Hoitajille tulossa pakkorokotukset
http://www.satakunnankansa.fi/satakunta/vapaaehtoinen-suosittelu-ei-teh…
Olen hoitaja, mutta jos minulla ei ole itsemääräämisoikeutta enää edes omaan kehooni, vaihdan alaa ihan satavarmasti. Mitä ajatuksia pakkorokotukset herättävät teissä muissa?
Kommentit (121)
Luin ensin että on tulossa palkankorotukset, mutta ei..
Tulee mieleen se, kun yli jääneitä sikapiikkejä alettiin pakolla käyttää varusmiehiin tai ainakin siitä oli keskustelua. En ole varma, toteutuiko se.
Vierailija kirjoitti:
Jos otetaan rokoteuskovaisten perusmantra, niin sehän kuuluu: rokote ei aiheuta tautia. Sitä ei voi saada rokotteesta, menkää hullut kouluun lukemaan lisää ja pistäkää foliota pään ympäri monta kierrosta.
Sitten otetaan leukemiapotilaat.
Leukemiapotilaalle ei voi antaa rokotetta? Miksi?
Argumentti kuuluu, koska leukemiapotilas saa siitä taudin.
Mutta eihän rokote aiheuta tautia.
Mikä sitä leukemiapotilasta sitten uhkaa? Pankaa piikille vaan. Vai olisiko näissä perusmantroissa sittenkin vähän ristiriitaa?
Rokotteeseen ei voi kuolla, paitsi se pikkuvauva, joka kuoli tubirokotteeseen saatuaan sen synnytyslaitoksella, josta syystä tubirokotusta ei anneta nykyisin kuin riskiryhmille. Kuoleman ei pitänyt mitenkään olla mahdollinen. Silti niin kävi.
Olipa kerran Seppo, Sanna, Simo, Pekka, Pirkko ja leukemiaa sairastava Sinikka. Seppo, Sanna, Simo, Pekka ja Pirkko saivat influenssarokotteen. Sinikalle sitä ei annettu, koska hänellä on leukemia.
Sitten tuli influenssavirus, joka iski tähän porukkaan. Seppo, Sanna, Simo, Pekka ja Pirkko eivät sairastu, koska heillä on rokote. Heissä kuitenkin on tätä virusta, joka pahaksi onneksi tarttuu leukemiaa sairastavaan Sinikkaan, joka kuolee.
Skenaario 2: kukaan tästä sakista ei ota influenssarokotetta. Kaikki saavat taudin. Seppo, Sanna, Simo, Pekka ja Pirkko sairastavat pari viikkoa ja toipuvat. Sinikka kuolee.
Mikä on laumaimmuniteetti, kun Sinikka kuolee joka tapauksessa?
Itse virus ei häviä rokotuksella mihinkään, se ei vain tartuta rokotuksen saanutta.
Ja lässyn lässy. Täysin hautusta keskittyjä vertausia jotka eivät ole totta. Ensinnäkään kaikki eivätä sairasta influenssaa, vaan ilman mitään rokotuksia sen saa noin 10% vuosittain ja rokotusten suoja on luokkaa 40%. Eli jos näitä Seppoja ja Sannoja on 5,4 miljoonaa ja jos ketään ei rokoteta, niin heistä sairastaa influenssan 540 tuhatta ja jos kaikki rokotetaan niin sen sairastaa 324 tuhatta. Kuolleita tulee rokottamattomassa skenaariossa 54 ja rokotetussa 32.
No mutta. Tällä logiikalla minäkään en sitten hoida ihmistä jota ei ole rokotettu. Miksi hoitajan täytyy riskeerata terveytensä? Toimii kumpiinkin suuntiin tämä, jos minä otan rokotteen niin sitten sinäkin otat, eikö vaan. Ja jokaisesta nuhasta sitten sairauslomaa tästä lähtien, olikin tuo kiky ihan tarpeeksi. Ai kuka tekee työt? Ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin hyvä asia. Vaikea ymmärtää sellaisia hoitajia jotka hoitavat vakavasti sairaita potilaita, mutta eivät ota rokotetta. Näemmä pakolla sitten. Outoa myös olla hoitoalalla töissä jos ei usko nykyaikaiseen lääketieteeseen.
