Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvaperhe taloudellisessa ahdingossa, isovanhemmat auttaa ostelemalla prinsessamekkoja vauvalle

Vierailija
22.01.2017 |

Onhan ne mekot aivan ihania ja ollaan kiitetty niistä mutta ollaan myös sanottu että ne ovat ainoa asia mistä meillä ei ole puutetta vaan päinvastoin kaapit on täynnä niitä eikä meillä ole niin paljoa juhlia että kaikkia
ehtisi mitenkään järkevästi käyttää ennenkuin jäävät pieniksi. Silti molemmat mummut kantaa niitä selkä vääränä Polarn o pyretistä yms.

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ne kyllä ihan hirveän hyvin myy. Meillä sama vaikka ei taloudellista ahdinkoa sinällään ole. Maksetaan terveysvakuutuksia tonni vuodesta ja yritän lukea pääsykokeisiin kaksi lasta (erinäisistä syistä) kotihoidossa, mutta isovanhemmat vaan raahaavat krääsää jota kukaan ei halua tai tarvitse. On sanottu, mutta ei näköjään mene perille.

Miksi ihmeessä? Älytöntä maksaa terveysvakuutuksista

Lapsen perussairaus.

Suomessa on julkinen terveydenhuolto. Vai asutteko kenties USA:ssa?

Maksullista se on silti. Mulla reuma ja käyntejä reumatologille, fysioterapeutille, toimintaterapeutille, hammaslääkärille, silmälääkärille jne. Yksi käynti maksaa nykyään vähintään 30€. Lisäksi terkkari- ja päivystyskäynnit jatkuvien infektioiden vuoksi. Vuodessa lääkärikäynneistä tulee n. 500€ summa. Siihen päälle vielä lääkkeiden omavastuukatto 600€ ja lääkkeet, jotka eivät ole korvattavia n. 200€. Offtopic, mutta olen opiskelija enkä saa mitään "avustuksia", lainarahalla maksan kaiken tuon lystin. Joten ymmärrän kyllä millainen taloudellinen taakka voi seurata tietyistä perussairauksista. Kunpa minunkin vanhempani olisivat ottaneet minulle sairausvakuutuksen.

Missä vaiheessa tulee julkisen puolen maksukatto vataan?

Vierailija
62/101 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittakaa että jos haluatte ostaa jotain niin käyttö vaatteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ap:n taloudellisen ahdingon aiheuttaa?

Vierailija
64/101 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkemenojen maksukatto jotain 600 € ja rapiat vuodessa, muista katoista en tiedä.

Vierailija
65/101 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ne kyllä ihan hirveän hyvin myy. Meillä sama vaikka ei taloudellista ahdinkoa sinällään ole. Maksetaan terveysvakuutuksia tonni vuodesta ja yritän lukea pääsykokeisiin kaksi lasta (erinäisistä syistä) kotihoidossa, mutta isovanhemmat vaan raahaavat krääsää jota kukaan ei halua tai tarvitse. On sanottu, mutta ei näköjään mene perille.

Lapsen perussairaus.

Maksullista se on silti. Mulla reuma ja käyntejä reumatologille, fysioterapeutille, toimintaterapeutille, hammaslääkärille, silmälääkärille jne. Yksi käynti maksaa nykyään vähintään 30€. Lisäksi terkkari- ja päivystyskäynnit jatkuvien infektioiden vuoksi. Vuodessa lääkärikäynneistä tulee n. 500€ summa. Siihen päälle vielä lääkkeiden omavastuukatto 600€ ja lääkkeet, jotka eivät ole korvattavia n. 200€. Offtopic, mutta olen opiskelija enkä saa mitään "avustuksia", lainarahalla maksan kaiken tuon lystin. Joten ymmärrän kyllä millainen taloudellinen taakka voi seurata tietyistä perussairauksista. Kunpa minunkin vanhempani olisivat ottaneet minulle sairausvakuutuksen.

