12v tyttö painan 70kg!! help
Eli joku kertoo että oonko lihava painan 70kg ja oon 12v. Pituutta on n. 165cm
Mahani on todella iso.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö nyt itse huomaa oletko lihava vai et?
12-vuotiaalle 70kg (riippuu kyllä pituudesta ja lihasmassasta) on aivan liikaa painoa. Siis ihan liikaa. Jos mahasi on iso eikö sekin kerro jo jotain? Ikäiseni pojat painavat yleensä (8lk-9lk) 45kg-65kg. Tytöt 35kg-55kg (riippuu taaskin pituudesta jne).Toivottavasti provo, ei kukaan kai oikeasti kysy tätä kysymystä 100% tosissaan?
Toivottavasti sinä et ole tosissasi noiden kilomäärien kanssa. Päiväkoti-ikäiset lapset painavat 35 kg, ei puberteettiset nuoret naiset.
Toki ap:n paino on liian iso mutta ei sitä nyt puolittamaan pidä alkamaan.
T
Täti 40 v
Siis anteeksi, jos päiväkoti-ikäinen painaa 35 kiloa, on siinä tenavalla jo kokoa... minä painoin 13-vuotiaana 39 kilo, eli 12-vuotiaana ja viisi senttiä lyhyempänä paino oli varmasti lähempänä 30 kiloa. :O enkä ollut edes mikään luuviulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12-vuotiaalle 70kg (riippuu kyllä pituudesta ja lihasmassasta) on aivan liikaa painoa. Siis ihan liikaa. Jos mahasi on iso eikö sekin kerro jo jotain? Ikäiseni pojat painavat yleensä (8lk-9lk) 45kg-65kg. Tytöt 35kg-55kg (riippuu taaskin pituudesta jne).Toivottavasti provo, ei kukaan kai oikeasti kysy tätä kysymystä 100% tosissaan?
Toivottavasti sinä et ole tosissasi noiden kilomäärien kanssa. Päiväkoti-ikäiset lapset painavat 35 kg, ei puberteettiset nuoret naiset.
T
Täti 40 vSiis anteeksi, jos päiväkoti-ikäinen painaa 35 kiloa, on siinä tenavalla jo kokoa... minä painoin 13-vuotiaana 39 kilo, eli 12-vuotiaana ja viisi senttiä lyhyempänä paino oli varmasti lähempänä 30 kiloa. :O enkä ollut edes mikään luuviulu.
Kiloa*. Vihaan kirjoitusvirheitä! T. Tuon kirjoittaja.
rupee paastoamaan kun täytät 16 v, itse paastosin kerran 40 päivää vedellä, viikko taukoa ja 33 päivää vedellä taas,laihduin 43 kiloiseksi ja jouduin psykoosiin ja a1 osastolle
mutta ainakin laihduin! tosin kuukaudessa sitten lihoinkin 30 kg takas, mutta ensi kerralal paaastoan vain 3 viikkoa tammikuussa paastosin kuukauden mutten laihtunut edes montaa kiloa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T
Täti 40 vSiis anteeksi, jos päiväkoti-ikäinen painaa 35 kiloa, on siinä tenavalla jo kokoa... minä painoin 13-vuotiaana 39 kilo, eli 12-vuotiaana ja viisi senttiä lyhyempänä paino oli varmasti lähempänä 30 kiloa. :O enkä ollut edes mikään luuviulu.
Samaa kattelin, itsellä kotona 5 luokkalainen, joka ei paina 35 kiloa. Ja 8 luokkalainen (15v) joka taitaa nyt just ja just painaa sen 40kg.
Kyllähän sinulla tuota painoa on aika paljon. Tyttöystävänikin on lihava, 25v 160cm ja painoa sellaiset 75 kiloa.
Olet nuori, saat itsesi ihan helposti kuntoon. Vähiten ajattelisin tässä nyt ulkonäköä tai painoa yksistään, enemmän kannattaisi olla huolissaan terveydestä.
Jätä karkit ja limut ja pullat pois. Pienennä ruokiesi annoskokoa hieman: Jaa normaali annoksesi kolmeen osaan ja syö siitä vain kaksi osaa, jätä se yksi osa syömättä. On ihan okei jättää lautaselle ruokaa. Kerran viikossa kourallinen karkkia riittää. Syö välipalaksi kasviksia tai hedelmiä, kesällä marjoja.
Liikuntaa kannattaa lisätä, esimerkiksi puoli tuntia päivässä on ihan riittävästi. Voit käydä lenkillä tai tehdä haarahyppyjä, kyykkyjä ja muuta jumppaa, tanssiakin voit! Kunhan pysyt liikkeessä sen puoli tuntia. Sinusta kasvaa pitkä tyttö, joten sitä painoa ei kannata murehtia, se tasoittuu kyllä.
