Olin ostamassa autoa, myyjä puhui minusta "rouvana" mieheni kautta
Ei katsonut kertaakaan minua silmiin saati suunnannut kysymyksiään minulle.
Ihme käytöstä ja valitus lähti. Myyjä, viisikymppinen ukko, kyseli koko ajan mieheeni katsoen
"No mikäs väri rouvaanne miellyttäisi"
"Onkos rouvallanne toiveita, onko automaattivaihteisto, olisi helpompi ajaa"
"Mitäs, onko rouvanne kanssa ollut puhetta hintatoiveesta, tästä voisimme tehdä rouvallenne hyvän tarjouksen"
Siis olen yli 30v aikuinen nainen ja myyjä kohteli minua kuin olisin ilmaa tai vaikeasti kehitysvammainen jolle puhutaan avustajan kautta.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Haluaako pikkurouva punaisen auton?
OT, mutta kerran yksi naapurin rouva totesi, että hänen ainoa kriteeri autolle on, että se on punainen.
Vierailija kirjoitti:
Sano yksikin älykäs automyyjä, bussinkuljettaja, taksikuljettaja tai rekka-auton kuljettaja. Miehet, jotka työskentelevät autoilun parissa, ei ole henkisesti laaja-alaisia. Sosiaalinen älykkyys ei ole vahva piirre, vaikka myyntityössä menestyisivätkin. Hih. Ei kannata odottaa järjen jättiläisiä, kun on tekemisissä naisena autokauppiaan kanssa. Nykyään ihan tahallaan heittäydyn täysin tyhmäksi ja tietämättömäksi autokauppoja tehdessä. Naurattaa...(Etenkin nuoret, vasta alalle tulleet "myyntitykit" ovat niin suloisia vilpittömässä uskossaan naisen tietämättömyydestä..).
Eli on täysin hyväksyttävää aliarvioida tiettyä ammattiryhmää kunhan se koostuu miehistä? Mutta kun mies aliarvio naisen kykyä ostaa auto se on tuomittavaa?
Nykynaisen kaksinaismoralismia?
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen nainen eikä yksin sitä autoa saanut ostettua vaan piti se mies sinnekin ottaa mukaan.
Häh. Mulla on koeajossa lapsetkin mukana. Itse arvioin auton ajettavuutta ja sitä esim miten näen autosta ulos. Kuskin penkin mukavuus on myös mulle tärkeä, koska selkäni kipeytyy välillä. Mies ei aja edes autoa, mutta arvioi esim istumismukavuutta ja lapset (3 teiniä) varmistavat, että mahtuvat ja heillä on mukavat oltavat.
Mulle on muuten käynyt noin kun lapset olivat pienempiä, eivätkä mukana. Miehelle puhuttiin. Ja kerran kun katselin uusia autoja yksin, yksikään myyjä ei lähestenyt. Pukeudun tyylikkään naisellisesti, eli varmasti näytän siltä, että mulla on varaa autoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoitko sä sille itse mitään? Esimerkiksi että anteeks, mä olen tässä, voisitteko puhua suoraan minulle.
Sanoin, tarjosi minulle vain karkkeja korista ja jatkoi puhumista miehelleni. Mieskin sanoi että ei hän ole autoa ostamassa, mutta myyjä sivutti tämän ja jatkoi
"No minä ajattelin että kun nyt näistä moottoritilavuuksista on puhe, niin kerron nyt sinulle"
Miksei suoraan sanonut "Elän kivikaudella ja pidän naisia älyltään kumisaappaan tasolla"
Ap
Olisitko oikeasti ymmärtänyt tekniikasta? Eiköhän se ole parempi, että miehesi selittää sitten paremmalla ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Outo juttu. Itse olen naisena ostanut kolme uutta autoa ja muutaman käytetyn, ja joka kerta olen saanut täysin asiallista palvelua, vaikka mieskin on ollut mukana.
Montako autoa olet ostanut miehenä?
Vierailija kirjoitti:
Minunkin äitini jätti autoliikkeen auton ostamatta, kun myyjä oli niin m*lkku. Oli kysynyt ekana: "no, minkäs värisen auton rouva haluaa?". Paha vain, että äitini on todella varakas ja oli kiinnostunut liikkeen kaikkein kalleimmasta autosta.
Meni vielä suoraan töistä haalarit päällä ja lähtiessä näytti parin tuuman setelinipun, jonka jälkeen meni viereiseen liikkeeseen ja osti Ladan?
Sama kokemus täällä, itse asiassa. Homma muuttui kun mies ilmoitti, että vaimo ymmärtää meistä kahdesta paremmin tekniikan päälle. Tilattiin sama auto samoilla varusteilla kilpailijalta, jossa ymmärrettiin, että me ostamme autoa yhdessä, emme niin että mies päättää.
Laiskalta myyjältä en viitsisi periaatteesta ostaa mitään. Ihmetyttää tämä ainainen tekniikkasitä, tekniikkatätä-jankutus. Jos myyjä on työssään niin huono, ettei osaa, tai laiska ettei viitsi selittää ostettavan kapineen ominaisuuksia, niin vaihdan paikkaa. En jaksa kuunnella mitään ykspisteviispilkkuneljatoistastaseittemä- litanioita, vaan kyselen autosta ne ominaisuudet jotka minulle ovat tarpeellisia. Jos myyjä ei osaa muuta kuin luetella numeroita putkeen, vastaamatta asiakkaan esittämiin kysymyksiin kunnolla, niin pidän häntä aika alalle soveltumattomana. Hyvän myyjän tunnistaa siitä että hän osaa vastata kysymyksiin, ja esitellä ostajalle tuotteen niin että ostajan vaatimukset tulevat täytettäviksi sopuhintaan. Joku autohifistelijä varmasti tietää pelkillä numeroilla mikä auto on ja mitä ominaisuuksia siihen sisältyy, mutta myyjää tarvitaan siinä vaiheessa kun normaali ihminen on ostamassa tietynlaista menopeliä. Eksäni, autonvärkkääjä osasi nimetä usean eri automerkin värit ja sävytkin numeroina, Kuinka ihanan teknistä! :D
Vierailija kirjoitti:
Laiskalta myyjältä en viitsisi periaatteesta ostaa mitään. Ihmetyttää tämä ainainen tekniikkasitä, tekniikkatätä-jankutus. Jos myyjä on työssään niin huono, ettei osaa, tai laiska ettei viitsi selittää ostettavan kapineen ominaisuuksia, niin vaihdan paikkaa. En jaksa kuunnella mitään ykspisteviispilkkuneljatoistastaseittemä- litanioita, vaan kyselen autosta ne ominaisuudet jotka minulle ovat tarpeellisia. Jos myyjä ei osaa muuta kuin luetella numeroita putkeen, vastaamatta asiakkaan esittämiin kysymyksiin kunnolla, niin pidän häntä aika alalle soveltumattomana. Hyvän myyjän tunnistaa siitä että hän osaa vastata kysymyksiin, ja esitellä ostajalle tuotteen niin että ostajan vaatimukset tulevat täytettäviksi sopuhintaan. Joku autohifistelijä varmasti tietää pelkillä numeroilla mikä auto on ja mitä ominaisuuksia siihen sisältyy, mutta myyjää tarvitaan siinä vaiheessa kun normaali ihminen on ostamassa tietynlaista menopeliä. Eksäni, autonvärkkääjä osasi nimetä usean eri automerkin värit ja sävytkin numeroina, Kuinka ihanan teknistä! :D
Tän takii kannattaa ottaa mies mukaan, niin ei aikaa tuhlaannu kun pitää alkaa selostamaan perusasioita kuin jollekin pikkulapselle.
Mua kohdeltiin pari vuotta sitten juuri noin, myyjä oli n. 30v mies ja mies pari kertaa sanoi myyjälle, että rouvalle ollaan ostamassa autoa. Huvittavinta oli, myyjä esitteli autoa mun miehelle ja mies taas minulle.
Jonkun aikaa vedätettiin myyjää ja katsottiin miten pitkälle menee ja lähettiin pois. Sanottakoon, että mies ymmärtää autoista yhtä vähän tai paljon kuin minäkin.
Toisessa liikkeessä oli vanhempi myyjä ja hän otti heti tilanteen haltuun ja autokaupat syntyivät.
Sitkeässä elää vielä asiakaspalvelussa sukupuolisidonnaisuus ja sitä tapahtuu iästä ja sukupuolesta riippumatta ka riippuu mitä on ostamassa.
Tuollainen on aivan yleistä autoliikkeissä, rautakaupoissa ja elektroniikkaliikkeissä. Menimme ostamaan uutta kannettavaa (lähinnä omaan käyttööni), mies oli mukana, koska satuimme olemaan yhdessä muutenkin liikenteessä.
Katsellessani siinä läppäreitä, miespuolinen, keski-ikäinen myyjä alkoi heti esitellä koneita miehelleni. Sanoin koneen tulevan itselleni työkäyttöön. Myyjä ei ollut kuulevinaan ja jatkoi esittelyään. Kysyi kuitenkin, minkä värisen se rouva haluaisi. Murjaisi vielä lopuksi: "Entäs onko sillä koolla väliä?"
Luin että olit ostamassa maitoa..
Sano yksikin älykäs automyyjä, bussinkuljettaja, taksikuljettaja tai rekka-auton kuljettaja. Miehet, jotka työskentelevät autoilun parissa, ei ole henkisesti laaja-alaisia. Sosiaalinen älykkyys ei ole vahva piirre, vaikka myyntityössä menestyisivätkin. Hih. Ei kannata odottaa järjen jättiläisiä, kun on tekemisissä naisena autokauppiaan kanssa. Nykyään ihan tahallaan heittäydyn täysin tyhmäksi ja tietämättömäksi autokauppoja tehdessä. Naurattaa...(Etenkin nuoret, vasta alalle tulleet "myyntitykit" ovat niin suloisia vilpittömässä uskossaan naisen tietämättömyydestä..).