Varakas ihminen: mistä varakkuutesi on peräisin?
Olisi kiva, kun ei tarvitsisi aina vertailla hintoja pienissäkin ostoksissa ja säästää jokaista isompaa menoa varten. Mutta nykyinen työ on sellainen, ettei sen palkka tule ennen eläkeikää nousemaan. Tällä on pärjättävä. Ei ole osakepottia eikä isoa perintöä tulossa.
Kommentit (176)
tyhjästä lähtenyt oon, liikun ilmaisella lihasvoimalla ja halvalla perusruualla, elän typerää viihdettä ilman, elämäntapani on juuri nuo hyveeet jotka halpoja on, mitään ei puutu ja silti enemmän omistan mitä moni rikkaampi. no mitä omistan. pari kiinteistöä ja auton. että sovitaanko kaikki saavat pari tonnia ja heikot saap kupsahtaa vaikka kossupulloon toiset sisupussit elää ja rikastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vähän offtopic, mutta jos vielä olis tietäjiä paikalla: miten lähitte mukaan sijoittamiseen? Miten löysitte parhaat firmat ja sijoituskohteet? Kysyittekö ammattiapua vai menikö kokeilun kautta? Mitä sijoittamisesta pitäisi tietää, jos haluaisi aloittaa?
Lähdin ihan vain ostamaan osakkeita, joiden toimialaa jotenkin tunsin ja joiden tulevaisuus näytti hyvältä. Tuli muutamia hutejakin, kuten esimerkiks Atrian venäjän seikkailut kävi mun kukkarolle. Samaten Rautaruukista paloi näpit, toisaalta maksoi monta vuotta osinkoakin. Talvivaaraa ostin ennen hypeä ja myin hypen aikana pois. Kun yhtiö vaikuttaa terveeltä taloudellisilla mittareilla, suht vakaa ja hyvä osingon maksaja niin on vahvoilla minun salkkuuni. Olen enemmän holdari kuin traderi. Ostoja teen 1-2 kpl kuussa ja myyntejä noin 1 kuussa.
Omalla työlläni olen ansainnut. Perustin nuorena menestyvän yrityksen, jonka enemmistöosuuden olen sittemmin myynyt ulkomaille. Olen edelleen yhtiön hallituksen jäsen ja Senior Adviser. Nyt minulla on kaunis 19-vuotias tyttöystävä,jonka kanssa matkustelemme paljon ja harrastamme kuumaa seksiä.
ex-toimitusjohtaja46
Määrittele mikä on varakkaan raja ? Yli 250 000e rahaa vai mikä ?
Varakkuuteni on peräisin siitä, että olen saanut tehdä kohtalaisen hyväpalkkaista työtä keskeytyksettä jo 30 vuotta. En kuitenkaan ole elänyt niin leveästi kuin mihin palkka antaisi myöten, vaan olen aina pistänyt palkasta osan myös säästöön. Perintöä en ole saanut, enkä muutenkaan kummemmin taloudellista tukea vanhemmilta. Ei autoa rahanreikänä, ei lapsia, eikä kyllä nykyään puolisoakaan kustannuksia jakamassa.
Sivistyneisyyteen rahasta puhuminen ei tässä maassa sinänsä kuulu. Suomalaisessa kulttuurissa raha ja tulot on tabu.
Niin minuakin kiinnostaisi tietää mikä on tämän varakkuuden raja?kuinka paljon omaisuutta tai tuloja?
Varakkuus on sitä, että juoksevat kulut hoituvat ja sen lisäksi on varoja asunnoissa, osakkeissa jne, joihin ei kosketa ja pääoma kasvaa. Jokapäiväisen elämän kuluja ei tarvitse miettiä koskaan. Velkaa ei tarvitse ottaa. ap
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta huomaa, kuinka Suomessakin varallisuus ja etuoikeudet periytyvät. Ylempään yhteiskuntaluokkaan syntyminen antaa sosiaalista ja taloudellista pääomaa, joka avittaa myös jälkeläiset yhteiskunnassa pärjäävien kastiin. Perintöä, perintöä, perintöä, koulutetut vanhemmat, koulutetut vanhemmat, perintöä, perintöä, perintöä, suhteita vanhempien kautta, suhteita vanhempien kautta...
Mutta niinhän se on ihan oikein. Minne ne perinnöt pitäisi mennä? Jossain oli juttua, että iso osa työpaikoista menee viidakkorummun välityksellä. Jokainen voi verkostoitua.
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta huomaa, kuinka Suomessakin varallisuus ja etuoikeudet periytyvät. Ylempään yhteiskuntaluokkaan syntyminen antaa sosiaalista ja taloudellista pääomaa, joka avittaa myös jälkeläiset yhteiskunnassa pärjäävien kastiin. Perintöä, perintöä, perintöä, koulutetut vanhemmat, koulutetut vanhemmat, perintöä, perintöä, perintöä, suhteita vanhempien kautta, suhteita vanhempien kautta...
Kaikkialla maailmassa on ollut aina näin, Suomi on 100% varmasti maailman helpoin maa saada nostettua itsensä, omilla avuilla, yhteiskuntaluokasta toiseen. Suurimmassa osassa länsimaistakin kun se koulutus on maksullinen, olen käynyt (vierailijana) briteissä (34.000 puntaa lukuvuosi), USA:ssa (40.000 USD lukuvuosi), samalla tavalla koulutus on maksullinen monessa muussakin massaa, esim Kanadassa.
Tässä vähän tietoa miten itse tulin varakkaaksi pienellä 2000ekk palkalla.
Homma alkoi asumiskulujen minimoimisella joten ostin pienen kaksion todella pitkällä asuntolainalla ja 4 vuoden lyhennysvapaalla. Pieni lainan lyhennys ja pienet asumiskulut mahdollistivat suuret sijoitukset osakkeisiin.
Lisäksi lopetin tupakan polton ja viinan juonnin kokonaan. Myös muu turha tuhlaileminen loppui.
Olen arvioinut että kun olen 40v voin lopettaa työnteon jos niin haluan.
Aloitin kokopäivätyöt vuonna 1989. Alkupalkkani diplomi-insinöörinä oli 8500 mk / kk. Siitä meni noin 3000 mk veroihin, 500 mk opintolainan takaisinmaksuun (opintotuki oli siihen aikaan selvästi nykyistä alhaisempi enkä saanut vanhemmilta lainkaan taloudellista tukea opiskeluihin), 2000 mk välttämättömiin elinkustannuksiin, 1000 mk huvitteluun ja matkusteluun. 2000 mk jäi asuntolainan maksuun (käytännössä siis omaisuuden kartuttamista muiden kuin korkojen osalta) tai säästöön. Aluksi itse asiassa rahat menivät säästöön, mutta seuraavana vuonna menin naimisiin ja ostimme mieheni kanssa lähiöstä kerrostalokaksion.
Muutamaa vuotta myöhemmin vaihdoimme kaksion rivarikolmioon, ja taas muutamaa vuotta myöhemmin kolmion omakotitaloon pääkaupunkiseudulla. Asuntojen vaihtojen yhteydessä saimme myyntivoittoja yhteensä noin 35 000 euroa, emme siis kovin paljon.
Vuonna 2006 maksoimme asuntolainan loppuun. Nykyisin omistan siis puolet omakotitalosta (osuuteni arvo on noin 230 000 euroa) ja lisäksi minulla on sijoituksia 105 000 euroa. Sijoitukset olen säästänyt palkkatuloistani sen jälkeen, kun maksoimme asuntolainan pois.
Nykyisin palkkani on 5000 eur / kk, josta 1800 menee veroihin ym. pakollisiin maksuihin. Noin 1000 eur menee laskuihin, pakollisiin menoihin ja ruokaan. 1000 eur jää vaatteisiin, huvitteluun, matkustamiseen ja jo pois kotoa muuttaneiden lasten pieneen avustamiseen. 1200 eur jää siis tällä hetkellä säästöön joka kuukausi.
Maksamme menot miehen kanssa suunnilleen puoliksi. En siis ole varsinaisesti rikas, mutta mistään ei tarvitse kitsastella, lisää rahaa kertyy sijoituksiin joka kuukausi, ja minkään jokapäiväisen asian hintaa ei tarvitse miettiä.
Tähän olen päässyt ihan säästämällä DI:n palkasta ilman perintöjä tai raha-avustuksia.
Seurustelen vain varakkaiden ukkomiesten kanssa joten rahaa tulee sitä kautta, ja suorastaan huvittaa katsoa näiden ukkojen vaimojen instagram-tilejä kun äijät ovat ostaneet minulle tismalleen samat kalliit jutut ja vielä kalliimpaakin, ja käyttäneet minua samoissa lomakohteissa :D
Minulla on n. 30 000€ säästössä ja olen perinyt ne 100%
N21
Vierailija kirjoitti:
Mikä on varakkuus?
Kun yhden henkilön vuositulot ja/tai omaisuuden arvo ylittävät 100000 vuodessa
Perimällä tai syntymällä oikeaan aikaan (puoli-ilmaiset asunnot, meni jo) näkyy olevan vaihtoehdot. Niissä ei älyä tai taitoa tarvita. Palkkatuloistahan ei Suomessa jää käteen juuri mitään, joten niillä kattaa niukin naukin elinkustannukset. Lottovoitto taas on epätodennäköinen, mutta niin on kyllä miljoonamenestys yrittäjänäkin.
Heikolta näyttää siis näin nuorena aikuisena, jolla perintö tulee olemasn luokkaa kymmeniä tuhansia. Kovaa on monta vuotta jo grindattu ja töitä tehty, palkka nyt 80 tonnia vuodessa, mutta käteen jää lähinnä känsät.
Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Olen aina elänyt suht säästeliäästi ihan keskituloisena. Parit onnistuneet asuntokaupat siihen päälle. Nyt 50v on säästöjä satatonnia. Ei tarvitse enää pihtailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkialla maailmassa on ollut aina näin, Suomi on 100% varmasti maailman helpoin maa saada nostettua itsensä, omilla avuilla, yhteiskuntaluokasta toiseen. Suurimmassa osassa länsimaistakin kun se koulutus on maksullinen, olen käynyt (vierailijana) briteissä (34.000 puntaa lukuvuosi), USA:ssa (40.000 USD lukuvuosi), samalla tavalla koulutus on maksullinen monessa muussakin massaa, esim Kanadassa.
Ei todellakaan ole. Jos olisit oikeasti ollut opiskelemassa, niin tietäisit, että Jenkeissä saa stipendejä, joten ei siellä juuri kukaan listahinnalla opiskele. Sitä paitsi se sata tonnia opiskeluihin on kuitattu muutamassa vuodessa Suomeen verrattuna, koska verotus alhaisempi ja koulutettujen palkat suhteessa paremmat. Täällä pienet tuloerot ja massiivinen progressio pitää huolen siitä, että rikastuminen on työn ja tuskan takana.
Ja ihan aiheesta....