Anoppi ottaa ruoka-aineallergiani henkilökohtaisena loukkauksena häntä kohtaan
Olen ilmoittanut että voin tuoda omat tarjottavat mukanani, koska ruokavalioni on niin rajoitettu.
Pähkinäallergia, keliakia, yliherkkä sitrushedelmille, esim. tomaatit täytyy kuoria tai kitalakeen tulee kirvelevää "ihottumaa" laktoosi-intoleranssi ja pari pientä yliherkkyyttä siihen päälle.
Anoppi ei ota tosissaan, eihän ennenvanhaankaan ollut mitään keliakioita ja muita, nirsoilua se on. Sitten tarjoaa kaiken maailman kolmen suklaan laktoosikakkua pähkinärouheella ja loukkaantuu kun en voi ottaa.
Miten saan hänen kalloonsa taottua, etten VOI syödä kaikkia hänen tarjoilujaan, pahimmassa tapauksessa lähtee vielä henki.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Miksi on niin hyväksyttävää ja jopa kunnioitettavaa olla elinkelvoton yksilö?
Kaikkien pitää kiittää ja kumartaa, että luonnonvalinnan vääristymästä ihmiskunnassa aloittajakin on hengissä ja vieläpä valittaa?
Itse olet empatia- ja elinkyvytön yksilö senkin p***apää!
Odotan mielenkiinnolla anopin kommentteja ja toimia, kun hän saa joskus tietää, että minulla on todettu keliakia. Ei tule ymmärtämään. Tietysti otan omat eväät mukaan, koska en halua tehdä asiasta numeroa. Mutta tuollaisten hankalien ihmisten vuoksi asiasta tahtoo tulla ongelma joka tapauksessa. Teit niin tai näin jne.
Vierailija kirjoitti:
Laita anopin kallo seinälle, tao sitä vaikka lihanuijalla ja huuda: "Olen allerginen sille ja tälle." Ja varsinkin sulle. :D
Eikö olisi hyödyllistä mainita tarkemmin mille ruoka-aineille on allerginen? Sille ja tälle on aika epämääräistä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaapa omalta anopilta...
Meillä oli toiseksi vanhin kuolla kun anoppi pakotti syöttämään kalaa. Ja vittuili vielä päälle kun lapsi makaa tuskissaan.. =X
Söimme AINA niitä ruokia mitä anoppi vaan keksi vaatia. Haukkui ja vittuili lasten kuullen kuinka olemme huonosti kasvattaneet lapset...
Kyllä se on niin että jos joku on moniallerginen niin mieluummin annan viedä/tuoda omat ruokansa.. Itse tykkään ottaa moiset haasteena vastaan...
Toivottavasti olet muistanut opettaa omat lapsesi käyttämään sanaa "vittu" ja "vittuilemaan" niin ei tarvitse olla naama "norsunvitulla". Mistä tätä wt-ryhmää oikein sikiää?
Vierailija kirjoitti:
Jos syötäisiin normaalia suomalaista ruokaa niin jäisivät nuo mahanpurut vähemmälle. Jos suomalaisten olisi tarkoitettu syövän pähkinöitä niitä kasvaisi täällä luonnossa.
Jaa. Minä olen allerginen perisuomalaiselle ruoalle, kuten kauralle, herneille ja porkkanoille. Mistäköhän tämä sitten johtuu?
Eikö sun nössykkämies voi laittaa anoppia ruotuun? Haluaako anoppi kiduttaa sua vai mitä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mies on tietenkin tuppisuuna...
Mies on varmaan samaa mieltä kuin äitinsä, mutta pitää perhesovun vuoksi turpansa kiinni.
Miksi kukaan järkevä ihminen vähättelisi puolisonsa allergioita?
Onneksi meidän lähipiiriin kuuluu ymmärtäviä ja fiksuja ihmisiä. Lapsella allergia ja iäkkäät isovanhemmat ja muut sukulaiset ymmärtävät tilanteen. Olisi kauheaa, jos läheiset suhtautuisivat asiaan henkilökohtaisena loukkauksena, että lapselle ei saa antaa jotain ruokaa ja vieläpä "opetusmielessä" vähän päättäisivät opettaa lasta tai meitä vanhempia antamalla tietoisesti allergeenista ruokaa. Kerran jouduttu lapsen kanssa päivystykseen, kun lapsella turposi esim. naamaa, korvat, silmät, haukkoi happea ja yritti kakoa oksennusta. Onneksi saairaala kahden kilsan päässä kotoa.
Mummoni on tuollainen. Serkulla on keliakia ja mummo räksyttää asiasta serkun selän takana. Kun ei ennenkään kuulemma noita ollut. Totesin joskus, että varmana oli vaikka mitä huonovatsaisia, jotka nykyään olisi esim. just keliaakikkoja. Suolistosairausiakin on ollut iät ja ajat. Jollain kauan sitten kuolleella. Englannin kuninkaalla oli todennäköisesti kuvausten perusteella crohnin tauti. Allergiat on lisääntyneet, mutta nekin voidaan todeta ihan kunnon tieteen keinoin ja alttius on perityvä. Ja laktoosi-intoleranssikin on ihan tavallinen aikuisen ihmisen ominaisuus muualla maailmassa. Suomalaiset on vaan kummallisia, kun me kestetään laktoosia niin hyvin.
Mummo ei ole mulle enää valittanut.
Toinenkin mummoni ihmettelee allergioiden yleistymistä, mutta enemmän huolissaan. Hän ottaa asian vakavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano sille, että niin se onkin. Eihän se näköjään usko kuitenkaan mitään.
Älä vaan tee lapsia tuohon suhteeseen.
En tiennytkään, että miniöillä ja anopeilla on tapana tehdä lapsia suhteeseensa.
Meillä täällä Honkajoella on ollut ihan yleisesti tapana, että appi on tehnyt ainakin yhden lapsen miniälleen. Näin on vahvistettu suvun omien geenien perimää ja estetty allergioitten siirtyminen sukuun.
Hieno kommentti.. hekotan täällä vedet silmissä :D
Mikä vaivaa aikuista ihmistä joka ottaa henkilököhtaisena loukkauksena toisen ihmisen (jopa tuntemattoman) syömiset tai syömättä jättämiset syystä tai toisesta?
Pahasti viiraa päässä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi on niin hyväksyttävää ja jopa kunnioitettavaa olla elinkelvoton yksilö?
Kaikkien pitää kiittää ja kumartaa, että luonnonvalinnan vääristymästä ihmiskunnassa aloittajakin on hengissä ja vieläpä valittaa?
Suomen luonnossa kasvaa sitruunapuita? Pähkinöitä? Luonnonvalinta parhaimmillaan.
Pähkinäpensaita kasvaa Suomessa luonnonvaraisena saaristosta Hämeeseen asti. Ovat melko harvinaisia ja pähkinäpensaslehdot rauhoitettuja.
Meillä se on miniä, joka ei ymmärrä, että mulla on ihan oikea maitoallergia. Aina on maitoon tehtyä pullaa tai mustikkapiirakkaa. Sitten se on hmoilasena ja naama nyrpällään kun en ota mitään. Sanoo vaan, että hei tämä on laktoositonta, että kyllä tätä voi syödä.
Osa ihmisistä ei vaan tajua. Sille ei kai voi mitään.
Mun lapsella on paha kala-allergia. Myös hajusta tulee oireita. Epipen aina saatavilla. Ihan hyväntahtoisesti naureskelen, kun anoppi tuskin uskaltaa pitää sillipurkkia jääkaapissa kun tulemme käymään. On todella hienoa, kun hän on ottanut asia tosissaan, ei siinä oikeasti mitään nauramista ole.
Keliakia ei ole allergia. Keliakia on autoimmuunisairaus, jossa gluteeni niminen proteiini tuhoaa suoliston suolinukkaa ja aiheuttaa tulehduksen suolen pinnalle.
Minua suututtaa nämä mukakeliaakikot, jotka niputtavat keliakian allergiaksi ja maistelevat gluteenipitoisia ruokia "no jos minä vähän". Se ampuu meitä muita keliaakikoita nilkkaan, kun ihan oikeasti haluaisin pysyä terveenä enkä halua altistaa itseäni suolistosyövälle, anemialle ja osteoporoosille. Sillä kun minä kohtaan näitä mukakeliaakikkojen tuttuja, on melko turha yrittää selittää miten keliakia on ehdottoman tarkka ja en kestä muruakaan, koska "no kyllä se minun serkkukin voi syödä, älä nirsoile siinä!" Istuta se anoppi alas ja kerro mitä hoitamaton keliakia tekee ja mitä muiden allergeenien syönnistä sinulle seuraa.
Ruoka-allergiasta johtuvat pität sihinäpierut (sukulaisesi x) ottaa kunnioituksena?
Ripulipaskan valuessa verhoista polvistuu hän ja kiittäen Herraa,nam.
Kyllä kunnon allergiakohtaus suvun ja kokkaajan edessä pitäisi avata silmät, tai hajuaistin ainakin.
Nykyaikana on niin saatanan muodikasta olla allerginen sille ja tälle, ja se on syönyt uskon näihin tosissaan allergisiin. Ollaan muka niin gluteenittomia, kunnes on herkku tarjolla, jota ei voi vastustaa, ja vedetään naamaan sitä. EN USKO ENÄÄ YHTÄKÄÄN ALLERGIAVINKUJAA. Laitan sekaan allergisoivia aineita, ja sillä siisti. Ei kiinnosta enää paskanjauhanta, joka hankaloittaa omaa työtä. Kuolee jos kuolee. oooops, virheitä sattuu.. t. kokki
Kyseessä ei ollut anoppi, vaan muu sukulainen, joka tiesi hyvin allergiastani, mutta tarjosi silti minulle sopimatonta ruokaa vakuuttaen, että minäkin voin syödä sitä. Ilmeisesti oli tarkoitus osoittaa, miten olen vain kuvitellut rajoitukseni, mutta olimme satuimme olemaan yökylässä ja isäntäväki heräsi sitten siivoamaan oksennukseni vierasvuoteen ja vessan väliltä, kun elimistö protestoi.
Sen jälkeen eivät ehkä samaa toistaisi, mutta en silti enää syö toisten tekemiä ruokia.
Sehän on kuin mummoni!
Mä en ole koskaan voinut olla mummollani yökylässä, kun äiti ei voinut luottaa äitiinsä. Kyllähän sitä kesällä kalassa pitää käydä, oma saalis perata ja paistaa ja syödä. Mikäs lapsuus se muuten on?
Muut sisaret kyllä kävi, kun eivät olleet allergisia millekään. Mulle oli kala ja äyriäiset hengenvaarallisia ja lisänä maitoallergia. Siten en voinut vastalypsettyä maitoakaan juoda, vaikka laktoosi-intoleranssi serkkuni voi.. jne.
Väitti aina vaan, että äiti keksi keskimmäiselleen tämmöisen huomiohaku taudin. Aika raskas ihminen.
Jätä se sika.