
Meillä syödään vain eläviä eläimiä
Vierailija kirjoitti:
Meillä syödään vain eläviä eläimiä
Meillä on päinvastoin. Lapsi ilmoitti että syö vain kuolleita eläimiä. En viitsi kertoa että mistä syystä nuo eläimet ovat kuolleet...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, vegaaniuteen kun liittyy paljon muutakin kuin pelkkä ruokapuoli. Tulevaisuuttakin ajatellen:
Vaatetus ja kengät: hyvin monet laadukkaat, kestävät ja ekologiset kengät ovat osittain nahkaisia/eläinperäisiä, talvivaatteissa on usein pieniä turkisyksityiskohtia, monissa muissakin vaatteissa on jotain eläinperäistä.
Tulevaisuutta ajatellen meikit, pesu- ja hygieniatuotteet: on erittäin haastavaa löytää tuote, jossa ei olisi eläimillä testattuja ainesosia tai eläinperäisiä ainesosia, eikä tästä edes ole tarjolla tietoa.
Et taida itse edes käsittää kuinka paljon eläimiä käytetään brutaalisti hyväksi maailmanlaajuisesti.
Näihinkin löytyy niin hyviä ja helppoja listoja ja ohjeita netistä, koska muut ovat jo tutkineet hyväksi todetut vaihtoehdot ja jakavat tietoa muille :) on myös pupumerkit sun muut auttamassa.
Kyllä löytyy vegaaneille sopivaa kosmetiikkaa...huoh, aikuiset tietämättömät ihmiset...muutenkin tän maapallon kohtalo on kaikkien käsissä, eikä niin et pieni osa yrittää pelastaa kaiken yksin. Vastuu on jokaisella. Luulisi varsinkin ihmisten, kenellä on lapsia, ajattelevan tätä asiaa..haluatko että tämä maailma pysyy asumiskelpoisena myös lastenlastenlastenlapsillesi? Haluatko että he kuolevat nälkään tai joutuvat keskelle ilmastonmuutoksesta johtuvia sotia tai kriisejä ? Kyllä ihminen on tyhmä elukka. Suosittelen katsomaan dokumentin cowspiracy.
Vegaaniset pukeutumistuotteet eivät ole ekologisia. Älkää kukaan vain siirtykö niihin vegaanien propagandan vuoksi ja edistäkö siten enempää maapallon tuhoamista!
Ovat ihan ite ymmärtäneet, että kun syömme kanaa, niin se on kuollut kana, ei syödä eläviä.
Vierailija kirjoitti:
Ei broileri ole lintu. Se on lihasmöhkäle joka kasvatetaan niin nopeasti että luut ei kestä.
Meillä ei syödä punaista tai vaaleaa lihaa elleivät ole luomua. Kalaa ostetaan torilta, maitotuotteet ja munat luomuna.
Meillä on muuten itsellä luomutila, tekee asioista helpompaa, syödään munintakanat ja kukot (meillä ei tapeta kukonpoikasia heti kuoriutumisen jälkeen) aikanaan. Lapset kyllä tietää mitä syövät ja ovat olleet mukana kanojen teurastuksissa (tainnutus hiilidioksidilla, niskat katki, niin armeliasta kuin mahdollista).
Ne kalathan on murhattu! maito on kiskottu lehmän utareista teille, vaikka sen pitäisi mennä vasikan suuhun :( Munat? Onko hedelmöitettyjä? Sun pitää testata ensin hautomalla, jos siellä vaikka on alkio.
Kyllä! Ollaan rehellisesti kerrottu, mistä, ja miten se liha on päätynyt lautaselle.
Kesällä kävivät kalastamassa ja saivat seurata kalan perkaamista. Vanhempi lapsista halusi avata kalan silmän ja katsoa, mitä siellä sisällä on.
Tämä ei ole provo!
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei ole lapsia, mutta kyllä sisarusteni lapset tietävät, joskin ovat vielä niin nuoria, etteivät vielä välttämättä täysin ymmärrä näiden syy-seuraus-suhdetta. Minä olen vegaani ja lasten kysyessä miksen syö jotain kerron rehellisesti, että koska en halua tappaa tai vahingoittaa eläimiä ja maapalloa. Äitini mielestä on tämä on hirveän sopimatonta ja minun pitäisi suunnilleen puhua jostain allergioista, ettei lapsille tulisi "väärä kuva" eläintuotannosta :D Juuhh. Sisaruksillani ei kuitenkaan ole mitään asiaa vastaan, eivätkä lapset ole kummastelleet asiaa pahemmin.
Muistathan kyykkiä maassa syödessäsi kasveja, ettet vain murhaa niitä ennen syömistä?
Eläimistä kiskottuja juttuja tungetaan jokaiseen mahdolliseen asiaan. Mistä voi tietää, onko limupullon muovissa tai siansaksalla kirjoitetussa dödöpullossa eläinperäisiä ainesosia? Salametsästettyjen valaiden ruhoakin laitetaan kuulemma moneen purkkiin ja purnukkaan.
Noin noin 5v ikäisenä kumpikin nähnyt kun olen perannut kalaa tai suolistanut lintua, ja itse ovat myös 6v ovat peranneet omat saaliskalansa.
Tytär (12v) vähän protestoi kun pistin söpön pupusen siivottavaksi hänelle, mutta saatiin siitäkin jänöpataa.
"sen syöt minkä tapat" on parasta asennekasvatusta lapsille mitä tulee tiettyihin luonnonlakeihin.
Kyllä olemme kertoneet. Olemme myös kertoneet, että monet muutkin eläimet syövät toisia eläimiä. Se on elämää. Ihminen on luonnostaan sekasyöjä. Olemme myös kertoneet tarinan luolakarhusta jonka uskotaan kuolleen sukupuuttoon kasvisruokavalion vuoksi. Ja myös sen kuinka metsästys on hyvä ja tarpeellinen "harrastus".
Ei tiedä. Meillä syödään vain nugetteja ja nakkeja.
Senhän halusitte kuulla. Itse olen tyytyväinen että ruhon kaikista osista tehdään ruokaa, esim.nugetit.