Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Parhaat vinkkisi unenlaadun parantamiseksi? Tulee nukuttua noin 6,5 h eli hieman liian vähän

Vierailija
14.05.2024 |

Illalla ei malta mennä nukkumaan. TV-sarjoja, somea ym kiinnostavaa tekee mieli katsella.

miten unta saisi parannettua ja määrää lisättyä?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illalla valoja vähemmäksi reilusti ennen uniaikaa. Rauhoittumista ainakin tunti 

Vierailija
2/14 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä katso niitä tv-sarjoja ja somea vaan mene aiemmin nukkumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntaa joka päivä. Kofeiinia ei koskaan.

Vierailija
4/14 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Illalla valoja vähemmäksi reilusti ennen uniaikaa. Rauhoittumista ainakin tunti 

Ja ehkäpä pimennysverhot makkariin. Hyvä ilmanvaihto, että on levollista hengitellä. Mukavan tuntuiset peitot ja tyynyt ovat myös kivat :)

Vierailija
5/14 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikkuna raolleen yöksi.

Vierailija
6/14 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma täällä. Tajusin, että liian myöhään valvominen oli mulle keino saada "omaa aikaa". Kun on ensin huhkinut töissä ja sen päälle vielä hoitanut lapsiperheen arkihulinat, tekee mieli ottaa vähän aikaa itselle. Sitten luen väsyneenä kirjaa tai selailen somea, vaikka väsymys painaa, lukemastaan ei saa kauheasti iloa ja olisi järkevää painua vaan pehkuihin.

En sitten tiedä millä saisi käskettyä itsensä aikaisemmin sänkyyn! Oon yrittänyt laittaa itselleni nukkumaanmenoaikoja: parina iltana viikossa pitää olla sängyssä klo 23, muina iltoina ei ole niin tarkkaa. Ei ole toiminut kauhean hyvin kyllä.

Vierailija
7/14 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kerroit ratkaisun, ap. Älä katso niitä leffoja vaan mene ajoissa nukkumaan. Leffat ei tule maailmasta loppumaan, mutta terveys voi loppua.

Rauhoitu hyvissä ajoin, lue, sauno, piipahda iltakävelyllä, tms mikä sinua rauhoittaa. 

Oon itse kärsinyt vuosikaudet unettomuudesta ja kyl tuo pieneltä univajeelta kuulostava 6,5 h pitkän päälle aiheuttaa aika paljon haittaa, mm kognitiivisia ongelmia, mielialan laskua, lihomista, verensokerin heittelyä jne. 

Itselläni parhaita keinoja rauhoittua on sauna, meditaatio /rentoutusmusiikki, liikunta hyvissä ajoin ennen iltaa. 

Vierailija
8/14 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelin pois kädestä noin tunti ennen nukkumaanmanoa eikä tuijoteta muitakaan viihdelaitteita. Kannattaa lukea mieluummin, ei ole niin väliä mitä lukee. Tai kuunnella äänikirjaa, niin voi lepuuttaa silmiä.

Kaikki eivät siedä tik tokin, instan yms. ärsyketulvaa vaan se valvottaa. Siihen auttaa, kun ottaa ilmoitukset yöksi pois päältä (jos muusta syystä täytyy olla äänet päällä).

Vierailija
9/14 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kärsinyt huonounisuudesta koko ikäni ja vaihdevuosissa sain siitä jonstressiä. Kaiken kokeilin, kävin jopa univalmentajan juttusilla.

Häneltä sain parhaimman neuvon: olen saanut parannettua laatua menemällä tuntia aiemmin nukkumaan. Koska herään aamulla kuitenkin samoihin aikoihin, niin aamusta en pysty asiaa muuttamaan.

Netflix tms suoratoistopalvelut toimii päivälläkin. Yle areenakin toimii. 

Somen liikakäyttöön en voi antaa neuvoja.

Vierailija
10/14 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori mut hörähdin, kun mulle 5-6h on nykyään jo ennätyksellinen määrä ja sekin unilääkkeillä ja rauhottavilla.

Mutta siis sullahan tulikin tossa mikä on ongelmana, pitäskö sun vaan sitä lähtee korjaamaan?

Vierailija
11/14 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Yö on omaa aikaa.

Vierailija
12/14 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittele että olet juuri selviytynyt jostain metsässä rämpimisestä tai vaikeasta tehtävästä kokonaan ja helpotut. Olet hyvin helpottunut ja voit hyvin, kivasti. Sitten on kiva lukea kirjaa pedissä. Meren kohinaa? Oikeasti yhteiskunnan aikataulut ovat ehkä liian aamupainotteisia? Ellei ole alalla jossa sitä tarvitaan todella.

Vierailija
13/14 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöllinen unirytmi on mun hyvän unen salaisuus. Nukun klo 22.30-7 joka päivä, oli arki tai viikonloppu. 

Vierailija
14/14 |
14.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unenlaatu on eri asia kuin nukkumisen kesto.