Äläkä ainakaan kuuntele ollenkaan kiusaajia jos sellaisia on, sinä olet arvokas omana itsenäsi. Tiedän että se on vaikeaa varsinkin tuossa iässä, mutta asetu heidän yläpuolelle ja anna heidän sanojen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet myös pitkä ikäiseksesi, joten et ole läski. Kasvat varmaan vielä lisää, joten pääasia tosiaan että painosi ei enää nouse. Laihduttamista ei noin nuorena kannata tosissaan yrittää, vaan elämäntapojen muuttaminen pienin askelin terveellisemmäksi on parempi.
Kyllä noilla kiloilla valitettavasti on ylipainoinen, varsinkin, kun on 12-vuotias. Minä aikuinen yli nelikymppinen painan hieman vähemmän ja olen vähän lyhyempi (eli pituus-painosuhde jotakuinkin sama), ja olen selkeästi ylipainoinen.
Mutta kyllä, ei laihduttamista. AP:lle vinkki, että syöthän riittävästi ja terveellisesti aamulla? Minulla paino alkoi laskea, kun lisäsin aamupalasyömistä. Tämä aiheutti sen, että lounaalla ja päivällisellä ei tarvitse enää syödä yhtä paljon, eikä enää tee mieli napostella mitään. Lisätyn sokerin jätin samalla lähes kokonaan. Eli ruokavalintoja terveellisempään suuntaan ja kunnollinen aamupala, sillä jaksaa päivän ilman syöpöttelyä ja napostelua.
Kyllä puppua puhut! Tytön painoindeksi on 25,7 eli lievästi ylipainoinen! 24,9 on vielä normaalipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet myös pitkä ikäiseksesi, joten et ole läski. Kasvat varmaan vielä lisää, joten pääasia tosiaan että painosi ei enää nouse. Laihduttamista ei noin nuorena kannata tosissaan yrittää, vaan elämäntapojen muuttaminen pienin askelin terveellisemmäksi on parempi.
Kyllä noilla kiloilla valitettavasti on ylipainoinen, varsinkin, kun on 12-vuotias. Minä aikuinen yli nelikymppinen painan hieman vähemmän ja olen vähän lyhyempi (eli pituus-painosuhde jotakuinkin sama), ja olen selkeästi ylipainoinen.
Mutta kyllä, ei laihduttamista. AP:lle vinkki, että syöthän riittävästi ja terveellisesti aamulla? Minulla paino alkoi laskea, kun lisäsin aamupalasyömistä. Tämä aiheutti sen, että lounaalla ja päivällisellä ei tarvitse enää syödä yhtä paljon, eikä enää tee mieli napostella mitään. Lisätyn sokerin jätin samalla lähes kokonaan. Eli ruokavalintoja terveellisempään suuntaan ja kunnollinen aamupala, sillä jaksaa päivän ilman syöpöttelyä ja napostelua.
Kyllä puppua puhut! Tytön painoindeksi on 25,7 eli lievästi ylipainoinen! 24,9 on vielä normaalipainoinen.
On kai se lievästikin ylipainoinen kuitenkin ylipainoinen?? Ei ole enää mikään "normaalipainon yläraja" vaan siis ylipainon puolella.
Painoa on kyllä liikaa, mutta ei tässä auta mikään sairas laihdutuskuuri vaan elämäntapoja on rukattava pysyvästi terveellisempään suuntaan. Hankalaa vain, kun ap on 12-vuotias. Koulussa syötetään ravintoköyhää hiilarihöttöä ja mitä siellä kotona mahtaa olla ruokana? Kalapuikkoja ja ranskalaisia? Tuon ikäinen on ihan vanhempiensa armoilla eikä pysty oikein vaikuttamaan siihen, mitä kotona saa syödäkseen. Koulussa voi vähentää perunan ja makaronin mättämistä ja korvata ne pääosin raasteilla ja salaateilla, niin saa ruokavaliota vähän tolkullisempaan asentoon.
Kun joku ehdotti lenkkeilyä, niin minä tarkentaisin, että kävelylenkkejä. Ei niillä välttämättä laihdu, mutta liikunta ja raitis ilma tekee hyvää. Jaksaa sitten koulussa paremmin ja kuntokin nousee hiljalleen, jos aiemmin ei ole liikuntaa harrastanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, mutta lapsille tulkitaan painoindeksiä eri tavoin.
