Anoppi ottaa ruoka-aineallergiani henkilökohtaisena loukkauksena häntä kohtaan
Olen ilmoittanut että voin tuoda omat tarjottavat mukanani, koska ruokavalioni on niin rajoitettu.
Pähkinäallergia, keliakia, yliherkkä sitrushedelmille, esim. tomaatit täytyy kuoria tai kitalakeen tulee kirvelevää "ihottumaa" laktoosi-intoleranssi ja pari pientä yliherkkyyttä siihen päälle.
Anoppi ei ota tosissaan, eihän ennenvanhaankaan ollut mitään keliakioita ja muita, nirsoilua se on. Sitten tarjoaa kaiken maailman kolmen suklaan laktoosikakkua pähkinärouheella ja loukkaantuu kun en voi ottaa.
Miten saan hänen kalloonsa taottua, etten VOI syödä kaikkia hänen tarjoilujaan, pahimmassa tapauksessa lähtee vielä henki.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaapa omalta anopilta...
Meillä oli toiseksi vanhin kuolla kun anoppi pakotti syöttämään kalaa. Ja vittuili vielä päälle kun lapsi makaa tuskissaan.. =X
Söimme AINA niitä ruokia mitä anoppi vaan keksi vaatia. Haukkui ja vittuili lasten kuullen kuinka olemme huonosti kasvattaneet lapset...
Kyllä se on niin että jos joku on moniallerginen niin mieluummin annan viedä/tuoda omat ruokansa.. Itse tykkään ottaa moiset haasteena vastaan...
Siis hui kauhea... Jos lapselleni puhkeaisi allergia ja joku tietentahtoen syöttäisi sitä, vaarantaen hänen henkensä ja terveytensä, aiheuttaen kipua tahallisesti... Mä muuttuisin varmaan murhanhimoiseksi. En todellakaan olisi hiljaa asiasta, en syöttäjälle enkä hänen ympäristölleen jos yrittäisi mussuttaa miten olisin kohtuuton.
Vierailija kirjoitti:
Huomiota täytyy saada vaikka sitten ruoalla temppuilemalla.
Niinpä. Rasittava tuollainen anoppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli toiseksi vanhin kuolla kun anoppi pakotti syöttämään kalaa. Ja vittuili vielä päälle kun lapsi makaa tuskissaan.. =X
Söimme AINA niitä ruokia mitä anoppi vaan keksi vaatia. Haukkui ja vittuili lasten kuullen kuinka olemme huonosti kasvattaneet lapset...
Kyllä se on niin että jos joku on moniallerginen niin mieluummin annan viedä/tuoda omat ruokansa.. Itse tykkään ottaa moiset haasteena vastaan...
Siis hui kauhea... Jos lapselleni puhkeaisi allergia ja joku tietentahtoen syöttäisi sitä, vaarantaen hänen henkensä ja terveytensä, aiheuttaen kipua tahallisesti... Mä muuttuisin varmaan murhanhimoiseksi. En todellakaan olisi hiljaa asiasta, en syöttäjälle enkä hänen ympäristölleen jos yrittäisi mussuttaa miten olisin kohtuuton.
Johtuvatko nuo väkivaltafantasiasi vatsavaivoista? Oletko harkinnut terapeutilla käyntiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän muuten yhden keliaakikon joka ei hoida sairauttaan. Vieläpä ihan nuori ihminen on ja silti syö gluteenia, eli jos tekee mieli tavishampurilaista käy vaan mäkkäriltä hakemassa ja sitten kärvistelee. Epäilen että taustalla on joku mielenterveysongelma. Hoitamaton keliakiahan voi aiheuttaa jopa syövän suolistoon.
Mitä alapeukuttamista tässä on? Kyllä normaalisti keliaakikko tietää miten vakavasta jutusta on kyse. Viittaan tuohon yhteen ensimmäisellä sivulla olevaan juttuun missä eräs anoppi kertoo miniänsä maistelevan ruokaa joissa on gluteenia. Tuossa tapauksessa voi kyllä olla kyseessä sekin ettei oikeasti miniä saa voimakkaita oireita gluteenista eikä siksi ymmärrä että suolinukkaa tuhoutuu JOKA IKINEN KERTA kun syö gluteenia.
Ei ole tosiaan mikään ihan harvinaisuus keliaakikot, jotka syövät gluteenia tiskistä huolimatta. Näkyy jo hoitokäytöksessä, kun keliakia todettiin, niin sisätautilääkäri tsemppasi ja kehui vuolaasti, kun olin pysynyt gluteenittomalla.
Tunnen myös keliaakikon, joka syö gluteenia.. Kovin on jo laiha ja kalpea, hirvittää katsoa sitä menoa 😞
Jos joku syöttää minulle salaa pähkinöitä teen kyllä rikosilmoitksen. Tehkää te muutkin! Kyseessä on pahoinpitely, kun allergia on tiedossa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä miniä on samanlainen. Tosin tuo mukanaan omat tarjottavat, mutta pystyy silti ihan vähän maistelemaan, jos tarjolla on jotain mieluista. Olen pitänyt suuni kiinni, vaikka ihan vähän huvittaa keliakia, joka kestää spelttituotteet. Mutta jos vahvasti uskoo omiin rajoitteisiinsa, niin ihan sama minulle, eläkööt rajoitettua elämää. MInä en sitä tue.
Speltti on vähägluteenisempi kuin perusvehnä, joten ei siinä pitäisi mitään huvittavaa olla. Riippuu keliakian asteesta kestääkö spelttituotteita vai ei.
Keliakiassa ei ole sellaista "astetta", että kestäisi yhtään gluteenia.
Miksi se on aina anoppi, jonka kanssa menee sukset ristiin?
Vaihtakaa nyt välillä henkilöitä näihin provoihinne. Käy tylsäksi.
Meillä se on anoppi, joka on yliallerginen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuvatko nuo väkivaltafantasiasi vatsavaivoista? Oletko harkinnut terapeutilla käyntiä?
Ei vaan itsensä tuntemisesta ja realismista. Ootko ihan tyhmä, kun kuvittelet vanhempien suhtautuvan hälläväliä asenteella lapsensa terveydellä leikkimiseen?
Vierailija kirjoitti:
En menisi ollenkaan syömään tuollaisen ihmisen luokse, omaterveys on tärkeämpää kuin toisen pahamieli.
Työskentelen erityisruokavalioden parissa ja kohtaan usein "en tykkää" tapauksia ja ihmiset eivät itsekään osaa kertoa allergian tasoa esimerkiksi kasvikset ja hedelmät usein ovat eriasioita tuoreena, kypsänä, jauheena mausteena, soseena, mehuna.. vaaditaan jotain, mutta kuitenkin syödään perusruokaa. Myös "saattaa sisältää" -tuotteet ovat riskialttiita sen päätöksen saa syöjä tehdä itse uskaltaako ottaa vai ottaako jotain muuta. Mutta, minun asia ei ole se syökö keliaakikko tietoisesti gluteenia, pähkinä-allerginen pähkinää, maito-allerginen juustoa, minun työ on tarjota ruokavalioon sopivaa syötävää.
Näen valitettavan paljon töissä "ammattilaisten" vähättelevän ruokarajoitteita eikä tiedetä mikä on oikeasti vaarallinen allergia ja vaatii ehdottoman kiellon. Ja tätä ketjua lukiessa en ihmettele yhtään miksi monet ihmiset häpeävät allergioita tai keliakiaa.
Keliakiaa on ollut ennenkin sitä ei ole vaan osattu tunnistaa, tietämättään keliakiaa sairastavia on tässäkin maassa tuhansia. Allergioihin on kuoltu sata vuotta sittenkin kuolin syytä ei välttämättä vain ole tiedetty, tosin allergioita on ollut vähemmän kuten myöskin niitä allergiaa aiheuttavia ruoka-aineita ollut vähemmän saatavilla.
Oma terveys. Eri asia. Paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
En menisi ollenkaan syömään tuollaisen ihmisen luokse, omaterveys on tärkeämpää kuin toisen pahamieli.
Työskentelen erityisruokavalioden parissa ja kohtaan usein "en tykkää" tapauksia ja ihmiset eivät itsekään osaa kertoa allergian tasoa esimerkiksi kasvikset ja hedelmät usein ovat eriasioita tuoreena, kypsänä, jauheena mausteena, soseena, mehuna.. vaaditaan jotain, mutta kuitenkin syödään perusruokaa. Myös "saattaa sisältää" -tuotteet ovat riskialttiita sen päätöksen saa syöjä tehdä itse uskaltaako ottaa vai ottaako jotain muuta. Mutta, minun asia ei ole se syökö keliaakikko tietoisesti gluteenia, pähkinä-allerginen pähkinää, maito-allerginen juustoa, minun työ on tarjota ruokavalioon sopivaa syötävää.
Näen valitettavan paljon töissä "ammattilaisten" vähättelevän ruokarajoitteita eikä tiedetä mikä on oikeasti vaarallinen allergia ja vaatii ehdottoman kiellon. Ja tätä ketjua lukiessa en ihmettele yhtään miksi monet ihmiset häpeävät allergioita tai keliakiaa.
Keliakiaa on ollut ennenkin sitä ei ole vaan osattu tunnistaa, tietämättään keliakiaa sairastavia on tässäkin maassa tuhansia. Allergioihin on kuoltu sata vuotta sittenkin kuolin syytä ei välttämättä vain ole tiedetty, tosin allergioita on ollut vähemmän kuten myöskin niitä allergiaa aiheuttavia ruoka-aineita ollut vähemmän saatavilla.
Eihän kukaan ammattilainen voi tietää mikä on oikeasti vaarallinen allergia ja tarvitaanko ehdoton kielto. Sen voi tietää ainostaan henkilö itse ja häntä hoitava taho. Allergian tasoja nyt on vaan niin erilaisia. Yksi voi kuolla pelkistä allergeenin minimaalisista jäämistä kuin taas toiselle tulee "vain" epämietyttäviä, mutta ei henkeä uhkaavia oireita. Itse ainakin aina kysyn henkilöltä itseltään mitä hän voi syödä. Keliakia sitten tietysti vaatii täyden välttämisen eikä siinä katsota oireita, gluteiiniyliherkät taas voivat syödä gluteiinia sen verran kuin oireiltaan kestävät. Ainostaan keliakiadiagnoosista voi ammattilainen päätellä ruokavalion.
Vierailija kirjoitti:
Aika usein ne "yliherkkyydet" ei oireile jos ei kerro että ruuassa on niitä"pahoja myrkkyjä".
Eihän esim keliakia oireile heti, sitten reissun jälkeen istut kolme viikkoa vessassa maha sekaisin.
Laktoosilla menee 2-3 tuntia ja sitten istuu vessassa pari päivää yhtä mittaa.
Osa allergioistakin on viivästyneitä ja oireilee parin päivän viiveellä.
Helppo todeta ruokapöydässä että oireita ei ole parin tunnin kahvittelussa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se auta muu kuin nauttia Anopin kolmensuklaanpähkinärouhelaktoosikakkua ja toivoa parasta. siis, että vaikka mies tajuaa soittaa ambulanssin..
Juuri näin, loppuisi ainakin kohdallasi nämä idioottimaisen anoppi sitä ja anoppi tätä aloitukset, jos lanssi tajuaa hieman viivytellä.
Kaivakaa esiin miljoona edellistä aloitusta ja lukemaan ne, löytyisikö vastaus sieltä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi se on aina anoppi, jonka kanssa menee sukset ristiin?
Vaihtakaa nyt välillä henkilöitä näihin provoihinne. Käy tylsäksi.
Voi kiitos!
Tämä palsta on näköjään mennyt ihan höpöksi.
Olen ollut valitettavasti sairauslomalla ja muistin, että muutama vuosi sitten nauroin ääneen palstan jutuille.
Nyt iso osa keskittyy tämmöisen turhan jauhantaan, miten se tilannetta muuttaa, että täällä tätäkin asiaa käsitellään?
Jos jollakulla on tuommoinen anoppi, niin sehän on valinnan paikka, ei mene sinne. Rauhallisesti kertoo syyn ja se on siinä. Anopin reaktioihin ei voi vaikuttaa, ne ovat hänen omiansa.
minulle ex-anoppi syötti tavalliseen maitoon tehtyä täytekakkua, kun piti laktoosivaivaani korvien välissä olevana. no, olimme siellä yötä ja minäpä sitten varasin talon ainoan vessan koko illaksi ! muut joutuivat talvipakkasella kömpimään ulos puskapissille...
Vierailija kirjoitti:
Ja mies on tietenkin tuppisuuna...
Mies on varmaan samaa mieltä kuin äitinsä, mutta pitää perhesovun vuoksi turpansa kiinni.
Muistakaahan, että laktoosi-intoleranssi on oire, ei sairaus. Minä olen jo diagnosoinut itselleni laktoosivamman, koska oireet ovat aivan selkeät ja toistuneet tuhat kertaa. Kuitenkin se on oma valinta, haluaako kärsiä oireet vai ei. Muuten ärsyttävä anoppi kyllä. Nyt kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Miten joku mies ottaa puolisokseen syömiskyvyttömän ihmisen?
Oletko satumaisen kaunis ja ihana luonne? Kauhea vaiva, rahanmeno ja jatkuva selittelyhän tuosta seuraa. Sympatiat anopin puolella nyt.
Ai oikein syömiskyvyttömän? Hei provoilija, kyllähän ap:lla on paljonkin ruokavaihtoehtoja.
Toivottavasti kaltaisiasi typeryksiä ei ole tosielämässä. Itse olen vielä vaikeammin allerginen kuin ap (ruoka-aineiden lisäksi useille lääkkeille, lisä- ja säilöntäaineille, siitepölyille, materiaaleille jne). Useimmat allergiat ovat puhjenneet vasta aikuisiällä muun terveyden romahtamisen yhteydessä. Onneksi asia ei ole lähipiirilleni tai varsinkaan aviomiehelleni mikään ongelma. Mieheni on loistava kokki, joten hän laittaa oikein mielellään ruokaa, jota pystyn syömään.
Ihminen on paljon muutakin kuin syömänsä ruoka. Valitsetko sinä kumppanisi sen perusteella, mitä hän pystyy syömään? Varsinkaan kun allergioille ei mitään voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä miniä on samanlainen. Tosin tuo mukanaan omat tarjottavat, mutta pystyy silti ihan vähän maistelemaan, jos tarjolla on jotain mieluista. Olen pitänyt suuni kiinni, vaikka ihan vähän huvittaa keliakia, joka kestää spelttituotteet. Mutta jos vahvasti uskoo omiin rajoitteisiinsa, niin ihan sama minulle, eläkööt rajoitettua elämää. MInä en sitä tue.
Speltti on vähägluteenisempi kuin perusvehnä, joten ei siinä pitäisi mitään huvittavaa olla. Riippuu keliakian asteesta kestääkö spelttituotteita vai ei.
Keliakiassa ei ole asteita, vaan vain ehdoton TÄYSIN gluteenton ruokavalio on ainoa hoitomuoto. Se, että joku keliakiadiagnoosin saanut voi syödä gluteenia saamatta välittömiä oireita ei tarkoita, ettei gluteeni kuitenkin tuhoaisi suolinukkaa. Speltti ei missään tapauksessa sovi keliakikolle. Tosin sitä ja montaa muutakin gluteenillista tuotetta osa keliakiaa sairastavasta syö ja olen törmännyt tähän "no jos vähän maistan" asenteeseen. Se on todella ikävää niitä keliakkkoja kohtaan jotka ovat säntillisiä ruokavaliostaan, koska se antaa ympäristölle virheellisen vaikutelman, ettei se ole niin tarkkaa. Koska todellisuudessa ruokavalion täytyy olla todella tarkka, eikä auta pikkuisen maistella tai edes vahingossa saada pullan muruja samalta lautaselta.
Suomen luonnossa kasvaa sitruunapuita? Pähkinöitä? Luonnonvalinta parhaimmillaan.