sateenkaarevia jotka olisivat IVF-hoidoissa nyt keväällä?
Hei kaikille!
Olisikohan täällä ketään sateenkaariperheellistä tai sellaiseksi haluavaa, joka olisi nyt keväällä IVF-hoidoissa? Olisi kiva kuulla kokemuksia.
Itse aloitan ekan IVF:n huhti-toukokuun vaihteessa ja jännittää aika tavalla. Olen vähän kurkkinut tuonne lapsettomuus-listalle ja lukenut sieltä IVF:sta, mutta olisi kiva kuulla meikäläisten kokemuksia hoidoista. Tuolla Setan listoilla kun tuntuu olevan vähän tabuja nämä lapsettomuus-keskustelut, vaikka tiedän kyllä, että joukossamme on myös (oikeasti) lapsettomuudesta kärsiviä.
Meillä on nyt takana vuoden verran hoitoja, yhteensä seitsemän inssiä, joista kaksi tehtiin Puregonien avustuksella ja muut viisi luonnonkierrossa ilman lääkitystä. Mitään näkyvää syytä lapsettomuudelle ei ole, ulkoisesti kaikki on sujunut lääkärimme mukaan kuin oppikirjasta, mutta sitä toivottua tulosta ei vaan kuulu.
Tässä alkaa olla jo kaikki säästöt käytetty, kun Kelalta ei heru meikäläisille minkäänlaista tukea, mutta vielä uskaltauduimme lääkkeineen yli 2000 euroa maksaviin hoitoihin.
Olisi tosi kiva kuulla, jos täällä on muitakin IVF-hoidoissa olevia .
Kommentit (140)
Hei!
Kovasti olen odotellut eloa tähän ketjuun, mutta ei sitä oikein ole ilmaantunut. Päätin sitten itse tulla herättelemään :)
Olisiko tänä keväänä sateenkaarikansaa lapsettomuushoidoissa? Tai suunnittelemassa hoitoja? Tai haaveilemassa vauvasta?
Meillä hoidot alkaneet, 1. IVF-hoito nyt aloitettu, siis huhtikuun alussa ja pitkällä kaavalla. Ensi viikolla pitäisi olla maanantaina punktio ja myöhemmin viikolla siirto. Kovasti keskusteluja on eri palstoilla, mutta olisi kiva lueskella myöskin vielä lähempänä samanlaisissa tilanteissa olevien kuulumisia. Setan Rainbow-lista on kyllä tuttu.
Toivottavasti teitä on muitakin siellä jossakin ;)
-Katia-
Kiitti herättelystä ja tervetuloa pinoon. Kun nuo pinokaverit on jo vähän eri vaiheessa tätä vauvaprojektia (toinen pahimmassa vaipparallissa ja toinen kokoilee hoitopöytää ja ostelee kestovaippoja) niin ei ole tullut tänne kirjoiteltua.
Meillä siis viimeinen PAS päättyi kurjasti, keskenmeno tuli taas eli neljännen kerran vappuna. Nyt funtsaillaan mistä rahat seuraavaan IVF:n - olihan tuossa Viking lotossa aika hyvä jättipotti tänäiltana :-/
Miltä teillä tilanne näyttää, onko monta rakkulaa tulossa? Ootko voinut ihan hyvin vai joko on turvonnut ja tukala olo? Missä ootte hoidoissa?
Voih, kurjaa, että teidän matka tällä kertaa päättyi kurjasti. Pahoitteluni.
Kiva saada tähän ketjuun eloa.
Meillähän on vähän monimutkaisempi tilanne näissä hoidoissa. Käytetään siis tyttöystävän munasoluja ja tutun luovuttajan siittiöitä ja mahdollinen alkionistutus sitten mulle.
Eli tässä vaiheessa ollaan molemmat pistelty jarrut (Procren), mulle yli kuukausi sitten. Mä olen syönyt 1,5vkoa Progynova-estrogeenia ja pistellyt tyttöystävälle viikon ajan Puregonia. Sitä kyllä turvottaa ihan kivasti jo :)
Maanantaina ultrassa näkyi yhteensä 10 follia, keskikoko 10mm. Perjantaina molemmilla sitten ultra. Katsotaan mikä follien tilanne silloin ja mun kohdun limiksen tilanne. Maanantaille on kaavailtu sitä punktiota ja siirtoa mulle sit myöhemmin ens viikolla. Jos sieltä jotakin saadaan....kovasti toivotaan ja uskotaan.
Voimia teille molemmille paljon ja toivottavasti voittaisitte Vikingissä jotakin suurta....tai muuten pääsisitte jatkamaan hoitoja!!
Tehän olette sitten molemmat kivoissa hormonihuuruissa samaan aikaan :-) Tollanen on varmaan aika jännä tilanne, että tavallaan kaikki on osapuolia raskaudessa eikä tarvitse tuntea ulkopuolisuutta. Ootteko apilaperhe vai tavis-sateenkaarikaksikko? Mitä ilmaisuja mulla taas tänään, huooh...
Tosi hienoa jos jo nyt vajaa viikko ennen ultraa on kymmenen möhkylää. Siitä voi vielä hyvin muutama pullahtaa punktioon mennessä! Pakota sitten puolisosi juomaan TODELLA PALJON punktiopäivänä ja siitä monta päivää eteenkin päin. Mun kanssa samalla osastolla oli nainen, jolla oli hyperstimulaatio joka sekä näytti että kuulosti todella kivuliaalta. Vettä, teetä, mehua, kaikkea mahdollisia ja niin paljon että melkein yököttää ja vessassa saa ravata yhtenään. Mä muistaakseni kiskoin kahdesta neljään litraa nesteitä vuorokaudessa sen oman punktioni jälkeen, joka muuten oli yhtä helvettiä mutta eipä sit ainakaan hyperiä tullut.
Toivottavasti kaikki menee tosi hyvin, kivaa päästä jännäämään tälälkin puolella taas.
Joo, se tässä onkin parasta koko jutussa, että kumpikaan ei ole yhtään sen ulkopuolisempi hoidossa. Ja näin me tämä haluttiinkin tehdä. hmmm...noista käsitteistä...en ehkä sanoisi meitä kuitenkaan apilaperheeksi...miksi se ei tunnu hyvältä? No, kuitenkin mahdollisella lapsella tulee olemaan isä jossain määrin elämässään, muttei kyllä jokapäiväisessä elämässä. Eikä missään arkirutiineissa. Eli kahden vanhemman kanssa asustava lapsi, joka näkee isäänsä (homomies) silloin tällöin.
Lohduttavaa kuulla, että se 10 on ihan hyvä saldo tuossa vaiheessa. Puoliso oli kovin pettynyt ultran jälkeen, etteikö niitä enempää ollutkaan...ja vielä kun ikää hänellä lähempänä 40 kuin 30 ;) Yritin kyllä sanoa, että pitää olla todella tyytyväinen siihen määrään. Joo, olen maininnut juomisen tärkeydestä ja sanoinkin nyt siitä vielä. Hyperi kuulostaa kyllä tosi kivuliaalta mitä palstoilta on lukenut.
Muuten, miten teillä siirrot? Minkälaisia munissaldoja olette saaneet ja montako on siirretty? Ollaan tässä pohdittu sitä 1-vai-2-teemaa?
varmaan tarkat luvutkin löytäisi jos kelaisi ketjua tarpeeksi kauas, mutta kirjoitan nyt ulkomuistista ja suotakoon anteeksi jos menee pieleen. Mulla on sellainen käsitys, että niitä rakkuloita tuli ihan hirveä määrä, 23. Hedelmöittyneistä normaalisti jakautuneita jäi mun laskujen mukaan 13. Näistä yksi hajosi sulatuksessa, mut siirrettiin aina kaksi kerrallaan. Tuoresiirto oli nega, eka PAS plus, toka PAS nega ja kolmannesta viidenteen PAS plussia.
Me on siis aina haluttu että siirretään kaksi. Ei se kaksosten riski kuitenkaan niin suuri ole, ja mieluummin oltais kuitenkin otettu kaksi lasta kerralla kuin ei yhtään kun hoidot kuitenkin on niin rankkoja ja kalliita. Kahta alkiota siirrettäessä ne jollain mystisellä tavalla tukee toisiaan, kai siksi että jos molemmat yrittää kiinnittyä tulee niin paljon korkeammat hormonimäärät per heti että vaikka toinen sitten irrottaisi otteensa on kuitenkin jäljelle jäävän helpompi pysyä. Mutta pitää muistaa että on myös mahdollista että kaksi tulee, joten kai teidän täytyy perheenä miettiä se jaksatteko kahden kanssa ja pelkäättekö komplikaatioita liikaa.
Hitto, aina kun kirjoitan tosta meidän IVF/PAS-hoitotaustasta, alkaa itsekin ihmetyttää että miten on mahdollista että sitä tulee noin helposti raskaaksi ja silti ei ole yhden yhtäkään pentua maailmaan tullut.Vuoden sisään neljä kertaa raskaana on aikamoinen saavutus, vaikka sitten aika kyseenalainen onkin.
Hyvä vinkki muuten siihen nestetankkaukseen on ainakin meillä toiminut että jääkaapin ovessa oli lappu, johon merkkasin kaikki nesteet ja pidin koko ajan puolen litran pulloa mukana josta hörpin vähän väliä.
En mäkään ajattelis meitä apilaperheeksi, vaikka mekin ilmeisesti seuraavassa hoidossa käytetään tutun luovuttajan siittiöitä. Kyllä tää on mun ja vaimon lapsi, vaikka luovuttaja onkin kaveripiiristä (ei-hetero hänkin). Apilaperheessä kai on enemmän tai vähemmän tasaveroisia arjessa toimivia vanhempia. Musta se tuntuis tosi hankalalta. Hienoa tietty on, että on sellaisiakin ihmisiä, jotka ei ole näin porvarillisen ydinperhekeskeisiä kuin me :-)
Ei, nyt pitää kyllä vähän tehdä töitä.
Tosi hyvät saldothan teillä onkin ollut! Ja kivasti olette päässeet plussaamaan, vaikka lopputulos onkin sitten ollut ikävä :( Mutta pakkohan jonkun on kyydissä pysyä kun kerran niinkin usein kuitenkin kiinnittyvät.
Joo, kyllä mekin ollaan vahvasti kahden alkion siirtämisen kannalla oltu, tosin sittenhän sen näkee onko edes kahta siirrettäväksi. Jotenkin pelottaa, että jos ei pääse siirtoon asti edes. Mutta pitää vaan uskoa, että sinne asti selvitään. Viikon päästä ollaan tässä asiassa huomattavasti viisaampia.
Vuoden sisään neljää kertaa raskaana on kyllä todella huima saavutus ja antaa kyllä uskoa siihen, että loppuun astikin vielä pääsette.
Näin tämä perhekuvio meilläkin menisi, että lapsi olisi [b]meidän kahden[/b]. Halusimme kyllä myös, että lapsi tuntisi isänsä ja olisivat tekemisissäkin. Mutta ei siis arjessa toimivana vanhempana isän roolia.
On tosiaankin hienoa, että jotkut kokevat sellaisen apilaperhekuvion hyväksi ja saavat sen toimimaan. Meidän kohdalla se vaan tuntuisi myöskin liian hankalalta.
Huomenna sitten jännitetään aamusta heti follien määrää ja kokoa ja myöskin limiksen tilannetta. Kyllä se jännitys vaan rupeaa kummasti nostamaan päätään ja vähän niitä pelkojakin tietysti. Eniten pelottaa just se, että tuliskin puhelu klinikalta punktion jälkeisinä päivinä, ettei ole mitään siirrettävää. Se tuntuis niiiiiiin turhauttavalta ja kurjalta, ettei pääsisi edes yrittämään. Täytynee yrittää tuo pelko työntää johonkin syvälle syrjään ja toivoa vaan parasta.
Toivottavasti molempien tilanne näytti juuri sellaiselta kuin pitääkin. Käytättekö te muuten pakastettuja siittiöitä vai tuoretavaraa, kun kerran teillä on luovuttaja omasta takaa?
Täällä ei mitään uutta auringon alla, tosin näyttäisi siltä että vuoto on taas vähenemään päin joten onneksi näyttäisi siltä että tilanne alkaa nollaantua vähemmän. En jaksaisiskaan ensi viikolla työmatkalla tätä tulvaa enää, mikä on muutaman päivän ollut.
Mistä siis toiseen asiaan, en ikävä kyllä pääse tietokoneelle tämän päivän jälkeen ennen keskiviikkoa, joten musta ei paljon ole jännitysseuraa punktion jälkeisiin stressipäiviin. Ajatuksissa kuitenkin mukana ja peukut ja varpaat pystyssä kanssa että kaikki menee hyvin bd
No niin, ultrassa käyty. Folleja näkyi ainakin 11kpl, kooltaan keskimäärin 15mm. Huomenna vielä aamulla Puregonin jämät (200IU) psitetään ja illalla myöhään Pregnyl. Mulla limis oli 14mm.
Me käytetään ihan tuoretavaraa. Luovuttaja tulee aamulla maanantaina klinikalle myös. Meillä siis punktio aamupäivällä. Keskiviikkona olis sitten siirto aamulla. Toivottavasti olis siirrettävää... Höh, en haluais olla pessimisti, mutta en uskalla toivoa liikojakaan. Vaikka olen kyllä pohjimmiltani aina optimisti viimeiseen asti.
Kiva kun tsemppaat siellä jossakin :).
Palaillaan sitten ensi viikolla taas kun olet maisemissa. Kirjoittelen varmaan tänne kuitenkin keskenäni jännitystä purkaakseni, heh.
Millaisin ajatuksin te nyt jatkoa katsotte? Luovuttajan olitte ainakin saaneet lähipiiristä. En nyt muista kirjoititko onko teillä suunnitteilla jo uusi hoito vai miten etenette?
Noh, nyt vaan vietellään rauhallista viikonloppua ja odotellaan maanantaita.
Mukavaa viikonloppua teille molemmille!!
Munistilanne kuulostaa siis oikein hyvältä ja komea limis sulla! En voi olla ajattelematta, että tuollaisella järjestelyllä varmaan on vielä paljon paremmat mahdollisuudet tärpätä heti tuoresiirrosta, kun ei ole alkiot vastaanottava kroppa ihan sekaisin hormoneista ja kipeä punktiosta, eikä hyperikään tule uhkaamaan ainakaan sinun ja kehittyvän alkion tilannetta.
Pidä ihmeessä ajan tasalla vaikken minä pääsekään kommentoimaan, on aika todennäköistä että moni muukin täällä jännää (sillä tää on aika luettu ketju).
Meillä tilanne on tilapäisesti seis, yritetään selvitellä missä jatketaan ja miten ja millä rahalla. Ja tietty pitää varmistaa että keskenmenon suhteen tilanne on taas normaali. Joten en usko että tässä ihan lähikuukausina tapahtuu mitään. Ehkei ennen lain voimaan tuloa - silloin ei varmaan myöskään klinikoilla ole niin ruuhkaa kun ei ole siittiöitä.
Tsemppiä teille, toivottavasti ei pregnyl kirppaa kovasti ja että punktio menee tosi hyvin, saalis on loistava ja kaikki lähtee jakautumaan. Hyvää viikonloppua!
Nyt on sitten se punktio ohi. Ollaan tosi tyytyväisiä saldoon. Saatiin 17 rakkulaa, joista 10 munasolua. Alunperinhän oltiin siinä tiedossa, että 10-11 rakkulaa siellä on ja jännitettiin sitä montako solua niistä saataisiin. Onhan muniksien luovuttajalla ikää kuitenkin lähemmäs 40 kuin 30 ;)
Oli kuulemma aivan kamala kokemus se punktio. Olin mukana kyllä koko ajan ja pääsin näkemään tuskan :(
Nyt sitten jatketaan Progynovaa 8mg/vrk niin kuin tähänkin asti, mutta tänään tuli sitten uutena mulle Progesteron-puikot (KOLMESTI VUOROKAUDESSA!!!).
Huomenna saadaan soitella hedelmöittymistilannetta ja keskiviikkona toivotaan pääsevämme siirtoon.
Nyt ei meinaa jaksaa millään odottaa enää yhtään.... Voin vaan kuvitella millaisia ne 2 piinaviikkoa siirron jälkeen on kun tääkin on tällaista alituista jännittämistä.
Tänään soitettiin iltapäivällä hedelmöittymistilannetta. 10 munasolusta 5 oli hedelmöittynyt normaalisti. Olipa kyllä pitkät tunnit päivällä odottaa, että sai tiedon. Koko ajan oli kaikenlaisia pelkoja mielessä....mitäs jos yksikään ei ole hedelmöittynyt?? jne...
Pitää siis olla tyytyväinen tuohon saldoon... Puoliso ei oikein meinaa olla tyytyväinen, mutta olen kovasti yrittänyt perustella miksi pitäisi olla. Ei kuitenkaan ihan nuoren tyttösen munasoluista ole kyse ja hienosti puolet kuitenkin hedelmöittyi, tilanne olisi voinut paljon huonompikin. Pelottaa nyt taas tietysti jo seuraava asia, että lähteekö niistä joku/jotkut jakautumaan oikein....entäs jos ei yksikään? On tää kyllä kamalaa kehitellä itselleen aina uusi pelko yhden hälvennyttyä ;)
Noh, huomenna sitten vaan aamulla klinikalle siirtoon valmistautuneena, vaikka siellä vasta sitten kuullaankin mikä tilanne on? Onko siirrettävää? Toivotaan kovasti!!
Huomenna siis palailen kertomaan siirron (toivottavasti) jälkeen kuulumisia! Taas yksi huonosti nukuttu yö edessä... Pari niitä on jo takana kun on jännittänyt niiiiiiiin paljon. Aamuyöstä on tullut heräiltyä ja kurkittua kelloa....
Pitkästä aikaa tulin kurkkimaan kuulumisiasi, kun jossain vaiheessa näin sun kirjoittaneen tuonne toiselle palstalle plussaketjuun. Olen TODELLA pahoillani, että taas kävi kurjasti - miten voikin olla, että yhden ihmisen kohdalle sattuu noin monta pettymystä peräjälkeen. Onko teillä keskenmenojen syytä tutkittu? Yleensähän tutkimukset aloitetaan kolmen perättäisen keskenmenon jälkeen. Neljä raskautta peräjälkeen on hieno saavutus, johon moni ei yllä koskaan, mutta se ei tietenkään lohduta, kun lopputulos on ikävä. Halaukset teille ja jaksamista tulevaan - kyllä se vauva teille vielä suodaan, usko pois!
ompputarha
No niin, kyllä helpotti saada tieto, että 5 hedelmöittyneestä 4 oli lähtenyt jakautumaan normaalisti. 3 oli 4-soluisia 1-luokkaa, 1 oli 5-soluinen 2-luokkaa. Kaksi 1lk siirrettiin mulle. Pakkaseen jää ainakin 1, ehkä 2 jos toinenkin jatkaa jakautumista normaalisti.
Nyt sitten alkaa todellinen piina...
Hui, en nyt osaa muuta sanoa...palailen taas...
Toivottavasti [b]tiuhtiaisen[/b] työmatka on mennyt mukavasti!
Hyvinhän se kaikki meni sitten kuitenkin. Pääasia, että kyytiläisiä saa mukaan, ja vielä ykkösluokkaisia. Hienoa! Olen kyllä tosiaan ollut ajatuksissa mukana mutta en ole päässyt koneelle ennen tätä.
Ikävää, että punktio oli tuskallinen. Mulla se oli kanssa, ei jostain syystä toiminut puudutusaine ollenkaan ja karjuinkin koko sen puoli tuntia mitä toimenpide kesti. Ei kyllä innosta ajatus edessä olevasta uudesta punktiosta, mutta ei voi mitään, pakko se on kestää jos lapsen haluaa!
Joko olet alkanut laskea päiviä ja soluja? Mä oon aina ihan täpinöissä pohtinut että tänään vois olla eka päivä kun ne kiinnittyy, nyt ne ainakin on jo kiinnittynyt jos niinkseen on, nyt alkaa olla jo kolmikerroksinen alkio ja niin edelleen. Tekayn sivut on pahat siinä mielessä, että saa aika yksityskohtaista tietoa mitä pienille voisi kuulua :-)
Omppis, kiitos symppauksesta. Onhan se ihan kamaa oikeasti että aina käy näin. Mulla on tutkittu edellisen keskarin jälkeen ja löydetty geneettinen hyytymishäiriö joka ehkä vaikuttaa tähän kaikkeen, tosin se ei selitä tätä edellistä koska silloin mulla oli jo estolääkitys käynnissä. Tapaan huomenna julkisella puolella keskenmenoja hoitavan lääkärin, jonka kanssa keskustellaan nyt sitten asiasta ja jatkoista TAAS kerran.
Pidä ajan tasalla Katia, kerro kun alkaa tulla oireita ja muutenkin! Kyllä me täällä kumminkin tsempataan vaikkei oma hoito olekaan nyt käynnissä. Toivottavasti pikkuiset osaavat kiinnittyä oikeisiin paikkoihin ja kanssa pysyvät siellä! (((Voimahalit teille kaikille neljälle)))
Kiva kun olet palannut [b]tiuhtiainen[/b]!
Oltiin kyllä tosi tyytyväisiä, että kaksi saatiin kyytiin ja ainakin 1 jäi odottamaan pakkaseen. Saadaan postitse vasta tietää pakastivatko molemmat kun toista piti vielä seurata. Sitten kun lähettävät sen alkionpakastussopimuksen kotiin niin tiedetään.
No kyllähän mä niitä soluja ja päiviä jo rupesin laskemaan. Kiitos vinkistä, niistä Tekayn sivuista. Yks pikku asia häiritsee kyllä niissä. Kun siihen saa laittaa sen valintakohdan mistä määritetään raskaudenkulkua ja laskettua aikaa...niin...valitsin tietenkin kohdan: alkionsiirron perusteella. Mutta siis siinä tulee niinkin iso heitto kuin kaksi päivää heh. Siis kun klinikalla sanottiin eilen, että nyt on menossa siis periaatteessa rv 2+2 kun se lasketaan HEDELMÖITTYMISEN perusteella. No Tekayn mukaan (alkionsiirron perusteella) eilen oli siis 2+0. Käytitkö itse kumpaa päivämäärää? Hedelmöittymis- vai siirtopäivää?
Miten muuten sulla oli ekat päivät? Mulla eilen tuli ihan tajuttoman kipeäksi alamaha iltapäivällä...siis vois sanoa, että samanlaista kipua kuin menkkojen aikaan. Mutta niin kovana, että tuli ihan hiki ja meinas kyllä itku päästä... Nyt jo meinas aamulla tulla samantapainen, mutta taisi sittenkin pysyä poissa.
Hienoa, että pääset tänään keskustelemaan omasta tilanteestasi ja miettimään jatkojakin!! Toivon kovasti, että löytyisi jotakin tuon kaiken selittävää, jotta sitä voitaisiin hoitaa ja estää seuraavalla kerralla!!
Katia PP1
Isot symppishalit Tiuhtiaiselle menetyksestä. Ihan oli pakko kirjautua sisälle ja laittaa viestiä tulemaan. Toivottavasti lääketieteen ihmeet pystyisivät nyt auttamaan ja se suurin, luonto olisi seuraavaksi suosiollinen.
