Hoitajille tulossa pakkorokotukset
http://www.satakunnankansa.fi/satakunta/vapaaehtoinen-suosittelu-ei-teh…
Olen hoitaja, mutta jos minulla ei ole itsemääräämisoikeutta enää edes omaan kehooni, vaihdan alaa ihan satavarmasti. Mitä ajatuksia pakkorokotukset herättävät teissä muissa?
Kommentit (121)
Jos on töissä hoitoalalla niin suosittelen. Muuten ei tarvitse.
Mun mielestä on itsestäänselvää, että hoitaja otta rokotteet. Jos ei halua, niin ei kouluttaudu hoitajaksi. Se on vähän sama kuin käsihygienia sairaalassa. Kun siinä on sairaiden ja heikkokuntoisten ihmisten henki kyseessä.
Tästä oli jo aamulla ketju, ja vastasin myös siihen. Mutta kysymys sinulle, onko mielestäsi todellakin ok että esim keskoslasten kanssa tekee töitä ihminen, joka ei ole saanut rokotetta esim vihurirokkoa vastaan. Eli viis veisaat että keskonen saa turvallisen ympäristön kunhan sinulla on itsemääräämisoikeus. Ja käytännössä jo nyt esim influenssarokote on pakollinen monessa sairaalassa työskentelevälle. Ihan sen POTILASTURVALLISUUDEN nimissä
Jos sun työ on pitää muita hengissä, niin se ei ihan toteudu, jos sä levität vaarallisia tauteja. Tottakai hoitsut on rokotettava. Surullista ettet sä tajua sitä itse.
Lääketiede on pitkälti humpuukia, en kyllä luottaisi sellaiseen "tieteeseen", jolla on mikrobit hukassa, puusilmät muutenkin, ja tarjoaa jotakin kognitiivista terapiaa alaselkäkipuun antibioottien sijaan.
Kyllä niihin nykyään jo painostetaan todella rankasti. Väkisin meinasivat rokottaa kaverini (hoitsu), vaikka hän on pahasti allerginen jollekin rokotteen ainesosalle.
Hyvä uudistus. Hoitajien keskuudessa on valitettavan paljon niitä, jotka vastustavat rokotteita. Sairaalassa kuitenkin mielestäni rokotetun henkilökunnan pitäisi olla itsestäänselvyys. Esim. hoitohenkilökunnan rokottaminen suojaa vanhuspotilaita enemmän, kuin itse potilaan rokottaminen.
- lääkäri
Rokotteet eivät ole 100% varmoja, rokotettu sairastuu esim. tuhkarokkoon, mutta sitä ei tuhkarokoksi ymmärretä, koska oireet ovat lievät, flunssana se menee.
Ja mitä ihmeen iloa on influenssarokotteesta, joka ei tehoa senvuotiseen viruskantaan ja jonka ansiosta hoitajat sairastaa flunssan huomattavasti rajumpana kuin muuten. Tiedän muutaman hoitajan, jotka ovat kiltisti rokotteey lokakuussa ottaneet ja sen jälkeen sairastaneet 2-3 kertaa usean viikon flunssan keuhkoputkentulehduksineen. Toiselle kertyi talvessa sairauslomapäiviä yli 60 ja hän ehti hyvin tartuttaa sitä tavisflunssaa ja "väärän viruksen influenssaa", koska sijaista ei saatu.
Rokotuksia parempi olisi, että hoitajilla olisi oikeus sairasaa 100% palkalla juuri niin paljon kuin haluavat, oli syynä sitten nuha tai köhä.
Ymmärrän että tyyliin syöpäpotilaiden/keskosten parissa työskentelevien täytyy ottaa rokote. Mutta entä päiväkodit, vanhustenhoito tai päivystys? Mun mielestä turhaa kun ei ne asiakkaat muutenkaan missään steriilissä kuplassa elä.
THL:n pääjohtaja on rokotefirmojen lobbari, eli täysin ymmärrettävää.
Hoitsujen rokottaminen on ihan ok niissä taudeissa, jotka voisivat olla potilaille fataaleja, mutta eipä ne kuitenkaan auta esimerkiksi siihen, että joku rotavirusta kantava visiteeraa saastuttamassa koko osaston, tai sitten joku MRSA tai Clostridium difficicle villiintyy ... joten tuo kysymys siitä, pitäisikö kaikki hoitsut pakottaa ottamaan rokote on tavallaan validi. Ehkä ne pitäisi rokottaa, jotka ovat tekemisissä eristyksissä olevien potilaiden kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä uudistus. Hoitajien keskuudessa on valitettavan paljon niitä, jotka vastustavat rokotteita. Sairaalassa kuitenkin mielestäni rokotetun henkilökunnan pitäisi olla itsestäänselvyys. Esim. hoitohenkilökunnan rokottaminen suojaa vanhuspotilaita enemmän, kuin itse potilaan rokottaminen.
- lääkäri
Ja pelottavan paljon niitä, jotka eivät ymmärrä rokottamalla saadun immuniteetin periaatteita, ja jotka uskovat kaikenlaisiin urbaanilegendoihin rokotteiden vaarallisuudesta. Välillä hävettää miten huonoilla perustiedoilla ihmisiä työskentelee terveydenhoitoalalla.
T. Terveydenhoitaja
Mä luin eka, että hoitajille tulossa palkankorotukset 😂
12, terveydenhoitaja ei nyt kunnolla tiedä mistä puhuu.
Eihän koiratkaan pääse näyttelyyn ellei ole rokotettu.
Jaa, tiedän monta lääkäriä ja hoitajaa jotka esim. varoittivat tästä sikapiikistäkin, että sitä ei missään nimessä saa mennä ottamaan.
Sama pätee näihin influenssarokotuksiin, virus muuntuu, ja lääkefirma saa koekaniininsa.
Eriasia on kunnolla tutkitut rokotteet oikeita tauteja vastaan.
Keskolan hoitajien rokottamisen ymmärrän, muuten en oikeastaan. Eikö samalla voitaisi julistaa joku yleinen rokotuspakko ihan kaikille? Siis myös hoitohenkilökunnan ulkopuolelle, koskemaan ihan teitä kaikkia. Perustelen tätä sillä, että usein näillä sairailla on kuitenkin perhettä tai tuttavia joilla ei rokotetta ole, taudin voi saada ihan mistä vaan. En siis kannata tätä, kunhan pohdin.
Olen rokottanut ihmisiä, ja varsinkin influenssarokote on ollut niin tehoton (ei pelkästään tänä vuonna, vaan aiemminkin), että vaikea ajatella siita saatavia hyötyjä muualle kuin lääkeyhtiön taskuun.
Vierailija kirjoitti:
Mä luin eka, että hoitajille tulossa palkankorotukset 😂
Minä luin että pakkokorotukset ja ajattelin että no onpas vaan pakko kun palkat nousee. :D
Vierailija kirjoitti:
Aika alkeellinen pilkkuvirhe lääkärillä.
Pakkorokotusten takana on lääkefirma, joka on ostanut Suomelta tietyn määrän tutkimushenkilöitä. Nyt on saatu eläkeläiset rokotuskokeilun piiriin, mutta tarvitaan työssäkäyvää ikäluokkaa mukaan, joten loogista on pakkorokottaa hoitohenkilökunta eli pääosin naisia.
Miksi ei samalla tavalla vaadita rokotusta koko 19v täyttävien ikäluokalle? Samalla tavalla he tauteja levittävät kuin hoitajatkin.
Hyvä!
Rokottamaton hoitaja on todellinen terveysriski työskennellessään immunipuolustukseltaan heikompien potilaiden parissa.