Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Anoppi ottaa ruoka-aineallergiani henkilökohtaisena loukkauksena häntä kohtaan

Vierailija
04.02.2017 |

Olen ilmoittanut että voin tuoda omat tarjottavat mukanani, koska ruokavalioni on niin rajoitettu.

Pähkinäallergia, keliakia, yliherkkä sitrushedelmille, esim. tomaatit täytyy kuoria tai kitalakeen tulee kirvelevää "ihottumaa" laktoosi-intoleranssi ja pari pientä yliherkkyyttä siihen päälle.

Anoppi ei ota tosissaan, eihän ennenvanhaankaan ollut mitään keliakioita ja muita, nirsoilua se on. Sitten tarjoaa kaiken maailman kolmen suklaan laktoosikakkua pähkinärouheella ja loukkaantuu kun en voi ottaa.

Miten saan hänen kalloonsa taottua, etten VOI syödä kaikkia hänen tarjoilujaan, pahimmassa tapauksessa lähtee vielä henki.

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppisi on kusipää. Kun minä tulin mieheni perheeseen keliakian kanssa, anoppi oli ostanut uudet ruoanlaittovälineet, joita käyttää vain minulle. On ilmoittanut appiukolleni tekevänsä murhan valurautapannulla, jos niiden annetaan "saastua". Aluksi vähän nolotti ja koetin sanoa, että kyllä peseminen riittää, mutta ehei. Ja koska anoppi on ammatiltaan eläkkeellä oleva tutkija, joka rakastaa ruoanlaittoa, hän on tutkijan intensiteetillä ottanut selvää erilaisista resepteistä.

Lihon anoppiviikonlopun aikana kiloja.

Vierailija
42/103 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano sille, että niin se onkin. Eihän se näköjään usko kuitenkaan mitään.

Älä vaan tee lapsia tuohon suhteeseen.

En tiennytkään, että miniöillä ja anopeilla on tapana tehdä lapsia suhteeseensa.

Meillä täällä Honkajoella on ollut ihan yleisesti tapana, että appi on tehnyt ainakin yhden lapsen miniälleen. Näin on vahvistettu suvun omien geenien perimää ja estetty allergioitten siirtyminen sukuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"pahimmassa tapauksessa lähtee vielä henki."

Mitä pahaa tässä nyt niin olisi? Helpotus varmaan monille. 

Tosi, tosi, TOSI huono päivä tänään vai 😃😃😃?

Vierailija
44/103 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksettavan paljon näit creeppejä täällä jotka suoraan tai raukkamaisesti kierrellen väittää että allergisten pitäis vaan kuolla pois niin kaikkien ois parempi.

Ok. Jollain teistä varmaan on silmälasit. Ennen vanhaan niitä ei ollu ja ilman et näe metsästää, olet siis yhteiskunnalle rasite. Ja vaikka nykyään onkin lasit keksitty niin nehän myös voi hajota joten lasipäinen on aina "heikommassa" asemassa kuin muut koska ei ole muiden kanssa samalla viivalla heti jos laseille käy jotain. Voivat hajota myös niin että repäisevät silmiä.

Voi kiesus, ei ihmiset synny jonain täydellisenä default-kloonina josta jokanen pikkuvika on harvinainen poikkeus, meillä on kaikilla pikkuvikamme. Suurin osa teistä verenhimosista hulluistakaan ei ois edes syntyny jos nykyaikana ei ois niin kehittynyttä kaikki.

Esimerkiks muille ihmisille kuolemaa toivova on yhteiskunnan kannalta epäkelpo yksilö joka ennenaikaan ois tapettu jotta varmistetaan muiden turva, ja nykyään laitetaan telkien taakse tai pehmustettuun huoneeseen, ettei satuta ketään. :D

Vierailija
45/103 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppisi on kusipää. Kun minä tulin mieheni perheeseen keliakian kanssa, anoppi oli ostanut uudet ruoanlaittovälineet, joita käyttää vain minulle. On ilmoittanut appiukolleni tekevänsä murhan valurautapannulla, jos niiden annetaan "saastua". Aluksi vähän nolotti ja koetin sanoa, että kyllä peseminen riittää, mutta ehei. Ja koska anoppi on ammatiltaan eläkkeellä oleva tutkija, joka rakastaa ruoanlaittoa, hän on tutkijan intensiteetillä ottanut selvää erilaisista resepteistä.

Lihon anoppiviikonlopun aikana kiloja.

:DDD

Ihana anoppi sulla! Mullakin on ihan mukiinmenevä, sääliksi käy ap:tä ja muita, joilla on käynyt huonompi tuuri asiassa.

