Anoppi ottaa ruoka-aineallergiani henkilökohtaisena loukkauksena häntä kohtaan
Olen ilmoittanut että voin tuoda omat tarjottavat mukanani, koska ruokavalioni on niin rajoitettu.
Pähkinäallergia, keliakia, yliherkkä sitrushedelmille, esim. tomaatit täytyy kuoria tai kitalakeen tulee kirvelevää "ihottumaa" laktoosi-intoleranssi ja pari pientä yliherkkyyttä siihen päälle.
Anoppi ei ota tosissaan, eihän ennenvanhaankaan ollut mitään keliakioita ja muita, nirsoilua se on. Sitten tarjoaa kaiken maailman kolmen suklaan laktoosikakkua pähkinärouheella ja loukkaantuu kun en voi ottaa.
Miten saan hänen kalloonsa taottua, etten VOI syödä kaikkia hänen tarjoilujaan, pahimmassa tapauksessa lähtee vielä henki.
Kommentit (103)
Aika usein ne "yliherkkyydet" ei oireile jos ei kerro että ruuassa on niitä"pahoja myrkkyjä".
Huomiota täytyy saada vaikka sitten ruoalla temppuilemalla.
Ja mies on tietenkin tuppisuuna...
Tuttua. Tosin mulla ei noin pahat allergiat, ainoastaan chili ja laktoosi-intoleranssi. Anoppi ei kuulemma miehen tietojen mukaan juuri käytä chiliä eikä maitotuotteita, mutta jostain syystä aina kun mennään syömään hän on tehnyt jotain missä on sitä chiliä ja jälkkäriksi laktoosillista jäätelöä. Sit se myös loukkaantuu jos syön vain salaattia ja leipää tai jätän jopa kokonaan tulematta. Ihan pelkkää vittuiluahan tuo on. Itse en tee näistä mitään numeroa, joko syön sitä salaattia tai jään vaan kotiin ja mies menee yksin, ja sanoo että en millään nyt ehtinyt lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä miniä on samanlainen. Tosin tuo mukanaan omat tarjottavat, mutta pystyy silti ihan vähän maistelemaan, jos tarjolla on jotain mieluista. Olen pitänyt suuni kiinni, vaikka ihan vähän huvittaa keliakia, joka kestää spelttituotteet. Mutta jos vahvasti uskoo omiin rajoitteisiinsa, niin ihan sama minulle, eläkööt rajoitettua elämää. MInä en sitä tue.
Speltti on vähägluteenisempi kuin perusvehnä, joten ei siinä pitäisi mitään huvittavaa olla. Riippuu keliakian asteesta kestääkö spelttituotteita vai ei.
Käsittämätöntä, että yläpeukuista päätellen moni luulee, että spelttiVEHNÄ sopii keliaakikolle, saati että keliakiassa olisi "eri asteita".
Keliakia ei ole kuin allergia, siinä ei ole eri asteita. Keliakia joko on tai ei ole. Siinä on ne "asteet".
Älkääkä ihan oikeasti jakako tuota väärää tietoa.
Eeh no kyllä on eri asteita. Spelttiä ei nyt varmaan kukaan kestä, mutta keliaakikoilla on kyllä eroja. Jotkut voivat syödä vain luontaisesti gluteenittomia tuotteita, joissa ei siis ole yhtään gluteenia, ja toiset taas voivat syödä myös gluteenittomaksi käsiteltyjä tuotteita, esim. vehnätärkkelystä sisältäviä, joissa on aina jäljellä pienen pieni määrä gluteenia.
Mulla hengenvaarallinen pähkinäallergia ja liuta muita allergioita, joista tulee sitten vaan ihottumia, nuha ja ripuli. Miten ihmeessä monet luulee, että tämä on jotain hiton huomiohakuisuutta, kun yritän vaivihkaa emännältä kysellä ainesosia? Sitten vielä syön pääasiallisesti kasvisruokaa ja sitäkin taas päivitellään kovaan ääneen, ihmetellään näitä nykyakan hullutuksia ja kauhistellaan mun muotojen puutetta! ( ihan kuin lihan syönti mulle tissit kasvattaisi ) Matkustellessa mulla onkin jo omat eväät laukussa ettei muiden tarvitsisi mieltänsä turhaan pahoittaa mun ruokarajoitteista.
Miksi on niin hyväksyttävää ja jopa kunnioitettavaa olla elinkelvoton yksilö?
Kaikkien pitää kiittää ja kumartaa, että luonnonvalinnan vääristymästä ihmiskunnassa aloittajakin on hengissä ja vieläpä valittaa?
Vierailija kirjoitti:
Aika usein ne "yliherkkyydet" ei oireile jos ei kerro että ruuassa on niitä"pahoja myrkkyjä".
Aika jännä, mä ainakin kuolen. Kerrottiin tai ei. Mä tosin aina kysyn että onko sitä tai tätä, valehtele toki jos haluat kuolemantuottamuksen niskoillesi.
Kaiken kertoo tuo "on muitakin pieniä yliherkkyyksiä" eli se vie pohjan todellisilta allergioilta.
Jätin omaan arvoonsa ihmisen, joka ei loppujen lopuksi voinut syödä yhtään mitään omien sanojensa mukaan. Koomisen piirteen tapaukseen tuo, että mainittu henkilö oli n. 150 kg.
Minun anoppi haukkui minua, kun kieltäydyin raskausaikana syömästä haukea. 😊 "Viedään nyt ainakin pojalle ruokaa, vaikka tuo akka onkin tuollainen &(;@(€;&2)!" ihania nuo anopit!
"Ennen vanhaan" oli keliaakiaa ja allergioita, niihin kuoltiin pikkulapsina. Satun tietämään, koska suvussani on vuoden iässä kuollut keliaakikkolapsi (50-luku) ja 2v:na kuollut allergikko (40-luku).
*
Jos mahdollista, ota miehesi tueksi ja vääntäkää asia rautalangasta. Jotkut anopit uskovat vasta kun se oma lapsi sanoo...
Vierailija kirjoitti:
Kaikki allergiat ja yliherkkydet ei aiheuta oireita just sillä samalla sekunnilla. Oireet voi tulla seuraavana yönä tai parin päivän päästä.
Oma mies ei ole millekään ruoka-aineelle allerginen, mutta antibioottikuurista hän sai kovasti kutisevan ihottuman. Jos sama reaktio tulisi jostain ruuasta, niin kävisin vetämässä turpaan sellaista henkilöä, joka miehelle olisi syöttänyt sitä salaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten joku mies ottaa puolisokseen syömiskyvyttömän ihmisen?
Oletko satumaisen kaunis ja ihana luonne? Kauhea vaiva, rahanmeno ja jatkuva selittelyhän tuosta seuraa. Sympatiat anopin puolella nyt.
Minä en ole kaunis, olen reilusti ylipainoinen, laiska ja melko v*ttumainen ihminen. Mutta syön ihan kaikkea, joten lienen oikein hyvä puoliso ja erinomainen miniä. Kakkua voin ottaa toisenkin palasen, jos se on hyvää, mutta kerron auliisti, jos en tykkää. Enkä siivoa kahvipöytää tai tarjoudu tiskaamaan.
Toivottavasti olet anoppini.
Oletpa moukka, nro 11! Otetaan nyt esimerkiksi vaikka ykköstyypin diabetes, jonka syntyyn elintavat eivät vaikut. Sekin rajoittaa ruokavaliota jonkin verran, nykytietämyksen mukaan vähemmän kuin ennen arveltiin, mutta rajoittaa kuitenkin. Nuo ap:n luettelemat sairaudet ja yliherkkyydet ovat myös sellaisia, että ne eivät ole itseaiheutettuja, vaan ne puhkeavat, kenelle puhkeavat. Erikseen sitten ovat ne, jotka juoksevat muodin mukaan ravitsemuksessakin. Yksi muotivirtaus on gluteeniton ravinto.
AP:lle sen verran, että miksi vaivaat päätäsi anoppisi asenteella. Vien omat sapuskat mukanasi. Tee oikein uhallakin niin herkullisen näköistä pöperöä kuin osaat ja syö nautiskellen.
Noin vittumaisen anopin luona en söisi mitään. Jos ei hyvällä puheella usko, niin ei mahda mitään. Ns vanhan kansan ihmisille kaikki pyöritetään kermassa ja voissa ja valkoisissa jauhoissa. Kaikki muu on humpuukia. Itsellä laktoosi-intoleranssi ja olen onneksi pystynyt pienissä määrin anopin voihin ja täysmaitoon tehtyjä herkkuja maistelemaan. Ei tarvitse minun takia pullareseptiä vaihtaa. Pahat allergiat ja keliakia ovat eri asia.
ei mitöö alegroi vai mitälie oo olemassakaa voi tätä nykynuorisoo, söisit nyt vain. ruista ranteisii ja possuu et kasvat ja lopeta se alergiassa oleminen.
Yksikään ruoka-aineallergiani ei ole hengenvaarallinen, joskin kerran on pitänyt ambulanssi soittaa kun reaktio oli epätavallisen voimakas eikä tiedetty mihin suuntaan se etenee. Onneksi on rajoitteitani ymmärretty ihan ilman vänkäämistä. Ja olen yksinkertaisesti syömättä jos ei löydy mitään mitä voisin syödä. Minulla myös mm pähkinäallergia ja nirsoilunahan sitä pidetään. Minä vieläpä tykkään pähkinöistä, mutta ei voi mitään kun menee suu rikki ja kurkku turpoaa. Suussa voi olla rakkuloita monta päivää tai ikenet voi mennä täysin rikki jos olen vahingossa syönyt jotain mille olen allerginen. Joskus tulee kauhea ihottuma tai menee maha sekaisin. Jos joku ei ymmärrä niin ei voi mitään.
Kyllä keliaakko "voi" maistella gluteenia sisältäviä tuotteita, mutta ei missään tapauksessa pitäisi. Paljonkin on ihmisiä, jotka ovat oikeasti yliherkkiä tai allergisia tai on joku sairaus, joka estää tietyn ruuan syömisen, mutta silti syövät vaikka tietävät, ettei pitäisi. Mun veli on pahasti laktoosivaivainen, mutta silti syö jäätelöä ja kärsii jatkuvasti vatsavaivoista. Osa ei vaan välitä, varsinkaan jos oireet eivät ole hengenvaarallisia olleet aiemmin. Tai kärsii ne pienet pierut. Keliakiassa ei ole asteita, mutta se oireilee toisilla voimakkaammin kuin toisilla. Pientäkään määrää ei pitäisi syödä, mutta toiset maistelevat silti, koska mieli tekee.
Tiedän muuten yhden keliaakikon joka ei hoida sairauttaan. Vieläpä ihan nuori ihminen on ja silti syö gluteenia, eli jos tekee mieli tavishampurilaista käy vaan mäkkäriltä hakemassa ja sitten kärvistelee. Epäilen että taustalla on joku mielenterveysongelma. Hoitamaton keliakiahan voi aiheuttaa jopa syövän suolistoon.
Anoppeja on joka lähtöön. Minä karppaan ja anoppi laittelee minulle aina karppiruokia vaikka olen monta kertaa sanonut että minun dieettien takia ei tarvitse nähdä mitään vaivaa, vaan joustan itse ja syön kyllä jotain siitä tavallisesta ruoasta mitä on tarjolla. Tekee siis minua varten jotain extra-annoksia vaikka muut syö muuta. Ja tämä karppaus nyt sentään on vain valinta minulta eikä mikään allergiaan etäisestikään verrattava.