Paljon parmpi suoja potilaille saataisiin siitä että huolehdittaisiin riittävä henkilöstö ja että sairastuneet pysyy pois töistä. Nykyään mennään niin minimimiehityksellä että jotkut sairaat tulevat velvollisuudentunnossa töihin, vaikka siitä on suuri riski potilaille.
Influenssavirustartunnan saaneista vain puolet sairastuu, puolet säilyy oireettomina mutta ovat silti tietämättään tartuttajia. Ja niilläkin jotka sairastuvat tauti tarttuu jo itämisvaiheessa, eli 1-3 pv ennen oireiden ilmestymistä.
Miten tuo liittyy mihinkään? Rokotettukin voi saada tartunan ja leivittää sitä ennen kuin tulee oireita. Todennäköisesti sinnittelee vielä pidempään töissä, koska kuvittelee ettei voi anakaan olla influenssa, koska on rokotettu.
"Leukemiapotilaalle ei voi antaa rokotetta? Miksi?
Argumentti kuuluu, koska leukemiapotilas saa siitä taudin.
Mutta eihän rokote aiheuta tautia.
Mikä sitä leukemiapotilasta sitten uhkaa? Pankaa piikille vaan. Vai olisiko näissä perusmantroissa sittenkin vähän ristiriitaa?"
Höpöhöpö. Tietämättömän tekstiä. Leukemiapotilaat ja monet muutkin immuunipuutteiset voi rokottaa piikitettävällä influenssarokotteella, koska se ei sisällä elävää virusta eikä siten voi aiheuttaa tautia. Teoriassa nenäsumutteena annettava rokote voisi aiheuttaa taudin jo valmiiksi vakavasti sairaalle hlölle, koska sumute sisältää elävää heikennettyä virusta. Terveelle nenäsumutekaan ei riitä aiheuttamaan tautia. Se, miksi piikitettävää rokotetta ei joskus leukemia- tai muille immuunipuutospotilaille anneta, on se että heillä se itse pistos voi aiheuttaa vakavan ja laajan infektion iholta pistoksen kautta elimistöön pääsevien pöpöjen (käytännössä bakteerien) aiheuttamana. Opiskelkaa ennen kuin huutelette.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä iloa on influenssarokotuksesta, joka suojaa noin 30%:sti? Ei niin mitään!
Rokotteen antama suoja on yleensä 70-90% mutta joskus voi olla huonompi virukset muuntuvat ennakoimattomasti. Mutta silti hyvä "vakuutus". Olen sairastanut influenssan kaksi kertaa hyväkuntoisena ja en totisesti halua ikinä kokea enää.
Soopaa. Mitä laajemmin rokotuksia on toteutettu sitä huonommaksi sen suoja on todettu. Pienillä riskiryhmien rokotuksilla on aikaisemmin saatu virheellisiä tuloksia, koska niiissä tautia on muutenkin pyritty välttmätään paremmin.
Sikapiikkiä en ota.Muut rokotukset on aina kunnossa, myös vapaaehtoisesti otettu ylimääräisiä kun matkustelen paljon.Antakoot sitten potkut jos sikapiikki tulee pakolliseksi.Sain influenssarokotuksesta kerran niin voimakkaat reaktion etten toista kertaa ota.
Ihan oikein! Mitä tuossa työssä muutenkaan tekee jotkut, jotka on jotain rokote/lääkekriittisiä hihhuleita?
Sanottakoon alkuun, että olen itse ottanut rokotuksen jo vuosia enkä sitä vastusta.
MUTTA... Vastustan tätä asenneilmapiiriä missä hoitajilta viedään pala palalta kaikki ilo ja kunnia mikä hoitotyöhön liittyy.
Palkka on kansainvälisesti SURKEA. Työnkuva laajenee vuosi vuodelta eikä lisääntyneestä vastuusta/ työstä makseta lisää. Työaika piteni kiky: n myötä. Lomarahoista leikataan 30%.
Nyt pakkorokotukset.
Mitä seuraavaksi???
Minä en enää jaksa. Kuten ei moni muukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkorokotusten takana on lääkefirma, joka on ostanut Suomelta tietyn määrän tutkimushenkilöitä. Nyt on saatu eläkeläiset rokotuskokeilun piiriin, mutta tarvitaan työssäkäyvää ikäluokkaa mukaan, joten loogista on pakkorokottaa hoitohenkilökunta eli pääosin naisia.
Miksi ei samalla tavalla vaadita rokotusta koko 19v täyttävien ikäluokalle? Samalla tavalla he tauteja levittävät kuin hoitajatkin.
Löysällä vähän sitä foliohattuasi.
Suomessa testattiin jo sikainfluenssarokotetta. Tulokset tiedetään. Foliohattuun on helppo vedota, kun ei muista, millainen Calmette-rokotuskokeilu tehtiin 1990-luvun lopussa.
Krooooooohhh. Zzzzzz.
Vierailija kirjoitti:
No mutta. Tällä logiikalla minäkään en sitten hoida ihmistä jota ei ole rokotettu. Miksi hoitajan täytyy riskeerata terveytensä? Toimii kumpiirnkin suuntiin tämä, jos minä otan rokotteen niin sitten sinäkin otat, eikö vaan. Ja jokaisesta nuhasta sitten sairauslomaa tästä lähtien, olikin tuo kiky ihan tarpeeksi. Ai kuka tekee työt? Ei kiinnosta.
No jösses, ei raksuttanut kun hoitoalalle lähdit, että riskeeraat terveytesi anyway työssäsi altistumalla kaikille muillekin basilleille kuin influenssalle. Se on syystä HOITOala, jossa terveet hoitavat sairaita. Hyvä vaan jos häivyt sieltä, asenneongelmasi on vakava.
Influenssarokote on erittäin tärkeässä osassa potilasturvallisuutta. Se tutkitusti vähentää influenssaan sairastuneiden ja kuolleiden määrää sairaalassa merkittävästi. Erään tutkimuksen mukaan pitkäaikaislaitoksessa kahdeksan henkilökunnan jäsenen rokotus esti yhden influenssakuoleman ja viiden hlökunnan jäsenen rokotus esti yhden sairastumisen.
Tämän lisäksi tuo flunssamussutus on ihan mutuilua. "Influenssarokotuksen saaneet työntekijät ovat sairaana keskimäärin kaksi työpäivää vähemmän kuin rokottamattomat, ja työstä poissaolo vähenee neljännespäivän verran henkilöä kohti".
En itse ole enää alalla, mutta silloin kun olin minulle oli täysin itsestäänselvyys ottaa rokote. Sillä voi pelastaa henkiä.
Kyllähän ne tulee lääkäreillekin, vaikka otsikko toista väittää. Koko sosiaali- ja terveysalan henkilökunnalle.
Bautismo de Fuego kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei rokote suojaa influenssalta. Hyvänä vuona rokotteen suoja on noin 50% ja tänä vuonna vain 30%.
Kyllä suojaa, kunhan vaan tarpeeksi moni ottaa sen. Laumasuoja, nääs.
Tänä vuonna moni rokotettu on sairastunut nimenomaan A-influenssaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan rokotteita on kehitetty ja tutkittu tarpeeksi ennen käyttöä, ettei käy kuten sikainfluenssarokotteiden ja narkolepsian kanssa. Minulla ei ole mitään rokotteita vastaan, jos ne eivät ole hätäisesti kyhättyjä ja puolivalmiita, mitkä aiheuttavat rokotettavalle suurta vaaraa.
Adjuvanttihan se taisi olla siinäkin ongelmana ... ja koska olemme homogeeninen kansa, päätti lääkefirmat tehdä testin täällä. Testin tulos tiedetään, korvauksista tapellaan edelleen. Suuri määrä sairauksia jäänee korreloimatta rokotteeseen, sillä ajallinen yhteys tuppaa kadota aika pian. Eikä sitä mokaa olisi tullut koskaan esille, ellei media olisi nostanut hirveää haloota asiasta.
Adjuvanttia epäiltiin, mutta se ei ollut syy. Narkolepsia tuli ihan itse viiruksesta, jota siis rokotteessa oli. Eli periaatteessa oli riski saada narkolepsia sikainfluenssasta. Ottamalla rokotteen sai altistuksen varmasti.
Saisiko lähteen tälle väittämälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan rokotteita on kehitetty ja tutkittu tarpeeksi ennen käyttöä, ettei käy kuten sikainfluenssarokotteiden ja narkolepsian kanssa. Minulla ei ole mitään rokotteita vastaan, jos ne eivät ole hätäisesti kyhättyjä ja puolivalmiita, mitkä aiheuttavat rokotettavalle suurta vaaraa.
Adjuvanttihan se taisi olla siinäkin ongelmana ... ja koska olemme homogeeninen kansa, päätti lääkefirmat tehdä testin täällä. Testin tulos tiedetään, korvauksista tapellaan edelleen. Suuri määrä sairauksia jäänee korreloimatta rokotteeseen, sillä ajallinen yhteys tuppaa kadota aika pian. Eikä sitä mokaa olisi tullut koskaan esille, ellei media olisi nostanut hirveää haloota asiasta.
Adjuvanttia epäiltiin, mutta se ei ollut syy. Narkolepsia tuli ihan itse viiruksesta, jota siis rokotteessa oli. Eli periaatteessa oli riski saada narkolepsia sikainfluenssasta. Ottamalla rokotteen sai altistuksen varmasti.
Esim. Lääkärilehden artikkelissa 10/2015 narkolepsiaan altistavana pidetään juuri rokotetta, ja tämä yhteys oli todettu monissa maissa Pandemrix-rokotteeseen. Laittaistko linkkiä tutkimukseen, jossa väittämäsi on todettu?
Vierailija kirjoitti:
Influenssarokote on erittäin tärkeässä osassa potilasturvallisuutta. Se tutkitusti vähentää influenssaan sairastuneiden ja kuolleiden määrää sairaalassa merkittävästi. Erään tutkimuksen mukaan pitkäaikaislaitoksessa kahdeksan henkilökunnan jäsenen rokotus esti yhden influenssakuoleman ja viiden hlökunnan jäsenen rokotus esti yhden sairastumisen.
Tämän lisäksi tuo flunssamussutus on ihan mutuilua. "Influenssarokotuksen saaneet työntekijät ovat sairaana keskimäärin kaksi työpäivää vähemmän kuin rokottamattomat, ja työstä poissaolo vähenee neljännespäivän verran henkilöä kohti".
En itse ole enää alalla, mutta silloin kun olin minulle oli täysin itsestäänselvyys ottaa rokote. Sillä voi pelastaa henkiä.
Reutersin mukaan kuitenkin nämä sairaaloissa kehittyvät superpöpöt jätetään raportoimatta ja niihin kuolee porukkaa pilvin pimein http://www.reuters.com/investigates/special-report/usa-uncounted-drugs/
... eli enpä oikein tiedä voiko tuollaisiin rokotetutkimuksiinkaan sairaaloissa luottaa, jos raportointi on perseestä. EU:ssa on asiat aina huonommin kuin lakimiesten Mekassa Yhdysvalloissa.
Pitkäaikaisosastoilla makaavat mummot itkevät ilosta, jos saavat influenssan. Vähän niin kuin Aino Inkeri Ankeinen. Voi Luoja, päästäisit jo minut pois!
Miksei ihminen enää saa kuolla mihinkään?
Vauvojen pneumokokkirokotuksiakin perustellaan sillä, että ne vähentävät vanhusten pneumokokkitartuntoja.
Se on niin lystiä maata kroonikkovaipoissa sängyssä vuosikausia.
5 miljoonaa ihmistä altistetaan rokotehaitoille jotta saataisiin satavuotiaat hoitokotidementikot pidettyä elossa.
Sietäisivät saada pakollista tautiopetustakin. Katsoin keskussairaalan päivystyksessä kun hoitaja työnsi jotain laitetta ja toisella kädellä kaivoi nenäänsä ja laittoi räkäpallon suuhun. Ja siinä talossa tehdään leikkauksia. Hyi hitto!
Sen jälkeen kun hoitajat alkoivat lakkoilla ja uhata lakolla, tuon alan arvostus loppui kuin seinään. Olen sitä mieltä että hoitajaksi alkavat ne ketkä eivät muualle pääse!