Mitä sellaista te syötte nyt, jota ei ollut teidän lapsuudessanne/nuoruudessanne/varhaisaikuisuudessanne? Onko ruokavalio muuttunut?
Tajusin tänään, että joskus parikymppisenä hihiteltiin kaveripiireissä hipeille, jotka söivät jotain ituja ja ihan oudon kuuloisia tofu- ja soijaruokia. Lapsena meillä oli ihan tavallinen perunaa ja kastiketta -ruokavalio.
Ja mitä minä, 36-vuotias nainen sitten syön tänä päivänä?
Aamupalalla kaurapuuroa, jossa lusikallinen mehiläisen siitepölyä.
Lounaaksi härkäpapurouheella ja vuohenjuustolla täytettyjä paprikoita.
Välipalalla skyriä ja pensasmustikoita.
Päivälliseksi grillattuja kasviksia ja papupolentaa.
Iltapalaksi minihiilarileipää yrttituorejuustolla.
Enpä ollut parikymppisenä edes kuullut härkäpavuista, polentasta tai skyristä. Ja nyt ne on ihan peruskauraa, nyhtökaurasta puhumattakaan.
Kommentit (98)
Nuudelit tuli tosiaan kans vasta 90-luvulla ja kunnolla 2000-luvulla. "Kiinalaista" oli jo 80-luvulla tai ainakin 90-luvun alussa kotona tehtynä mutta se oli hirveää verrattuna siihen mitä tehtiin itse kymmenen vuotta myöhemmin.
Lapsena ruokavalio oli aika perus sekaruokavalio pihin suurperheen tyylillä vedettynä. Nyt sellainen joustavasti vegaaninen, muutos on tapahtunut vähitellen aikuisiällä. Ja nykyisin käytössä on paljon sellasia asioita, joista ei silloin ollut tietoakaan.
Lapsuudenkodissa tortillat ovat eksoottisinta syötävää. Muuten syötiin suomalaisia tai suomalaistuneita (suomalaistyylinen pitsa tai risotto esim) ruokia. Itse taas kokkailen paljon muiden kuin suomalaisten keittiöiden ruokia, erityisesti amerikkalaista (keskilänsi/etelävaltiot perinneruokia) sekä intialaista.
Lapsuudestani ei ole aikaa kuin kymmenisen vuotta mutta onhan tuota eroa.
Näitä söimme paljon lapsena, aikuisena en ole syönyt kertaakaan tai vain muutaman kerran:
Lohi, Hauki, Ahven, Muikku, kyljykset, läskisoossi, karjalanpaisti, maksa, veriletut, perunalaatikko, makaroonivelli, ylipäätään vellit, liha- ja kalakeitto
Näitä syön, mitä ei lapsuudessa ollut koskaan tai hyvin harvoin:
Sipsit, limppari (juon, saimme vain kesällä ja silloin ostettiin kori eli ei kovin paljoa kun siinä oli koko kesän limut ja lapsia oli muitakin), makarooni, hampurilaiset, hot dogit, ranskalaiset, pavut, linssit, bataatti, salaatit, idut, pekoni (meillä sai vaan sitä kastikelihaa vai mikskä niitä sanotaan, todella paksua pekonia ja sitä sai vaan perunalaatikon kanssa), mehut (oli vain ja ainoastaan ite tehtyä mustaherukkamehua), energiajuomat, paahtoleipä (oli vain sitä ranskanleipää tai itse leivottua), siemeniä, pähkinöitä, rahkaa (oli aina litran jogurttia tai nami nameja), salaattikastikkeet, majoneesit, kaikki muut mausteet paitsi suola ja pippuri, nuudelit
No siinä varmaan aikalailla kaikki.
- couscous
- granaattiomena
- passionhedelmä
- vuohenjuusto
- erikoiskahvit
- proteiinijuomat ja proteiinirahkat
- yrtit
- mansikkakuohuviini
- parmesaani
Lihasta syötiin lapsuudenkodissani paljon enemmän ruhonosia kuin itse syön nykyään. En ole koskaan edes ostanut munuaisia tai sydäntä, vaikka herkkuja olivat. Samoin liemeen otan maun valmisteista sen sijaan että keittäisin luista ja perkkeistä. Nykyään en edes tiedä, mistä moisia aineita saisi.
Proteiinin määrä on myös varmaankin tuplaantunut, lapsena pieni kana ruokki viisihenkisen perheen ja jämistä tehtiin viillokkia johon osui ehkä ruokalusikallinen lihaa per naama. Nyt menee hyvinkin kaksi koipea tai koko reisikoipi yhdelle ihmiselle yhdellä aterialla.
Paljon on myös samaa, juureksia, kaalia ja pottuja menee paljon, ja kaupan ympärivuotisesta tarjonnasta huolimatta meillä syödään vihanneksia ja hedelmiä aika lailla satokauden mukaan. Uusia ruokia on paljon, mutta niin se oli lapsuudessanikin 70-luvulla jolloin kokeiltiin katkarapuja, pakastevihanneksia ja erilaisia juustoja. Niin, ja Pitsaa TS:sällä :) Lasagne oli myös uutuusidea, "makarooni" ei ollutkaan pelkkä perunan vaihtoehto vaan uusi, eksoottinen mahdollisuus.
-Smoothieta olen viime vuonna alkanut tekemään, myös tuorepuuroa teen välillä, sekin on uusi juttu.
-Chilillä, habanerolla, jalapenolla jne. tulee usein maustettua ruokaa.
-Kanafileitä jotka ei lillu marinaadissa, naudan jauhelihaa mieluiten ostan.
-Todella harvoin tulee tehtyä mitään ruokakerma-/ruskeaa kastiketta, nuorena kotona näitä söin usein.
-Kananmunia syön viikottain, omeletin olen oppinut tekemään hyvin.
Hm. Mä olen yli kuudenkymmenen, joten voitte vain kuvitella, mitä kaikkea uutta on tullut sitten mun lapsuuteni...
Esimerkiksi jugurtti ilmestyi Suomeen vasta, kun olin teini-ikäinen. Sitä ennen syötiin (omatekoista) viiliä.
Hedelmiä tuli kauppoihin harvakseltaan kauden mukaan, ja lajit olivat vähissä. Ulkomaisia omenia ei saanut tuoda maahan ennen kuin kotimainen sato oli syöty, ja kyllä niitä odotettiin kuin kuuta nousevaa. Ja kevättalvella sitten appelsiineja.
Mitään eksoottisia kasviksia ei tietenkään ollut, kurkkua, tomaattia ja kotimaisia juureksia vain.
Eikä ollut mitään eineksiä tai puolivalmisteita, vaan kaikki ruoka tehtiin alusta alkaen itse. Mikä oli tietysti erinomainen asia.
Joten joo, ruokapöytäni on aika erilainen kuin lapsuudessani. Vaikka toki teen paljon lapsuutenikin ruokia, keittoja, laatikoita, karjalanpaistia ja muuta.
25 lisää vielä mitä nyt syö, joita lapsuudessa ei ollut ikinä tai harvoin:
Juusto, raejuusto, feta/salaattijuusto, tortillat, maissi, maustetut vedet, eksoottisemmat hedelmät (meillä oli lähinnä niitä, mitä Suomessa kasvaa. Joskus sai päärynää tai kiwiä), margariini! Meillä oli vain ja ainoastaan voita. Ruokaöljyt
Ohan se muuttunut aikalailla. Vaikka on paljon uusia, terveellisempiäkin niin väitän lapsuuden ruokavalion olleen parempi. Eniten syötiin sitä mitä maa/metsä/järvi antoi ja ne ostettiin kaupasta, mitä ei omasta tai naapurin pellosta saanut. :)
Vierailija kirjoitti:
Mun ollessa lapsi meidän perheen ruokavalo koostui enimmäkseen perunasta, jauhelihasta, makaronista ja kanankoivista. En syö noista mitään enää vaan enimmäkseen kasviksia ja kalaa. Tietysti yli 20 vuotta sitten ei saanut avokadoja, quinoaa, tuoretta korianteria yms. mitä syön paljon. Eli ruokavalio on muuttunut täysin.
No kyllä sai avokado 20 vuotta sitten.
Juustoja mm. fetajuustoa, raejuustoa, leipäjuustoa tai aurajuustoja ei ollut koskaan kaapissa, Polar taisi olla erikoisin juusto mitä löytyi todella harvoin jääkaapista.
Uunilohta. Opintotukea jäi vuokran jälkeen 90€/kk ja sillä ei saanut ku kakkaa. Kadehdin lapsellisia luokkaakaveraita kun varaa ostaa uusia vaatteita ja käydä opistonkahvilassa. Nyt työttömänä 4 lapsen kanssa ja rahaa enemmän käytössä kuin töissä ollessa! Astu.tuki, työttömyysturva sossu ja vihdoin voi ostaa kalaa, käydä hoplopissa jne
Mustaa makkaraa puolukkasurvoksella maistoin ensimmäisen kerran vasta aikuisena, nykyisin tulee n. kerran kuukaudessa sitä ostettua :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ollessa lapsi meidän perheen ruokavalo koostui enimmäkseen perunasta, jauhelihasta, makaronista ja kanankoivista. En syö noista mitään enää vaan enimmäkseen kasviksia ja kalaa. Tietysti yli 20 vuotta sitten ei saanut avokadoja, quinoaa, tuoretta korianteria yms. mitä syön paljon. Eli ruokavalio on muuttunut täysin.
No kyllä sai avokado 20 vuotta sitten.
Riippuu paikkakunnasta, isommissa kaupungeissa avokadot olivat tavistuote mutta pienemmillä paikoilla suuri tuntemattomuus.
Itse muutin stadista pienelle paikkakunnalle ysärillä, ja koin aika hurjan kulttuurishokin nimenomaan ruokien kanssa. Punajuuria ei saanut lokakuussa koska "eihän nyt ole joulu". Paikalliseen viljelykulttuuriin (länsirannikko) punajuuret eivät kuuluneet. Sinihomejuusto oli myös eksoottista ja sitä oli hankala saada kaupasta. Sen sijaan kalaruokia ja- tuotteita oli monin verroin enemmän arkiruoassa kuin mihin olin tottunut vaikka merellisessä stadissa kasvoinkin. Kaikilla oli pakkaset täynnä minulle ihan vieraita kalalajeja.
Hirveästi ei tule sellaisia mieleen sillä käytän vain vähän näitä "nykyajan kotkotuksia" (en pidä niitä pahana asiana, mutta en keksi parempaa termiä :D). Lapsuudenkodissani 80-90-luvulla syötiin pääosin kotimaisia tuotteita ja niitä suosin edelleen. Käytän toki jonkin verran muitakin. Avocado ja couscous tulevat äkkiseltään mieleen tuotteista, joita käytän silloin tällöin ja joista en ennen aikuisikää ollut kuullutkaan.
Kuulostaa ehkä hassulle, mutta vispipuuro ja tuoreet, vastapaistettuna ostettavat leivät. Ja ulkonäöltään aivan oikeat karjalanpiirakat <3
Sairastuin ihan pienenä keliakiaan 90-luvulla ja aina kuolasin koulussa ja kotona kateellisena vierestä kun muut noita sai. Nykyään on saatavilla hyvät ja toimivat raaka-aineet joilla syntyy nuo gluteenittomanakin ilman että rakenne tai makukaan kärsii.
Ja sitten tyyliin soijatuotteet kuten soijasuikaleet ja soijarouhe, niitä ei lapsena näkynyt.
-Mangoa, pomeloa, persimoa jne. "erikoisempia hedelmiä"
-Gyros, tortillat, enchilada, chili con carnea
Mehiläisen siitepölyä? Sus siunakkoon eli SS näin varttuneemman väen nettilyhenteenä.
pizzaa ja pikaruokaa