Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kela hylkäsi vanhempainpäivärahani

Vierailija
06.02.2017 |

Kela hylkäsi osittain vanhempainpäivärahani ja äitiysavustukseni kokonaan sillä en lähettänyt hakemusta ajoissa. En tiennyt, että hakea tulee viim.2kk ennen laskettua aikaa.

Onko kellään kokemusta aiheesta? Mikä on sellainen syy, jonka perusteella myöhässä tulleen hakemuksen hylkääminen on katsottu kohtuuttomaksi?

Kommentit (146)

Vierailija
101/146 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kiire voi lapsettomalla olla, ettei kahta yksinkertaista lomaketta saa eteenpäin? Pitäähän moni muukin asia ehtiä hoitaa ajallaan. Laskut, veroilmotius jne...

Jos on kiire niin lähettää vaikka kuitatun blankon paperin ja täydentää sitten myöhemmin.

Mitneköhän se lapsi ja lapsen asiat sitten hoituu työn ohella?

Mistä me tiedämme, mitä muuta hänen elämässään on? Että jos sulla ei ollut kiireitä ja kaikki oli helppoa ennen lasta, niin sittenhän kaikilla muilla on juuri samoin, mikään muu ei ole mahdollista?

On siihen syynsä, että neuvolalla on velvollisuus muistuttaa näistä. Raskauksia ja elämäntilanteita on erilaisia. Jollain voi, ihan totta, olla muitakin huolia, kuin että onko paperit täytetty ajoissa.

Kelaan uusi yhteys ja tietoa, että tiedonkulku sakannut.

No eipä ap inahtanutkaam ertä mitään olisi ja jos olisi niin tuskin se lapsen hankkiminen ainakaan sitten auttaa.

Eikös tässä ollut kyse siitä, mitä tehdä nyt, ei ap:n tilivelvollisuudesta muiden asioiden suhteen?

Mun mielestä tällaisissa avauksissa on arvokasta miettiä, miten joku ongelma ratkaistaan. Siksi ihmetyttää, mitä jotkut vastaajat saavat siitä, että pääsevät viisastelemaan, kuinka he ovat aina osanneet hoitaa asiat paremmin. Vissiin jäänyt silti jotain riittämättömyyden tunnetta, kun ei siitä kunniakirjaa sit saanutkaan..?

Hän myöhästyi. Tuet jää saamatta. End of story.

No tuskin on end of story! Eikös tuo jos joku ole "kyvyttömyyttä hoitaa omia asioita"? 😊

Vierailija
102/146 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti neuvola tai Kela tekee laatensuojeluilmoituksen. Ei tuollaisilla taidoilla lapsesta huolehdita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/146 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja päivähoitohakemus jätetään neljä kuukautta ennen hoidon taevetta.

Ja lapsen hammastarkastukset pitää osata itse varata.

Meidän kunnassa tulee automaattisesti kutsut hammastarkastuksiin.

Eipä tule jatkossa. Sote-uudistuksen jälkeen vanhemman kuuluu hoitaa. Ei tule enää kutsuja.

Meille tuli Turussa tänään 😘

Vierailija
104/146 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja päivähoitohakemus jätetään neljä kuukautta ennen hoidon taevetta.

Ja lapsen hammastarkastukset pitää osata itse varata.

Meidän kunnassa tulee automaattisesti kutsut hammastarkastuksiin.

Eipä tule jatkossa. Sote-uudistuksen jälkeen vanhemman kuuluu hoitaa. Ei tule enää kutsuja.

Meille tuli Turussa tänään 😘

Lu-ku-tai-to?

"Ei tule jatkossa" eli vaikka vielä tulisi niin siinä vaiheessa kun ap:n lapsella on hampaita niin ei tule enää koska sote.

Vierailija
105/146 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis mä sain esikoiseni viime vuoden lopulla, nipin napin 20 vuotta täyttäneenä. Raskaus on selvinny vasta viikolla 30 (tässä vaiheessa puolet teistä päättää minun olevan vaan provo :)  ja mainittakoon että en itsekään uskonut tämmöisen olevan edes mahdollista ennenkun sattui sit omalle kohdalle)  ja laskettu aika varmistettiin ultraamalla sit viikolla 32, ja 32+5 olen saanu raskaustodistuksen eli se oli valmiiksi niinko myöhässä. Siihen paperiin kuitenkin kirjotettiin että olen hakeutununeuvolaan heti asian selvittyä, ja myönteinen päätös helähti.

Kuitenkin siinä raskauden aikana jo pääsin juttelemaan kahden sosiaalityöntekijän kanssa siitä miten mun elämä pyörii lapsen kanssa, missä aion sen kanssa asua ja mitä tukia voin hakea, ja niiden aikataulut. Lisäksi ennen synnytystä kolme käyntiä neuvolapsykologin (vai mikä perheneuvolahomma se nyt oli) juttusilla ja vielä synnytyksen jälkeen tuli sosiaalityöntekijä kyselemään että mihin jatkuu matka kun päästään sairaalasta kotiin..

Tänne tämän kirjoitin siksi että täällä ihmeteltiin että saako niitä jos hakee myöhässä, kyllä tarpeeks hyvillä syillä saa, ja varmasti riittää syyksi sekin että pää on niin sekaisin että ei vaan yksinkertaisesti muistanut.

AP:n tilanteessa ehkä menisin ihan käymään kelan toimistolla tai soittaisin sinne puhelinpalveluun ja kysyisin ohjeet päätöksestä valittamiseen että saisi ne rahat. Se on kuitenkin kohtuullisen suuri apu, kun ei pysty töitä tekemään.

Vierailija
106/146 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan tukien hakeminen ei ole pakollista, siksi niitä ei automaattisesti myönnetä kaikille äitiysneuvolassa käyneille viran puolesta. Ei myöskään neuvolaan meneminen ole pakollista, kaiken odotusajan seurannan voi hoitaa myös yksityisen terveysaseman kanssa.

Vierailija
107/146 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis mä sain esikoiseni viime vuoden lopulla, nipin napin 20 vuotta täyttäneenä. Raskaus on selvinny vasta viikolla 30 (tässä vaiheessa puolet teistä päättää minun olevan vaan provo :)  ja mainittakoon että en itsekään uskonut tämmöisen olevan edes mahdollista ennenkun sattui sit omalle kohdalle)  ja laskettu aika varmistettiin ultraamalla sit viikolla 32, ja 32+5 olen saanu raskaustodistuksen eli se oli valmiiksi niinko myöhässä. Siihen paperiin kuitenkin kirjotettiin että olen hakeutununeuvolaan heti asian selvittyä, ja myönteinen päätös helähti.

Kuitenkin siinä raskauden aikana jo pääsin juttelemaan kahden sosiaalityöntekijän kanssa siitä miten mun elämä pyörii lapsen kanssa, missä aion sen kanssa asua ja mitä tukia voin hakea, ja niiden aikataulut. Lisäksi ennen synnytystä kolme käyntiä neuvolapsykologin (vai mikä perheneuvolahomma se nyt oli) juttusilla ja vielä synnytyksen jälkeen tuli sosiaalityöntekijä kyselemään että mihin jatkuu matka kun päästään sairaalasta kotiin..

Tänne tämän kirjoitin siksi että täällä ihmeteltiin että saako niitä jos hakee myöhässä, kyllä tarpeeks hyvillä syillä saa, ja varmasti riittää syyksi sekin että pää on niin sekaisin että ei vaan yksinkertaisesti muistanut.

AP:n tilanteessa ehkä menisin ihan käymään kelan toimistolla tai soittaisin sinne puhelinpalveluun ja kysyisin ohjeet päätöksestä valittamiseen että saisi ne rahat. Se on kuitenkin kohtuullisen suuri apu, kun ei pysty töitä tekemään.

Onko sulla joku huostaanottotausta tai huumeongelma kun sua on noin tarkkailtu?

Vierailija
108/146 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule ap, pitäisikö neuvolassa kertoa myös siitä, miten haetaan päivähoitopaikkaa? Tai kertoa, että nyt kuule alkaa olla viimeinen hetki hakea kotihoidontukea, jos jäät vanhempainvapaalle. Ei neuvolan terveydenhoitaja ole äidinkorvike, joka paapoo ja huolehtii. Oletusarvoisesti jokainen aikuinen ihminen osaa lukea - myös Kelan ohjeet. Terveydenhoitajan ammattitaitoa tai taidottomuutta ei ole se, että erikseen muistuttaa, minä tiettynä päivänä viimeistään etuutta on haettava.

Soittaako teille muuten lääkärit kotiin ja muistuttaa, että hei, reseptisi on vanhenemassa, miten on, pitäisiköhän se uusia.

Oletusarvoisesti neuvolasta ei anneta minkäänlaista todistusta päivähoitopaikan hakua varten, eikä myöskään kotihoidontukea varten. Siksi ne eivät ole neuvolan toimialaa.

Sen sijaan äitiysavustusta ja -päivärahaa varten tarvitaan todistus! Sen saa helpoimmin neuvolasta, jossa useimmat odottajat käyvät. Siinä se vissi ero, miksi nimenomaan neuvolan pitäisi neuvoa, eikä vain mitata, punnita ja jakaa kieltolistoja ja suosituksia.

Reseptin vanheneminen ei kuulu lääkärille, mutta esimerkiksi mielenterveyshoitaja tai diabeteshoitaja voi seurata potilaan lääketilannetta ja muistuttaa reseptin uusimisesta ja lääkkeitten hankkimisesta ajoissa.

Vierailija
109/146 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen: NEUVOLAN TERVEYDENHOITAJALLA EI OLE ELVOLLISUUTTA ILMOITTAA KELAN ETUUKSIEN HAKUAJOISTA. Neuvolasta voi hakea Kelalle toimitettavan todistuksen raskauden kestosta, mutta saman todistuksen voi saada myös lääkäriltä tai yksityiseltä terveysasemalta. Kenelläkään näistä ei ole muuta velvollisuutta kuin varmistaa raskauden kesto ja kirjoittaa todistus. Siitä eteenpäin on ihan tasan sen lapun saaneen omalla vastuulla selvittää, että mitä seuraavaksi tehdään.

PITÄISI OLLA NEUVOLAN HENKILÖKUNNALLA VELVOLLISUUS NEUVOA!

Muuten se koko putiikki on ihan turha ja henkilökunta sahaa omaa oksaansa, kun odottajat alkavat käydä yksityislääkärillä. Totta on, että ei ole velvollisuutta käydä neuvolassa - joten miksi siellä käydään, jos käynnit eivät anna mitään enempää kuin pikaiset lääkärikäynnit?

Vierailija
110/146 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen: NEUVOLAN TERVEYDENHOITAJALLA EI OLE ELVOLLISUUTTA ILMOITTAA KELAN ETUUKSIEN HAKUAJOISTA. Neuvolasta voi hakea Kelalle toimitettavan todistuksen raskauden kestosta, mutta saman todistuksen voi saada myös lääkäriltä tai yksityiseltä terveysasemalta. Kenelläkään näistä ei ole muuta velvollisuutta kuin varmistaa raskauden kesto ja kirjoittaa todistus. Siitä eteenpäin on ihan tasan sen lapun saaneen omalla vastuulla selvittää, että mitä seuraavaksi tehdään.

PITÄISI OLLA NEUVOLAN HENKILÖKUNNALLA VELVOLLISUUS NEUVOA!

Muuten se koko putiikki on ihan turha ja henkilökunta sahaa omaa oksaansa, kun odottajat alkavat käydä yksityislääkärillä. Totta on, että ei ole velvollisuutta käydä neuvolassa - joten miksi siellä käydään, jos käynnit eivät anna mitään enempää kuin pikaiset lääkärikäynnit?

NEUVOla keskittyy neuvomaan lastenhoitoa, vanhemmuutta jne.

Kela jakaa tukia ja sen sivuilla on neuvot niiden hakemiseen.

Vierailija
111/146 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen kyllä suuresti, että miksi ihmeessä edelleen pitää kirjoittaa paperinen raskaustodistus, joka sitten skannataan kelalle erikseen äitiyspakkaushakemukseen ja äitiysrahahakemukseen. Miksei neuvolasta siirry tieto sähköisesti Kelalle? Jos oikein ruvettais mukaviksi niin äitiysraha tulisi automaattisesti, ja neuvolassa kysyttäis että pakkaus vai raha, ja jälkitarkastuksessa, että kenelle laitetaan vanhempainpäivärahat, ja tsiding rahat tulisi aapeellekin automaattisesti.

Luulen, että syynä on se, että terveydenhoitajan aikaa ei kannata käyttää asiakkaan sihteerinä toimimiseen. Miksi ihmeessä äiti ei tee tätä itse, hänhän sitä rahaa on hakemassa. Ei se neuvolan terveydenhoitaja tiedä, mihin tuloihin perustuen äitiyspäivärahaa haet, sekin pitää itse osata kertoa.

Kyllä sillä neuvolatädillä menee aikaa sen paperisen raskaustodistuksen täyttämiseenkin. Kaipaan sellaista järjestelmää, jossa neuvolatäti laittaisi johonkin paikkaan ruksin ja se välittyisi Kelalle automaattisesti, kyllähän Kelaan tulee verovirastolta verotiedotkin ja väestörekisteristä puolison nimi ja Kelan oma sivu osaa laskea päivärahakaudet.

Terveydenhuollon järjestelmät eivät ole yhteydessä Kelan järjestelmiin! Haloo, järjen käyttö sallittua!

Helvetin uusavuttomia ihmiset nykyään, netti pullollaan tietoa ja ohjeita mutta mitään ei osata itse tehdä.

Vierailija
112/146 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule ap, pitäisikö neuvolassa kertoa myös siitä, miten haetaan päivähoitopaikkaa? Tai kertoa, että nyt kuule alkaa olla viimeinen hetki hakea kotihoidontukea, jos jäät vanhempainvapaalle. Ei neuvolan terveydenhoitaja ole äidinkorvike, joka paapoo ja huolehtii. Oletusarvoisesti jokainen aikuinen ihminen osaa lukea - myös Kelan ohjeet. Terveydenhoitajan ammattitaitoa tai taidottomuutta ei ole se, että erikseen muistuttaa, minä tiettynä päivänä viimeistään etuutta on haettava.

Soittaako teille muuten lääkärit kotiin ja muistuttaa, että hei, reseptisi on vanhenemassa, miten on, pitäisiköhän se uusia.

Oletusarvoisesti neuvolasta ei anneta minkäänlaista todistusta päivähoitopaikan hakua varten, eikä myöskään kotihoidontukea varten. Siksi ne eivät ole neuvolan toimialaa.

Sen sijaan äitiysavustusta ja -päivärahaa varten tarvitaan todistus! Sen saa helpoimmin neuvolasta, jossa useimmat odottajat käyvät. Siinä se vissi ero, miksi nimenomaan neuvolan pitäisi neuvoa, eikä vain mitata, punnita ja jakaa kieltolistoja ja suosituksia.

Reseptin vanheneminen ei kuulu lääkärille, mutta esimerkiksi mielenterveyshoitaja tai diabeteshoitaja voi seurata potilaan lääketilannetta ja muistuttaa reseptin uusimisesta ja lääkkeitten hankkimisesta ajoissa.

Yhdenkään hoitajan tehtävä ei ole muistutella reseptin uusimisesta tai lääkkeiden hankinnasta ellei potilas ole psyykkisesti sairas ja kyvytön huolehtimaan omista asioistaa tai muistisairas.

Terveydenhuollon tehtävä on osallistaa potilaat hoitamaan itse itseään.

Vierailija
113/146 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oo mitään tällaisia, ihan normaali tapaus oon (mikä nyt normaaliksi määritellään, siis ehjän perheen kasvatti jolla on ollu rajat ja kuria ja käyny koulut ihan kunnialla yms) mutta siinä määrin poikkeava että pillereistä huolimatta pamahdin paksuksi ja selvis tosi myöhään raskaus. Ehkä se että kaikki sukulaiset yms asuu 250km päässä ja opiskelut jäi kesken, herätti heillä huolta että tuleeko musta joku yhteiskunnan loinen tässä samalla kertaa xD

Vierailija
114/146 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oo mitään tällaisia, ihan normaali tapaus oon (mikä nyt normaaliksi määritellään, siis ehjän perheen kasvatti jolla on ollu rajat ja kuria ja käyny koulut ihan kunnialla yms) mutta siinä määrin poikkeava että pillereistä huolimatta pamahdin paksuksi ja selvis tosi myöhään raskaus. Ehkä se että kaikki sukulaiset yms asuu 250km päässä ja opiskelut jäi kesken, herätti heillä huolta että tuleeko musta joku yhteiskunnan loinen tässä samalla kertaa xD

No tuliko susta?

Vierailija
115/146 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti ap on saanut nipun papereita ja ei ole lukenut niitä. Tätä opasta löytyy odotustiloista, jne.

Joku voisi katsoa raskaustodistusta ja tarkistaa onko siellä mainintaa ajasta.

http://www.kela.fi/documents/10180/578772/Lapsiperhe_lennakki_2013_lyhy…

Vierailija
116/146 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikkien puupäiden on pakko lisääntyä?

Hihhii. Kysy äiteltäs ja isältäs.

Aapeelle ei vaan oltu kerrottu. Ei ollut tajunnut ottaa selvää niin aikaisin.

Ei silti tarvi olla puupää, vaikka ei tiedä.

Mutta, jos olettaa kaikkien olevan täydellisistä...itsensä etenkin...niin silloin voi olla hyvinkin sellainen luupää...eikun puupää, mitä jahtaat.

Joo aapee tee oikaisu sinne kelaan ja kerro, että sinulle ei oltu kerrottu neuvolassa etkä ollut itse niin aikaisessa vAiheessa ymmärtänyt sitä hakea. Haithan kuitenkin silloin, kun tiesit asiasta.

Vierailija
117/146 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko sitä saada sitten siitä päivästä eteenpäin kun hakemus on tullut? Vai pitääkö se olla ennen syntymää tietty aika...vai voiko hakea esim. Tavallaan siitä lähtien, kun lapsi on esim. 2vko?

Vierailija
118/146 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikkien puupäiden on pakko lisääntyä?

Hihhii. Kysy äiteltäs ja isältäs.

Aapeelle ei vaan oltu kerrottu. Ei ollut tajunnut ottaa selvää niin aikaisin.

Ei silti tarvi olla puupää, vaikka ei tiedä.

Mutta, jos olettaa kaikkien olevan täydellisistä...itsensä etenkin...niin silloin voi olla hyvinkin sellainen luupää...eikun puupää, mitä jahtaat.

Joo aapee tee oikaisu sinne kelaan ja kerro, että sinulle ei oltu kerrottu neuvolassa etkä ollut itse niin aikaisessa vAiheessa ymmärtänyt sitä hakea. Haithan kuitenkin silloin, kun tiesit asiasta.

No kyllä on puupää jos ei osaa Kelan sivuilta katsoa.

Vierailija
119/146 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa oudolta, itselläni myös vasta rv30 tienoilla todettu raskaus eikä mua todellakaan hyysätty noin. :O

Vierailija
120/146 |
07.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP!

Mulle kävi ihan samalla lailla! Hain äitiyspäivärahaa ihan ajoissa mutta en hakenut samalla vanhempainpäivärahaa, ei tiedetty vielä silloin miten paljon mieheni tulee käyttämään vanhempainvapaata koska oli vaihtamassa työpaikkaa.

Vanhempainpäivärahan hakeminen myöhästyi mulla kahdella viikolla deadlinestä. Refluksivauvan valvomisen ja jatkuvan itkun myötä ei aivot toiminut ja havahduin liian myöhään. Soitin sitten Kelaan superahdistuneena ja ne neuvoi sieltä että laita oikaisupyyntö selityksien kanssa, kyllä ne yleensä menee läpi. Kirjoitin siihen selvitykseen vähän muodollisemmin ton mitä tässä selitin, ja puoltava vanhempainpäivärahapäätös oli tehty jo kolmen päivän kuluttua.

Kaikille teille jotka haukutte ja panettelette ap:tä, ottaakaapa vähän iisimmin ja muistakaa että kaikilla on kantapään kautta oppimista vanhemmuuden alkutaipaleella. Joku vanhempainpäivärahahakemuksen myöhässä jättäminen on loppujen lopuksi aika harmiton ja inhimillinen moka jos ei ole tottunut Kelan tukien kanssa säätämään. Esimerkiksi mä en ennen näitä vanhemmuden tukia ollut koskaan hakenut Kelalta mitään rahaa joten ei ollut tullut tutuksi tiukan byrokraattiset käytännöt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi