Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä sellaista te syötte nyt, jota ei ollut teidän lapsuudessanne/nuoruudessanne/varhaisaikuisuudessanne? Onko ruokavalio muuttunut?

Vierailija
21.01.2017 |

Tajusin tänään, että joskus parikymppisenä hihiteltiin kaveripiireissä hipeille, jotka söivät jotain ituja ja ihan oudon kuuloisia tofu- ja soijaruokia. Lapsena meillä oli ihan tavallinen perunaa ja kastiketta -ruokavalio.

Ja mitä minä, 36-vuotias nainen sitten syön tänä päivänä?
Aamupalalla kaurapuuroa, jossa lusikallinen mehiläisen siitepölyä.
Lounaaksi härkäpapurouheella ja vuohenjuustolla täytettyjä paprikoita.
Välipalalla skyriä ja pensasmustikoita.
Päivälliseksi grillattuja kasviksia ja papupolentaa.
Iltapalaksi minihiilarileipää yrttituorejuustolla.

Enpä ollut parikymppisenä edes kuullut härkäpavuista, polentasta tai skyristä. Ja nyt ne on ihan peruskauraa, nyhtökaurasta puhumattakaan.

Kommentit (98)

Vierailija
1/98 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sushia

Vierailija
2/98 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kvinoa, kuskus, feta ja vuohenjuusto tulevat ekana mieleen. Perunalla ja kastikkeella mentiin meilläkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/98 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tofua, papuja, muitakin juustoja kuin edamia. Nämä tuli äkkiseltään mieleen. Ja mifua.

Vierailija
4/98 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuh, sä kyllä syöt hyvin. Aion kokeilla paria juttua tosta sun listasta.

Vierailija
5/98 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On näitä voinut toki olla, mutta meillä ei syöty mm. nuudeleita, maitorahkaa, fetaa tai kebabia.

Vierailija
6/98 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuudelit

Vierailija
7/98 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

soijanakit

Vierailija
8/98 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En säännöllisesti tai faaattisesti, mutta

- avocado

- couscous

- granaattiomena

- tofu

- tuore pinaatti, basilica yms.

ehkä tämmöisiä oli jo silloin, muttei meidän pöydässä. 

Vierailija
9/98 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan äyriäisiä. En ollut parikymppiseksi ehdittyäni maistanut muita kuin jotain ravintolan salaattikatkarapuja, joista sain vatsataudin.

Vierailija
10/98 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä vaikka kuinka paljon. Nykyään tulee käytettyä ruoanlaitossa mm. riistaa, häränhäntiä, polentaa, soijarouhetta, tofua, nyhtökauraa, kvinoaa sun muuta joita ei lapsuudessani käytetty. Toki esim. nyhtökauraa ei edes silloin ollut.

Vierailija
11/98 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avokado, allioli.

Vierailija
12/98 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsuuteen vertaa, niin en syö varmaan yhtään samanlaista ruokaa. Meillä ei syöty pastaa koskaan, aina vaan perunaa. En syö enää punaista lihaa, tai ainakaan valmista itse (ei mitään eettistä tai periaatteellista syytä, eikä allergiaa, muuten vain). 

Elämään on tullut

-pavut

-proteiinilisätyt tuotteet, kuten rahkat ja maidot

-soijarouhe

-erilaiset juustot, tuorejuustot

-superfoodit smoothieissa.. niin ja smoothiet ylipäätään

-monenmoiset kasvikset, kuten vaikka bataatti, kirsikka- ja miniluumutomaatti, munakoiso

-erilaiset hedelmät, kuten granaattiomena, hunaja- ja verkkomelonit

-kvinoa, couscous

Vierailija
13/98 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uuh, sä kyllä syöt hyvin. Aion kokeilla paria juttua tosta sun listasta.

Ai! Hauska kuulla. Mikä sua erityisesti kiinnostaa?

ap

Vierailija
14/98 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena meillä oli perunaa, punaista lihaa, leipää ja valkoista makaronia, kasviksia ja hedelmiä hyvin vähän. Nykyään olen kasvissyöjä ja syön hyvin erilailla kuin pienenä ja paljon monipuolisemmin.

Vierailija
15/98 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patonki

Vierailija
16/98 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ollessa lapsi meidän perheen ruokavalo koostui enimmäkseen perunasta, jauhelihasta, makaronista ja kanankoivista. En syö noista mitään enää vaan enimmäkseen kasviksia ja kalaa. Tietysti yli 20 vuotta sitten ei saanut avokadoja, quinoaa, tuoretta korianteria yms. mitä syön paljon. Eli ruokavalio on muuttunut täysin.

Vierailija
17/98 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään söin avokadoa, fetajuustoa, kidneypapuja ja tuoretta pinaattia. Ei ollut moisia lapsuusessani meidän kotona.

Vierailija
18/98 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohoh, niinpä muuten onkin ruoka muuttunut tosi paljon lapsuudesta ja nuoruudesta!

Monta yksittäistä ruoka-ainesta on tullut arkeen, kuten juuri skyr, soijarouhe ja vaikka kvinoa ja couscous. Yleisesti ottaen syödään paljon vähemmän lihaa kuin mitä lapsena söin ja paljon enemmän itse lämmin ruoka on kasvispainotteista. Lapsena oli oikeastaan siis perunaa ja lihaa, näiden kanssa jotain porkkanaraastetta. Mutta se, että itse ruoka voi olla kasvista, on uutta - täytetyt sienet tai joku kasvispata.

Vierailija
19/98 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 70-luvun lopulla ja olin siis lapsi/nuori 80-90 -luvuilla.

Meillä ei syöty:

- nuudeleita

- parmesaania

- mitään erikoisempia juustoja, lähinnä pallo -edamia oli aina

- chiliä, yrttejä, currya, muita nykyajan mausteita ei käytetty missään, mausteina oli lähinnä suola ja pippuri

- pastaa (vain makaronilaatikkoa ja joskus harvoin spagettia jauhelihakastikkeella), aina oli perunaa

- tietenkään ei syöty ituja, siemeniä, oliiveja ym. nykyajan normaaleja kotkotuksia

- kanaa muuten kuin kanankoipia, piti olla "kunnon" lihaa (nautaa/possua)

- viiniä

Ylipäätään ruoka oli varsin yksinkertaista peruna-lihakastike linjalla. Äitini elää niin vieläkin. Jos piruuttani teen jotain ruokaa, johon ei kuulu peruna, niin hän melkein itse kaivaa jääkaapista ne perunat ja keittää itselleen. Tilasi jopa kiinalaisessa ravintolassa riisin tilalle perunaa (ei viety häntä toiste sinne).

Vierailija
20/98 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikaruokaa oli harvoin. Nykyään useita kertoja viikossa. Smoothiet, ennen oli marjakeittoja. Sushia ei ollut, tosin levää lukuunottamatta raaka-aineet oli silloinkin tuttuja.

Tuo pikaruoka lienee oikeasti syy siihen miksi paino nousee... ;)