Onko oikeasti olemassa ihmisiä, jotka eivät osaa ohjelmoida?
Osaan itse vääntää assemblerilla helposti vaikka mitä, prosessoriarkkitehtuurilla ei ole juuri merkitystä, niin RISC, CISC, VLIW, kuin DSP-käskykanta on tuttu. Samaten C, Java ja SQL onnistuu helposti.
Mutta onko olemassa ihmisiä:
-kun näkevät insertion sortin koodin C:llä -> Mikä toi on? syötävää?
-OpenGL koodia nähdessään eivät osaa vääntää tekstuurimapattuja polygoneja, tai määritellä vertexlistoja? -Z-bufferointi? Onks jotain syötävää? Z-sukupolven naksuja?
-Javassa eivät haldaa interfaceja, abstrakteja luokkia, pakkauksia tai moniperintää? -> häh? Mää kirjoitan yleensä kaiken koodin samaan tiedostoon, olkoon vaikka satoja luokkia, helpompi lukea ja editoida yhtä ainoaa tiedostoa
-move.b (a0)+, (d0, a0.w), mulu d1,d0.. -> häää? mää osaan vain kirjoittaa lausekkeita tyyliin c:=a+b*c, pitäiskö muka assembleria osata vääntää?
-SQL ei onnistu. Haluavat tietoa tietokannasta, mutta osaavat hakea tietoa tyyliin "kaikki mulle ja heti!" --> Syntax error
- frontti ja back end kääntäjässä. Se on suu ja perse, lyhyesti sanottuna. -> häh? Niin, ja frontissa ei sitten yritetä tehdä kaikkea kerralla, vaan vaiheittain toki.
Kommentit (45)
Jonkunhan ne on p*skaduunitkin tulevaisuudessa tehtävä, siksi meillä on ap:n kaltaisia likaisen työn raatajia.
Itsekin olin lapsena aikamoinen Basic-tietäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin suloinen ajatus että tämä olisikin kirjoitettu tosissaan. :)
Mistäs sen tietää! Kuvittele nyt joku kalpea laiha reppana selkä kyyryssä pullopohjalaseissaan tietokonenurkassaan hykertelemässä, että keksinpäs nyt kerrankin sellaisen aloituksen, ettei mammat tajuu tästä mitään! Vähänkö oon cool!
Liikuttava aloitus, mutta niin oleellinen keskustelunaihe tällä palstalla. Suomen kouluissa ohjelmoinnin opettaminen kaikille on tuore ja iso tavoite. Siitä se ura urkenee, jokaisesta tulee pelisuunnittelija ja Suomi pelastuu. Maastamme voi tehdä maailman ensimmäisen virtuaalivaltion.
Ei tartte tulla pelisuunnittelija. Ainakin omassa työssäni joutuu käyttämään paljon numeerisen datan analysointiohjelmia tai laskentaohjelmia (Excel, Origin, Matlab), joille pitää kirjottaa makroja ja koodeja. Eräänlaista ohjelmointia sekin ja oli vaikea opetella, koska minkäänlaista perustason käsitystä ohjelmoinnista ei ollut. Ja en ole pelisuunnittelija.
Tämä oli mielenkiintoinen tieto. Omat koululaiset on jo aikuisia, ja itselläni ei ole ohjelmoinnista käsitystä.
Vierailija kirjoitti:
Osaan itse vääntää assemblerilla helposti vaikka mitä, prosessoriarkkitehtuurilla ei ole juuri merkitystä, niin RISC, CISC, VLIW, kuin DSP-käskykanta on tuttu. Samaten C, Java ja SQL onnistuu helposti.
Mutta onko olemassa ihmisiä:
-kun näkevät insertion sortin koodin C:llä -> Mikä toi on? syötävää?
-OpenGL koodia nähdessään eivät osaa vääntää tekstuurimapattuja polygoneja, tai määritellä vertexlistoja? -Z-bufferointi? Onks jotain syötävää? Z-sukupolven naksuja?
-Javassa eivät haldaa interfaceja, abstrakteja luokkia, pakkauksia tai moniperintää? -> häh? Mää kirjoitan yleensä kaiken koodin samaan tiedostoon, olkoon vaikka satoja luokkia, helpompi lukea ja editoida yhtä ainoaa tiedostoa
-move.b (a0)+, (d0, a0.w), mulu d1,d0.. -> häää? mää osaan vain kirjoittaa lausekkeita tyyliin c:=a+b*c, pitäiskö muka assembleria osata vääntää?
-SQL ei onnistu. Haluavat tietoa tietokannasta, mutta osaavat hakea tietoa tyyliin "kaikki mulle ja heti!" --> Syntax error
- frontti ja back end kääntäjässä. Se on suu ja perse, lyhyesti sanottuna. -> häh? Niin, ja frontissa ei sitten yritetä tehdä kaikkea kerralla, vaan vaiheittain toki.
Mutta oletko saanut pillua??
javassa moniperintää? melkoinen guru taidat olla kun normijampalta tuo ei onnistu
c:=a+b*c
pascal spotted...
Ei kaikkea tarvitse osata. Minä esimerkiksi osaan tehdä vaikka veroilmoituksen, sekään ei tunnu olevan mikään kansalaistaito.
Mullakin on joskus aikanaan ollut Commodore 64 ja olin kovasti kiinnostunut ohjelmoinnista. Nykyään olen sitä mieltä, että jos kone ei toimi niin on jonkun muun homma tulla tekemään jotain että se toimisi taas.
Terveisin
Kirjanpitäjä