Missä vaiheessa tulee julkisen puolen maksukatto vataan?

N. 600€/vuosi, jonka jälkeen maksuja ei.peritä. Hammashoitoa ei lasketa mukaan. Ja se sisältää lääkäri, terv.keskus, sairaala, poliklinikka jne. maksut

Vierailija
66/101 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olette perustaneet perheen, jos teillä ei ole siihen varaa? Isovanhemmilla ei ole velvollisuutta kustantaa arkielämäänne. Nyt kipinkapin talousneuvojalle pohtimaan miten saatte tilanteen korjattua JA ENNALTAEHKÄISTYÄ, että vältytte jatkossa ongelmilta.

Vierailija
67/101 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä ei ole varaa juhliin, käyttäkää lapsella juhlamekkoja vaikka sunnuntaisin ja muina pyhäpäivinä. Tai myykää tai antakaa tarpeettomat juhlamekot pois. 

Vierailija
68/101 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa outoa että ihmisten mielestä olisi ihan normaalia että isovanhemmat rupeisivat elättämään ja makselemaan lastensa laskuja. No sillätavalla sitten opetetaankin sukupolvi joka odottaa että illallinen tulee pöytään kuin manulle.

Hyi hävetkää!

ja lapsia ei tehdä jollei ole työpaikkaa ja säännöllisiä tuloja joilla elättää itsensä ja perhe.

Ja elämää voi hallita ja suunnitella sata varmasti etukäteen. Joopa joo. Itse isoäutinä ostan ilolla lapsenlapsilla esim hyviä ulkovaatteita ja kenkiä. Mutta en osta koskaan mitään kalliimpaa sopimatta siitä etukäteen. Annan mielelläni myös vasterahaa. Meillä on hyvät ja läheiset välit, puhumme asioista suoraan.

Vierailija
69/101 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tuota uusavuttomuutta

Vierailija
70/101 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuules Ap, nyt elämän ohjat omiin käsiin.

Voit tehdä saaduilla lahjoillanne aivan mitä haluat. Turha valittaa.

Ja ennen kuin teette seuraavan lapsen, mietitte ETUKÄTEEN onko teillä lapseen ja perhe-elämään varaa. Ei ole sukulaisten velvollisuus huolehtia teidän ahdingostanne.

Voit sanoa aivan suoraan, kohteliaan napakasti, mitä tarvitsette, jos sukulaiset haluavat auttaa. He eivät välttämättä ymmärrä ahdinkoanne ellette siitä avoimesti puhu ja myös mieti toimia ahdingosta poispääsemiseksi.

Älä jää odottamaan oikeaa apua - toimi itse!

Vierailija
71/101 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen perussairaus.

Mikä on se lapsen perussairaus, jonka hoito ei ole julkisella puolella käytännössä ilmaista?

Vierailija
72/101 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset sano että nyt niitä mekkoja on, että tarvittaisiin Enemminkin. ....Itse sanoin kun aina anoppi ja miehen sisko toi herkkuja lapsille. Muumi keksejä, puoli mehuja, pikku nakkeja, naksuja, karkkiaskeja hirveet määrät. Sanoin että tässä on pitkäksi ajaksi herkkuja, oikeastaan kun me pidetään herkkupäivä vaan lauantaina. ( siinä oli aivan liikaa muksuille kun tuntu että muksut kauan ei enään välittänyt niistä)

Jos haluu jotain tuoda joku vaate...eli anoppi kysy heti tarviiko jotain lähetään huomenna ostamaan. Saatiin molemmille muksuille haalarit ja rukkaset. Ja muutenkin nyt he ostaa lapsille tarpeellista vaatetta, aina kysyy että tarviiko paitaa, housut yms. Miehen sisko oli ostanut alesta lapsille paitoja ja housut ja tytölle leggingsit. Tuli tarpeeseen.

Siis kannattaa sanoa niin rahat ei mene hukkaan. Meillä aina kin anoppi sanoinkin että olipa hyvä kun tuli puheeksi.

Vierailija
73/101 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahjaksi saatua ei saa myydä. En myy tai heitä pois mitään lahjaksi saatua ennen kuin sovelias noin 10 vuotta on kulunut.

Niitä prinsessamekkoja on varmaan tarkoitus seuraavankin lapsen saada tai sitten voitte antaa niitä saman mummon toiselle syntyvälle lapselle aikanaan, kun käyvät pieniksi.

Todella epäkiitollista porukkaa tällä palstalla. Olen aina inhonnut lahjojen kierrättäjoä ja myyjiä, jotka heti lahjan saatuaan alkavat tällaista miettiä.

Höpö höpö. Miksi mummoilla tai muillakaan olisi oikeus päättää minkälaisessa tavarakaaoksessa minä elän?

Eikä lahja ole lahja jos sen sitten tahtoo takaisin! Jos on joku 'perintömekko' niin silloin voi toki sanoa , että se on lainaksi ja ottaa sen takaisin säilytykseen kun ei sitä enää käytetä mutta ei toisia voi velvoittaa säästämään yhtään mitään!!!

Vierailija
74/101 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isovanhempien nänökulmaa kaipaisin tälle palstalle enemmän.

Olispa Suomessa yhtä vilkas palsta kaikenikäisille, mutta lähinnä naisille.

Jos elää täyden elämän, niin saa kokea kaikki roolit aikanaan.

Isovanhempi tietty haluaa hellitellä sitä vauvaa, kun se on niin ihana. Sehän se pointti on, miksi ne lahjat menee sille. Ruokakassi olisi ihan toinen juttu, eli teidän taloudellista tukemistanne.

(En otsekään ole vielä isovanhempi, vaan yläkoululaisten äiti)

Minä olen isoäiti, mutta omasta äitiajasts myös sen verran vähän aikaa että sillä perusteella olen tehnyt seuraavat säännöt itselleni:

1. Ajan tarjoaminen on paras (menkää kauppaan niin minä vahdin lasta)

2. Joskus mennään yhdessä kauppaan niin minä sanon että älkää laittako tota kapulaa, minä maksan nämä tällä kertaa.

3. En vie lapselle karkkia - joku pikku lelu tai kirja, jota luen lapsen kanssa, joskus Ok. Sitten kun lapsi on isompi niin olen ajatellut ostaa jonkun duplotalon / eläintarhan tms johon sitten voin viedä jonkun osan aina kerrallaan

4. Vaatteista olen ostanut esim pienet kurahaalarit ( vauva tarvitsee vasta ensi kesänä ja tiesin ettei heillä vielä ole) samasta alesta on myös varsin söpöt kumisaappaat, jotka vien joskus myöhemmin- eli jotain mikä minun mielestäni on söpöä mutta käytännöllistä joka tapauksessa, jos ei muuten niin silloin kun minä menen lapsen kansaa ulos.

Eli palataan tuohon kohtaan A) AIKA :)

Vierailija
75/101 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te teette lapsia taloudelliseen ahdinkoon?

Vierailija
76/101 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aha. Myy pois.

Siitähän sota syttyis. Ap

Kuule, sillä sodalla ei ole väliä  jos saatte niistä rahaa taloutenne paikkaamiseen. Järki käteen nyt!

Hirveä vaiva värkätä ilmoja ja kaupitella, ja sit perhe saa ehkä 15 euroa mekosta, josta mummu maksoi Pyretissä 50€ ja jota on kerran kokeiltu.

Kuule sekin 15 euroa on enemmän kuin 0 euroa.

Mutta se on ai-van älytöntä haaskaamista. 

Ai-van älytöntä haaskaamista on se, että niitä mekkoja ostetaan yli tarpeen roikkumaan toisen kaappiin. Kirppari on haaskaamiseen minimoimiseen yrittämistä.

Vierailija
77/101 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei prinsessamekkojen ostajan tarkoituksenakaan ole auttaa perhettä. Niitä ihaniuksia ostetaan omaksi iloksi. Eikö omalle vanhemmalle tosiaan voi asiasta sanoa? Voi vaikka näyttää sen mekkomäärän ja asiallisesti todeta, ettei tarvetta enempään tosiaan ole. Miksi saavat tietää, jos myyt? Tutkivatko itse kaapit?

Meillä on niin, että mummi ostaa lapsille vaatteita, jotka ovat valmiiksi pieniä. Ei auta, vaikka noista kokojutuista olen sanonut (varsinkin esikoinen paljon keskimääräistä pidempi, mutta sitten taas tosi hoikka). Emme tarvitse taloudellista apua, lähinnä harmittaa, kun mummin rahat menevät hukkaan.

Vierailija
78/101 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen perussairaus.

No antaako se julkinen terveydenhuolto ilmaiset lääkkeet?

Itselläni on kaksi perussairautta, ja saan kaikki niihin liittyvät lääkkeet ilmaiseksi. Lisäksi saan kaikki yksityiset lääkärikäynnit ilmaiseksi, eli ei tarvitse soitella terveyskeskukseen ja mennä sinne jonottamaan (ja sitäpaitsi, maksaahan se julkinen terveydenhuoltokin sen poliklinikkamaksun verran, eli ilman vakuutusta, mun pitäisi maksaa ne käynnit ja lääkkeet ihan itse).

Lisäksi jos mulla todetaan tulevaisuudessa uusi sairaus, niin saan kaikki siihenkin liittyvät lääkärikäynnit ja lääkkeet ilmaiseksi (koska mulla on nykymeiningille harvinainen vakutuus, joka on otettu 30 vuotta sitten ennen mun syntymää, joten siksi näin hyvät ehdot). Vakuutuskin maksaa vain vajaa 300 euroa vuodessa, jonka saan moninkertaisena takaisin vuoden aikana. En missään nimessä ikinä lopeta tätä vakuutusta itse vapaaehtoisesti!

-eri

Vierailija
79/101 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis meillä on edelleen ihan hyvin rahaa vakuutuksiin (jotka ovat lapsen sairauden takia tulleet todelliseen tarpeeseen). Maksuja tulee myös lapsen ambulanssikyydeistä ja päivystyskäynneistä, jotka ovat sattuneista syistä henkisestikin aika raskaita - mm. siksi olisi ihan kiva, jos isovanhemmat laittaisivat ne hemmetin mekkorahat vaikka vakuutuksiin. Ja juuri edellä kertomani takia en kauhean mielelläni laittaisi lasta "pelkän" pääsykoeluvun takia päivähoitoon.

- ei-ap

Vierailija
80/101 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te teette lapsia taloudelliseen ahdinkoon?

Ei ne täysin tarpeettomat prinsessamekot nro 7-28 ilahduta hyvin toimeentulevaa yhtään sen enempää tai vaikkapa joku 'heti rikki-Lidlin lelu' eikä varsinkaan se nannan lapsille raahaaminen. Joka tapauksessa on APn ja kaikkien muidenkin vanhempien oikeus toivoa, että jos jotain haluaa tuoda, niin se olisi jollain lailla käyttökelpoista.

Meillä esim oma äiti aikanaan toi joskus vaikkapa itse tehtyjä lihapullia ja 5kg perunoita (vaikka siis molemmat olimme töissä ja hyvin toimeen tulevia) JA olin niistä aidosti kiitollinen! Taas jäi aikaa vähän enemmän olla lapsen kanssa (ja sen mummin myös). Yhäti hän voi ostaa vaikka Hulluilta Päiviltä ison juustomöykyn itselleen ja lahjoitella siitä meille lapsille jokaisella kelpo palasen. Minusta tämä on ihanaa :) vaikka aivan mainiosti pystyn itsekin sen juuston ostamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä