Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvaperhe taloudellisessa ahdingossa, isovanhemmat auttaa ostelemalla prinsessamekkoja vauvalle

Vierailija
22.01.2017 |

Onhan ne mekot aivan ihania ja ollaan kiitetty niistä mutta ollaan myös sanottu että ne ovat ainoa asia mistä meillä ei ole puutetta vaan päinvastoin kaapit on täynnä niitä eikä meillä ole niin paljoa juhlia että kaikkia
ehtisi mitenkään järkevästi käyttää ennenkuin jäävät pieniksi. Silti molemmat mummut kantaa niitä selkä vääränä Polarn o pyretistä yms.

Kommentit (101)

Vierailija
41/101 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin mietin, että tietävätkö isovanhemmat teidän tilanteenne?

Oletteko kertoneet suoraan että rahatilanne on huono?

Oletteko pyytäneet rahallista apua?

Vai oletatteko vaan että isovanhemmat lukevat rivien välistä tai katsovat jostakin kristallipallosta että te tarvitsisitte rahallista apua?

JOs ette ole suoraan kertoneet, ette voi olettaa isovanhemoien tietävän tilannettanne ja odottaa mitään avustusta.

Vierailija
42/101 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei niitä mekkoja voi pitää arkenakin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/101 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä myös isovanhemmat ostavat juhlavaatteet, kirkkotakit, sukset jne. joita lapsi tarvitsee harvoin, mutta on hyvä olla olemassa, mutta me kierrätetään ne koko suvun kesken ja minusta se on ollut kätevää. Vanhimmat prinsessamekot ovat olleet varmaan yli 10v vanhoja. Vaatteet ja tavarat annetaan eteenpäin serkkujen käyttöön, kun ei enää tarvita. Enkä ole vielä kuullut keneltäkään soraääniä. Jopa lainaillaan lastemme vaatteita, jos saman ikäisiä lapsia.

Off topic, mutta: kirkkotakki?

Vierailija
44/101 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vähän samanlainen tilanne. Harrastamme ystäväni kanssa vaihtokauppoja, mm pesen heillä ikkunat n 4 krt vuodessa ja saan heiltä tarpeetonta, jotka myyn.

Kerran oli siivonnut vaatekaappiaan ja sieltä löytyi iltamekkoja jne. Olivat vähän menneet jo pois muodista, uusia hienompia oli ostettu tilalle.

Pikkumusta juhlamekko käy hyvin töissä kun laitoin ihan perusbleiserin päälle. Minulla oli suhde Sveitsissä asuvan kollegan kanssa ja hän käy edelleen n 5 krt vuodessa toimistollamme. Pari krt vuodessa olen mukana palavereissa . Yhden kerran mekko oli päällä palaverissa ja mies tuli jälkikäteen kehumaan asuani. Tietää tarkkaan taloudellisen tilanteeni. Toisen kerran mekko oli päällä sellaisenaan pikkujouluissa, sitten kotona jouluaattona, neljännen kerran uutena vuotena ja nyt laitan sen vielä illanistujaisiin.

Seuraavan kerran jälkeen myyn mekon pois, koska ei tunnu hirveen mukavalta päällä ja sain 3 muuta mekkoa. Lisäksi siinä on hyvin erottuvat yksityiskohdat, en halua laittaa sitä uudestaan missä joku on jo nähnyt sen päälläni,

Prinsessamekot käyttöön, kuten popin vaatteet, tarpeettomat myyt pois.

Vierailija
45/101 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli vähän samanlainen tilanne. Harrastamme ystäväni kanssa vaihtokauppoja, mm pesen heillä ikkunat n 4 krt vuodessa ja saan heiltä tarpeetonta, jotka myyn.

Kerran oli siivonnut vaatekaappiaan ja sieltä löytyi iltamekkoja jne. Olivat vähän menneet jo pois muodista, uusia hienompia oli ostettu tilalle.

Pikkumusta juhlamekko käy hyvin töissä kun laitoin ihan perusbleiserin päälle. Minulla oli suhde Sveitsissä asuvan kollegan kanssa ja hän käy edelleen n 5 krt vuodessa toimistollamme. Pari krt vuodessa olen mukana palavereissa . Yhden kerran mekko oli päällä palaverissa ja mies tuli jälkikäteen kehumaan asuani. Tietää tarkkaan taloudellisen tilanteeni. Toisen kerran mekko oli päällä sellaisenaan pikkujouluissa, sitten kotona jouluaattona, neljännen kerran uutena vuotena ja nyt laitan sen vielä illanistujaisiin.

Seuraavan kerran jälkeen myyn mekon pois, koska ei tunnu hirveen mukavalta päällä ja sain 3 muuta mekkoa. Lisäksi siinä on hyvin erottuvat yksityiskohdat, en halua laittaa sitä uudestaan missä joku on jo nähnyt sen päälläni,

Wut?

Vierailija
46/101 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Wut?

Vierailija
47/101 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä myös isovanhemmat ostavat juhlavaatteet, kirkkotakit, sukset jne. joita lapsi tarvitsee harvoin, mutta on hyvä olla olemassa, mutta me kierrätetään ne koko suvun kesken ja minusta se on ollut kätevää. Vanhimmat prinsessamekot ovat olleet varmaan yli 10v vanhoja. Vaatteet ja tavarat annetaan eteenpäin serkkujen käyttöön, kun ei enää tarvita. Enkä ole vielä kuullut keneltäkään soraääniä. Jopa lainaillaan lastemme vaatteita, jos saman ikäisiä lapsia.

Off topic, mutta: kirkkotakki?

Kirkkotakki - tyttöjen villakangastakki, jota käytetään mekon kanssa talvella.

Uskonnolla tai kirkolla ei ole mitään tekemistä kys.takin kanssa.

Vierailija
48/101 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin autoin kerran yhtä ahdingossa olevaa perhettä ja he ostivat sillä rahalla ison laajakuva tv:n, itselläni oli silloin vielä normi kuvaputki-telkkari. Mut kyllä se ihan oikein varmaan meni. Muutenkin antamani rahat näyttää menevän vanhempien omiin hömpötyksiin. En tosin enää anna muutakuin äärimmäisessä hädässä. No sekin hätä näyttäytyy ihan erilaisena sitten myöhemmin, äiti ostaa ripsienpidennykset yms.

Sama havainto. En anna lahjoja enää rahana, kun ne menevät vanhempien omiin hömpötyksiin, vaikka rahan olen tarkoittanut lapsen käyttöön, en vanhemmille.

Ja siksi, vanhempien suostumuksella avasin pankkitilin ja laitan sinne lahjarahat ja lapsi saa ne sitten, kun täyttää 18v.

Niillä on sitten kiva ostaa viinaa!

Vierailija
49/101 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä heidät kylään ja kerää yhteen pinoon kaikki heiltä saadut mekot niin josko sitten ymmärtäisivät että niitä mekkoja on oikeasti jo ihan järjetön määrä. Samalla voit kertoa monetko juhlat teillä on ollut sinä aikana kun mekkoja on kertynyt ja montako niistä on täysin käyttämättömiä koska juhlia ei yksinkertaisesti ole ollut tarpeeksi. Voit myös laskea käyttämättä jääneiden mekkojen yhteenlasketun hinnan niin luulisi sen viimeistään herättävän heidät todellisuuteen että paljonko laittavat rahaa hukkaan. Älä myöskään sano että ottaisit mekkojen hinnan mielummin rahana taikka ruokana koska he selkeästi haluavat antaa lapsille jotain kivaa. Kerro heille mielummin mitä vaatteita lapsi tarvitsee tai onko jotain lelua, kirjaa yms mitä voisi antaa.

Vierailija
50/101 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritän eläytyä sen mekkoja ostelevan isoäidin rooliin...

Kyllä harmitti silloin, kun omat lapset olivat pieniä. Ei silloin voinut ostaa omalle pienelle prinsessalle ihania mekkoja, monestakin syystä. Ei varsinkaan kun lapsi sattui olemaan poika. 

Nyt sitten ostellaan mekkoja kun on varaa, on paljon ihania mekkoja ja on prinsessa, jolle ostaa.

On jotenkin epäkohteliasta antaa rahaa, vaikka ei olisikaan aihetta epäillä, että sillä ostaa äiti ripsipidennykset ja isä juomaa. Mitäpä muutakaan isoäiti sitten voi tyttölapselle ostaa kuin mekon?

*huoh*... No kuule maailma on pullollaan muitakin vaatteita ja tarpeellista tavaraa. Eli sitä voi ostaa hyvin paljon kaikkea. Jospa vaikka vanhemmilta kysyis että mitä lapsi tarvitsisi just nyt? Ostaa sitä.

Tsiisus mikä asenne muutenkin. Kylläpä harmitti, että lapseni olivat poikia.  Nyyh. Ei voinut ostaa mekkoja. Toivottavasti, ihan oikeasti, asenteesi ei näkynyt kasvatuksessa. Todennäköisesti näkyi. Kivaa olla hei pettyms kun on väärää sukupuolta.

Terveisin 3 pojan äiti josta eilen tuli pojantyttärenn mummi. Olen onnellinen jokaisesta lapsestani ja olen haltioissani lapsenlapsesta. Mutta se, että hän on tyytö, ei tässä ole pääasia. Eikä se, että pääsen ostamaan mekkoja.

Vierailija
51/101 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa kodissa äidit säilyttävät komeroissaan, jopa rikkonaisia verkkareita ja t-paitoja, vuosikausia ja komerot pursuavat vaatteista, joita ei käytetä.

Mutta lasten prinsessamekot ja juhlavaatteet, ovat kaiken pahan alku ja juuri, joilla on hyvä syyllistää vaikkapa isovanhemmat ja heidän antamansa lahjat.

Perinteisesti vanhoissa suvuissa on säilytetty vuosikymmeniä lasten juhlavaatteet ja kierrätetty suvun kesken ja sitä perinnettä arvostavat ja vaalivat.

Jopa kuninkaallisissa perheissä esim. Ruotsin kuningashuoneessa ja prinsessa Estellällä on ollut usein päällä, joko äitinsä tai tätinsä lapsena käytetty mekko.

Vierailija
52/101 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan jaksa säästellä 200 mekkoa mitkä nämä mummot ovat ostaneet ja pahimmat jopa kilpailevat keskenään kumpi ostaa hienomman mekon.

Ja mekkoja tulee tuutin täydeltä.

Ap tee niistä mekoista pölyrättejä ja muita pesuriepuja.

Vierailija
53/101 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo ostelee lapsilleni aina tavatessaan kaikenlaista krääsää. Kertasumma pieni, mutta kuukausitasolla sillä maksaisi esim urheiluseuran maksun.

Krääsät hajoavat ja unohtuvat nurkkiin. Hirvittää rahan hukkaaminen.

Vierailija
54/101 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa outoa että ihmisten mielestä olisi ihan normaalia että isovanhemmat rupeisivat elättämään ja makselemaan lastensa laskuja. No sillätavalla sitten opetetaankin sukupolvi joka odottaa että illallinen tulee pöytään kuin manulle.

Hyi hävetkää!

ja lapsia ei tehdä jollei ole työpaikkaa ja säännöllisiä tuloja joilla elättää itsensä ja perhe.

Vierailija
55/101 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahjaksi saatua ei saa myydä. En myy tai heitä pois mitään lahjaksi saatua ennen kuin sovelias noin 10 vuotta on kulunut.

Niitä prinsessamekkoja on varmaan tarkoitus seuraavankin lapsen saada tai sitten voitte antaa niitä saman mummon toiselle syntyvälle lapselle aikanaan, kun käyvät pieniksi.

Todella epäkiitollista porukkaa tällä palstalla. Olen aina inhonnut lahjojen kierrättäjoä ja myyjiä, jotka heti lahjan saatuaan alkavat tällaista miettiä.

Taas näitä: Lahjasta ei voi kieltäytyä eikä sitä voi antaa tai myydä pois.

Kuule, jos me olisimme ottaneet vastaan kaikki mitä ihmiset ovat halunneet meille lahjoittaa, meillä pitäisi olla niin paljon isompi asunto, että asumismenomme olisivat vähintään kaksinkertaiset nykyiseen verrattuna, todennäköisesti vieläkin isommat.

Jos sinulla on niin iso asunto, että voit ottaa sinne ihan kaiken, mitä kuka tahansa saa päähänsä sinulle lahjoittaa, se on sinun asiasi. Oikeasti köyhillä ihmisillä ei ole siihen mahdollisuutta. Se säilytystilakin maksaa.

Vierailija
56/101 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran olette sanoneet, että juhlamekkoja on jo nyt aivan liikaa, on ihan ok laittaa ne eteenpäin Jos isovanhemmat siitä loukkaantuvat, niin omapa on asiansa, kun eivät uskoneet. Mulla ei ole lapsenlapsia, mutta siskollani on ja ostan näille lapsille ihan mielelläni kaikkia nättejä vaatteita. Jos niille ei ole käyttöä, niin ei mulle ole väliä, mitä niillä tekevät. 

Vierailija
57/101 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kenelläkään ole velvollisuus ostaa tai antaa mitään toisille aikuisille - eikä muiden lapsillekaan. Mutta ei myöskään tarvitse tuntea "kiitollisuutta" että joku ostelee omaksi ilokseen jotain turhaa ja tuo ne toisen kotiin säilytettäväksi.

Oma äitini on ostelee ylipäätään silmittömästi kaikenlaista turhaa itselleen ja kotiinsa ja tämä osteluvimma repesi ihan käsistä, kun lapsenlapset syntyi. Ja just tuo, että mitään tarpeellista EI voinut vahingossakaan antaa vaan kantoi "söpöjä" oman makunsa mukaisia vaatteita kassikaupalla. Pistin kyllä tuolle touhulle aika nopeasti stopin ja sanoin, että "en ota näitä turhia vaatteita tänne pyörimään, vie mennessäsi pois".

Loukkaantuminen on tietysti hirmuinen ja jokainen vastaantulija varmasti kuuli, miten karmea tytär hänellä on, mutta minua tuo turhasta mesoaminen ei hetkauttanut. Aika nopeasti meni sanoma perille ja hetken murjotettuaan kyläili ihan normaalisti, ilman turhia "lahjoja".

Vierailija
58/101 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa outoa että ihmisten mielestä olisi ihan normaalia että isovanhemmat rupeisivat elättämään ja makselemaan lastensa laskuja. No sillätavalla sitten opetetaankin sukupolvi joka odottaa että illallinen tulee pöytään kuin manulle.

Hyi hävetkää!

ja lapsia ei tehdä jollei ole työpaikkaa ja säännöllisiä tuloja joilla elättää itsensä ja perhe.

Ihan samaa olen ihmetellyt, miten monen nuoren perheen rahan käyttö on holtitonta ja vanhemmilta pyydetään häpeilemättä rahaa ja jopa oletusarvona on vanhemmilta rahan kuppaaminen.

En ollut uskoa korviani, kun eräskin nuori äiti valitti rahapulaansa työpaikalla, kun tilipäivään oli viikko ja soitti äidilleen ja pyysi rahaa ruokaan ja todennäköisesti saikin ja vielä samalta istumelta tilasi ajan ihokarvojen sokerointiin ja kehui meille muille, kuinka kätevää se on ja rahapulasta ei ollut tietoakaan. Ja hänen on ihan pakko saada heti ihokarvansa siistiksi, niin kauheassa kunnossa ne ovat ja muut emme huomanneet mitään.

Vierailija
59/101 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aha. Myy pois.

Siitähän sota syttyis. Ap

Kuule, sillä sodalla ei ole väliä  jos saatte niistä rahaa taloutenne paikkaamiseen. Järki käteen nyt!

Hirveä vaiva värkätä ilmoja ja kaupitella, ja sit perhe saa ehkä 15 euroa mekosta, josta mummu maksoi Pyretissä 50€ ja jota on kerran kokeiltu.

Kuule sekin 15 euroa on enemmän kuin 0 euroa.

Mutta se on ai-van älytöntä haaskaamista. 

Haaskaaja on siis lahjan antaja eli hänen ongelmansa.

Ap ei ole avautunut heidän omasta rahankäytöstään ja sen haaskauksesta ollenkaan.

Vierailija
60/101 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ne kyllä ihan hirveän hyvin myy. Meillä sama vaikka ei taloudellista ahdinkoa sinällään ole. Maksetaan terveysvakuutuksia tonni vuodesta ja yritän lukea pääsykokeisiin kaksi lasta (erinäisistä syistä) kotihoidossa, mutta isovanhemmat vaan raahaavat krääsää jota kukaan ei halua tai tarvitse. On sanottu, mutta ei näköjään mene perille.

Miksi ihmeessä? Älytöntä maksaa terveysvakuutuksista

Lapsen perussairaus.

Suomessa on julkinen terveydenhuolto. Vai asutteko kenties USA:ssa?

Maksullista se on silti. Mulla reuma ja käyntejä reumatologille, fysioterapeutille, toimintaterapeutille, hammaslääkärille, silmälääkärille jne. Yksi käynti maksaa nykyään vähintään 30€. Lisäksi terkkari- ja päivystyskäynnit jatkuvien infektioiden vuoksi. Vuodessa lääkärikäynneistä tulee n. 500€ summa. Siihen päälle vielä lääkkeiden omavastuukatto 600€ ja lääkkeet, jotka eivät ole korvattavia n. 200€. Offtopic, mutta olen opiskelija enkä saa mitään "avustuksia", lainarahalla maksan kaiken tuon lystin. Joten ymmärrän kyllä millainen taloudellinen taakka voi seurata tietyistä perussairauksista. Kunpa minunkin vanhempani olisivat ottaneet minulle sairausvakuutuksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi