Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kela hylkäsi vanhempainpäivärahani

Vierailija
06.02.2017 |

Kela hylkäsi osittain vanhempainpäivärahani ja äitiysavustukseni kokonaan sillä en lähettänyt hakemusta ajoissa. En tiennyt, että hakea tulee viim.2kk ennen laskettua aikaa.

Onko kellään kokemusta aiheesta? Mikä on sellainen syy, jonka perusteella myöhässä tulleen hakemuksen hylkääminen on katsottu kohtuuttomaksi?

Kommentit (146)

Vierailija
141/146 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kummitustäti kirjoitti:

No mutta vaikka ei neuvolasta sanota ja vaikka ei olisi Kelan kanssa hetkeen asioinut, niin ihmettelen ettei kiinnosta ottaa asioista selvää. Useimmat kiinnostuvat itse siitä miten taloudellinen puoli hoituu äitiyslomalla ja ottavat jo varhain selvää tuen määristä, kestosta, hakemisesta ja ehdoista. Jatkossa kannattaa hankkia kalenteri ja huolehtia siitä että ottaa asioista selvää ajoissa, eikä tule tänne kyselemään mitä pitää papereihin valehdella jos ei halua ottaa vastuuta edes omista töppäilyistään. Koska sitähän ap nimenomaan kysyy - jos ei ole omaa saamattomuutta parempaa selitystä, niin kuinka dramaattinen syy sinne papereihin pitää valehdella. Läheisen kuolema? Paha mielenterveysongelma? Mies jätti? Ap makasi koomassa koko raskausajan?

Minkähän selityksen ap keksii Kelalle. Työnantajani maksaa minulle 65 000 € vuodessa, mutta aivoni ei aivan toimi kuten pitäisi. Maksakaa Kela pliis kuitenkin 65 000 € vuositulojen mukaista äitiyspäivärahaa.

Siis mikä sua tässä eniten harmittaa, se, että jollain voi olla hyvä palkka, vai se etä joku saattaa saada hänelle lain mukaan kuuluvat tuet? Noita tukia maksetaan äitiyden perusteella kaikille, riippumatta siitä mitkä heidän tulonsa ovat. Harmillista varmasti sun kannalta.

Korjaus: niitä maksetaan tarpeeksi fiksuille. Eli taisit jäädä just itse ilman.

65 000 on keskipalkka.

Vierailija
142/146 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama juttu. Hain joskus neljä viikkoa ennen vauvan syntymää ja kysyttiin syytä että miksi näin myöhään ja että voi saada kielteisen päätöksen vaan sen myöhästymisen takia. Olin oikeasti unohtanut kun olin opiskelija ja saamassa tutkintoni loppuun niin se vaan jäi tekemättä, he sitten hyväksyivät syyni ja antoivat päätöksen muutama päivä sen jälkeen. Ja siis tämä oli ensimmäinen kerta hakea vanhempainpäivä-äitiysrahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/146 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen juuri tällainen muistamaton äiti, joita ei saisi olla olemassakaan.

Meidän lapsillamme on ikäeroa  1v 2 kk ja unohdin toisen lapsen kohdalla hakea tukea ajoissa. Virkailija täytti valituksen puolestani kun umpiväsyneenä tilitin tilanteeni: olimme yrittäjäperhe ja esikoinen refluksilapsi. En nukkunut ensimmäiseen kahteen vuoteen kovin paljon, hoidin yksin lapset ja kirjanpidon.

Tiedän kyllä että se oli ihan omaa syytäni ja oma vikani, olen muistuttanut siitä itseäni aina kun on tuntunut rankalta. Silti sain Kelan virkailijalta kuitenkin ymmärrystä ja rahat napsahtivat lopulta tililleni.  

Nyt vaan kerrot hankalan tilanteesi, jonkin syyn takia olet tukia todennäköisesti unohtanut hakea? Tsemppiä!

Vierailija
144/146 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudot säännöt kelalla kyllä. Saahan esim. työttömätkin rahansa, vaikka myöhässä rahahakemuksensa lähettäisivät. Tietty takautuvasti ei tietystikään makseta, jos on mokaillut, mutta tässä ap:n tapauksessa ä-loma ei ole edes alkanut.

Vierailija
145/146 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela on oikaissut päätöksensä edukseni. He olivat ottaneet yhteyttä työnantajani palkanlaskentaan ja saaneet sieltä saman tiedon kuin itse heille kerroin, eli että toimitin raskaustodituksen heille jo marraskuussa ja se unohtui heiltä laittaa Kelaan. Kelan mukaan, jos todistus olisi lähtenyt palkanlaskennasta kuten pitäisi, hakemukseni olisi katsottu tulleen ajoissa, vaikka itse hakulomakkeen täytin myöhässä (kuitenkin 5 viikkoa ennen laskettua aikaa).

Muita perusteita, joilla etuudet voidaan myöntää, ovat inhimilliset syyt,kuten sairastuminen tai kuormittava elämäntilanne. Minulla oli kumpikin syksyllä ja loppuvuodesta, mutta niistä niiden yksityiskohtia en tässä ajatellut avata.

Toivottavasti tästä ketjusta ja tiedosta on apua myös jollekin muulle, mieluiten ennaltaehkäisevästi tai ainakin apuna jos virhe on jo käynyt! Kiitos muutamille asiallisille vastaajille!

Kaikille "pölkkypää" ja "miten aiot lapsesi kanssa selvitä, kun olet niin kyvytön" - tyyppisille kommentoijille: toivottavasti saitte tuntea itsenne paremmiksi ihmisiksi! Minulle teistä ei kyllä juuri ollut apua, mutta niin ette varmaan tarkoittaneetkaan. Empatiaa, viisautta ja rakkautta elämäänne toivon, jotta sitä olisi varaa laittaa jatkossa myös eteenpäin. Niiden osoittamisen voi muuten koittaa aloittaa itsekin!

-Ap

Vierailija
146/146 |
10.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela on oikaissut päätöksensä edukseni. He olivat ottaneet yhteyttä työnantajani palkanlaskentaan ja saaneet sieltä saman tiedon kuin itse heille kerroin, eli että toimitin raskaustodituksen heille jo marraskuussa ja se unohtui heiltä laittaa Kelaan. Kelan mukaan, jos todistus olisi lähtenyt palkanlaskennasta kuten pitäisi, hakemukseni olisi katsottu tulleen ajoissa, vaikka itse hakulomakkeen täytin myöhässä (kuitenkin 5 viikkoa ennen laskettua aikaa).

Muita perusteita, joilla etuudet voidaan myöntää, ovat inhimilliset syyt,kuten sairastuminen tai kuormittava elämäntilanne. Minulla oli kumpikin syksyllä ja loppuvuodesta, mutta niistä niiden yksityiskohtia en tässä ajatellut avata.

Toivottavasti tästä ketjusta ja tiedosta on apua myös jollekin muulle, mieluiten ennaltaehkäisevästi tai ainakin apuna jos virhe on jo käynyt! Kiitos muutamille asiallisille vastaajille!

Kaikille "pölkkypää" ja "miten aiot lapsesi kanssa selvitä, kun olet niin kyvytön" - tyyppisille kommentoijille: toivottavasti saitte tuntea itsenne paremmiksi ihmisiksi! Minulle teistä ei kyllä juuri ollut apua, mutta niin ette varmaan tarkoittaneetkaan. Empatiaa, viisautta ja rakkautta elämäänne toivon, jotta sitä olisi varaa laittaa jatkossa myös eteenpäin. Niiden osoittamisen voi muuten koittaa aloittaa itsekin!

-Ap

Kiva että ratkesi hyvään suuntaan. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi