Kela hylkäsi vanhempainpäivärahani
Kela hylkäsi osittain vanhempainpäivärahani ja äitiysavustukseni kokonaan sillä en lähettänyt hakemusta ajoissa. En tiennyt, että hakea tulee viim.2kk ennen laskettua aikaa.
Onko kellään kokemusta aiheesta? Mikä on sellainen syy, jonka perusteella myöhässä tulleen hakemuksen hylkääminen on katsottu kohtuuttomaksi?
Kommentit (146)
Minullekin on molempien raskauksien aikana hyvin aikaisessa vaiheessa kerrottu neuvolassa hakuajoista ja muistuteltu ja varmisteltu että varmasti olen hakenut ajoissa.
Vaikea uskoa että olisit tietämätön asiasta.
No eipä kerrottu neuvolassa. Alkoholi- ja voimavaralomakkeita olen kyllä saanut...
Kateellinen suorastaan olen vastaajalle, jota on neuvolassa asiasta oikein muistuteltu! Mutta nyt kun tilanne on tämä, niin miten toimia? Ei ole varaa menettää noita rahoja tämän takia. Hain 5 vk ennen laskettua aikaa.
Päätöksestähän saa valittaa. Valita ja kerro, että sinua ei ole neuvolassa informoitu asiasta, etkä tajunnut (ilmeisesti esikoinen kyseessä), että äitiys- ja vanhempainrahaa pitäisi hakea noin aikaisin. Hullultahan se kuulostaa, että jäisit kokonaan vaille tukia?!
En varmaan ole ainoa, jolle on käynyt näin?
Kyllä minulle on kaikkien kolmen kohdalla ohjeistettu hakemaan tuet. Seuraavalla neuvolakäynnillä kysy miksi ei ole ohjeistettu ja tee valitus.
No minulla adoptiolapset, enkä edes päässyt neuvolaan ennen kuin lapsi Suomessa ja silti osasin katsoa netistä ja hakea. Kaiken sen muun tajuttoman paperirumban keskellä. Ei voi olla noin vaikeaa.
Miksi kaikkien puupäiden on pakko lisääntyä?
Meinaatko möhliä jatkossakin kaiken jos joku ei erikseen pidä kädestä ja neuvo? Kaikki nuo ajat yms on ihan siellä Kelan sivuilla.
Odotat lasta.osast käyttää nettiä ja surffailla vauvasivuilla.
TIedät että Kela maksaa vanhempainrahaa,mutta et edes viitsi selvittää mitkä edellytykset sen saamisee on.
Oppirahat on vissiin maksettava.
jatkossa lapsen kanssa tulee paljon mitalin asioita jotka sinun huoltajana on huolehdittava. ajoissa.
Valita, soita kelaan, tee jotain.
No ei siinä ole valittamista jos kerran itse möhlii.
Vähän huolettaa miten selviydyt tulevista byrokratioista lapsesi kohdalla ettei lapsesi menetä kaikkea. Jokatapauksessa ihmisen täytyy olla oma-aloitteinen ja selvittää itsekin asioita. Suomessa aikuiset ihmiset elää kuin lapset, miksei neuvola kertonut, miksei joku muu hoitanut?
Lapsi pitää sitten ilmoittaa kouluun tammikuussa, kun koulu alkaa elokuussa, sinä vuonna kun lapsi täyttää 7. Laita kalenteriin muistutus!
Ja päivähoitohakemus jätetään neljä kuukautta ennen hoidon taevetta.
Ja lapsen hammastarkastukset pitää osata itse varata.
Kyllä mä sinänsä ymmärrän miten että noin voi käydä. Jos on vaikka ollut tosi kiireistä töissä ja on ajatellut hoitaa nämä sitten vasta äitiyslomalla kun on aikaa... Mutta kun on kyse tuista, kaikki pitäisi aina tuplavarmistaa hyvissä ajoin!
Miten kiire voi lapsettomalla olla, ettei kahta yksinkertaista lomaketta saa eteenpäin? Pitäähän moni muukin asia ehtiä hoitaa ajallaan. Laskut, veroilmotius jne...
Jos on kiire niin lähettää vaikka kuitatun blankon paperin ja täydentää sitten myöhemmin.
Mitneköhän se lapsi ja lapsen asiat sitten hoituu työn ohella?
Vierailija kirjoitti:
Päätöksestähän saa valittaa. Valita ja kerro, että sinua ei ole neuvolassa informoitu asiasta, etkä tajunnut (ilmeisesti esikoinen kyseessä), että äitiys- ja vanhempainrahaa pitäisi hakea noin aikaisin. Hullultahan se kuulostaa, että jäisit kokonaan vaille tukia?!
Neuvolassa on ainakin ennen annettu ne hakulomakkeet ajoissa. Etkö ole käynyt neuvolassa vai mikä vikana?
Voithan sinä selittää, että et ymmärtänyt olevasi raskaana ja siksi et mennyt ajoissa neuvolaan.
Tai pyydät neuvolasta todistuksen siitä, että sinulle ei jostakin merkillisestä syystä ole siitä kerrottu.
Olethan sinä käynyt siinä lääkärintarkastuksessa, jossa annetaan todistus äitiyspäivärahan/-avustuksen hakemista varten? Ei silloinkaan kukaan kertonut, milloin sitä pitää hakea?
Siis miten et tiennyt? Neuvolassa kerrotaan suullisesti ja jaetaan ohjeet? Miten noin on päässyt käymään?