Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhainkodissa ei kannata kuolla viikonloppuna

Vierailija
04.02.2017 |

Iltapäivälehdessä oli juttua, että viikonloppuisin paikalla ei ole lääkäriä ja vainajaa joudutaan siirtämään sairaalaan kuoleman toteamiseksi. Aika hurjaa.

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se lääkäri voisi tulla vanhainkotiin ettei vainajaa tarvitsisi siirrellä sairaalaan.

Voisi kuvitella että yhteiskunnalle tulisi jopa halvemmaksi kustantaa lääkärin matkat paikasta toiseen kuin vainajan siirtely ruumisautolla.

No sanopa muuta. Ja olisi vainajaa kunnioittavampaa.

Vierailija
22/74 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma ei ole ysistään siinä että ei ole lääkäriä toteamaan kuolleeksi vaan myös siinä että päivystävä lääkäri harvoin kirjoittaa samalla hautauslupaa vaan sen tekee oma lääkäri jolla ei aina ole tietoa siitä onko vainaja todettu kuolleeksi ja kuka lääkäri ja missä sen tehty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain palvelutaloissa voi kuollut virua viikkoja, ennenkuin hänet löydetään. Tapaus rudolfin /palvelutalo, helsinki.

Vierailija
24/74 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän olisi sellainen sopiva aika ja paikka heittää lusikka nurkkaan ja potkaista tyhjää? Ihan tulevaisuutta ajatellen kyselen.

Vierailija
25/74 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä ole arkenakaan. Hoitaja " toteaa" kuoleman. Sitten lähetetään sairaalan kylmiöön josta lääkäri käy katsomassa kun ehtii.

Hoitajalla ei kylläkään ole valtuuksia todeta ketään kuolleeksi. Eikä ketään viedä kylmiöön ennen kuin lääkäri on todennut kuolleeksi.

Lääkäri saattaa antaa puhelimessa luvan siirtää vainajan kylmiöön ja toinen lääkäri käy kuoleman toteamassa heti kun ehtii.

Kuolema pitää todeta ENNEN kuin ihminen siirretään kylmiöön. Ei sitä enää käydä toteamassa jos toinen on maannut puoli yötä kylmiössä, kuoleehan sinne varmasti. Pitäähän se hyvänen aika olla varma, että on todella kuollut ennen siirtämistä. Miten sen puhelimessa toteat? "Maikki-mummu se on nyt heittänyt lusikan nurkkaan." "Ok, viekää kylmiöön, käyn katsomassa kunhan ehdin" ? Ei todellakaan.

Vierailija
26/74 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissain palvelutaloissa voi kuollut virua viikkoja, ennenkuin hänet löydetään. Tapaus rudolfin /palvelutalo, helsinki.

Mitä ihmettä?!

Vierailija
27/74 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olen kuollut, mikään ei haittaa minua, koska olen kuollut.

Vierailija
28/74 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä vaan kysyn kirjoitti:

Mikähän olisi sellainen sopiva aika ja paikka heittää lusikka nurkkaan ja potkaista tyhjää? Ihan tulevaisuutta ajatellen kyselen.

Aamupäivä arkisin.

Vierailija
29/74 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä minua ainakin haittaa, jos minua roudataan edestakaisin laitoksesta toiseen. Pahimillaan kadottavat jonnekin matkan varrelle. Unohtavat.

Vierailija
30/74 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä?!

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000000803839.html

Vierailija
31/74 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä ole arkenakaan. Hoitaja " toteaa" kuoleman. Sitten lähetetään sairaalan kylmiöön josta lääkäri käy katsomassa kun ehtii.

Hoitajalla ei kylläkään ole valtuuksia todeta ketään kuolleeksi. Eikä ketään viedä kylmiöön ennen kuin lääkäri on todennut kuolleeksi.

Lääkäri saattaa antaa puhelimessa luvan siirtää vainajan kylmiöön ja toinen lääkäri käy kuoleman toteamassa heti kun ehtii.

Kuolema pitää todeta ENNEN kuin ihminen siirretään kylmiöön. Ei sitä enää käydä toteamassa jos toinen on maannut puoli yötä kylmiössä, kuoleehan sinne varmasti. Pitäähän se hyvänen aika olla varma, että on todella kuollut ennen siirtämistä. Miten sen puhelimessa toteat? "Maikki-mummu se on nyt heittänyt lusikan nurkkaan." "Ok, viekää kylmiöön, käyn katsomassa kunhan ehdin" ? Ei todellakaan.

