Kannattaako ostaa Applen tietokone?
Mietin nyt kovasti, kannattaako ostaa tuollainen Mac-kone. Mulla on suht uusi kannettava Windows-kone. Mutta haluaisin jonkin kevyemmän koneen matkakoneeksi. Ja lisäksi mua kiinnostaisi se iBook -ohjelma, jolla voi tehdä kirjoja. Ensin meinasi n Applen tablettia, mutta sillä ei kai voitehdä kirjoja tuolla ohjelmalla?
Vai Ostaisitko Applen pöytäkoneen?
Niiden hinnat kyllä yllätti.
Minulla ei koskaan ole yhtään Applen laitetta ja siksikin kiinnostaisi testata, että onko ne niin ihmeellisiä kuin väitetään?
Kommentit (114)
Katsokaa kuvaa:
http://zeusme.com/wp-content/uploads/2014/08/Certification-Chip-Apple-C…
Kenen mielestä on hyväksyttävä asia, että Apple on käyttänyt rahaa suunnitellakseen ja valmistaakseen jokaiseen piuhaansa kyseisen sirun, jonka ainoa tehtävä on estää Sinua käyttämästä juuri sellaista kaapelia kuin itse haluaisit, jotta Apple saisi kerättyä rahasi itselleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tyttärelleni ostettiin lukiokäyttöön Macin kannettava. Hänellä on sitä ennen ollut windows-läppäreitä kaksi, ja niihin verrattuna Mac on kuulemma taivaallinen. Ensinnäkin se on todella kevyt, mikä on etuna, kun sitä pitkin päivää joutuu raahailemaan repussa. Toiseksi se on toimintavarma, ja siihen on hyvin appeja, varsinkin JUURI niitä kuvankäsittelyohjelmia.
Oikeastaan kaikki ammattigraafikot ja valokuvaajat käyttävät Macceja ja niihin saatavia kuvankäsittelyohjelmia (olen itse toimittaja, joten tiedän tämän varmuudella).
Tablettia ei tosiaankaan kannata ostaa, ei sillä voi pitkiä tekstejä kirjoittaa. Taittoon ja kuvankäsittelyynkin sen näyttö on turhan pieni.
Hyvän Macin läppärin voi saada tarjouksesta noin 1100-1200 eurolla, kannattaa vähän etsiä.
Täysin vastaavalla raudalla yhtä kevyen normiläppärin saa puoleen hintaan ja kaikki kuvankäsittelyohjelmat ovat saatavissa Windowsille - eivätkä kaatuile niin herkästi kuin Macissa.
Ei saa Windowsille samoja ohjelmia. Kyllä tuohon konevalintaan on syynsä, vaikka sinulla nyt onkin siis ilmeisesti windows-kone, ja koet, että sitä pitää puollustaa.
Samoja ohjelmia? Ei välttämättä ole "samoja" ohjelmia, vaan on toisen valmistajan toinen ohjelma, joka tekee saman asian. Windows on sen verta suuri alusta, että sille löytyy aivan varmasti jokainen hyötyohjelma, mitä mäkillekin.
Ei löydy, kuten itsekin totesit. "Samanlainen" ei ole = sama. Windowsille ei sitä paitsi löydy edes samanlaisia ohjelmia, ammattilaistason kuvankäsittelyohjelmia on huonosti saatavilla Windowsille, koska Apple on ammattilaisten suosikki, ja windowsilla ei ole siten kysyntää ammattilaistason kuvankäsittelylle. Siksi yhtiö ei niihin panosta.
Harrastajaohjelmia on, mutta huomattavasti heikompitasoisia.
MIKÄ sen ohjelman nimi on, jota ei Windowsille saa?
Mistä lähtien esimerkiksi Photoshop ei ole ammattilaistason kuvankäsittelyohjelma?
En tiedä grafiikan tai valokuvien käsittelystä, mutta ainakin videoiden leikkauksessa Applen Final Cut Pro on ehdottomasti parempi kuin Windowsin Movie Maker.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on pöytäkoneena ihka uusi Mac Pro ja ahkerassa käytössä myös 8 vuotta vanha 17 " Macbook Pro. Lisäksi 13" Macbook Air on jatkuvassa käytössä ja kaikkialla mukana.
Kotoa löytyy kyllä myös pari Windows-konetta mutta ei me niitä käytetä. Ollaan kyllästytty pelleilemään käyttisten kanssa, Win 10 on ihan kamala :(
Voin kyllä suositella Macejä vilpittömästi!
Verrattuna macciin, win 10 on loistava. Välillä saa lukea että win 10 on kamala, mutta kukaan ei kerro syytä tai perustele mitenkään
Se kaatuilee koko ajan ja ohjelmat toimivat siinä tahmeasti. Siinä sulle perustelut. Mulla tilttasi kone esim. eilen neljän tunnin käytön aikana kahdesti. Ongelma alkoi tasan silloin, kun päivitin siihen Win 10:n.
Ai? Mulle ei ole kaatunut kertaakaan, asensin heti kun tuli saataville
43, niitä tulee koko ajan lisää. Itse olen hullaantunut tällä hetkellä Procreateen ja Font Book on myös hyvin kätevä, ja molemmat siis ainoastaan Maceille.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä grafiikan tai valokuvien käsittelystä, mutta ainakin videoiden leikkauksessa Applen Final Cut Pro on ehdottomasti parempi kuin Windowsin Movie Maker.
Nyt oli puhe ammattilaisten ohjelmista. Windows Movie Makerhan oli pitkälti ilmaisohjelma, joka tuli Windowsin mukana (tätä ohjelmaa ei edes nykyään tarjota), eikä tuota kukaan ammattilainen käytä sen enempää kuin MS Painttiakaan.
Final Cut Pro sen sijaan on erillinen maksullinen ohjelma. Apple ei sitä luonnollisestikaan Windowsille tarjoa, ahne kun on, mutta miksi pitäisikään, kun Windowsille on kuitenkin Adobe Premiere ja Lightworks ja miljoona muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on pöytäkoneena ihka uusi Mac Pro ja ahkerassa käytössä myös 8 vuotta vanha 17 " Macbook Pro. Lisäksi 13" Macbook Air on jatkuvassa käytössä ja kaikkialla mukana.
Kotoa löytyy kyllä myös pari Windows-konetta mutta ei me niitä käytetä. Ollaan kyllästytty pelleilemään käyttisten kanssa, Win 10 on ihan kamala :(
Verrattuna macciin, win 10 on loistava. Välillä saa lukea että win 10 on kamala, mutta kukaan ei kerro syytä tai perustele mitenkään
Se kaatuilee koko ajan ja ohjelmat toimivat siinä tahmeasti. Siinä sulle perustelut. Mulla tilttasi kone esim. eilen neljän tunnin käytön aikana kahdesti. Ongelma alkoi tasan silloin, kun päivitin siihen Win 10:n.
Se riippuu varmasti käytöstä. Minä teen koneella paljon erilaista ja samaan aikaan on auki paljon appeja. Toimi ennen päivitystä, päivityksen jälkeen lakkasi saman tien pelittämästä, Onneksi on Mac:kin, jonka kanssa ei ole koskaan ollut ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Onkin hienoa verrata ilmaisohjelmaa ja maksullista keskenään. Laita Adobe Premiere Pro rinnalle ja kerro sitten kumpi on parempi.
Vierailija kirjoitti:
Mikkopp kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikkopp kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöytäkone ei taida olla kevyempi matkakone?
Jos et pelaa tietokoneella on mäkki aina hyvä vaihtoehto.
Ehkä kysyjä on aikuinen?
Ja aikuisethan ei pelaa?
No en minä ainakaan tunne ensimmäistäkään.
Ei se sun tuntemuksistasi olekaan kiinni. Pelaajien keski-ikä Suomessa on 35 vuotta.
No sitten en ihmettele, että "miehet" ei kelpaa enää naisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on silloin koneessasi jotain vikaa, jos Win 10 kaatuilee.
Muutenkin varmaan kannattaisi jättää päivittelyt väliin ja asentaa tyhjälle levylle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt oli puhe ammattilaisten ohjelmista. Windows Movie Makerhan oli pitkälti ilmaisohjelma, joka tuli Windowsin mukana (tätä ohjelmaa ei edes nykyään tarjota), eikä tuota kukaan ammattilainen käytä sen enempää kuin MS Painttiakaan.
Final Cut Pro sen sijaan on erillinen maksullinen ohjelma. Apple ei sitä luonnollisestikaan Windowsille tarjoa, ahne kun on, mutta miksi pitäisikään, kun Windowsille on kuitenkin Adobe Premiere ja Lightworks ja miljoona muuta.
Missä mä olen sanonut jotain ammattilaisohjelmista? Ok, Adobe Premiere Pro:ta olen käyttänyt, eikä sekään pärjää Finalille.
AP kysy kevyttä matkakonetta, ja riitelette ammattiohjelmista :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on silloin koneessasi jotain vikaa, jos Win 10 kaatuilee.
Muutenkin varmaan kannattaisi jättää päivittelyt väliin ja asentaa tyhjälle levylle.
Sitäkin on kokeiltu, ei apua. Ja koneessa ei ole vikaa, se toimi loistavasti ennen kymppiä.
Vierailija kirjoitti:
43, niitä tulee koko ajan lisää. Itse olen hullaantunut tällä hetkellä Procreateen ja Font Book on myös hyvin kätevä, ja molemmat siis ainoastaan Maceille.
Näytä minulle Procreaten Mac-versio. Font Bookin kaltaisia on netti pullollaan.
Vierailija kirjoitti:
Mäkkiuskovaisten kanssa tässä riidellään, vielä eivät ole pystyneet mäkin ylivoimaisuutta perustelemaan millään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä mä olen sanonut jotain ammattilaisohjelmista? Ok, Adobe Premiere Pro:ta olen käyttänyt, eikä sekään pärjää Finalille.
Miten se ei pärjää? Mikä ominaisuus on jäänyt puuttumaan?
Eli loppupeleissä paljastuiko, että Windows-alustalle sai ihan samanlaiset ohjelmat ja samat toiminnot, mutta sä nyt vaan tykkäät enemmän jostain tietystä. Netissä kun haet näiden vertailuja, niin ei siellä mitään muuta ihmeempää eroa löydetä kuin käyttäjien oma mieltymys kumpaan sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Ap sanoi haluavansa tehdä koneellaan kirjan ja tarvitsevansa kuvankäsittelyä.
Sanoin tosiasian, että Maceille on paremmin kuvankäsittelyohjelmia, ja sekö kävi jonkun pc-entusiastin hermoon.
Onko kyse ns. peniskateudesta? Kun ei ole varaa johonkin, sitä pyrkii vähättelemään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se riippuu varmasti käytöstä. Minä teen koneella paljon erilaista ja samaan aikaan on auki paljon appeja. Toimi ennen päivitystä, päivityksen jälkeen lakkasi saman tien pelittämästä, Onneksi on Mac:kin, jonka kanssa ei ole koskaan ollut ongelmia.
Niin minäkin, on 3 näyttöä kiinni samassa koneessa (teen välillä töitä kotona)
Mulla oli aikaisemmin macci, alussa toimi hyvin mutta rupesi tahmailemaan vajaan vuoden sisällä, yritin ensin saada toimimaan itse mutta jouduin kiikuttaa konetta huoltoon. Toimi korjauksen jälkeen taas vajaan vuoden ja sama homma
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap sanoi haluavansa tehdä koneellaan kirjan ja tarvitsevansa kuvankäsittelyä.
Sanoin tosiasian, että Maceille on paremmin kuvankäsittelyohjelmia, ja sekö kävi jonkun pc-entusiastin hermoon.
Onko kyse ns. peniskateudesta? Kun ei ole varaa johonkin, sitä pyrkii vähättelemään?
Et vaan vielä ole maininnut yhtään mäkin ylivertaista kuvankäsittelyohjelmaa.
Ei löydy, kuten itsekin totesit. "Samanlainen" ei ole = sama. Windowsille ei sitä paitsi löydy edes samanlaisia ohjelmia, ammattilaistason kuvankäsittelyohjelmia on huonosti saatavilla Windowsille, koska Apple on ammattilaisten suosikki, ja windowsilla ei ole siten kysyntää ammattilaistason kuvankäsittelylle. Siksi yhtiö ei niihin panosta.
Harrastajaohjelmia on, mutta huomattavasti heikompitasoisia.