Iso kiitos Tiuhtiaiselle neuvoista ja vinkeistä; olen jo alkanut valmistautua asiaan ja ajattelin käydä tutustumassa Tampereen Avaan. Jos rupeaa oikein tökkimään asiat Suomessa, niin onneksi on näitä naapurimaita ja uusia vaihtoehtoja. Kuulin huhuna, että IVF-lääkkeetkin olisi edullisempia esim. Virossa, mutta resepti pitäisi silloin olla virolaiselta lääkäriltä...
Onko täällä kukaan käynyt hoidoissa Virossa? Kokemuksia???
Oikein paljon jaksamista ja plussasäteitä ympäriinsä:)
Kristiina
Mä oon aina laskenut hedelmöittymisen mukaan. Ne sun alkiot on kuitenkin ollut kahden vuorokauden ikäisiä kun ne on siirretty, joten isompi luku on todenmukaisempi. En ymmärrä minkä mukaan A.T. laskee alkion siirron tapahtuvan, mutta siis sanoisin itse että olet 2+2.
Ihanan viime vuosituhatta että saa odotella kirjeellä jotain tietoa :-) Sitä kun on niin tottunut tuohon reaaliaikaiseen tiedonsaantiin, on aika vaikea varmaan kotona kärvistellä odottaen. Toivottavasti toinenkin kiri hyvään kasvuvauhtiin!
Ultrattiinko sulla paikat ennen siirtoa? Toi kuulostaa pikkasen samalta kuin mulla yhdessä PAS:ssa, nimittäin munasarjakystalta. Jos sulla oli lääkkeellinen siirto, on mahdollista että siellä on yrittänyt joku onneton munasolu puskea käyntiin hormoneista huolimatta ja sitte voi käydä kuulemma noin. Tai sitten siellä on pikku hampaat tanassa kaivauduttu mamman limakalvoon kiinni :-) Ei mulla noin kovia kipuja ole ollut muutoin, kuin mitä kuvaat, mutta kaikkihan on mahdollista ja joka raskaus erilainen.
Kristiina, kiitos sanoistasi ja myötäelämisestä. En henkilökohtaisesti tunne ketään, joka olisi ollut rajan takana hoidoissa, mutta lapsettomuus-palstalla puhuttiin niistä joskus ja joillain oli ollut kokemuksia. Katso jos haulla löydät! Lääkkeet on ihan varmasti halvempia.
Heippa!
Olen ollut aika negatiivisilla fiiliksillä, kun mulla ei ole ollut oikeastaan mitään järkeviä oireita...mihinkään suuntaan...lähes normaali olo ollut. Eipä siis ollut oikein mitään raapustettavaakaan...
Tänään piti sitten kipaista apteekkiin hakemaan testiä...vaikka klinikalta saatiinkin yksi....mutta halusin ehdottomasti hakea Clearbluen digitestin. Pissin siihen äsken...ja siihen tuli PLUSSA. Ei tätä voi oikein tajuta edes... Nyt kuitenkin jo rupeaa mielessä seuraava piina nostamaan päätään....pitkät riskialttiit viikot edessä, mutta nyt aion nauttia niin kauan kuin saan. Toivottavasti loppuun asti.
T: omanapainen Katia pp12
Ilmeisesti se etenee niin hitaasti, että voi olla puutteita vaikka miten pitkään ennen kuin tulee vakavia oireita. Kai julkisella säästetään ja toivotaan että homma korjautuu tableteilla, aion kyllä vaatia seurannat. Ja puhuin asiasta klinikalle, soittaa huomenna kun on puhunut lääkärin kanssa, joten kai Annika sit määrää lisätestejä jos kokee aiheelliseksi. Ei kyllä oikeen kauheesti inspaa joku näytteen otto mahasta :-/ Yöks. Mulla on hirveä operaatiofobia...
Kerro, jos sulla asiaa tutkitaan ja miten käy! Lakihan meillä painaa kaikilla... Toivotaan viisautta ja Jumalan johdatusta maamme päättäjille, jep jep... Mutta sen isotissisen punatukkaisen lesbojumalan, ei minkään vanhan testamentin partahemmon!!