Oletko kertonut lapsellesi että syötät hänelle tapettuja eläimiä?
Kai lapsellakin on oikeus tietää mitä hänelle syötät.
Kommentit (66)
Olen miettinyt tuota. 7-vuotias sukulaispoika kysyi järkyttyneenä, voiko lintuja syödä. Vastasin kierrellen ja kaarrellen, että itse asiassa broileri eli lempiruokasi on kyllä lintu...
🇺🇦🇮🇱
Tottakai lapseni tietää, ettei liha kasva kasvimaalla. Iltaisin kerron myös satuja kiltistä teurastajasta.
Lapseni tietävät hyvin mistä liha tulee ja syövät sitä hyvällä ruokahalulla.
Kaffepulla kirjoitti:
Olen miettinyt tuota. 7-vuotias sukulaispoika kysyi järkyttyneenä, voiko lintuja syödä. Vastasin kierrellen ja kaarrellen, että itse asiassa broileri eli lempiruokasi on kyllä lintu...
Olisit voinut myös mainita, että broilereita ei elä luonnossa, vaan ne on ihan sinun syötäväksesi jalostettuja ja lihotettuja uusia eläimiä.
Joo, kyllä tietävät. Ovat siitä saakka tienneet kun ovat puhetta ymmärtäneet. Nyt ovat koulussa kaikki. Miksi tuota pitäisi piilotella?
Olen ajatellut että hän on sen itse tajunnut. Kalaa tulee kalastettua ja tapettua ihan omin käsin. Kai lapsi on yhdistänyt f asaanin syönnin kasvimaan fasaaneihin yms. On hän nähnyt televisiosta kuinka leijona tappaa ja syö antiloopin yms.
Kaikki ruoka on täytynyt tappa ennen syömistä. Ne pavun idutkin.
Lapseni ei syönyt pienenä kinkkua, koska kaveri oli sanonut hänelle "syöt sian pyllyä sit".
"Minä en sitten syö possuperää", oli vakio jouluisin monta vuotta. Nykyään kinkku on suurinta herkkuaan.
Lapseni on todella herkkä ja empaattinen, taatusti järkyttyisi asiasta ja kieltäytyisi syömästä ja käyttämästä eläinperäisiä tuotteita, joten en kerro. Voi sitten vähän vanhempana tehdä omat päätöksensä kun saa asioita selville, siihen saakka päätän minä.
Ei broileri ole lintu. Se on lihasmöhkäle joka kasvatetaan niin nopeasti että luut ei kestä.
Meillä ei syödä punaista tai vaaleaa lihaa elleivät ole luomua. Kalaa ostetaan torilta, maitotuotteet ja munat luomuna.
Meillä on muuten itsellä luomutila, tekee asioista helpompaa, syödään munintakanat ja kukot (meillä ei tapeta kukonpoikasia heti kuoriutumisen jälkeen) aikanaan. Lapset kyllä tietää mitä syövät ja ovat olleet mukana kanojen teurastuksissa (tainnutus hiilidioksidilla, niskat katki, niin armeliasta kuin mahdollista).
Toki. Olemme tavallisen lihansyönnin lisäksi kasvattaneet kesän eläimiä, jotka syksyllä teurastettiin omassa pihapiirissä (asiantuntijan tekemänä, tietysti). Lapset tietysti surivat tuttujen, heidän ruokkimien eläintensä poismenoa, mutta kun talvi tuli söivät hyvällä halulla lihaa jonka alkuperästä olivat hyvinkin tietoisia.
Tietävät myös että kaupasta ostettu liha on joskus ollut elävä eläin.
Tätä lihansyöntiä pitäisi kyllä vähentää, ja lisätä kasvisproteiinin saantoa, näin henkilökohtaisessa elämässä. Muut syövät mitä tahtovat.
Meillä lapset lopetti lihan syömisen lapissa kun ensin ihasteltiin poroja, sitten joku tarjosi ypeänä poronkäristystä, joka on tehty omista poroista.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni on todella herkkä ja empaattinen, taatusti järkyttyisi asiasta ja kieltäytyisi syömästä ja käyttämästä eläinperäisiä tuotteita, joten en kerro. Voi sitten vähän vanhempana tehdä omat päätöksensä kun saa asioita selville, siihen saakka päätän minä.
Hyi, miten kavalasti petät herkkäuskoisen lapsesi luottamuksen.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni ei syönyt pienenä kinkkua, koska kaveri oli sanonut hänelle "syöt sian pyllyä sit".
"Minä en sitten syö possuperää", oli vakio jouluisin monta vuotta. Nykyään kinkku on suurinta herkkuaan.
:) Meillä lapset "kiusaavat" toisiaan kun syödään nakkeja, että "sä syöt sian suolta, eikö okseta?"
4v kyseli pöyvässä joka ruuan kohalla että mistä tää tullee ja sit kerroin rehellisesti.Pari viikkoo sano ettei syö possua eikä joka ruualla vieläkään lihaa halua.Nyt pyritään sit koko perheen voimin vähentämään lihan kulutusta terveydellisistä ja eettisistä syistä.
Kyllä tietää. On myös nähnyt kuolleita eläimiä ja pari lopetustakin nelivuotiaana.
Puolitoistavuotiaana oli mielenkiintoinen ilme kun oli puhuttu kalasta ja syöty niitä. Sitten näki akvaariokaloja ja lipoi huuliaan.
Tietenkin olen kertonut. Lapsi sanoo naudanlihan äärellä että nyt syödään lehmää. Joskus kysyi, onko se syötävä sikakin joskus elänyt, sanoin että on. Käy myös kalalla. Jos sanoisi ettei halua syödä lihaa niin ok sekin. Huomaan että asia mietityttää häntä, mutta maailmassa nyt on niitä mietittäviä asioita. Ei nyt sentään olla minnekään teurastamolle häntä viety.
Totta kai. Tokaluokkalainen tulee aina katsomaan, kun tulen peurametsältä ja laitan mahdollisen peuranruhon riippumaan ja odottamaan nylkemistä ja paloittelua. Samoin näkee, kun hirvenlihaa tulee kotiin ämpäreissä ja siitä sitten pussitetaan ja pakastetaan. Varsinkin peuranliha on suurta herkkuaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi, miten kavalasti petät herkkäuskoisen lapsesi luottamuksen.
En näe asiaa noin mustavalkoisesti, kärjistetysti ja dramaattisesti. Suurin osa lihaasyövistä lapsista ei todella käsitä mitä se tarkoittaa, sillä he eivät ole nähneet miten tuotantoeläimiä kohdellaan tässä maassa. En käsittänyt sitä aikuisena ihmisenä itsekään ennen kohua salakuvatuista videoista teurastamoilta. Luulin että lihantuotanto Suomessa olisi eettistä, niin kuin taisi luulla moni muukin päätellen siitä, että vegaanibuumi on uusi ilmiö. Huijaan siis lasta vain vähän enemmän kuin kaikki muutkin vanhemmat, jotka kasvattavat lapsensa siihen uskoon, että eläinten hyväksikäyttö on ok. Vegaanisesta elämästä kun on tehty niin haastavaa ja kallista, eikä minulla olisi siihen varaa lapseni kohdalla, joten en viitsi järkyttää turhaan pientä mieltä.
Jees. Kasvatamme mm kesäisin lampaita, ja lapset kyllä tietävät mitä talvella syövät.