Ainoastaan viimeisestä lauseesta samaa mieltä...

Vierailija
32/74 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä vaan kysyn kirjoitti:

No virka-aika tietenkin, mielellään aamupäivällä. Muuten voi mennä muilla ylitöiksi jos kovin lähellä kolmea tai neljää iltapäivällä ajattelit vaihtaa hiippakuntaa. Paikka voisi olla vaikka sairaalan jonkun poliklinikan odotustila, saadaan siitä kätevästi mahdollisimman lyhyellä matkalla siirrettyä kylmiöön. Äläkä saa mitään kovaäänistä kohtausta, ettei muut turhaan pelästy. Ihan hiljaa voit esim. kuukahtaa tuolilla istuen, älä kuitenkaan putoa penkiltä koska se taas aiheuttaa turhaa hälyä. Muistathan että lompakko jossa henkilöllisyystodistus on mukana! Muuten on taas hankalaa alkaa selvittää henkilöllisyyttä.

Vierailija
33/74 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä?!

Googleta rudolfin palvelutalo/helsinki. Vanhus lojui kuolleena 3vk. palvelutalossa. Helsingin kaupungin palvelutalo, hakee usein henkilökuntaa.

Vierailija
34/74 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on sellainen vanhainkoti, missä on lääkäri? Isän palvelutalossa kävi joka toinen viikko. Mitä se lääkäri siellä yleensä tekisi? Ei ne vanhuksetkaan tarvitse lääkäriä paikalle koko ajan. Lääkäriin mennään muutoin tarvittaessa. Isäni kuoli sairaalassa, eikä siinäkään lääkäri ollut sekunnissa paikalla, vaikka kuoli ensiavun puolella. Kuolema tuli yllättäen siirtotilanteessa. 

Vierailija
35/74 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä minua ainakin haittaa, jos minua roudataan edestakaisin laitoksesta toiseen. Pahimillaan kadottavat jonnekin matkan varrelle. Unohtavat.

No kuule, ei se ruumisauto mikään posti ole.

Vierailija
36/74 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkiksessä ei muuten mitenkään valmistella kuoleman toteamiseen, yksi kandi kertoi kuinka oli ekaa kertaa mennyt toteamaan ja elämänsä ekaa kertaa näki edes kuolleen, yöllä tietenkin tapahtui tämäkin. Oli elintoiminnot testannut ja siinä se. Osaisihan tuon kokenut hoitajakin jos niikseen tulee.

Vierailija
37/74 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole koskaan nähnyt, monessa oon ollut töissä tai vieraillut.

Vierailija
38/74 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se lääkäri voisi tulla vanhainkotiin ettei vainajaa tarvitsisi siirrellä sairaalaan.

Mikä tässä on se paha juttu. Eipä siellä vanhainkodeissa muutenkaan kylmiöitä ole, joten onhan se nyt pakkokin sieltä pois siirtää. Vai meinasitko että annetaan siinä oman huoneen sängyssä maata hautajaisiin saakka?

Minä käsitin jutun niin, että kyseisessä vanhainkodissa on kylmiö, mutta ei lääkäriä viikonloppuisin eli vainaja joudutaan käyttämään sairaalassa lääkärin luona kuoleman toteamiseksi.

Ei vanhainkodeissa ole kylmiöitä

Vierailija
39/74 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudutaanhan muutkin ihmiset jotka kuolevat jossain muualla kuin sairaalassa siirtämään lähimpään sairaalaan jotta lääkäri voi todeta kuolleeksi. Vai tuleeko lääkäri muka kotiin tsekkaamaan ruumiin ja kirjoittamaan kuolintodistuksen?

Joten ei kai siinä ole ongelmaa että vanhainkodeissakin kuolleet siirretään lääkärin luo.

Vierailija
40/74 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä se kuollut kärsi vaikka odottaakin lääkäriä

Kivaa, että joku purkkaa jauhava krapulainen hoitsu tekee sen diagnoosin ja lähettää kylmiöön. Onhan sitä sitten varmaan jo siinä vaiheessa kuollut kun lääkäri käy katsomassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän