Kela hylkäsi vanhempainpäivärahani
Kela hylkäsi osittain vanhempainpäivärahani ja äitiysavustukseni kokonaan sillä en lähettänyt hakemusta ajoissa. En tiennyt, että hakea tulee viim.2kk ennen laskettua aikaa.
Onko kellään kokemusta aiheesta? Mikä on sellainen syy, jonka perusteella myöhässä tulleen hakemuksen hylkääminen on katsottu kohtuuttomaksi?
Kommentit (146)
Voitaisiinko siellä neuvolassa samalla tarkistaa asumistukiasiat ja katsoa, mitä työkkärin Oma asioinnissa on asiakkaan tiedoissa, ettei vain odottavan äidin tarvitse itse hoitaa omia asioitaan. Ja miksi ei myös katsottaisi, voiko lukuisia lainoja yhdistellä yhdeksi halpakorkoiseksi paketiksi ja vaikka pyytää tarjouksia vaunuista. Kyllä se terveydenhoitaja varsin hyvin ennättää nuo asiat hoitamaan, hänhän on perhettä varten
Ota päätös mukaan ja mene käymään kelassa. Voi olla kun selität asian virkailijalle ja teet siinä samalla valituksen hänen avustuksellaan (jos et itse osaa) niin voit saada piankin myönteisen päätöksen asiaan.
Nyt vain toimeksi sen sijaan että tällä surffailet niin hoida asia. Ei se täällä oikene.
Vierailija kirjoitti:
Ap, en tiedä syitä kohdallasi, itse kirjoitin että rankan elämäntilanteen johdosta en muistanut postittaa lappuja ajoissa. Syy hyväksyttiin.
Miten paljon avasit elämäntilannettasi? Näitä on tapahtunut ennen ja tapahtuu jatkossakin, ihmiset kun tekevät virheitä. Myös ammattilainen palkanlaskijamme oli unohtanut lähettää raskaustodistuksen Kelaan (työnantajalle toimitin sen 2kk ennen äitiysloman alkua).
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, en tiedä syitä kohdallasi, itse kirjoitin että rankan elämäntilanteen johdosta en muistanut postittaa lappuja ajoissa. Syy hyväksyttiin.
Miten paljon avasit elämäntilannettasi? Näitä on tapahtunut ennen ja tapahtuu jatkossakin, ihmiset kun tekevät virheitä. Myös ammattilainen palkanlaskijamme oli unohtanut lähettää raskaustodistuksen Kelaan (työnantajalle toimitin sen 2kk ennen äitiysloman alkua).
Ap
Moka on silti sinun. Sinun pitää huolehtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kyllä suuresti, että miksi ihmeessä edelleen pitää kirjoittaa paperinen raskaustodistus, joka sitten skannataan kelalle erikseen äitiyspakkaushakemukseen ja äitiysrahahakemukseen. Miksei neuvolasta siirry tieto sähköisesti Kelalle? Jos oikein ruvettais mukaviksi niin äitiysraha tulisi automaattisesti, ja neuvolassa kysyttäis että pakkaus vai raha, ja jälkitarkastuksessa, että kenelle laitetaan vanhempainpäivärahat, ja tsiding rahat tulisi aapeellekin automaattisesti.
Luulen, että syynä on se, että terveydenhoitajan aikaa ei kannata käyttää asiakkaan sihteerinä toimimiseen. Miksi ihmeessä äiti ei tee tätä itse, hänhän sitä rahaa on hakemassa. Ei se neuvolan terveydenhoitaja tiedä, mihin tuloihin perustuen äitiyspäivärahaa haet, sekin pitää itse osata kertoa.
Kyllä sillä neuvolatädillä menee aikaa sen paperisen raskaustodistuksen täyttämiseenkin. Kaipaan sellaista järjestelmää, jossa neuvolatäti laittaisi johonkin paikkaan ruksin ja se välittyisi Kelalle automaattisesti, kyllähän Kelaan tulee verovirastolta verotiedotkin ja väestörekisteristä puolison nimi ja Kelan oma sivu osaa laskea päivärahakaudet.
Vierailija kirjoitti:
Voitaisiinko siellä neuvolassa samalla tarkistaa asumistukiasiat ja katsoa, mitä työkkärin Oma asioinnissa on asiakkaan tiedoissa, ettei vain odottavan äidin tarvitse itse hoitaa omia asioitaan. Ja miksi ei myös katsottaisi, voiko lukuisia lainoja yhdistellä yhdeksi halpakorkoiseksi paketiksi ja vaikka pyytää tarjouksia vaunuista. Kyllä se terveydenhoitaja varsin hyvin ennättää nuo asiat hoitamaan, hänhän on perhettä varten
Yleensä se on neuvolalääkäri tai -hoitaja, joka antaa todistuksen Kelaa varten! Se kuuluu heidän virkavelvollisuuksiin.
Siksi tähän on ihan turha vetää asuntolainoja, koska ei niitä varten tarvitse käydä neuvolassa eikä lääkärissä.
Edelleen ihmettelen, miten on mahdollista, että ap:lle ei ole neuvolassa sitä todistusta annettaessa samalla kerrottu, milloin hakemus pitää tehdä.
Ootte mammat kyllä nyt kohtuuttomia ap:lle, helppohan teidän on siinä rehvastella omaa erinomaisuuttanne kun ennen tosiaan neuvolasta annettiin ne lomakkeet kouraan raskaustodistuksen kera, mikäs siinä oli muistaessa kun heti pisti sitten lomakkeet menemään. Nythän asiat ovat muuttuneet, ei haeta paperisilla lomakkeilla vaan netin kautta. Ihan paikallaan olisi neuvolasta noista muistutella etenkin esikoista odottavaa. Olethan muistanut hakea lapsilisän? Sen saa kylläkin puoli vuotta takautuvasti, että sen ehtii vielä. Hirveän ilkeämielisesti useimmat kommentoineet, kyllä se pilkka vielä omaan nilkkaan osuu. En ymmärrä mitä iloa saatte toisen ihmisen ahdingosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kyllä suuresti, että miksi ihmeessä edelleen pitää kirjoittaa paperinen raskaustodistus, joka sitten skannataan kelalle erikseen äitiyspakkaushakemukseen ja äitiysrahahakemukseen. Miksei neuvolasta siirry tieto sähköisesti Kelalle? Jos oikein ruvettais mukaviksi niin äitiysraha tulisi automaattisesti, ja neuvolassa kysyttäis että pakkaus vai raha, ja jälkitarkastuksessa, että kenelle laitetaan vanhempainpäivärahat, ja tsiding rahat tulisi aapeellekin automaattisesti.
Luulen, että syynä on se, että terveydenhoitajan aikaa ei kannata käyttää asiakkaan sihteerinä toimimiseen. Miksi ihmeessä äiti ei tee tätä itse, hänhän sitä rahaa on hakemassa. Ei se neuvolan terveydenhoitaja tiedä, mihin tuloihin perustuen äitiyspäivärahaa haet, sekin pitää itse osata kertoa.
Kyllä sillä neuvolatädillä menee aikaa sen paperisen raskaustodistuksen täyttämiseenkin. Kaipaan sellaista järjestelmää, jossa neuvolatäti laittaisi johonkin paikkaan ruksin ja se välittyisi Kelalle automaattisesti, kyllähän Kelaan tulee verovirastolta verotiedotkin ja väestörekisteristä puolison nimi ja Kelan oma sivu osaa laskea päivärahakaudet.
Eli kaipaat sitä, että et ota itse mitään vastuuta taloudestasi? Entä kun se ruksi on väärässä paikassa etkä saa rahaa, syytätkö neuvolan terveydenhoitajaa siitä, että et itse viitsinyt katsoa, mikä se ruksin paikka oli? Mitä mieltä luulet työnantajan olevan, jos äidin puolisontyönantajalle menee kelakorvaukset, hän ei saa mitään, vaikka maksaa palkat?
Miksi pitää ilkeillä Ap: lle. Ihan inhimillinen virhe, joka varmasti harmitta.
Valita päätöksestä ja pidetään peukkuja.
Hakuajat
Työnantajan tulee ilmoittaa tiedot Kelaan viimeistään siinä vaiheessa, kun vanhempainvapaa-ajan palkka on tullut maksetuksi. Ilmoitus äitiys-, isyys-, tai vanhempainvapaa-ajan palkanmaksusta on työnantajan hakemus. Jos työntekijä on jättänyt oman hakemuksensa hakuaikojen puitteissa, työnantaja voi toimittaa ilmoituksen hakuaikoja huomioimatta, ilman, että hakemus olisi myöhässä.
Työntekijä hakee vanhempainpäivärahoja eli äitiys- tai isyys- ja vanhempainrahaa omalla hakemuksellaan. Äitiysraha tulee hakea viimeistään 2 kuukautta ennen laskettua aikaa, vanhempainraha viimeistään 1 kuukausi ennen sitä päivää, josta alkaen vanhempainrahaa halutaan saada ja isyysrahaa viimeistään kahden kuukauden kuluessa siitä, kun lapsi on täyttänyt 2 vuotta tai adoptiolapsen hoitoon ottamisesta on kulunut 2 vuotta.
http://www.kela.fi/vanhempainpaivarahat_ilmoittaminen-palkasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä se on neuvolalääkäri tai -hoitaja, joka antaa todistuksen Kelaa varten! Se kuuluu heidän virkavelvollisuuksiin.
Siksi tähän on ihan turha vetää asuntolainoja, koska ei niitä varten tarvitse käydä neuvolassa eikä lääkärissä.
Edelleen ihmettelen, miten on mahdollista, että ap:lle ei ole neuvolassa sitä todistusta annettaessa samalla kerrottu, milloin hakemus pitää tehdä.
Niin, todistus ojennetaan, mutta ei ole mitään virkavelvollisuutta (eikä ne edes ole virkoja enää kuin muutamassa valtion sairaalassa) hakea asiakkaan puolesta sitä rahaa. Jos asiakas on niin toistaidoton, että ei osaa samantien Kelan hakemusta tehdä, niin miten ihmeessä hän pärjää vauvan kanssa? Tekee samaa kuin tuolle todistukselle eli ihmettelee, että mitä minä tällä teen?
Vierailija kirjoitti:
Ei mullekaan neuvolassa sanottu kuin äitiyspakkauksen hakemisesta. Kaverille taas sanottiin ettei äitiyspakkausta tarvitse hakea - se tulee kuulemma automaattisesti...
Neuvoloiden terveydenhoitajien tasossa suuria eroja.
Tämähän ei pidä paikkaansa, koska sen voi saada myös rahana. Joissakin paikoissa posti tuo kotiin ilman eri pyyntöä, jossakin pitää noutaa itse.
Ainakin äitiysavustuksen voi saada, vaikka olisi hakenut myöhässä. Tässä sitä koskeva laki:
8 §
Hakeminen. Avustuksen suorittaminen
Äitiysavustusta haetaan kansaneläkelaitoksen paikallistoimistosta.
Avustusta on haettava viimeistään kahta kuukautta ennen laskettua synnytysaikaa. Avustus voidaan kuitenkin myöntää, vaikka sitä ei olisi haettu säädetyssä määräajassa, jos sen epääminen myöhästymisestä huolimatta olisi kohtuutonta.
Äitiysavustus suoritetaan ennen synnytystä tai ensi tilassa synnytyksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin äitiysavustuksen voi saada, vaikka olisi hakenut myöhässä. Tässä sitä koskeva laki:
8 §
Hakeminen. Avustuksen suorittaminen
Äitiysavustusta haetaan kansaneläkelaitoksen paikallistoimistosta.
Avustusta on haettava viimeistään kahta kuukautta ennen laskettua synnytysaikaa. Avustus voidaan kuitenkin myöntää, vaikka sitä ei olisi haettu säädetyssä määräajassa, jos sen epääminen myöhästymisestä huolimatta olisi kohtuutonta.
Äitiysavustus suoritetaan ennen synnytystä tai ensi tilassa synnytyksen jälkeen.
Ja tässä vielä joku Kelan oma ohjeistus myöhässä hakemista koskien:
Myöhästymisselvitys
Jos hakemuksesi on myöhässä, anna selvitys myöhästymisen syystä tai syistä, joiden
vuoksi hylkääminen olisi kohtuutonta. Jos vastaus ei mahdu sille varattuun vastaustilaan,
voit jatkaa vastausta Lisätiedot -näytöllä.
http://www.kela.fi/documents/10180/2112839/eVRh+%C3%A4iti+suomi.pdf/5e2…
TH: "Tässä tämä todistus kelaa varten, otatko hakemuksen paperina vai täytätkö verkossa". Muuta ei terkan tarvitse tehdä, ei oikeestaan edes antaa niitä papereita vaan kertoa että niitä voi hakea kelan toimipisteestä, mutta ovat varmaan todenneet helpommaksi ojentaa hakemuksetkin paperina käteen.
Loppu on hakijan itsensä vastuulla, myös se ohjeiden lukeminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, todistus ojennetaan, mutta ei ole mitään virkavelvollisuutta (eikä ne edes ole virkoja enää kuin muutamassa valtion sairaalassa) hakea asiakkaan puolesta sitä rahaa. Jos asiakas on niin toistaidoton, että ei osaa samantien Kelan hakemusta tehdä, niin miten ihmeessä hän pärjää vauvan kanssa? Tekee samaa kuin tuolle todistukselle eli ihmettelee, että mitä minä tällä teen?
Eihän aloituksessa ollut kyse siitä, että olisi pitänyt ap:n puolesta hakemus tehdä vaan siitä että ei tiennyt määräaikaa!
Ei siinä neuvolahenkilöllä mene yhtään enempää aikaa, vaivaa eikä rahaa kun todistusta ojentaessaan sanoo "hakemus pitää tehdä 2 kk ennen laskettua aikaa". Osaamattomuutta, ammattitaidottomuutta vai välinpitämättömyyttä, jos sen jättää tekemättä?
Minulle ei neuvolasta annettu edes lomaketta.
Minusta nuo kaikki tiedot pitää tarkistaq jo ennen kuin panee lapsen alulle. Pitää ottaa selvää ja laskea. Ettei sitten täällä ihmettele kun kukaan ei huolehdikaan.
Vierailija kirjoitti:
En varmaan ole ainoa, jolle on käynyt näin?
No et ehkä ainoa - mutta ei teitä kyllä montaa ole.
Osasitko hakea äitiyspakkausta ajoissa?
Yleensä ihmisiä kuitenkin kiinnostaa ja pitäisi kiinnostaa se, miten talous pysyy pystyssä...
Kysy Kelasta miten toimia. Ja selvitä nyt ajoissa milloin viimeistään täytyy hakea esim kotihoidontukea jos se tulee ajankohtaiseksi ja/tai päivähoitopaikkaa - sekin on ainakin ollut joku 4kk ennen tarvetta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En varmaan ole ainoa, jolle on käynyt näin?
No et ehkä ainoa - mutta ei teitä kyllä montaa ole.
Osasitko hakea äitiyspakkausta ajoissa?
Yleensä ihmisiä kuitenkin kiinnostaa ja pitäisi kiinnostaa se, miten talous pysyy pystyssä...
Kysy Kelasta miten toimia. Ja selvitä nyt ajoissa milloin viimeistään täytyy hakea esim kotihoidontukea jos se tulee ajankohtaiseksi ja/tai päivähoitopaikkaa - sekin on ainakin ollut joku 4kk ennen tarvetta...
No ei osannut. Se hqkemushan hylättiin kokonaan koska se oli myöhässä.