Olin ostamassa autoa, myyjä puhui minusta "rouvana" mieheni kautta
Ei katsonut kertaakaan minua silmiin saati suunnannut kysymyksiään minulle.
Ihme käytöstä ja valitus lähti. Myyjä, viisikymppinen ukko, kyseli koko ajan mieheeni katsoen
"No mikäs väri rouvaanne miellyttäisi"
"Onkos rouvallanne toiveita, onko automaattivaihteisto, olisi helpompi ajaa"
"Mitäs, onko rouvanne kanssa ollut puhetta hintatoiveesta, tästä voisimme tehdä rouvallenne hyvän tarjouksen"
Siis olen yli 30v aikuinen nainen ja myyjä kohteli minua kuin olisin ilmaa tai vaikeasti kehitysvammainen jolle puhutaan avustajan kautta.
Kommentit (53)
Mää en usko. Nykyajan miehiltä ei tuollainen puhe enää edes onnistu kun siitä on jo sata vuotta. Ei ne edes osais.
Minulle kävi jotakuinkin samantyylinen tilanne kun olin kesällä ostamassa fillaria. Menin läheiseen pyöräkauppaan ja kerroin haluavani pyörän jolla voin höntsäillä töihin ja vapaa-ajalla. Miesmyyjä kysyi onko minulla miestä mukana ja sanoin ettei ole, siihen hän totesi että harmi on muuten vaikea tehdä nyt sitten kauppaa ilman miestä.
Kysyin että miten ihmeessä? Minä sen pyörän joka tapauksessa ostan ja käytän "joo mutta näähän on aika teknisiä että tarttis olla joku semmonen mukana joka ymmärtää tekniikan päälle, siks kannattaa ottaa mies mukaan pyöräkaupoille" jäin tuijottamaan sanattomana ja poistuin paikalta. Laitoin jälkeenpäin viestiä liikkeeseen ja minulle ei koskaan vastattu, enää en sinne mene. Näin Espoossa. Ostin fillarin muualta, mutta edelleen vetää sanattomaksi se myyjän asenne. Hän ihankuin luovutti kun kerroin olevani yksin liikenteessä ihankuin nyt ei voisi tehdä ollenkaan kauppaa kun se mies puuttui vierestä, WTF!!!
Vierailija kirjoitti:
Minulle kävi jotakuinkin samantyylinen tilanne kun olin kesällä ostamassa fillaria. Menin läheiseen pyöräkauppaan ja kerroin haluavani pyörän jolla voin höntsäillä töihin ja vapaa-ajalla. Miesmyyjä kysyi onko minulla miestä mukana ja sanoin ettei ole, siihen hän totesi että harmi on muuten vaikea tehdä nyt sitten kauppaa ilman miestä.
Kysyin että miten ihmeessä? Minä sen pyörän joka tapauksessa ostan ja käytän "joo mutta näähän on aika teknisiä että tarttis olla joku semmonen mukana joka ymmärtää tekniikan päälle, siks kannattaa ottaa mies mukaan pyöräkaupoille" jäin tuijottamaan sanattomana ja poistuin paikalta. Laitoin jälkeenpäin viestiä liikkeeseen ja minulle ei koskaan vastattu, enää en sinne mene. Näin Espoossa. Ostin fillarin muualta, mutta edelleen vetää sanattomaksi se myyjän asenne. Hän ihankuin luovutti kun kerroin olevani yksin liikenteessä ihankuin nyt ei voisi tehdä ollenkaan kauppaa kun se mies puuttui vierestä, WTF!!!
Tämä nyt on ainakin trolli, miksi te vaivaudutte?
Kysyin aikoinaan tarjousta autosta. Myyjä sattui olemaan mieheni hyvänpäiväntuttu, ja lähetti tarjouksen ja lisäkysymykset miehelleni. Myyjä ei varmaankaan tähän päivään mennessä tajua miksi ei ostettu autoa häneltä. Terveisin itselleen omilla rahoillaan autoa ostava nainen.
Olen maatilan isäntä/emäntä ja jokusen traktorin ostanut. Se vaatii hermoja.
Minä olen kävellyt aika monesta liikkeestä ulos, kun on haettu sitä isäntää tai paras isää kattomaan sitä traktoria. Tässä vaiheessa olen todennut joka kerta, että antaa olla.
On jokunen jopa peräänkin soitellut, kun on tajunnut kauppojen liukuvan ohi suun, mutta olen pysynyt periaatteessani, että minä sen ostan ja maksan, minulle se myös myydään.
Paras oli, kun autokaupassa rupesivat miehelleni laskemaan tarjousta hänen autostaan, kun olin itselleni autoa katsomassa, minun tarpeeni ei paljon kiinnostaneet. Kävelin toiseen liikkeeseen.
Olen saanut ostettua traktoreita ja autoja, eikä minun älyäni ole koskaan epäilty.
Minä ostin pari vuotta sitten auton. Kaikki myyjät kohtelivat asiallisesti, miestäni vain tervehdittiin ja myyjät ymmärsivät, kenelle auto tulee. Tuntui, että kivikaudelta on päästy pois. Jos palvelu on huonoa, se on ollut huonoa myös miehelleni.
Vierailija kirjoitti:
Ihme käytöstä ja valitus lähti. Myyjä, viisikymppinen ukko, kyseli koko ajan mieheeni katsoen
"Mitäs, onko rouvanne kanssa ollut puhetta hintatoiveesta, tästä voisimme tehdä rouvallenne hyvän tarjouksen"
Siis olen yli 30v aikuinen nainen ja myyjä kohteli minua kuin olisin ilmaa tai vaikeasti kehitysvammainen jolle puhutaan avustajan kautta.
En usko. Provo. Kyllä tuollaiset myyjät potkittiin eläkeputkeen jo 90-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen nainen eikä yksin sitä autoa saanut ostettua vaan piti se mies sinnekin ottaa mukaan.
Mulla oli sekä mies että poika mukana. Syystä että, hekin autoani joskus lainaavat ja ostin sellaisen auton, joka on hyvä myös heidän ajaa. He olivat siis vain koeajolla, muuten tein kaupat itse myyjän kanssa.
Minunkin äitini jätti autoliikkeen auton ostamatta, kun myyjä oli niin m*lkku. Oli kysynyt ekana: "no, minkäs värisen auton rouva haluaa?". Paha vain, että äitini on todella varakas ja oli kiinnostunut liikkeen kaikkein kalleimmasta autosta.
Outo juttu. Itse olen naisena ostanut kolme uutta autoa ja muutaman käytetyn, ja joka kerta olen saanut täysin asiallista palvelua, vaikka mieskin on ollut mukana. Hyvin positiivinen kuva on minulle jäänyt siitä, että naisen kanssa myös teknisistä asioista myyjä puhuu erittäin asiallisesti. En tietysti muunlaiselta myyjältä autoa ostaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Outo juttu. Itse olen naisena ostanut kolme uutta autoa ja muutaman käytetyn, ja joka kerta olen saanut täysin asiallista palvelua, vaikka mieskin on ollut mukana. Hyvin positiivinen kuva on minulle jäänyt siitä, että naisen kanssa myös teknisistä asioista myyjä puhuu erittäin asiallisesti. En tietysti muunlaiselta myyjältä autoa ostaisikaan.
Arvelen aloitusta provoksi tai sitten joku pikkuliikkeen myyjä. Yhdessä on aina kierrelty ostamassa autojamme ja jos auto on tulossa vaimolle, niin suurinosa myyjistä kyllä ihan korostetusti tekee selväsksi että kenellä hän sitä autoa myy, rintamasuunta kääntyy välttömästi rouvaan päin jne. Epäasiallista tai vähättelvää käytöstä ei ole ollut koskaan. Paskoja liikeitä kyllä on ollut joista on häivytty siksi että myyjää ei tule lainkaan paikalle tms.
t.mies
Minä olen kohdannut ihan samaa sekä autokaupassa että autokorjaamolla. En kyllä ymmärrä mitään autoista, joten minulle onkin turha selittää mistään moottoriteknisistä seikoista mitään. Osaan sanoa, mitä autolta haluan (penkinlämmitin, etu- ja takalasinlämmitin, keskuslukitus, lohkolämmitin ja sisätilapistoke, vetokoukku, veivi-ikkunat vähintäänkin takana, tarpeeksi jalkatilaa, kulutus ei saa mennä yli 7 l / 100 km) ja mikä on budjettini, ja odotan myyjän esittelevän minulle haluamani kaltaisia autoja.
Mutta tuo miehen kautta puhuminen on kyllä ärsyttävää. Mieheni on aina huomauttanut myyjälle, että hän ei ole ostamassa autoa vaan minä, ja sen jälkeen myyjä on ymmärtänyt osoittaa sanansa minulle.
Sinänsä rouvaksi puhutteleminen ei ole häiritsevää. Se on suomen kielen kohteliaisuusnimitys aikuisille naisille siinä missä herra aikuisille miehille, enkä osaa siitä loukkaantua.
Myyjä pelkäsi, että saa syytteen seksuaalisesta ahdistelusta jos katsoo sua päin tai puhuttelee sua suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko. Provo. Kyllä tuollaiset myyjät potkittiin eläkeputkeen jo 90-luvulla.
Ei kukaan puhuisi "rouvaanne,rouvallenne..." eli provo...
Vierailija kirjoitti:
Minunkin äitini jätti autoliikkeen auton ostamatta, kun myyjä oli niin m*lkku. Oli kysynyt ekana: "no, minkäs värisen auton rouva haluaa?". Paha vain, että äitini on todella varakas ja oli kiinnostunut liikkeen kaikkein kalleimmasta autosta.
Eihän liikkeissä koskaan ole sitä kalleinta. Ellei sitten käytettyä ole ostamassa ja en usko yhdenkään varakkaan rouvan ostavan käytettyä.
Enkä itsekään ole valmis vaatimuksistani tinkimään. Jos kyseistä merkkiä edustaa vain se tietty liike annan kyllä käytöksestä palautetta, enkä poistu vain paikalta.
On kyllä laaduttomia nämä provot nykyään. Kukahan näitä tekee?
Minulla on jotenkin kutina että suurin osa näistä "miehet ovat paskoja"-provot on miehen tekemiä. En tiedä miksi, mutta sellainen tunne minulla on. Tuntuu että tämäkin on ylilautaan kyllästynyt ~25-35v mies joka on vaihtanut sivustoa kun ylilaudan keski-ikä on laskenut vuosien saatossa eikä saanut provojansa siellä enää puremaan.
menimme autokauppaan miehen kanssa, jolloin myyjä alkoi myydä autoa ensin miehelleni. Tokaisin suoraan, että auto on tulossa minun käyttööni, jolloin myyjä jatkoi suunnaten puheensa minuun, että "meillä on tässä auto, joka on näppärän pieni". Että pikkurouvalle, joka kuitenkin kuskaa lapset kamoineen harrastuksiin (sellotunnit ja lätkätreenit), jotain pientä ja näppärää.
Vierailija kirjoitti:
menimme autokauppaan miehen kanssa, jolloin myyjä alkoi myydä autoa ensin miehelleni. Tokaisin suoraan, että auto on tulossa minun käyttööni, jolloin myyjä jatkoi suunnaten puheensa minuun, että "meillä on tässä auto, joka on näppärän pieni". Että pikkurouvalle, joka kuitenkin kuskaa lapset kamoineen harrastuksiin (sellotunnit ja lätkätreenit), jotain pientä ja näppärää.
Ja olittte kertoneet auton käyttötarkoituksen?
Tavattoman moni rouva edelleen ajaa pikkuautoilla.
http://aijaa.com/nbZQNN