"Suunta antava painoindeksi on on 25,71, joka voidaan tulkita huomattavaksi ylipainoksi."
http://www.laskurini.fi/terveys/painoindeksilaskuri-lapsille-ja-nuorille
Te jotka sanotte että ei haittaa kun lapsena on ylipainoinen, niin kyllä se kuulkaas vaan haittaa. Yhtä lailla diabetes ja vpt riski kasvaa, kolesteroli kertyy jne. Nivelet ja elinet rasittuu ihan eri tavalla myös lapsella kun on ylipainoa.
Jenkeissä suurin ongelmienaiheuttaja lasten terveydessä on nimenomaan se ylipaino.
Kiitos kaikille vastaajille! Toivottavasti toimii... En lähtisi kyllä pränkkäämään tän asian kaa. Kotona yleensä pizzaa,ranskiksii ym. Roskaruokaa. Sen puolesta vähän vaikeeta syödä hyvin.. Tänään aattelin alottaa käymään päivittäin kävelyllä. Haukkujiakin kyllä riittää ja saan kotona kuulla päivittäin painostani. :( haluaisin käydä luistelemassa mutta en saa hokkareita joten en halua. Ap
Nonnii.... Kävin syömässä niin oli ruokana yllätääen ranskalaisia ja kalapyöryköitä
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille vastaajille! Toivottavasti toimii... En lähtisi kyllä pränkkäämään tän asian kaa. Kotona yleensä pizzaa,ranskiksii ym. Roskaruokaa. Sen puolesta vähän vaikeeta syödä hyvin.. Tänään aattelin alottaa käymään päivittäin kävelyllä. Haukkujiakin kyllä riittää ja saan kotona kuulla päivittäin painostani. :( haluaisin käydä luistelemassa mutta en saa hokkareita joten en halua. Ap
Onpas vaikea tilanne. :( On epäreilua, jos kotiväki kiusaa painosta ja on kuitenkin samanaikaisesti se taho, joka määrää sen, mitä pöydässä tarjotaan.
Yksi vaihtoehto tietysti olisi koittaa syödä koulussa tukevasti, kun kouluruoka on kuitenkin yritetty suunnitella jotakuinkin terveelliseksi, vaikka kalapuikkoja sielläkin joskus on tarjolla. Kotona voisit yrittää syödä vaikka päivälliseksi kaurapuuroa (helppo valmistaa vaikka edes niistä pusseista, jos ei jaksa keittää kattilalla) ja korvata sillä ranskalaisateriat sun muut. On se vaan silti vähän vaikea yrittää syödä terveellisesti, kun vieressä haisee roskaruoka. Itsekuria vaatii kovasti. Välipaloina voi syödä vaikka omenan tai porkkanan. Nälkää tulee välttää, sillä silloin tulee niitä mielihaluja. Ei sen elämän täysin ilotonta pidä olla, että sen yhden herkkupäivänkin voi viikossa pitää, jolloin vaikka syö sen kourallisen karkkia niin kuin joku tuossa aiemmin ehdotti.
Todella hienoa, että aiot aloittaa kävelyn! Siitä se lähtee. Käännythän sitten kouluterveydenhoitajan puoleen, jos tuntuu, että omat voimat meinaavat väsähtää tässä elämänmuutoksessa, olet kuitenki vielä tosi nuori. Terveydenhoitaja on koulutettu auttamaan tällaisissakin asioissa ja osaa ehkä neuvoa, miten toimia kotiväen kanssa.
Voimia!
Mitä jos sä alkaisisit kokkaamaan? Mun äidillä ei ole aina energiaa/aikaa kokata,iskä ei osaa ja sisko ei viitsi niin olen itse alkanut kokkaamaan aina kotona. Vähentää huomattavasti eineiden määrää ja saar samalla kanssa perheesi ruokavaliota kuntoon. Mulla on tapana valita aina vähärasvaista lihaa,kanaa tai kalaa ja valmistaa jotain terveellistä monta kertaa viikossa. Mut mun mielipide on, että sun ei tarvitse välttämättä laihduttaa vaan pikemmin muuttaa elämäntapoja. Vaikka pituuskasvu saattais jonkin verran tasoittaa niin tolla ruokavaliolla lihot takaisin samaan bm:ään. Mutta suosittelisin:
- Lisäämään kasviksia
-kokkaamaan itse
- rohkaisemaan koko perhettä muuttamaan ruokavaliota
-liikkumaan enemmän
-vähän katselemaan tuotteiden ravintoarvoja. Esim. jauhelihoissa,rahkoissa ja juustoissa on isoja eroja rasvaprosentin suhteen. Ei tartte olla supertiukka, mutta erot saattaa olla yllättävän suuria. Etenkin tyydyttynyttä rasvaa kannattaa välttää.
-syömään 3-4 tunnin välein
-ostamalla pienempiä pakkauksia joitain herkkuja esim. suklaalevyn sijaan osta patukka tai karkkipussin sijaan vähän irtokarkkeja.
-Vähentämään hiilihydraatteja (leipä,peruna&pasta) ja näkyviä rasvoja (margariini& rypsiöljy kokatessa) kohtuudella.
Vierailija kirjoitti:
Rupea syömään terveellisesti (sokeri, herkut, vehnä ja valmisruoka pois, ja tilalle vihanneksia jne) Ja rupea urheilemaan, niin kyllä se paino siitä laskee.
Hyviä ohjeita periaatteessa, mutta kun ei se paino välttämättä niillä laske. Itse söin kotiruokaa, kouluruokaa, runsaasti kasviksia, rukiisiä voileipiä enkä ns. herkkuja, ja liikuin paljon, mutta olin silti lihava. Ruoan määrällä on väliä myös.
Vierailija kirjoitti:
Minä painoin nelosluokkalaisena 35kg, eskari-ikäisenä 25kg. Tällä hetkelläkin luokkalaiseni painaa 35kg ja hän on kahdeksannella luokalla. En tiedä ketään, joka olisi painanut eskari-ikäisenä 35kg. Pituus vaikuttaa toki painoon samoin kehonrakenne.
Mutta keskity kasvamiseen, painoa on liikaa, mutta älä ala panikoimaan. Tulet kasvamaan vielä varmasti pituuttakin, sekin korjaa jo asiaa
Anteeksi taisin sanoa tylysti
t: 4/10 viestin lähettäjä
Höpö höpö juttuja nuo sinun painojuttusi että tietyssä iässä painoa pitää olla tuon ja tuon verran. 55kg naisella on todella vähän ja 15 vuotias/9lk tyttö on kokolailla jo naisen mitoissa.
Murrosiässä tulee pituuskasvua ja naisille kertyy rasvaa rintoihin lantioon peppuun ja reisiin vähän pakostakin. Se tuo painoa ja se on yksilöllistä. Painoa on turha tuijottaa, sillä mittanauha, pituus ja liikunnan määrä sekä ruokavalio ovat se mitä tulee katsoa.
Olet siinä iässä, että mahasi tulee pituuskasvua myötä jo itsessään pienenemään. 70 kg on paljon sinun mitallasi, sitä ei voi kieltää, mutta nyt ajattele fiksusti. Täällä on muutama hyvä ja asiallinen kommentti varmasti tunnistat ne noista idiooteista. Mene teekkarien jos paino mietityttää. Netissä saat helposti väärän kuvan itsestäsi ja voit saada haukkuja niin kuin jo täällä pari siinä onnistuikin. Terveellinen ruokavalio on se mikä auttaa. Ei ruuan poisjättö.
Olet vielä niin nuori, että ehdit laihduttaa ennen aikuisikää ihan vaan liikkumalla vähän säännöllisemmin, syömällä terveellisemmin ja jättämällä herkut yhteen päivään viikossa. Älä välitä noista kamalista viesteistä, ota vaan rennosti ja ajattele, että ryhdyt elämään vähän aiempaa terveellisemmin. Sinun ei kannata tarkkailla painoasi muuten kuin ettei se nouse enää tuosta. Jos kasvat vielä pituutta, tuo paino on muutaman vuoden kuluttua ihan sopiva. Älä yritä mitään nopeaa laihdutusta, siitä seuraa myöhemmin ongelmia (nimimerkki kokemusta on, kilot tulee helposti takaisin pelkkänä rasvana ja aineenvaihdunta menee sekaisin.) Älä ajattele itseäsi ylipainoisena, keskity vaan siihen, että tulevina vuosina syöt terveellisemmin ja laihdut vähitellen. Koulussa paljon salaattia tai raastetta lautaselle, sitten noin puoli lautasta muuta ruokaa. Eikä ainakaan mitään lihapasteijoita koulun lähikaupasta, kuten olen nähnyt koululaisten ostavan lounastauolla. Vaikka kouluruoka olisi pahaa, se on kuitenkin terveellistä, varsinkin salaatit ja raasteet on terveellisiä.
Juuri näin. Ja jos tämä aloitus ei ole mikään trolli, vaan olet tosissasi, niin antaisin ohjeeksi muuttaa elämäntapoja ja syömistottumuksia. Älä ryhdy millekkään ihmedietille ja lopeta se kilojen kyttääminen. Enemmän liikuntaa ja hieman pohdit, että millaista ruokaa suuhusi laitat. Herkkujakin voi ottaa, mutta kohtuudella.