sateenkaarevia jotka olisivat IVF-hoidoissa nyt keväällä?
Hei kaikille!
Olisikohan täällä ketään sateenkaariperheellistä tai sellaiseksi haluavaa, joka olisi nyt keväällä IVF-hoidoissa? Olisi kiva kuulla kokemuksia.
Itse aloitan ekan IVF:n huhti-toukokuun vaihteessa ja jännittää aika tavalla. Olen vähän kurkkinut tuonne lapsettomuus-listalle ja lukenut sieltä IVF:sta, mutta olisi kiva kuulla meikäläisten kokemuksia hoidoista. Tuolla Setan listoilla kun tuntuu olevan vähän tabuja nämä lapsettomuus-keskustelut, vaikka tiedän kyllä, että joukossamme on myös (oikeasti) lapsettomuudesta kärsiviä.
Meillä on nyt takana vuoden verran hoitoja, yhteensä seitsemän inssiä, joista kaksi tehtiin Puregonien avustuksella ja muut viisi luonnonkierrossa ilman lääkitystä. Mitään näkyvää syytä lapsettomuudelle ei ole, ulkoisesti kaikki on sujunut lääkärimme mukaan kuin oppikirjasta, mutta sitä toivottua tulosta ei vaan kuulu.
Tässä alkaa olla jo kaikki säästöt käytetty, kun Kelalta ei heru meikäläisille minkäänlaista tukea, mutta vielä uskaltauduimme lääkkeineen yli 2000 euroa maksaviin hoitoihin.
Olisi tosi kiva kuulla, jos täällä on muitakin IVF-hoidoissa olevia .
Kommentit (140)
Hei Tiuhtiainen ja Laureta, miten meidän privaattipiinailijapino jakselee?
Mulle siirrettiin pe 26.5 ne vikat pakastetut alkiot, 2 kpl. Oli kyllä iloinen yllätys, että vaikka ne alkiot olivat alunperin huonoimmat meidän 5:sta alkiosta, niin nyt sulatettuina ne olivatkin paremmat kuin viimekerralla siirretyt 2 alkiota. Eli alkiot ei käyttäydykään aina ihan loogisesti tässä pakastus-sulatus rumbassa. Olin todella huojentunut, olin jo pelännyt että ne kaksi viimeistä on niin huonoja ettei niistä jää sujatuksen jälkeen mitään eläviä soluja jäljelle, mutta toinen oli 4 soluinen ja toinen 3 soluinen!! Ja kuulemma " kauniita" eli ilmeisesti ei paljoakaan röpyliäisiä.
Lääkäri kannusti että nyt on hyvät mahdollisuudet. Taas siis toivotaan :)
Miten teillä menee? Laureta, milloin pääset testailemaan? Tiuhtiainen, milloin sulla on siirto?
täällä taas. Nyt kun fiilikset edelleen on mitä on, en ole kauheasti kirjoitellutkaan tai hengaillut täällä. Nyt ajattelin että voisin tulla kertomaan että taas on " kaksoset" kyydissä. Kaksi nelisoluista ykkösluokan alkiota, jotka kuulemma suli saman näköisinä kuin oli pakastettu eli taas kerran tosi hyvät alkiot - niinhän ne aina on olleet :-/
Laureta, kokeile vehnänalkioöljyä kanssa. Pahanmakuista, mutta ruokalusikallinen päivässä.
Olipa ilahduttavaa kuulla, että pakastuksen jälkeen alkiot voivatkin olla parempilaatuiset kuin ennen sitä. Meille lääkäri sanoi, että alkioita voi vielä vähän " kasvattaa" sulatuksen jälkeen paremmiksi ennen siirtoa, joten ei tosiaan kannata etukäteen hirveästi murehtia alkioiden laatua.
Mukavaa, ja oikein paljon onnea kiinnittymisen suhteen nyt teille Vix! Milloinkas teillä on testipäivä?
Meillä on testipäivä 7.6. ja yritämme nyt vaan jotenkin kestää sinne asti. Kun nyt vaan kiinnittyisi pieni alkiomme...
Mulla on ollut vähän punktion jälkeisiä kipuja, mutta tänään on ollut jo parempi päivä.
terkuin Laureta
Multitabsit ovat jo käytössä ja täytynee hankkia vielä sitä vehnänalkioöljyäkin.
Ja tiuhtiaiselle pidän nyt peukkuja tuplasti pystyssä ;)
Voimia testipäivän odotteluun!
Laureta
Tällä kertaa vaikuttaa vissiin noi Zumenonit ja Luget ihan superhyvin. Huomasin just tuhertavani töissä itkua ihan kunnolla - syy? Mariza lauloi niin kauniisti ja surullisesti (vaikka en portugalia osaakaan tippaakaan). Huooh. Tätä sitten pitää jaksaa vielä melkein kaksi viikkoa! Onneksi tässä vaiheessa tietää ettei tosiaan voi johtua kiinnittymisestä tai raskaudesta vaan ihan puhtaasti mömmöistä.
Laureta, en tiedä uskotko kaiken maailman huuhaa-juttuihin muuten, mutta kristalleista hyviä on esimerkiksi ruusukvartsi, kuukivi ja oma suosikkini moldaviitti (sitä on kyllä vaikea saada). Sitten tietysti kannattaa yrittää huolehtia siitä että on mahdollisimman hyvässä kunnossa muutenkin, eli käy kävelyillä, venyttele ja muuta sellaista. On muutama yrttikin, joita voisin suositella, mutta ne mun täytyy tarkistaa kotona koska riski että neuvon keskenmenoyrttejä on suuri - viimeksi kävin arkistot läpi auttaakseni kaverin kohtukuolemaa tyhjentymään ja saattaisin muistaa väärinpäin.
Ei, nyt pitää kyllä mennä niistämään nenä ja vaihtaa musiikki johonkin *paljon* reippaampaan ja iloisempaan!
Ensinnä kiva kuulla noin hyviä uutisia! Hienoa, että Laureta sait noinkin monta pakkaseen. Toivotaan että niistä tehdään sitten pikku-kakkosta :-) Ja Vix, loistavaa että alkiot ovat parantuneet. Tarrasukkia kaikille!
Mä olen ollut viime viikon sairaslomalla. Tuntuu että näistä värkeistä ei enää ole mihinkään. Kovat kivut vei lopulta sairaalaan, jossa todettiin että on " rupturoitunut hemorraaginen ovaariokysta" eli minun ymmärrykselläni vas. munasarjan alapuolella ultrassa näkyi " möhkyjä" , joiden välissä oli jotain niinkuin seinämiä, niin sen ei olis pitänyt olla siellä ja se oli nyt poksahtanut ja vuotanut vatsaonteloon.
Lääkäri totesi ultrassa että kohdun limakalvo on hyvin ohut ja varmistin, ettei pitäisi kuukautisten alkaa pitkään aikaan sen perusteella. Mutta niin ne sitten vaan kuitenkin alkoi 25.4. eli helatorstaina ja pääsin aloittamaan Zumenonit. Eka ultra on 5.6. Toivottavasti päästään siirtoon asti nyt ennen juhannukselta alkavaa taukoa! Jänniä aikoja meillä kaikilla taas.
Miten muuten Vix, oliko sulla lääkkeellinen siirto vai luomu? En jaksa enää muistaa... Entä Laureta, sulla ei varmaan nyt ole kuin tukilääkitys? Millä olette?
Hei,
Kuulostaapa inhottavalta tollaiset vuotavat seinämät. Aiheutuuko tästä sulle jotain jatkohoitoa tms? Ilmeisesti olet kuitenkin nyt ok kun pääset yrittämään passia tähän kiertoon?
Mulla on lääkkeellinen passi, lääkkeinä kp2 lähtien Progynova ja kaksi päivää ennen siirtoa aloitettu Progesteroni (ne puikot).
Minkä takia sulla on jotain Synareloja ja muita?
Onnea, Onnea meille kaikille kolmelle.
Kai se vaan vuotaa tyhjiin ja sillä selvä. Oon jo ihan ok, viikonloppuna riehuin kavereiden puutarhassakin (revin kolme pensasta ylös kaatosateessa) eikä tullut muuta kuin ihan ansaittuja lihaskipuja - tottumaton kun on tällainen toimistorotta fyysiseen työhöön pitkästä aikaa.
Toi Zumenon on siis ihan samaa kamaa kuin Progynova, eri valmistajan vain ymmärtääkseni. Ja sit siirron yhteydessä Luget eli progesteronia, ihan normikoktaili siis. Miten suhun Vix on vaikuttanut estradioli? Millainen annostus sulla on? Mulla on 8 mg päivässä. Mulla päällimmäiset vaikutukset on se, että tietenkin tissit kasvaa ja sitä on aina ihan märkä, mutta ällöttävää on kun hien haju on muuttunut ihan kamalaksi. Aamulla kun käy suihkussa ja pesee saippualla, siihen mennessä kun on saanut dödön laitettua on jo puskenut haju läpi. Yök siis.
No, täytyy vaan pitää etäisyyttä kollegoihin ja toivoa että tää yritys riittää pitkäksi aikaa. Onnea tosiaan meille kaikille, sitäkin tarvitaan!
Kuulostipa rankalta Tiuhtiainen tuo sinun sairaalakokemuksesi, mutta kiva kuulla, että sulla on jo ok olo.
Minulla on nyt vain tukilääkitys eli Lugesteronit. Sain niitä jo talvella ilmaiseksi monta paketillista yhdeltä kaveriltani, joka oli kans näissä hoidoissa aikansa, mutta onnellisesti synnytti viikko sitten tytön.
On tämä testipäivän odottaminen vaikeaa, aika tuntuu matelevan, vaikka töitä olisi vaikka muille jakaa. Ajatukset menevät aina uudestaan ja uudestaan alkioon ja siihen onkohan se enää edes hengissä tai kiinnittynyt. Noh. Ei auta muu kuin odottaa vaan...
Onnea tässä tarvitaan, ja sitä toivon meille kaikille piinailijoille!
t. Laureta
Pitikö nyt sitten tuon juridisen aikapomminkin tulla tikittämään oman biologisen kellon rinnalle?!? Että hel****n kiva tietää että jos en kohta tule raskaaksi, meille ei sitten ikinä tule lasta. Viittaan nyt tietenkin lakiasiainvaliokunnan äänestykseen tänään. Mitä luulette, mitä nyt tapahtuu? Kielletäänkö hoidot?
Laureta, oletko jo ruvennut tunnustelemaan oireita? Onko mitään ilmennyt?
Äh. Tuntuu siltä etten pysty keskittymään mihinkään. Pitää kai mennä vaan sänkyyn itkemään paha olo pois kullan kanssa ja sitten koiran kanssa ulos ja sitten toivoa niin maan helkutisti että meillä kaikilla tärppää tällä kierroksella koska aikaa ei enää ole rajattomasti yrittää...
Huomasin Tiuhtiainen, että mainitsit jossain toisessa ketjussa, että sulla on mahdollisesti raskausoireita. Olisin utelias kuulemaan lisää ;)
Ja mitä tiedät niistä yrteistä, joista mainitsit edellisessä viestissäsi?
On minulla jossain jokin kuukivikoru, mutta ei harmainta aavistusta missä... (Ollaan nimittäin muutettu kolme kertaa sen jälkeen, kun viimeksi sitä käytin).
Mä olen hetkittäin aika hermona tästä meidän tilanteesta, mutta ei voi muuta kuin odotella ja katsoa sitten miten alkioiden kanssa käy. Ne ei olleet ykkösluokan alkioita, joten pitää olla aika hyvä säkä, että niistä olisi lapseksi asti. Mutta ainahan voi yrittää toivoa.
Tsemppiä ja peukkuja teille!
Laureta
Kyllä olin niin paskiksilla kun se lakivaliokunnan kanta tuli julki. En tiedä, toisaalta aloitettuja hoitoja ei varmaankaan keskeytetä vaan ne voidaan viedä loppuun siirtymäajan turvin. Näin on ollut edellisissä lakiehdotuksissa pykälänä ja tähän vakaasti uskoo ainakin meidän lääkärimme nytkin. Mutta kyllä on sellainen olo, että mahdollisimman pian vaan seuraava ivf kierros alkuun, jos nyt ei tärppää, eli heti kesälomien jälkeen.
Yritän olla ajattelematta.
Ei ole minkäänlaisia oireita, paitsi että toissapäivänä yhtäkkiä tulin ihan punaiseksi naamastani ja pysyin sellaisena koko loppu illan, oli myös vilu. Mutta on tämmöstä aiemminkin tapahtunut, enkä silti ollut raskaana, taitaa siis olla vain psyykkistä..
Pidetään mieli kuitenkin kesäisenä ja yritetään löytää onnellisia asioita mietittäväksi, ettei ihan masennuta.
Tosiaan paskamaista mitä ne kaavailee sen lain suhteen. Täytyy vaan toivoa, että sen lain säätäminen viivästyy vaan entisestään ellei jokin ihme tapahtuisi ja siitä tulisi meille myönteinen (en kyllä enää jaksa itsekään uskoa tuohon mitä sanoin...). Huoh.
Me kysyttiin lääkäriltämme alkioiden pakastussopimusta tehtäessä, että voiko pakkasessa olevia mun alkioitani jossain vaiheessa siirtää vaimolleni. Lääkäri sanoi, että voi, ja sanoi, että kannattaakin siirtää aika pian vaikka mä tulisin raskaaksi nyt ja vaikkei lapsi olisi vielä syntynytkään. Ilmeisesti niitä alkioita ei kovin pitkään kuitenkaan mielellään säilytellä, vaikka periaatteessahan sopimus on nyt allekirjoitettu kolmeksi vuodeksi. No, me nyt ei kuitenkaan noin pian tehtäisi toista lasta, kunhan nyt ensimmäinen edes saataisiin alulle.
Mulla ei ole punktion jälkeisten kipujen jälkeen ollut mitään erityisiä tuntemuksia. Ihan normaali olo ilman turvotuksen tunnetta on ollut jo neljä päivää. Paitsi tänään vasemmalla puolen on tuntunut ikäviä menkkakiputuntemuksia. Yleensä Luget ovat siirtäneet menkkoja ihan testipäivään tai sitä edelliseen päivään asti. Täytyy nyt toivoa, ettei menkat ole alkamassa. Vaikka minkäpä sillekään voi, ne tulee jos on tullakseen.
Piinaavaa tämä kyllä on ollut, ihan toista luokkaa tää jännitys kuin inssien aikaan. Mihinkään ei oikein pysty keskittymään, työt takkuaa, ja mieli on maassa. Onneksi tulee viikonloppu ja vieraita niin saa ajatukset pakostakin muihin asioihin.
Voimia piinailuun!
t. Laureta
tosin tällä kertaa vähemmän kuin silloin viimeksi kun olin raskaana. Väsymys, joka ylittää kaiken kohtuuden, on varmaan suurin. Tissit on kasvaneet, mutta ei ole kipeät mikä on tosi outoa koska yleensä ne kipeytyy ennen kuukautisiakin. Vielä ei ole oksettanut, viimeksi se alkoi viikko siirrosta. Itkettää herkästi ja toisaalta suututtaakin, huomasin eilen haastavani vaimon kanssa riitaa ihan ilman hyvää (?) syytä. Tekee mieli lihaa, se on ihan kamalaa kun kuitenkin olen täysin kasvissyöjä. Vaimon piti viikonloppuna syödä meetvurstia että saatoin pussailla sen kanssa ja maistaa - piti lopettaa kun teki mieli puraista hänen kieltään. Ilmavaivoja on ihan kamalasti, eikä ne haise (kuuluu vaan). Se oli sama kiusallinen vaiva viimeksi.
Saa nähdä mitä tapahtuu. Tilasin eilen niitä 10 iU tarkkoja etstejä muutaman, että pääsee jo maanantaista asti jännittelemään joka päivä viivojen kanssa... Sehän onkin niin tosi kivaa. Päätin eilen, että jos ei nyt tärppää, saa meillä lapsihaaveet jäädä joksikin aikaa ainakin. Mulla ei kerta kaikkiaan kestä pää tätä kyttäilyä, toivomista, pettymistä.
Onko teidän alkiot kuitenkin kestäneet sulatuksen ihan hyvin? Ei ne sit mitään tosi huonoja voi olla, eihän huonoja edes pakastetakaan. Joko teidän aikataulu on tarkentunut?
Katson ne yrtit illalla. Tsemppiä...
Tiuhtis
Aika huvittavaa, että sun tekee kasvissyöjänä mieli lihaa. Oon kuullu aikaisemminkin, että noin voi käydä raskaana ollessa. Itse olen ollut kasvissyöjä jo 19 vuotta, ja jos mulle iskisi lihan himo, jotain tavallisesta poikkeavaa olisi kyllä taatusti tekeillä. Kuulostaa minun mielestäni siis aika lupaavalta ;)
Mun alkioitahan ei ole vielä sulatettu kertaakaan (ellei sitä tehdä tuoresiirron yhteydessä??), niin en pysty arvailemaan miten niiden kanssa käy sitten syyskuussa. Lääkärin mukaan ne eivät olleet niin hyvälaatuisia kuin se yksilö, joka tuoresiirtona siirrettiin. Mutta kuitenkin, olihan ne pakastettavaksi kelpaavia, niin voi kuitenkin vielä toivoa parasta. Jos saisi edes yhden siirrettyä, ja kaksi siirretään, jos niin monta selviää sulatuksesta. Huoh.
Jään odottelemaan yrttivinkkejäsi.
mulla oli aika lailla menkkakivulta vaikuttavia tuntemuksia (samoin toisella puolella) silloin kun itse plussasin. Ei siis vielä tarkoita mitään - kunhan ne menkat vaan pysyy pois. Oli siis semmosta kaikkea jomottelua ja juilimista, joka johtuu ymmärtääkseni kudosten muuttumisesta ja kohdun kiinnikkeiden venymisestä. Ja Vix, myös vilua ja väsymystä oli :-)
Jännää miten erilaisia käytäntöjä noissa alkioiden pakastuksissakin on. Meidän klinikalla pakastussopimus tehdään vuodeksi kerrallaan ja sit aina kerran vuodessa kuulemma lähetetään kirje kotiin että mitäs tehdään, pidetäänkö vielä. Kuulemma ainakin kymmenen vuotta saa jatkaa säilytystä ilman mitään ihmettelyä. Tietenkin tähän voi tehdä laki muutoksen...
Mietin tossa että pitäiskö jostain yrittää löytää vielä sen verran rahaa, että kävin uuden IVF-hoidon läpi ennen kuin laki tulee, ehkä jopa ennen kuin se tulee äänestykseen, jotta olis sitten ainakin mahdollisimman paljon alkioita varastossa myöhempiä varten, tekee ne sitten missä maassa tahansa.
Toi kuulostaa kyllä aika rankalta, että toinen yrittäisi raskaaksi samaan aikaan kun toinen on. Tiedän, että osa on näin tehnyt, mutta musta olis kyllä kamalaa, jos ei vois täysillä keskittyä siihen mahdolliseen alkavaan raskauteen ja uuteen vauvaan kun heti alkumetreiltä joutuis jakamaan huomion. Toisaalta myöskään vaimosi ei saisi jakamatonta huomiotanne omaan yritykseensä, minkä minusta raskaaksi tuloa yrittävä henkilö " ansaitsee" . Eli aika pöljä idea lääkäriltä.
Mua jänskää nyt maanantainen ultra, mutta uskoisin kyllä että siellä on kaikki hyvin pitkästä aikaa, tuntuu siltä että asiat toimii niin kuin kuuluukin. Toivottavasti kysta on jo vuotanut itsensä pois.
Voimia edelleen ja käynnistäkäähän se plussajuna johon mä sitten hyppään mukaan parin viikon päästä - sovitaan että tää on kaikkien meidän mahojen lesbojen tärppikierto :-)
Kun on tällainen työnvieroksuntapävä, luin koko meidän hehtoketjun läpi joutessani, kävin läpi meidän kolmen vanhoja tuntemuksia ja juttuja. Vix kertoi jossain vaiheessa, että heidän alkiot (joista nyt siis tuplat masussa) oli parantuneet sulatuksen jälkeen. Että niitä jotenkin voi kypsytellä vielä sulamisen jälkeen. Tuoresiirrossahan mitään ei pakasteta, vaan se heitetään sisään suoraan " elävänä" .
Lihasta tai siis sen syömättömyydestä, et sattuis tietämään onko ne korvikemetukat minkään makuisia? Muistaakseni jossain ruohonjuuressa tai jossain mainostettiin yhdessä vaiheessa kasvismetvurstia, ja nyt kun on ihan oikeasti PAKKO SAADA-olo niin ajattelin että oliskohan siitä ensiavuksi? Ainakin maksamakkarahimoon pystyy kohtuullisen hyvin vastaamaan rautatabletilla ja Tartex-tahnalla.
Suurin osa yrttikirjoista, joita minulla on, kertoi lähinnä raskauden käynnistämiseen liittyviä yrttejä. Se vissiin on kai se yleisin ongelma... Vaikken jaksaisi uskoa. Paljon on siis sellaisia, joita kannattaa varoa.
Yksi parhaista raskautta edistävistä yrteistä on ilmeisesti punainen apila. Voit valmistaa itsellesi uutetta kuivatuista apilankukista niin, että laitat vajaa kourallisen ilmatiiviiseen astiaan, kaadat päälle kiehuvaa vettä ehkä puolisen litraa, suljet kannen ja annat olla huoneenlämmössä vähintään neljä tuntia, mielellään yön yli. Tätä voit sitten juoda yhdestä neljään kupillista päivittäin. Vaikuttaa hitaasti!
Toinen olisi pyynmarja (mitchella repens), mutta sitä ei taida juuri Suomesta löytää. Kaneli on ihan hyvä, lisää verenkiertoa (myös) kohdun alueella. Laita vaikka aamupuuroon, myslin joukkoon tai viilin päälle runsain mitoin. Itse käytin jossain vaiheessa siveyspuun uutetta, mutta sen vaikutus on lähinnä kuukautisia säännöllistävä eikä sitä kannata käyttää enää siinä vaiheessa kun siirtoja tehdään.
Toivottavasti näistä on apua!
Alkaa käydä raskaaksi tämä piinailu. Olen jo pp päivästä 6 voinut hiukan huonosti, eikä esim. viini tai jäätelö maistu yhtään, mikä on ennen kuulumatonta. Eilen olin sukujuhlissa jotka pidettiin ulkosalla ja auringon porottaessa olo oli kyllä tukala. Oksentanut en silti ole. MUTTA mulla on ollut pahoinvointia myös aiemmassa pas:ssissa joka tehtiin lääkkeelliseen kiertoon (Progynova ja Progesteron-puikot) ja sain silti r-testistä selvän tyhjän ruudun, ei eles hiivan häiveitä. En oikein tiedä mitä ajatella, olenkohan vaan hyvä psyykkaamaan vai aiheuttavatko lääkkeet huonoa oloa? Onko kokemusta tällaisesta, Tiuhtiainen ja Laureta?
Vielä tämä viikko ja lauantaina sitten testaan. Progesteron-puikot ovat edelliselläkin kerralla pitäneet kuukautiset poissa aina pp päivään 12 asti jolloin alkoi niukka vuotoa. En siis oleta että kuukautiset nytkään alkaisivat vaikken olisikaan raskaana.
Yritämme puolisoni kanssa vältellä aihella spekulointia kun ollaan niin monta kertaa puhuttu ja toivottu ja sitten karvaasti petytty. (4inseminaatiota, 1 tuoresiirto ja 1 pas takana).
Lämpimiä aurinkoisia terveisiä meille ennen niin mahoille lesboille ;) Toivotaan, että saadaan asiaan nyt muutos.
Siis meni väärin tuon vitamiinin merkki, kyse on Multitabsin 2+ valmisteesta.