Mikä on tyhmin kysymys, joka sinulta on ikinä kysytty?
Vai oletko itse möläyttänyt jonkun tyhmän kysymyksen?
Kommentit (525)
Vierailija kirjoitti:
Olen adoptoitu, ja sen lisäksi ovat adoptiovanhempani eronneet. Minulta on mm. kysytty, että häpeänkö taustaani muutamaankin otteeseen, ja ihan aikuisiällä. Sitten olen myös sönköttänyt vastausta kysymykseen, että miksi minä olen tehnyt omia lapsia, että eikö minua arveluta sellainen yhtään.
Minä olen tuo sama, joka kirjoitti utelusta onko lapseni adoptoitu vai hoitolapsi. Jotenkin tuntuu, että ihmiset eivät osaa luontevasti ja varsinkaan tahdikkaasti suhtautua adoptioon ja adoptoidun lapsen tilanteeseen. Miksi siitä pitää tehdä numero ja miksi siitä kehdataa udella kaikenlaista hyvinkin henkilökohtaista? En ymmärrä.
Joskus tuntuu, että Suomessa on sosiaalinen kulttuuri ihan lapsenkengissä..
Vierailija kirjoitti:
Kävin silloisen poikakaverin kanssa kylässä maalla (Somerolla).
Emäntä tarjosi teetä ja kysyi minulta, tämä on pussiteetä, tiedänkö, mitä se on?
Olen kotoisin UNkarista.
No tiesitkö?
Nämä seuraavat eivät ehkä kerro niinkään kysyjien ongelmista vaan vanhemmuuden puutteesta. On ihan tavanomaista, että ysiluokkalainen (15-16v.) ei kykene täyttämään mitään virallisia papereita koulussa. Tyypillisiä kysymyksiä on mm. mitä tarkoittaa väestörekisteri, mikä on mun osoite ja mistä voin sen selvittää, mikä on henkilöllisyystunnus ja mistä mä tiedän, mikä sen on jne. Koita siinä sitten hoitaa yhteishakua.
Kaikki nämä ovat mielestäni asioita, jotka vanhemman pitäisi opettaa lapselleen. Osoite ainakin pitäisi opettaa viimeistään koulun alkaessa. Ja millä tolalla on uskontokasvatus, jos ei teini edes tiedä, kuuluuko kirkkoon vai ei ja miksi. Täysi-ikäisyyttä lähestyvän nuoren pitäisi tietää se hetukin kyllä.
Mutta ilmeisesti nykyvanhemmat ajattelevat, että on koulun velvollisuus opettaa lapselle todellakin kaikki, jopa se, mikä on heidän osoitteensa.
Meillä on kaksi kania lemmikkeinä. Esikoisen raskausaikana kuultiin yllättävän monta kertaa kysymys: mitäs te noille lemmikeille teette kun vauva syntyy? Ööö, heitetään ulos?? Ei oikein osattu miehen kanssa koskaan vastata kysymykseen, tuli niin hölmistynyt olo. Ymmärtäisin jos kyseessä olisi vaikka myrkyllinen hämähäkki, mutta tuskinpa kanin ja lapsen asuminen samassa asunnossa on kovinkaan iso ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vai oletko itse möläyttänyt jonkun tyhmän kysymyksen?
VOIKO VAUVAN PISTÄÄ NUKKUMAAN VESSAN LATTIALLE?
Kerroin eräälle ihmiselle etten syö lihaa.
Hän kysyy sitten: "Entä syötkö sä jauhelihaa"?
Ööö...en...
"Onko kivaa kun sun isä on kuollut?"
Mun mielestä kellään ei ole oikeutta kysyä toiselta "oliko lapsesi vahinko". Minulta on kysytty ja se on tyhmää. En koskaan kehtaisi kysyä keltään samaa.
Toinen tyhmä kysymys oli se, kun olin katsomassa erästä läheistä "suljetulla" ja joku harjoittelija tuli kysymään kun odotin oven avausta pois osastolta "oletko vierailemassa täällä" :D Teki mieli sanoa "en, suunnittelen juuri karkausta, avaatko oven, avaruusalus odottaa ulkona".
Neljän lapsen äiti kysyi minulta kaupassa ihan pokkana, kun olin juuri saanut esikoiseni: "tiedätkös kuka lapsesi isä on?"
Esitin hämmentyneenä vastakysymyksen, että etkös sinä sitten tiedä omiesi ?
Loukkaantui tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Olen yksinhuoltaja (35 v, lapsi 10 v) ja kohdannut lapsen luokkakavereiden vanhempien taholta huvittavia kysymyksiä. Erään lapseni kaverin äiti tunki väenvängällä kylään meille sunnuntaiaamuna. Nainen on minua ehkä 20 v vanhempi, ja hänellä on 4 lasta, lapseni luokkakaveri nuorin. Emme siis olleet koskaan tavanneet aiemmin, ja hän tuli lapsensa mukana meille kutsumatta. "Miten sulla on yksinhuoltajana varaa tällaiseen asuntoon" oli eka kysymys. Asun kolmiossa Helsingin kanta-kaupungissa kahdestaan lapseni kanssa. Kerroin olevani työelämässä ihan normaalisti joten pystyn maksamaan asumisestani. "Saat varmaan muhkeat elatusmaksut?" Pakko oli kommentoida että joo, Kelasta sen minimin (vaikka mitävittua se hänelle kuului).
Seuraava kysymys olikin jo härskimpi, kertoili että hänellä on 4 lasta, lisäsi perään että "kaikilla on sama isä tietysti" ja kysyi multa, onko mulla muita lapsia ERI ISEILLE kuin tyttäreni. Mietin että mitä väliä sillä on vaikka minulla olisi 5 lasta eri miehille, eikö korrektimpaa olisi kysyä onko minulla muita lapsia. Vastasin että tyttäreni on ainoa lapseni. Tähän nainen lisäsi surkuttelevasti että "on se niin harmi kun sunkin lapselta on niin pienenä viety mahdollisuus yhdinperheeseen". Olin vähän että mitä helvettiä, miten on jollain pokkaa!! Lapsen isä häipyi raskausaikana toisen naisen matkaan, joten eipä paljon ollut minun valintani yksihuoltajuus.
En tiedä onko noi tyhmiä kysymyksiä vai ihan tarkoituksellisia heittoja loukata minua.
Tuommoinen ihminen lähtisi kotoani ja nopsaan.
Onko ne lapset muka sun? Luuli, että lapset ovat miehen ja olen miehen uusi vaimoke.
Että näin😂
Vierailija kirjoitti:
Onko ne lapset muka sun? Luuli, että lapset ovat miehen ja olen miehen uusi vaimoke.
Että näin😂
Eikä ollakaan yhteistä elämää miehen kanssa eletty kuin parikymmentä vuotta 😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Istuin portailla ja joku tuli kysymään, osaanko kävellä. Olen siis sokea, ja tästä tietysti seuraa, ettei käveleminen ole mahdollista. :)
Onko vauvapalsta tehty myös pistekirjoituksella?
Tämä oli sitten heti toiseksi tyhmin kysymys... Vai onko netin käyttö kielletty sokeilta sinun mielestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Istuin portailla ja joku tuli kysymään, osaanko kävellä. Olen siis sokea, ja tästä tietysti seuraa, ettei käveleminen ole mahdollista. :)
Mites sokeana toi tsättäily?
Niin, ajatella. Eihän kukaan sokea ole koskaan lukenut eikä kirjoittanut mitään. Eihän?
Kaverini kysyi multa "onks kananmunassa maitoa?"
Vierailija kirjoitti:
Teininä pienen kylän terveyskeskuksessa opiskelupaikkakunnalla lääkäri kysyi et onko lääkeaineallergioita. Vastasin että kyllä, penisilliini.
Lääkäri kysyi että voinko silti ottaa sitä... Hämmennyin kyllä hiukan.
Ei ollut tyhmä kysymys. (Penisilliini)allergioita on eri sortteja. Jos tulee hiukan ihottumaa tms., penisilliini on tiettyihin infektioihin silti paras vaihtoehto. Eri asia on graavi ihottuma, sietämätön kutina, anafylaksia jne.
Jos on vaikka henkilöstöpalvelun kautta töissä yrityksessä A, niin on ihan ymmärrettävää kysyä, laitetaanko työnantajaksi henkilöstöpalvelu vai yritys A.
Toki tämä pitäisi selvitä jo perehdytyksessä, mutta kysyvä ei ei tieltä eksy. Parempi kysyä kuin kirjoittaa väärin.