Vierailija
46/103 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun anoppi on myös tällainen, joka ei välitä ruokavaliostani :D minulla on laktoosi-intoleranssi ja mahani ei kestä mausteita. Ei siis ole kyse siitä, että nirsoilisin maun takia, mutta mausteinen ruoka koskee mahaan ja loppuillan saa sitten istua vessassa. Anopille on tämä selitetty, mutta ei usko. Huijaa vieläpä, että "nyt en laittanut mausteita, ihan vähän vain suolaa ja pippuria". Sitten kun syö niin suu palaa ja anoppi toteaa, että no ihan vähän laittoi chiliä ja jotain turkkilaisia mausteita. On siis ostanut Turkissa käydessään jotain mausteputkiloita. Miehenikin pitää niitä epäilyttävinä ja on kieltänyt käyttämästä niitä, mutta anoppi haluaa väkisin niitä joka ruokaan tunkea :D kaikki tämä on johtanut siihen, että anoppilaan mennessä minä syön etukäteen mahan täyteen, sitten tosin joutuu kuuntelemaan sitä valitusta kun minä en syö ja ei ruoka kelpaa. Ihan sama, mutta eipähän ole maha kipeänä :D

Vierailija
47/103 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"pahimmassa tapauksessa lähtee vielä henki."

Mitä pahaa tässä nyt niin olisi? Helpotus varmaan monille. 

Tosi, tosi, TOSI huono päivä tänään vai 😃😃😃?

No ei!

Ihan normipäivä! Pystyn syömään kaikkea.

Vierailija
48/103 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi ollenkaan syömään tuollaisen ihmisen luokse, omaterveys on tärkeämpää kuin toisen pahamieli.

Työskentelen erityisruokavalioden parissa ja kohtaan usein "en tykkää" tapauksia ja ihmiset eivät itsekään osaa kertoa allergian tasoa esimerkiksi kasvikset ja hedelmät usein ovat eriasioita tuoreena, kypsänä, jauheena mausteena, soseena, mehuna.. vaaditaan jotain, mutta kuitenkin syödään perusruokaa. Myös "saattaa sisältää" -tuotteet ovat riskialttiita sen päätöksen saa syöjä tehdä itse uskaltaako ottaa vai ottaako jotain muuta. Mutta, minun asia ei ole se syökö keliaakikko tietoisesti gluteenia, pähkinä-allerginen pähkinää, maito-allerginen juustoa, minun työ on tarjota ruokavalioon sopivaa syötävää.

Näen valitettavan paljon töissä "ammattilaisten" vähättelevän ruokarajoitteita eikä tiedetä mikä on oikeasti vaarallinen allergia ja vaatii ehdottoman kiellon. Ja tätä ketjua lukiessa en ihmettele yhtään miksi monet ihmiset häpeävät allergioita tai keliakiaa.

Keliakiaa on ollut ennenkin sitä ei ole vaan osattu tunnistaa, tietämättään keliakiaa sairastavia on tässäkin maassa tuhansia. Allergioihin on kuoltu sata vuotta sittenkin kuolin syytä ei välttämättä vain ole tiedetty, tosin allergioita on ollut vähemmän kuten myöskin niitä allergiaa aiheuttavia ruoka-aineita ollut vähemmän saatavilla.

Vierailija
49/103 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano sille, että niin se onkin. Eihän se näköjään usko kuitenkaan mitään.

Älä vaan tee lapsia tuohon suhteeseen.

En tiennytkään, että miniöillä ja anopeilla on tapana tehdä lapsia suhteeseensa.

Meillä täällä Honkajoella on ollut ihan yleisesti tapana, että appi on tehnyt ainakin yhden lapsen miniälleen. Näin on vahvistettu suvun omien geenien perimää ja estetty allergioitten siirtyminen sukuun.

Liperissä ja naapurikunnissa on puolestaan ollut ikiaikainen perinne, jossa appiukko on laskenut maitia miniän suoleen. Näin on totutettu uusi tulokas talon ruokaan ja isännän vahvalla maidilla häädetty heikkoja ja ruoka-aine rajoitteisia geenejä pois synnyttäjän elinistöstä ennen uusien jälkeläisten siittämistä.

Vierailija
50/103 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syötäisiin normaalia suomalaista ruokaa niin jäisivät nuo mahanpurut vähemmälle. Jos suomalaisten olisi tarkoitettu syövän pähkinöitä niitä kasvaisi täällä luonnossa.

Vierailija
51/103 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti on ihmisiä, jotka ovat "allergisia" ja sitten niitä, jotka ovat oikeasti allergisia. Sen vuoksi osa ihmisistä ei osaa ajatella, että allergia on todellinen vaiva ja että pahimmillaan voi johtaa jopa kuolemaan.

Vierailija
52/103 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ennen vanhaan" oli keliaakiaa ja allergioita, niihin kuoltiin pikkulapsina. Satun tietämään, koska suvussani on vuoden iässä kuollut keliaakikkolapsi (50-luku) ja 2v:na kuollut allergikko (40-luku).

*

Jos mahdollista, ota miehesi tueksi ja vääntäkää asia rautalangasta. Jotkut anopit uskovat vasta kun se oma lapsi sanoo...

Itse asiassa jo antiikin Rooman ajoilta löytyy kirjoituksia, jotka viittaavat keliakiaan :D

Näissä kerrotaan henkilöitä, jotka ovat kuolleet pitkän sairastumisen myötä, ja ruumin avauksessa havaittu"sileä suoli" (=suolinukka kadonnut).

Keliakiahan löytyi jo 60 -luvulla, ettei sikälikään uusi sairaus enää ole.

Vierailija
53/103 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän muuten yhden keliaakikon joka ei hoida sairauttaan. Vieläpä ihan nuori ihminen on ja silti syö gluteenia, eli jos tekee mieli tavishampurilaista käy vaan mäkkäriltä hakemassa ja sitten kärvistelee. Epäilen että taustalla on joku mielenterveysongelma. Hoitamaton keliakiahan voi aiheuttaa jopa syövän suolistoon.

Mitä alapeukuttamista tässä on? Kyllä normaalisti keliaakikko tietää miten vakavasta jutusta on kyse. Viittaan tuohon yhteen ensimmäisellä sivulla olevaan juttuun missä eräs anoppi kertoo miniänsä maistelevan ruokaa joissa on gluteenia. Tuossa tapauksessa voi kyllä olla kyseessä sekin ettei oikeasti miniä saa voimakkaita oireita gluteenista eikä siksi ymmärrä että suolinukkaa tuhoutuu JOKA IKINEN KERTA kun syö gluteenia.

Vierailija
54/103 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä miniä on samanlainen. Tosin tuo mukanaan omat tarjottavat, mutta pystyy silti ihan vähän maistelemaan, jos tarjolla on jotain mieluista. Olen pitänyt suuni kiinni, vaikka ihan vähän huvittaa keliakia, joka kestää spelttituotteet. Mutta jos vahvasti uskoo omiin rajoitteisiinsa, niin ihan sama minulle, eläkööt rajoitettua elämää. MInä en sitä tue.

Speltti on vähägluteenisempi kuin perusvehnä, joten ei siinä pitäisi mitään huvittavaa olla. Riippuu keliakian asteesta kestääkö spelttituotteita vai ei. 

HÖPÖ HÖPÖ ! Ei ole mitään keliakian asteita. Keliakia joko on tai ei ole. Juuri tällaiset harrastajakeliaakikot saavat aikaan meille oikeasti sairaille vaikeita tilanteita, kun muut eivät usko täysin gluteenittomaan ruokavalioon.

Vierailija
55/103 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita anopin kallo seinälle, tao sitä vaikka lihanuijalla ja huuda: "Olen allerginen sille ja tälle." Ja varsinkin sulle. :D

Vierailija
56/103 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan kerro jälkikäteen kyläpaikkaan tai ravintolalle, että nyt meni iho verille, tuli ihottumaa tai limaisuutta ja tukkoisuutta, migreenikohtaus tai maha potkupallona. Ihan vaan tiedoksi viisastelevalle salasyöttäjälle. Onneksi omat oireeni eivät ole hengenvaarallisia, jos tuollaisia psykopaatteja kulkee vapaana.

Vierailija
57/103 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei keliakiatuntijat, kun on otettu verestä keliakiatesti onko se aina diagnoosin aukottomasti poissulkeva ja positiivinen tulos varmistetaan tähystyksellä eli voiko huokaista helpotuksesta, jos verikoe oli ok.

Vierailija
58/103 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa omalta anopilta...

Meillä oli toiseksi vanhin kuolla kun anoppi pakotti syöttämään kalaa. Ja vittuili vielä päälle kun lapsi makaa  tuskissaan.. =X

Söimme AINA niitä ruokia mitä anoppi vaan keksi vaatia. Haukkui ja vittuili lasten kuullen kuinka olemme huonosti kasvattaneet lapset...

Kyllä se on niin että jos joku on moniallerginen niin mieluummin annan viedä/tuoda omat ruokansa.. Itse tykkään ottaa moiset haasteena vastaan...

Vierailija
59/103 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika usein ne "yliherkkyydet" ei oireile jos ei kerro että ruuassa on niitä"pahoja myrkkyjä".

Oot törkeä. Onneksi anoppi on ihana ja tarkka laktoosi-intoleranssin kanssa. Vaikken heti oirehtinutkaan, ennen kuin syy löytyi, vietin monta itkuista ja hyvin tuskaista automatkaa.

Aina kaikki ei heti turpoa, mutta silti ne ruuat voi aiheuttaa myöhemmin tuskaa ja kipua, vaikket sitä olekaan todistamassa.

Joten sinä ja kaikki muut piilottelijat, häpeisitte. Vaikka kyse olisikin allergian sijasta inhokki ruuasta, ei ole sinun hommasi opettaa toista sitä syömään. Mitäs itse tykkäisit, jos joku laittaisi ruokaasi toukkia/hyönteisiä/koiranlihaa? Ravintoarvoltaan ihan syötävää, mutta jos et halua sitä syödä niin se on sinun oikeutesi.

Vierailija
60/103 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anopit ovat (naiselle) tosi julmia. Kai se on yleistetysti käänteinen oidipuskompleksi. Mikään nainen ei ole kyllin hyvä pojalleni.