Anoppi ottaa ruoka-aineallergiani henkilökohtaisena loukkauksena häntä kohtaan
Olen ilmoittanut että voin tuoda omat tarjottavat mukanani, koska ruokavalioni on niin rajoitettu.
Pähkinäallergia, keliakia, yliherkkä sitrushedelmille, esim. tomaatit täytyy kuoria tai kitalakeen tulee kirvelevää "ihottumaa" laktoosi-intoleranssi ja pari pientä yliherkkyyttä siihen päälle.
Anoppi ei ota tosissaan, eihän ennenvanhaankaan ollut mitään keliakioita ja muita, nirsoilua se on. Sitten tarjoaa kaiken maailman kolmen suklaan laktoosikakkua pähkinärouheella ja loukkaantuu kun en voi ottaa.
Miten saan hänen kalloonsa taottua, etten VOI syödä kaikkia hänen tarjoilujaan, pahimmassa tapauksessa lähtee vielä henki.
Kommentit (103)
Itselläkin pari hankalaa allergiaa ja anoppi että anopin vanhemmat ottavat hyvin. Käydään monesti miehen isovanhempien luona syömässä ja mummonsa tekee oikein mielellään mullekin sopivaa ruokaa, vaikka on joutunut joustamaan vuosikymmien tavoista. Isommissa tilaisuuksissa (kuten joulu) vien itsekin säästääkseni vaivaa. Joten, anoppisi on vain ikävä ihminen, eikä siitä oikein opi pois.
Ei kai se auta muu kuin nauttia Anopin kolmensuklaanpähkinärouhelaktoosikakkua ja toivoa parasta. siis, että vaikka mies tajuaa soittaa ambulanssin..
Kumma, että näitä ajattelemattomia anoppeja on pilvin pimein.
Eikö miehes sano mitään? Siis vaikkei pieniin puuttuis niin kai häntäkin pitäis sun terveys ja henki kiinnosta. Mä en tollasella asenteella uskaltais syödä mitään anopin ruokia, mitä jos anoppi joskus piilottaa jotain pähkinää johonkin ruokaan tietämättäsi?
Meillä miniä on samanlainen. Tosin tuo mukanaan omat tarjottavat, mutta pystyy silti ihan vähän maistelemaan, jos tarjolla on jotain mieluista. Olen pitänyt suuni kiinni, vaikka ihan vähän huvittaa keliakia, joka kestää spelttituotteet. Mutta jos vahvasti uskoo omiin rajoitteisiinsa, niin ihan sama minulle, eläkööt rajoitettua elämää. MInä en sitä tue.
Tsemppiä sulle. Samanlaisia kokemuksia täällä. Mulla myös keliakia (lapsena jo todettu), laktoosi-intoleranssi ja lisäksi kala- ja sitrusallergiat. Kalalle niin pahasti, että jo voimakas haju saattaa aiheuttaa oireita ja pari kertaa vahingossa sitä syötyäni joutunut sairaalaan.
Todella usein ihmiset vähättelee noita ja ihmetellään, miksen nyt voi syödä esim. tätä niin herkullista ja terveellistä lohipastaa limellä höystettynä. Eniten vituttaa kommentit "maistaisit nyt vähän", "miks pitää nirsoilla", "onko sulla muka oikeesti jotain" jne. Myös "eikö näytäkin hyvältä" ärsyttää. Joo näyttää mutta en halua, että lähtee henki.
Selitä sille allergiat juurta jaksaen tiukasti, vähänkuin lapselle mutta aikuisten kieltä käyttäen. Siis tieteellisesti, mikä reaktio tulee jos sitrushedelmää tulee elimistöön, miten se lähtee pois, mikä on pahin mahdollinen seuraus ym. Sitten sanot että jos on vielä kysyttävää niin vastaat mielelläsi, mutta jos ei mennyt jakeluun vieläkään niin toivot että kaikenlaiset ruokakommentoinnit loppuu teidän väliltä kokonaan. Sinä syöt mitä syöt, anoppi syö mitä syö, ja molemmat huolehtivay omistaan. Sitten et enää huomioi mitään ruokakommentteja, ignoraat vaan tyystin. Ehkä jos oikeen jankuttaa niin katsot päälle ja sanot että eikö tämä asia käsitelty jo loppuun ystävä hyvä? Ja jatkat toimiasi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä miniä on samanlainen. Tosin tuo mukanaan omat tarjottavat, mutta pystyy silti ihan vähän maistelemaan, jos tarjolla on jotain mieluista. Olen pitänyt suuni kiinni, vaikka ihan vähän huvittaa keliakia, joka kestää spelttituotteet. Mutta jos vahvasti uskoo omiin rajoitteisiinsa, niin ihan sama minulle, eläkööt rajoitettua elämää. MInä en sitä tue.
Speltti on vähägluteenisempi kuin perusvehnä, joten ei siinä pitäisi mitään huvittavaa olla. Riippuu keliakian asteesta kestääkö spelttituotteita vai ei.
Sano sille, että syöt allergisoivia ruoka-aineita ainoastaan, jos ambulanssi soitetaan jo ennakollisesti, jotta et kuolisi TAI jos mies on epipenin kanssa valmiudessa, kun shokki iskee.
Mitä tulee tuohon anoppiin, joka yrittää tarjoilla keliaakikkominiälle spelttiä, niin kannattaisi vähän opetella asioita. Vähän sama kuin jotkut kuvittelevat, että maitoallerginen voi käyttää laktoosittomia tuotteita.
Itse olen siitä onnekas, että minulla on vain yliherkkyyksiä, joista ei tule tappavia oireita. Tai ainakaan tähän mennessä kurkku ei ole vielä koskaan turvonnut umpeen, vaikka aina se vähän turpoaa. Lisäksi anoppi ja muut sukulaiset onneksi kunnioittavat minua niin paljon, etteivät yritä tarjoilla asioita, joista suuni menee rakkuloille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Speltti on vähägluteenisempi kuin perusvehnä, joten ei siinä pitäisi mitään huvittavaa olla. Riippuu keliakian asteesta kestääkö spelttituotteita vai ei.
Älkää jakako väärää tietoa. Gluteeni kuin gluteeni on myrkyllistä keliaakikolle, ihan sama kuinka"vähägluteenista" olisi.
Jollekin gluteeniherkälle voisi mennäkin, mutta keliakiassa jo pieni määrä käynnistää reaktion.
Sano sille, että niin se onkin. Eihän se näköjään usko kuitenkaan mitään.
Älä vaan tee lapsia tuohon suhteeseen.
Miten joku mies ottaa puolisokseen syömiskyvyttömän ihmisen?
Oletko satumaisen kaunis ja ihana luonne? Kauhea vaiva, rahanmeno ja jatkuva selittelyhän tuosta seuraa. Sympatiat anopin puolella nyt.
Ethän vaan suunnittele lapsia? Noin hankalilla allergioilla ei kannata lisääntyä, adoptoi jos on pakko saada lapsi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätöntä, että yläpeukuista päätellen moni luulee, että spelttiVEHNÄ sopii keliaakikolle, saati että keliakiassa olisi "eri asteita".
Keliakia ei ole kuin allergia, siinä ei ole eri asteita. Keliakia joko on tai ei ole. Siinä on ne "asteet".
Älkääkä ihan oikeasti jakako tuota väärää tietoa.
Oma anoppini on samanlainen. Lapsellamme on pari allergiaa ja asiasta on väännetty useita kertoja. Anoppi kokkailee ja leipoo mielellään ja haluaa luonnollisesti kaikkien kehuvan häntä. Ensin hän tarjoaa nätisti ruokiaan, mutta sanoo että "tässä nyt on vähän kermaa, mutta eihän se nyt haittaa". Kun kiellämme antamasta lapselle vääriä ruokia, hän alkaa vaatimaan kovempaan ääneen, että lapsen pitäisi maistaa. Usein tilanne päättyy niin, että anoppi loukkaantuu verisesti ja alkaa sättiä meitä vanhempia ettei ihmekään, että lapsi on allerginen, kun emme syötä hänelle tavallista ruokaa.
En jaksa riidellä, joten annan anopin hölötyksen mennä ohi. Mies ei uskalla laittaa vanhemmilleen vastaan. Ainoa mikä minua kiinnostaa on se ettei päsmärianoppi syötä lapselle allergisoivaa ruokaa. Olenkin appivanhempien mielestä tyhjästä valittava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan on huvittavaa, koska käytän puolet tavallista vehnäjauhoa, puolet spelttiä. Miniä itse toteaa, että kyllä hän tätä voi maistaa, vaikka muistutan, että siinä on gluteenia eikä se sovi, jos on keliakia. Keliakialiitto on ehdottomasti sitä mieltä, että speltti ei sovi, jos sairastaa keliakiaa.
Vierailija kirjoitti:
Sano sille, että niin se onkin. Eihän se näköjään usko kuitenkaan mitään.
Älä vaan tee lapsia tuohon suhteeseen.
En tiennytkään, että miniöillä ja anopeilla on tapana tehdä lapsia suhteeseensa.
Todennäköisesti et saa anopin kalloon taottua allergioitasi. Hyväksy se tosiasia. Pidä itse kuitenkin huoli terveydestäsi ja jos joku siitä loukkaantuu, et voi asialle mitään. Kannattaa miettiä pitääkö niiden tarjoilujen ääreen mennä ollenkaan, jos siitä tulee vain paha mieli.
Anopin käytös on jo niin törkeää, että varmaan kertoisin tuossa tilanteessa jonkun valkoisen valheen. Että pari viikkoa sitten söit vahingossa pähkinää ja jouduit sairaalaan tms. Ei kivaa valehdella, mutta jos anopille tosta menisi perille, että on ihan oikeasti vakavasta asiasta kyse? Tai jos et halua valehdella, niin kerro vaikka siitä yhdestä bloggaajasta, joka kuoli kolmekymppisenä saatuaan allergisen reaktion.
Sanot että hän itse loukkaa sinua